siliniki spalinowe 4 suwowe
Widzisz posty znalezione dla hasła: siliniki spalinowe 4 suwowe
Temat: uszczelka pod głowicą (głowica już zdjęta)
Każdy silnik spalinowy 4 suwowy ma taką samą zasade działania. Zapłon w jednym cyklu odbywa się w kolejności 1-3-4-2 (chodzi o cylindry). jeden cykl dla jednego cylindra wygląda tak. suw ssania wtedy otwarte są zawory ssące i nabierana jest mieszanka paliwa poprzez ruch tłoka w dół, suw kompresji wtedy zamykają się zawory ssące i tłok przesuwa się do góry tworząć ciśnienie, suw spalania następuje zapłon mieszanki poprzez podaną iskrę z aparatu zapłonowego (czyli palec w aparacie musi być skierowany na odpowiedni styk do kabla zapłonowego przez który podawane jest napięcie na świece) co powoduje ruch tłoka w dół, suw opróżniania cylindra ze spalin czyli otwierają się zawory wydechowe i tłok idzie w górę, po tym następuje znów suw ssania i tak w kółko, na kolejnych cylindrach następują takie same cykle przesunięte o kąt 90stopni i w kolejności 1-3-4-2. na podstawie tych danych można ustawić rozrząd i zapłon.dlatego 4 suwowy bo są właśnie 4 suwy a ten przykład jest dla silnika 4 cylindrowego. Trochę namieszałem ale może to się komuś przydać, jak coś pominąłem to mnie poprawcie.
Temat: Doładowanie silnika - maksymalna moc z 1l.
| Czy ktoś może wie jaką maksymalną moc można uzyskać z 1 litra pojemności
silnika
| spalinowego (benzyna).
| Licząc także wszystkie dodatki, jak doładowanie, wzbogacenie mieszanki,
itp.
| Dwusuw czy Czterosuw ? Wankiel ?
Wankel to ciekawy - jak mu liczyc pojemnosc :-)
A jak obroty :-)
| Ja obstawiam koło 150 KM/l
Ale to w aucie niemal cywilnym chyba [Subaru].
Formula 1 wyciska ok 300 bez doladowania.
Warto poszukac co pisza o silniczku hondy w F1,
jak sprezarki byly jeszcze dozwolone.
A potem poczytac o amerykanskich dragsterach - zeby osiagnac
500km/h w ciagu 4.5s mocy trzeba sporo.
J.
Chodzi mi o silnik spalinowy 4 suwowy z doładowaniem i bez.
Ale na mieszance dostępnej na stacjach benzynowych!
A w F1 jak i Dragsterach używa się innych mieszanek paliwowych!
pozdrawiam
PRS
Temat: Simson s51
Simson s51
* Rocznik 1989 r.
* Silnik spalinowy - 2-suwowy, jednocylindrowy typ M531KF/M541KF
* Moc - 3,7 KM (2,72 kW) przy 5500 obr/min
* Zużycie paliwa - 2,5 - 2,8 l/100km
* Prędkośc maksymalna - 75km/h
* Średnica cylindra 38 mm
* Skok tłoka 44.0 mm
* Stopień sprężania 9,5:1
* Instalacja elekt. 6/12 V
* Przeniesienie napędu - łańcuch
* Skok zawieszenia - przód/tył 130/85
* Rozstaw osi - 1250mm
* Hamulce - bębnowe
* Masa - 84kg[/u]
* Pojemność 51 cm3
Temat: Doładowanie silnika - maksymalna moc z 1l.
| Chodzi mi o silnik spalinowy 4 suwowy z doładowaniem i bez.
| Ale na mieszance dostępnej na stacjach benzynowych!
| A w F1 jak i Dragsterach używa się innych mieszanek paliwowych!
| Paliwo do F1 musi spełniać normy paliw dla zwykłych samochodów. Na tyle
| ściśle że zarówno F1 pojedzie na paliwie które kupisz na stacji jak i
| zwykły samochód na paliwie F1.
| Oczywiście to ich paliwo jest trochę lepsze, ale tylko o takie trochę na
| jakie pozwalają normy produkcji paliw samochodowych.
Ostatnio chyba nawet nie - paliwo ma byc publicznie dostepne,
a FIA robi chromatograficzna probke i sprawdza czy jest zgodne.
Właśnie miałem komiczną wizję bolidu F1 odjeżdzającego spod stacji tego typu
http://www.barglow.hg.pl/agro/turyst/cpn.jpg
(swoją drogą niezła agroturystyka) strzelającego wydechem, ruszającego
żabką i stającego 300m dalej w obłokach dymu :)
Tak sie czasem zastanawiam czy jakies polskie V-Power/itp nie sa tymi
paliwami z F1 - byc moze wprowadzenie do obrotu u nas jest najtansze i
najprostsze.
Może być tego V-Power 99+ to przywożą gdzieś zza granicy, ale z drugiej
strony gdyby to było to samo paliwo na którym jeżdżą F1 to by to
bardziej podkreślano w reklamach.
Temat: Doładowanie silnika - maksymalna moc z 1l.
Chodzi mi o silnik spalinowy 4 suwowy z doładowaniem i bez.
Ale na mieszance dostępnej na stacjach benzynowych!
A w F1 jak i Dragsterach używa się innych mieszanek paliwowych!
Paliwo do F1 musi spełniać normy paliw dla zwykłych samochodów. Na tyle
ściśle że zarówno F1 pojedzie na paliwie które kupisz na stacji jak i
zwykły samochód na paliwie F1.
Oczywiście to ich paliwo jest trochę lepsze, ale tylko o takie trochę na
jakie pozwalają normy produkcji paliw samochodowych.
Temat: Czy nastąpi rewolucja?
Miros:
Dwutłokowy silnik spalinowy M4+2
Rewelacja??? Odkrycie sezonu? Potraficie sobie wyobrazić silnik, który:
1. Nie ma zaworów?
2. Ma dwa wały korbowe?
3. Nie ma głowicy (i nie jest to Wankiel)?
4. A ma jeden cylinder?
5. Oraz dwa tłoki, ale ustawione przeciwbieżnie?
6. Oba pracujące w tym samym cylindrze?
7. Tłoki, z których jeden pracuje 2 razy szybciej od drugiego?
8. Tłoki, z których jeden pracuje w trybie 4-suwowym, a drugi 2-suwowym?
9. Silnik, który z 1 litra pojemności może uzyskać ponad 150KM?????
10. Silnik, który wymyślili Polacy?
Jeśli nadal nie wiecie o co chodzi - nie szkodzi!!! Zapraszam na stronę polskiego naukowca
dra inż. Adama Ciesiołkiewicza
http://www.izoling.pl/silnik/index.html
opisującą dogłębnie ów wynalazek:-)
Temat: Z innej beczki i nie na temat ;)
Dwutłokowy silnik spalinowy M4+2
Rewelacja??? Odkrycie sezonu? Potraficie sobie wyobrazić silnik, który:
Nie ma zaworów?
Ma dwa wały korbowe?
Nie ma głowicy (i nie jest to Wankiel)?
A ma jeden cylinder?
Oraz dwa tłoki, ale ustawione przeciwbieżnie?
Oba pracujące w tym samym cylindrze?
Tłoki, z których jeden pracuje 2 razy szybciej od drugiego?
Tłoki, z których jeden pracuje w trybie 4-suwowym, a drugi 2-suwowym?
Silnik, który z 1 litra pojemności może uzyskać ponad 150KM?????
Silnik, który wymyślili Polacy?
Jeśli nadal nie wiecie o co chodzi - nie szkodzi!!! Zapraszam na stronę polskiego naukowca
dra inż. Adama Ciesiołkiewicza
www.izoling.pl/silnik/index.html
Pzdr
Temat: Potrzebuję pomocy
Witam.
Chodzi mi głównie o dane nowych silników, o to jak sterowany jest wlot mieszanki, jakie są w nich typy rozrządu w silnikach 2-suwowych, i coś na temat silników 4-suwowych. Niestety z literatury posiadam jedynie obydwa wydania książki "miniaturowe silniki spalinowe" ale autor potraktował silniki 4 -suwowe bardzo marginalnie i niestety są to rozwiązania sprzed wielu lat.
Dziękuję bardzo za wszelką pomoc.
Pozdrawiam
Temat: Chlodzenie silnika - dlaczego?
Dzien dobry,
Mam oczywiscie na mysli tradycyjny tlokowy silnik spalinowy.
Pytanie oczywiscie troche przewrotne, ale chcialbym podyskutowac o
przyczynach stosowania chlodzenia.
Wylaczmy w myslach chlodzenie i zobaczmy co sie stanie.
-Temperatura tloka i cylindra rosnie
-Tlok i cylinder zwiekszaja wymiary na skutek rozszerzalnosci cieplnej
-Olej traci swoje wlasciwosci
-Zaczyna sie potegowac tarcie tloka o scianki cylindra.
-Wytrzymalosc elementow maleje wraz ze wzrostem temperatury.
Pytania:
Co by bylo gdyby olej nie byl potrzebny?
Czy istnieja dzisiaj materialy wystarczajaco wytrzymale przy takich
temperaturach?
pozdrawiam
Michal
Istnieje coś takiego jak silnik 6 suwowy:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crower_six_stroke
Niby ma 40% więcej sprawności w stosunku do 4 suwowego i nie wymaga
chłodzenia.
Pozdrawiam, Krzysiek
Temat: Miska olejowa?O_o
Ludzie poczytajcie troche o silnikach spalinowych zanim cos napiszecie, silnik 2 t dostaje do cylindra mieszanke (olej z benzyna) ktora smaruje wszystkie lozyska itp, w silniku 4t jest miska olejowa, w niej sa czesci silnika ktore obracajac sie, rozbryzguja olej na inne czesci i w ten sposob silnik 4 suwowy ma smarowanie, w silnikach 2t jezeli nie chesz mieszac benzyny z olejem (chces zeby samo sie mieszalo) musisz miec dozownik oleju (taki jak jest w skuterach i motorach 2 suwowych) wtedy rzeczywiście masz dwie rurki, ktore lacza sie lub ida bezposrednio do gaznika (w gazniku nastepuje mieszanie).
Odpowiadajac na Twoje pytanie, w silniku 2 suwowym nie da sie zamontowac miski olejowej ! Myslisz ze wystarczy wyciac od dolu sinik wstawic miske i ok, to nie ejst tak, w silniku jest wszytsko wyliczone (pojemnosc skrzyni korbowej itp), jak cos pozmieniasz, bedzie albo lepiej, albo gorzej, albo silnik nie odpali. Wpisz sobie w google tuning silnika spalinowego, i poczytaj troche
Temat: pytanie o model na uwięzi
Witam,
wreszcie trafiłem na odpowiednie dla mnie forum. Chciałbym dorzucić trochę ingformacji a może sprostowań na temat napędu elektrucznego w modelach akrobacyjnych. Oczywiście zaczęto stosować z powodzeniem silniki elektryczne w modelach akrobacyjnych latających na uwięzi ale są to dopiero początki . Na ostatnich Mistrzostwach Świata takiego napędu używało kilku zawodników. Zdecydowanie przeważały silniki spalinowe klasyczne. kilku modelarzy urzywało siników 4 suwowych oraz z rurami stabilizującymi pracę sinika. Linki do modeli elektrycznych są klasyczne . Silnik zasilany jest z akumulatora umieszczonego w modelu. Czołowka Mistrzostw Świata latała na silnikach spalinowych z Amerykanami włącznie. W miarę wolnego czasu postaram sie podzielić swoimi doświadczeniami z latania modelami akrobacyjnymi na uwięzi. A tak przy okazji zapraszam wszystkich chętnych do udziału w zawodach ,które odbędą się w Żyrardowie w dniach 16-17 maja.
Pozdrawiam
Sylwester Kubik
Temat: Jaki to silnik
Włsnie te cudo nabyłem.
Może coś z tego będzie. jak dojdzie to zdam relacje.
Oczywiście podstawa to rozkręcenie i ocena stanu od środka, czyszczenie i próba odpalenia.
Już pare takich dziwnych silniczków odpalałem. Tylko zawsze była jakś wada aby przerobić na lotniczy, jak nie skrecony gwint świecy to coś innego.
To będzie mój pierwszy silnik bezynowy jako modelarski. Wszelkie silniki 2 suwowe to żadna nowość. Praktykam przy skuterach i własne majsterkowanie przy motocykalach.
Czasem piły spalinowe, więc powinieniem i takie cudo poskromić.
Tylko oby wszystko było oki.
Tylko jaki model do tego silniczka zmajstrować, takie będą rozkminki po odpaleniu
Mam nadzieje, że nie zabrałek nikomu z przed nosa. Poprostu poczekałem dzien i kupiłem.
Temat: ilość stopni bocznikowania
ST44 - dwa stopnie.
Witam,
Czy jest Ci znana modernizacja ST44 w nowe silniki
spalinowe? Czytałem, że PESA ma modernizować
ST44 wymieniając silniki na 4-ro suwowe 12CzN26/26.
Czy inne elementy pozostają bez zmian? Znasz może
parametry nowych silników??
Czy jeżdżą jeszcze ST44 z silnikami dwusuwowymi
14D40??
Była też próba zastosowania silników
Caterpillar 3516B HDSC- jakie rezultaty?
(informacja ze strony http://pl.wikipedia.org/wiki/ST44)
Pozdr.
Tomek.
Temat: Magnum XL-61RFS - Wasze opinie...
Chciałbym popełnić desperacki krok i kupić chiński silnik 4 suwowy...
Sądząc po Twoich wypowiedziach dotyczących silników spalinowych, oraz wogóle towarów od skośnookich przyjaciół, musisz być naprawdę w wielkiej desperacji
Osobiście jestem zadowolony z 4takta Magnum.
Co prawda jest to inny model i w dodatku mój jedyny taki silnik - nie mam więc żadnego porównania, zwłaszcza do YS czy Saito poniżej których w normalnej niedesperackiej sytuacji pewnie nie schodzisz
Identyczny XL91FSR ma Tomek, a mój jest wypożyczony do Arturowego Sharka, może oni coś jeszcze dopowiedzą od siebie.
Mam nadzieję, że Tobie też trafi się udany.
PS Wybacz małą złośliwość, ale coś mi tak świtało w pamięci z tymi 4 taktami
Temat: Drezyna
wedle WM-11 silnik benzynowy to jest literka c - a nie b !!!!!!!!!!!!!!
pozatym wsk to silnik 2 suwowy
benzyna plus olej - czyli ??? tego w WM-11 nie ma
nie ma także Dm
co u nich znaczy m
Darek ma taką w Opolu i nikt nie wie skąd się wzięło m - poza tym czemu to się nazywa D zamiast Wm ? - przeciez jest to wózek spalinowy...
Popipszone to wszytsko
Temat: Sposób na simmeringi
Nie. To nie jest silnik 4 suwowy TŁOK NIE MA NIC DO KOMPRESJI pierścienie owszem zurzywają się szybciej w zużytym tłoku bo chodzą pod kątem gdy tłok zawraca itp ale nie o to chodzi, luz dla zachowania szczelności to 0,5 mikrona tłok o luzie 0,05mm to żadna przeszkoda dla gazów nie ma czegoś takiego że płaszcz tłoka zachowuje kompresję gazów spalinowych, płaszcz tłoka zachowuje kompresję skrzyni korbowej i odpowiada za rozrząd, przedmuchy zawsze będą nawet nie wyobrażasz sobie jakie są przy nawet nowym silniku, około 10% spalin przedostaje się do skrzyni korbowej (2t) jednak nie szkodzi to silnikowi w znaczny sposób o wiele wiele ważniejsza jest kompresja właśnie w skrzyni korbowej dlatego zrezygnowano w dużej ilości pierścieni (mniejsze tarcie i mniejsze przedmuchy z kanałów płuczących do wydechu) zbyt dużo nasłuchałeś się mechaników ździsiów którzy nie wiedzą sami co po co robią i umieją mimo to naprawić po drodze domyślając się dlaczego co i jak w zły sposób.
Temat: Smarowanie flejtuchow
Pierwsze słyszę że ,,dobry'' syntetyk daje zero dymu.Proponuję najpierw samemu sprawdzić a potem głosić takie teorie Akurat mam i używam takiego 2suwa na ,,dobrym syntetyku''.Ale dymu to on wytwarza tyle samo co na mixolu.Z CP prawda jest taka że od czasu do czasu znajduje się jakiś pomysłowy Dobromir.Ale i tak kończy się na plancie,łoju,wosku,oliwie.Czasami jeszcze do tego mydło lub nivea Po prostu nie ma nic lepszego i tyle
To prawda mam klika urządzeń na 2 suwowy silnik, od kosy spalinowej .......do supermoto, kopcą i śmierdzą bez względu na rodzaj oleju.
pozdrawiam siostry i braci Cp
Temat: Ile paliwa zużywa Wmc a ile Lxd2?
Niezgodze się co do liczby cylindrów że 4 to mniejsze drgania. Dla porównania syrena s-31 i warszawa s-21. S-21 ma 4 cylindry i ma drgania prawie jak w dieslu. S-31 ma 3 cylindry i chodzi tak równiutko jak silnik elektryczny.
Tak ale Syrenka to dwutakt więc można myślowo mnożyć liczbę cylindrów przez 2. Inaczej mówiąc syrenka chodzi jak czterosuwowa 6.
Drgania silnika pochodzą od nierównomierności biegu czyli od tego jak zmienia się moment wyjściowy w funkcji czasu. Przy silniku 2 suwowym 1 pełny cykl pracy mieści się na jednym obrocie, natomiast w silnikach 4 suwawych potrzeba tych obrotów 2.
Drugą sprawą jest tzw średnie ciśnienie indykowane i maksymalne ciśnienie, jak również szybkość narastania ciśnienia. Stąd przyjęło się, że że silniki wysokoprężne pracują zgodnie z obiegiem Diesla, zaś silniki o zapłonie iskrowym wg. obiegu Otta. To wszystko sprawia, że silnik Diesla będzie pracował ciężej niż benzyniak. A dodatkowo po dokładniejszej analizie można wywnioskować że silnik cztero suwowy również będzie miał twardszy chód od silnika 2 taktowego ze względu na pętlę mocy ujemnej występującej podczas wymiany ładunku... no chyba dość mądrzenia się... Dla zainteresowanych polecam książki i stosownej tematyce, to jest w końcu forum o kolejkach, a nie o silnikach spalinowych.
Temat: Silnik benzynowy - przerobienie na gaz
Kiedys (na poczatku XX wieku) mowiono ze silniki nie moga byc mniejsze niz 30 cm³ ...sa mniejsze ..
Kiedys ( lata 60-te) pisano ze wykonanie mini silnika 4 suwowego jest niemozliwe -dzis taki miesci sie w pudelku zapalek...
Kiedys(Lata 50-te) mowiono ze nie da sie zrobic Turbiny by miescila sie w dloni ...sa takie
Dzis mowiono ze napedzanie spalinowego silnika modelarskiego gazem jest nie do przeskoczenia .....
Janeczek
W pod koniec lat siedemdziesiatych uczylem sie w szkole ze silnik czterosuwowy musi miec parzysta liczbe cylindrow, w tym samym roku Audi wyprodukowalo 5 cylindrowy, a rok pozniej Suzuki Maruti biegalo z 3 cylindrowym DIESLEM
Temat: Odzyskiwanie energii podczas hamowania w F1
Można to połączyc i takie próby całkiem udane są przeprowadzone na samochodach osobowych.
Silnik elektryczny ma ponadto nieosiągalną dla silnika spalinowego zaletę a mianowicie posiada maksymalny moment obrotowy już przy starcie (więc praktycznie od obrotów zerowych, pomijając bezwładność układu) i utrzymuje ten moment w całym wachlarzu obrotów.
Ale i tak to jest kit jak dla mnie bo to wszystko musi burczeć a nie miałczeć hehe Przypomniała mi się sytuacja gdy całkiem niedawno w kartingu silniki dwusuwowe miały zastapić 4-suwowe bleee Tłumaczono to ekologią.
A jaki jest cel wprowadzania hybryd w F1? CHodzi o postęp technologii czy może o zielonych a może o zupełnie coś innego??
Temat: Silnik benzynowy - przerobienie na gaz
Kiedys (na poczatku XX wieku) mowiono ze silniki nie moga byc mniejsze niz 30 cm³ ...sa mniejsze ..
Kiedys ( lata 60-te) pisano ze wykonanie mini silnika 4 suwowego jest niemozliwe -dzis taki miesci sie w pudelku zapalek...
Kiedys(Lata 50-te) mowiono ze nie da sie zrobic Turbiny by miescila sie w dloni ...sa takie
Dzis mowiono ze napedzanie spalinowego silnika modelarskiego gazem jest nie do przeskoczenia .....
Janeczek
Temat: Trwałość agregatu...
| A oleju do paliwa dodał czy przeczytał o tym dopiero po zatarciu
| agregatu?
kiedys zrobilem remont kosiarki spalinowej..przeczyscilem, wymeinilem
uszczelki i tulejki, i chodzilo godizne.. po czym zatarla sie..
zaznaczam ze kilka razy robilem podobne rzeczy i bylo OK
kosiarka byla 4 suwowa (na pewno:), miala pompe oleju i zawory:) [...]
Nawiasem mowiac - dwusuw w syrence nie mial duzej trwalosci - jakies
60tys km, czyli powiedzmy 1000h pracy.
A im mniejszy silnik tym generalnie gorzej.
okazalo sie, ze gladz cylondra byla z....Aluminium, lub jakiegos miekkiego
stopu , tak meikkniego, ze dalo sie zarysowac gwozdziem..no i sie porobily
rowki po 1mm glebokosci i kompresji silnik juz nie mial..
Zebym nie sklamal .. ale aluminiowe cylindry sie chyba stosowalo
i to z calkiem dobrym skutkiem..
J.
Temat: Odetną gaz?
| Wiesz, w sklepie widze skuterki spalinowe. 1999zl. Widac Chinczycy
| potrafia tez tanio silnik zrobic :-)
| Trwałość: 500km.
| A skąd takie dane ?
| Bo w jakimś programie motoryzacyjnym narzekali że te wynalazki padają
| po kilku latach i kilkudziesięciu tysiącach kilometrów.
Parę osób w okolicy się skusiło na te gówienka.
Rozsypuje się całkiem i wymieniają na nowe czy po prostu ulega
awarii i trzeba odwieźć do serwisu i czekać na naprawę ?
Zwłaszcza 4-suwowa chińszczyzna rozsypuje się raz-dwa.
Od strony konstrukcyjnej to w 2 suwowych sporo mniej może się
zepsuć, natomiast łatwo się zacierają.
Oizdrawiam
Temat: stuki z cylindra
Docieranie...Powinno być tak:
nowy silnik - 1500 km,
Wszystko prócz cylindra i tłoka - 500km
Cylinder, tłok - 1000.
Dokładniejszych danych (rozwijanie prędkości itp.) szukać gdzieś na necie, czy nawet w serwisówkach. Niewielu ludzi jednak stosuje się do tych zaleceń i dociera wg. własnego uznania. Ja docirałem nowy cylek przez ok 500 km (niesprawny licznik).
Motor w ruchu ma ciężej (pęd powietrza, waga kierowcy i samego motoru stwarza opór dla silnika) i dlatego lepiej go docieraćw miejscu przez jakiś czas. Kosiarki spalinowe chłodzone powietrzem mimo, iż są 4-suwowe też się dociera zanim zacznie kosić trawę. dnia Śro 18:37, 27 Lut 2008, w całości zmieniany 1 raz
Temat: ZAWODY WROCŁAW
Maciej kwestia silników 2 suwowych jest na zasadzie : nie bo nie. Nie ma rzetelnych argumentów.
Czyli ktoś kiedyś wpadł na pomysł ze 4 suwy cacy a 2 suwy be i znalazl odpowiednie grono propagatorów tej teorii.
Cała sytuacja jest kuriozalna bo dopuszcza się 2 suwy w jednopłatach, silniki elektryczne, które nie mają żadnch restrykcji co do osiągów. A teraz napęd elektryczny czesto przewyższa sprawnością spalinowy !
Jeżeli chodziłoby o realizm to dwa powyższe przypadki powinny być również zabronione a tak nie jest. Zakazuje się tylko 2 suwów 3,5 cm w dwupłatowcach. Szkoda, że jeszcze nie dopisano wiadomej marki silnika ..
Temat: Trwałość agregatu...
A oleju do paliwa dodał czy przeczytał o tym dopiero po zatarciu
agregatu?
kiedys zrobilem remont kosiarki spalinowej..przeczyscilem, wymeinilem
uszczelki i tulejki, i chodzilo godizne..
po czym zatarla sie..zaznaczam ze kilka razy robilem podobne rzeczy i bylo
OK
kosiarka byla 4 suwowa (na pewno:), miala pompe oleju i zawory:)
tylko ze jak potem sie dowiedzialem od kumpla pracujacego w serwisie, nei
mozna wlac zwyklego oleju do silnika, tylko specjalny taki...bo inaczej sie
zatrze..
okazalo sie, ze gladz cylondra byla z....Aluminium, lub jakiegos miekkiego
stopu , tak meikkniego, ze dalo sie zarysowac gwozdziem..no i sie porobily
rowki po 1mm glebokosci i kompresji silnik juz nie mial..
Temat: Jaki stosunek paliwa
jak masz kosiarke spalinowa to wiesz ze tam nie robisz mieszanki zadnej czyli masz silnik 4 suwowy i kupiles olej do 4 suwow wiec jak najszybciej wypompuj to paliwo i kup na jakims orlenie nawet najtanszy mixol oby do dwusuwow bo jeszcze silnik zatrzesz
Temat: paliwo do kosiarek
Mam pytanie-co to wlasciwie za mieszanke sie leje do kosiarek spalinowych, bo
ponoc mozna to lac do CC???
Zalezy jaki silnik. Jak 4 suwowy, to benzyna, jak dwusuw, to benzyna z
olejem.
Tyle, że bez akcyzy.
Temat: Kupno używanego silnika. Jak sprawdzić, na co zwrócić uwagę
a wracając do pierwszego pytania..piszesz , że masz już piątego 2-suwa... czyli nie masz abyt wielu negatywnych opinii o tym typie silnika.
pytam bo konstrukcja 2 suwowa to jednak przeszłosć jeśli chodzi o silniki spalinowe.
pozdr.
Temat: Przepisy klasy IC10T (truck)
Truck - IC 10 T
1. Silnik
Model może posiadać jeden 2-suwowy silnik spalinowy o max poj. 3ccm.
2. Zbiornik paliwa
Można używać tylko jednego zbiornika paliwa o max poj. 100ml
3. Paliwo
Jedyne dopuszczone paliwo to metanolu z olejem i dodatkiem max 25% nitrometanu
4. Tłumik
Silnik napędzający model musi posiadać tłumik umożliwiający ograniczenie hałasu do 82 dB. Pomiar hałasu dokonywany jest z odległości 10 m na poziomie 1 m od jezdni w całym zakresie pracy silnika.
5. Przeniesienie napędu, hamulec, sprzęgło
Model musi mieć sprawny hamulec i sprzęgło umożliwiające zatrzymanie modelu przy pracującym silniku.
W czasie wyścigów nie jest dozwolone stosowanie biegu wstecznego. Dopuszcza się modele z napędem na jedną lub dwie osie.
6. Karoseria i jej mocowanie
Dopuszczalne są dowolne karoserie. Mocowanie karoserii musi być trwałe podczas całego wyścigu.
7. Antena
Model może posiadać jedną antenę giętką.
8. Ogumienie
Średnica opon - min. 90 mm
szerokość opon - min. 40 mm
Dopuszcza się opony jedynie do trucków (tzw. 2,2)
Nie dozwolone jest cięcie i modyfikowanie opon.
Niedozwolone są produkty zwiększające lub zmniejszające przyczepność
10. Zderzaki
Model powinien posiadać minimum 1 zderzak z przodu, wykonany musi być z materiał elastycznego.
11. Wymiary i ciężar
Długość- max 500mm
Szerokość- max 350mm
Wysokość- max 190mm
Ciężar- min.2kg
12. Zębatka odbiorcza
Model może posiadać środkowy dyferencjał lub zębatkę.
Nie dopuszczone są skrzynie biegów.
13. Inne modyfikacje
Dozwolona jest każda modyfikacja modelu oprócz tych ww.
Autor: eere
Temat: Klasa IC-8 Monster Truck Open(spali)
Modele klasy IC-8 Monster Truck Open nie mają żadnych ograniczeń technicznych poza wymienionymi w
niniejszych przepisach.
1. Silnik.
Model może posiadać jeden 2-suwowy silnik spalinowy o pojemności skokowej max. 4,68 cm3.
2. Zbiornik paliwa.
Dopuszcza się wyłącznie pojedynczy zbiornik paliwa o maksymalnej pojemności 150 cm3.
3. Paliwo.
Jako paliwo może być stosowana wyłącznie mieszanka alkoholu metylowego z olejem i dodatkiem maksymalnie
30% nitrometanu.
4. Tłumik.
Silnik napędzający model musi posiadać tłumik umożliwiający ograniczenie hałasu do 82 dB. Pomiar hałasu
dokonywany jest z odległości 10 m na poziomie 1 m od jezdni w całym zakresie pracy silnika.
5. Przeniesienie napędu, hamulec, sprzęgło.
Model musi mieć sprawny hamulec i sprzęgło umożliwiające zatrzymanie modelu przy pracującym silniku.
W czasie wyścigów nie jest dozwolone stosowanie biegu wstecznego.
6. Karoseria i jej mocowanie.
Dopuszczalne są wyłącznie karoserie Truck i SUV. Mocowanie karoserii musi być trwałe podczas całego wyścigu.
Kołki mocujące karoserię nie mogą wystawać więcej niż 30 mm ponad karoserię.
7. Pałąk ochronny.
Model może posiadać pałąk ochronny wykonany z pręta stalowego lub płaskownika duraluminiowego.
8. Antena.
Model może posiadać jedną antenę giętką. Antena wykonana z drutu sprężynowego musi być od góry zabezpieczona
ochraniaczem.
9. Ogumienie.
Średnica opon - min. 115 mm,
szerokość opon - min. 57 mm.
Dopuszcza się opony przeznaczone wyłącznie do modeli klasy Monster Truck.
Dozwolone jest cięcie i modyfikowanie opon.
Żaden obcy produkt na ogumieniu nie jest dopuszczalny.
10. Obręcze kół.
Dopuszcza się wystawanie obręczy kół poza oponę o max. 1,58 mm. Niedopuszczalne jest wystawanie nakrętek
mocujących koła i osi kół poza obręcz.
11. Wymiary i ciężar.
Rozstaw osi – min. 300 mm.
Minimalna waga modelu - 2750 g.
Maksymalna waga modelu - 6300 g.
Temat: Najmocniejszy silnik Hondy - 225KM
HONDA BF 225
Z nowymi silnikami, BF225, BF200 i BF175, Honda rozpętała trzy potężne siły. Wszystkie silniki wykonano w technologii 6-cylindrowej w układzie V z 24 zaworami i z programowanym bezpośrednim wtryskiem paliwa. W zasadzie BF225 ma największą pojemność, jako 4-suwowy silnik zaburtowy na świecie. Więc odkryj nowy poziom przyjemności morskiej rekreacji wodnej.
BF 225 - zmienne fazy rozrządu VTEC pozwalające na równomierny przebieg mocy.
Zmienny kanał dolotowy powietrza dający większy moment obrotowy przy niskich obrotach.
Sonda do kontroli przebiegu procesu spalania.
Koło zamachowe w dolnej części silnika obniżające środek ciężkości i zmniejszające wibracje.
Wielopunktowy wtrysk paliwa.
60 A maks. wyjście prądu stałego do zasilania urządzeń pokładowych.
Wbudowany separator wody minimalizujący wilgoć pod pokrywą silnika.
Elektroniczne czujniki ciśnienia oleju, przegrzania silnika i ograniczenia obrotów.
Układ cylindrów V6 po kątem 60o dający mniejszą szerokość i wysokość silnika.
Maksymalna moc
Każdy z silników ma wyśrubowaną moc, a BF225 jest wyposażony w system Hondy VTEC, tj. zmienne fazy rozrządu – system, który Honda używa również w silnikach samochodów wyścigowych Formuły 1. Umożliwia on doskonałą pracę silnika na wszystkich obrotach, a na wysokich obrotach daje niewiarygodną moc i moment obrotowy.
Minimalna konsumpcja
BF225, BF200 i BF 175 zużywają do 50% mniej paliwa niż konwencjonalne 2-suwowe silniki dzięki unikalnemu systemowi programowanego bezpośredniego wtrysku paliwa, optymalizującego proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Otrzymujesz maksymalne wykorzystanie energii z każdej kropelki paliwa.
Najwyższy komfort
Te silniki są dwa razy cichsze od 2-suwowych silników, to dlatego, że system zmiennego kanału dolotowego kontroluje siłę i prędkość powietrza dostarczanego do komory spalinowej. Podróżowanie jest pewne i przyjemne.
Temat: 1
[edit by Lis: wydzieliłem z wątku 80 kWt z dwuetapowego gazogeneratora]
Czy ja dobrze zrozumiałem - na 1Nm3 uzyskanego gazu potrzeba 50gr biomasy (drewna ) ?
Chciałem w przyblizeniu obliczyc zuzycie biomasy przy zgazowaniu dla zasilenia silnika spalinowego o pojemnosci 2,8l .
Rachunki mi wychodza nastepujaco :
silnik 2,8 l 100kW - minutowe zapotrzebowanie mieszanki palnej przy obrotach 3130 obr/min
2,8l x 3130 obr / 2 = 4282 l/1min
- podzieliłem pojemnosc przez 2 - bo silnik 4 suwowy i realizuje pełny cykl pracy przy 2 obrotach wału.
4282l = 4,282m3 mieszanki - co daje 2,141m3 gazu ( bo mieszanka 'wg knigi" ma byc około 50/50% z powietrzem).
jak sie doczytałem na 1m3 gazu potrzeba ok 55g drewna co daje dobowe zapotrzebowanie prze silnik : 55 x 2.141 x 60 x 24 = 169567,2 = 169,5 kg drewna na dobę.........czyli ok 0,45 mp
dalej liczmy ile z tego silnika mozna uzyskac prądu :
moc nominalna : 100kW x 0,7 = 70kW ( literatura podaje,ze przy holzgazie moc silnika spada o 30% )
- do wykorzystania 70kW - 20% zapasu = 56kW
typowy silnik indukcyjny to 55kW
przy pełnej mocy odda nam 55x24= 1320 kWh/dobę .
Wg informacji CIRE - energetyka płaci 0,3zł/1 kwh co da dziennie :
1320 x 0,3 = 396 zł
czyli krótko 0,45mp drewna = 396 zł na dobę przy naszej pracy ( pozyskanie paliwa , obsługa urzadzenia itd) oraz dodatkowo około 100 kW mocy cieplnej do wykorzystania....... gdziekolwiek.
- curde jezeli to prawda i sie nie walnołem to jeszcze moge se wybudowac basen otwarty z podgrzewana wodą ( do kapieli w przerwach miedzyobsługowych ustrojstwa.....hehehe).
Weście i popatrzcie szanowni koledzy czy gdzieś się nie "ciurnołem".........w rachunkach.
Traktujcie te wyliczanki jako szacunkowe bez zagłebiania sie w szczegóły .......bo i tak nie znamy wielu istotnych zmiennych.
Pozdrawiam serdecznie;
Temat: Bee (BT49QT-11)
Witam.
Skuter spalinowy BEE model: BT49QT-11
DANE TECHNICZNE:
WYMIARY:
długość - 1680 mm
szerokość - 680 mm
wysokość - 1070 mm
rozstaw osi - 1210 mm
minimalna odległość od ziemi - 80 mm
WAGA:
masa własna - 82kg
dopuszczalna masa całkowita pojazdu - 144 kg
OSIĄGI:
maks. prędkość - 45 km/h
ekonomiczne zużycie paliwa - 1,9L/100km
poziom hałasu na postoju - 93dB(A)/400rpm
pojemnik zbiornika na paliwo - 7+-02.L
pojemność zbiornika oleju silnikowego - 1L
SILNIK:
typ-1 cylindrowy, 4-ro suwowy
średnica wew. cylindra/suw - 39,0/41,4 mm
pojemność skokowa - 49 cm3
stopień sprężenia - 10,5+-0,01:1
moc maksymalna - 2,2kw/7500(r/min)
maksymalny moment obrotowy - 2,9N.m/7000(r/min)
gaźnik - PD19J
typ zapłonu - elektryczny/nożny
rozrusznik - CDI
chłodzenie - powietrze
smarowanie - ciśnieniowe
RAMA - stalowa
ZAWIESZENIE:
amortyzator przedni - amortyzator hydrauliczny
tylne zawieszenie - amortyzator sprężynowy i hydrauliczny
SYSTEM HAMULCOWY:
przedni - tarczowy
tylni - szczęki hamulcowe
OPONY - 3,50-10
SKRZYNIA BIEGÓW - Automatyczna.
Potrzebuje do tego wehikułu opis gdzie czego mam szukać zanim się w kurze i rzucę go w kąt:
Mam problem odmówił posłuszeństwa.
Silnik nie startuje.
- Aku naładowany
- Paliwo jest
- Odcięcie wyłączone
- Oświetlenie na czas startu silnika wyłączone.
- Hamulec zaciągnięty
- Rozrusznik pracuje
A silnik na to "pocałuj mnie w rurę wydechową".
Dziś zdążyłem znaleźć świecę (jeszcze nie rozkręcałem), ale nie wiem gdzie mam szukać cewki.
Z góry Dzięki za pomoc.
Temat: HPI LRP Challenge 2007
ze strony Komisji
MODELE SAMOCHODÓW WYŚCIGOWYCH
Klasa IC-8 Monster Truck Open
Przepisy techniczne
obowiązujące od 01.05.2007 r.
1. Silnik.
Model może posiadać jeden 2-suwowy silnik spalinowy o dowolnej pojemności skokowej.
2. Zbiornik paliwa.
Dopuszcza się wyłącznie pojedynczy zbiornik paliwa o pojemności maksymalnie 175 cm3.
3. Paliwo.
Jako paliwo może być stosowana wyłącznie mieszanka alkoholu metylowego z olejem i dodatkiem nitrometanu.
4. Tłumik.
Silnik napędzający model musi posiadać tłumik umożliwiający ograniczenie hałasu do 82 dB. Pomiar hałasu
dokonywany jest z odległości 10 m na poziomie 1 m od jezdni w całym zakresie pracy silnika.
5. Przeniesienie napędu, hamulec, sprzęgło.
Model musi mieć sprawny hamulec i sprzęgło umożliwiające zatrzymanie modelu przy pracującym silniku.
W czasie wyścigów nie jest dozwolone stosowanie biegu wstecznego.
6. Karoseria i jej mocowanie.
Dopuszcza się stosowanie wszystkich karoserii dedykowanych przez producentów dla modeli klasy Monster Truck.
Mocowanie karoserii musi być trwałe podczas całego wyścigu. Kołki mocujące karoserię nie mogą wystawać więcej
niż 30 mm ponad karoserię.
Otwory chłodzące w karoserii mogą mieć wycięcie maksymalnie 1/2 powierzchni przedniej szyby. Szyby tylna i
boczne mogą być wycięte lub pozostawione w całości.
7. Zabronione wyposażenie dodatkowe.
Zabronione jest stosowanie aktywnych urządzeń kontroli trakcji, zawieszenia i skrętu.
8. Wymiary i ciężar.
Rozstaw osi – 300-400 mm.
Maksymalna szerokość – 500 mm.
Maksymalna waga modelu - 6300 g.
MODELE SAMOCHODÓW WYŚCIGOWYCH
Klasa IC-5 Buggy
Przepisy techniczne
obowiązujące od 01.05.2007 r.
1. Silnik.
Model może posiadać jeden 2-suwowy 1-cylindrowy tłokowy silnik spalinowy z zapłonem iskrowym o pojemności
skokowej do 26 cm3.
Zabronione jest stosowanie instalacji paliwowej z wtryskiem i turbodoładowaniem.
2. Zbiornik paliwa.
Dopuszcza się wyłącznie pojedynczy zbiornik paliwa o maksymalnej pojemności 700 cm3.
3. Paliwo.
Jako paliwo może być stosowana wyłącznie mieszanka benzyny bezołowiowej z dodatkiem oleju silnikowego.
W czasie wyścigów zabronione jest dotankowywanie zbiorników paliwa.
4. Tłumik.
Silnik napędzający model musi posiadać tłumik umożliwiający ograniczenie hałasu do 81 dB. Pomiar hałasu
dokonywany jest z odległości 10 m na poziomie 1 m od jezdni w całym zakresie pracy silnika.
5. Napęd, przeniesienie napędu, hamulec, sprzęgło.
Dopuszcza się wyłącznie modele z napędem na tylną oś.
Model musi mieć sprawny hamulec i sprzęgło umożliwiające zatrzymanie modelu przy pracującym silniku.
W czasie wyścigów nie jest dozwolone stosowanie biegu wstecznego.
6. Karoseria i jej mocowanie.
Dopuszcza się stosowanie wszystkich karoserii dedykowanych przez producentów dla modeli terenowych klas IC-5.
Mocowanie karoserii musi być trwałe podczas całego wyścigu.
Dopuszcza się stosowanie płata tylnego z płytami brzegowymi, jeśli jest on w standardowym wyposażeniu modelu.
Maksymalne wymiary płata – 300x140 mm.
7. Ogumienie.
Dopuszcza się wyłącznie opony przeznaczone do modeli klas terenowych IC-5.
Dozwolone jest cięcie i modyfikowanie opon.
8. Obręcze kół.
Niedopuszczalne jest wystawanie nakrętek mocujących koła i osi kół poza obręcz.
9. Zabronione wyposażenie dodatkowe.
Zabronione jest stosowanie aktywnych urządzeń kontroli trakcji, zawieszenia i skrętu.
10. Wymiary i ciężar.
Maksymalna długość - 820 mm.
Maksymalna szerokość - 480 mm.
Minimalna waga modelu - 8000 g.
tu reszta
Temat: Propozycja przepisów tech. dla klasy MT Standard
Witam
Przedstawiam propozycję przepisów na sezon 2007. Jesli chodzi o klase MT standard nie uległy one zmianie jednakże myślę ze warto je sobie przypomnieć.
MODELE SAMOCHODÓW WYŚCIGOWYCH
w podziałce 1:8 z napędem spalinowym
Klasa IC – 8 Monster Truck Standard
Przepisy techniczne
obowiązujące od 01.01.2007 r.
1. Silnik.
Model może posiada jeden 2-suwowy silnik spalinowy o pojemności skokowej max. 4,68 cm
Najniższy punkt silnika musi znajdować się co najmniej 38 mm powyżej dolnej płaszczyzny płyty głównej podwozia lub najniższego punktu podwozia o konstrukcji kratownicowej z wyłączeniem wahaczy. Dla sprawdzenia wysokości silnika nad podłożem należy model bez kół postawi na płaskiej powierzchni, docisnąć aby opiera się podwoziem (a nie zawieszeniem) i sprawdzi odległość między silnikiem a podłożem.
2. Zbiornik paliwa.
Dopuszcza się wyłącznie pojedynczy zbiornik paliwa o maksymalnej pojemności 175 cm .
3. Paliwo.
Jako paliwo może być stosowana wyłącznie mieszanka alkoholu metylowego z olejem i dodatkiem maksymalnie
30% nitrometanu.
4. Tłumik.
Silnik napędzający model musi posiadać tłumik umożliwiający ograniczenie hałasu do 82 dB. Pomiar hałasu
dokonywany jest z odległości 10 m na poziomie 1 m od jezdni w całym zakresie pracy silnika.
5. Przeniesienie napędu, hamulec, sprzęg o, skrzynia biegów.
Model musi mieć sprawny hamulec i sprzęgło umożliwiające zatrzymanie modelu przy pracującym silniku.
Dopuszcza się stosowanie skrzyni biegów maksymalnie z trzema biegami. W czasie wyścigów nie jest dozwolone stosowanie biegu wstecznego. Układ przeniesienia napędu musi mieć co najmniej dwa stopnie przełożenia między wałem silnika i wałem napędzającym osie kół jezdnych. Dopuszcza się modele z napędem na jedną lub dwie osie.
6. Karoseria i jej mocowanie.
Dopuszcza się stosowanie wszystkich karoserii dedykowanych przez producentów dla modeli klasy Monstr Truck. Mocowanie karoserii musi być trwałe podczas całego wyścigu.
Kołki mocujące karoserię nie mogą wystawać więcej niż 30 mm ponad karoserię.
Otwory chłodzące w karoserii: Dopuszcza się wycięcie maksymalnie 1/2 przedniej szyby. Szyby tylna i boczne mogą być wycięte lub pozostawione w całości.
7. Pałąk ochronny.
Model może posiadać pałąk ochronny wykonany z pręta stalowego lub płaskownika duraluminiowego.
8. Antena.
Model może posiadać jedną antenę giętką. Antena wykonana z drutu sprężynowego musi być od góry zabezpieczona ochraniaczem.
9. Ogumienie.
Średnica opon - min. 130 mm,
szerokość opon - min. 70 mm.
Dopuszcza się opony przeznaczone wyłącznie do modeli klasy Monster Truck. Dozwolone jest cięcie i modyfikowanie opon. Żaden obcy produkt na ogumieniu nie jest dopuszczalny, nawet na oponach deszczowych.
10. Obręcze kół.
Dopuszcza się wystawanie obręczy poza oponę o max. 1,58 mm. Niedopuszczalne jest wystawanie nakrętek
mocujących koła i osi kół poza obręcz.
11. Zderzaki.
Zderzaki nie są obowiązkowe. Dozwolone są zderzaki fabryczne. Zabronione są zderzaki z metalu, bakelitu i płyt laminowanych.
12. Dodatkowe urzadzenia elektroniczne.
Stosowanie jakichkolwiek aktywnych urządzeń kontrolujących trakcję, aktywnych zawieszeń, aktywnych systemów kontroli skrętu, wykorzystujących żyroskopy albo urządzenia mierzące przeciążenie jakiegokolwiek rodzaju jest surowo zabronione. Czujniki mogą być używane dla celów biernych, czyli odczytu, lub nagrania danych ale nie do kontrolowania i korygowania osiągów modelu.
13. Wymiary i ciężar.
Rozstaw osi – min. 300 mm.
Ciężar (bez nadajnika urządzenia do automatycznego liczenia okrążeń) modelu z silnikiem do 3 cm nie może być mniejszy niż 2750 g – typ „small blocks”.
Ciężar (bez nadajnika urządzenia do automatycznego liczenia okrążeń) modelu z silnikiem powyżej 3 cm nie może być mniejszy niż 4300 g - typ „big blocks”.
Maksymalna waga modelu nie może przekraczać 6300 g.
Modele obu wymienionych wyżej typów startują razem i mają wspólną punktację.
Zapraszam do dyskusji
Temat: Rok 2 - TERMODYNAMIKA NAPĘDÓW LOTNICZYCH
Zagadnienia z Termodynamiki napędów lotniczych 2006
( prowadzący: dr inż. J. Szarynger )
I. Spalanie
1. Podać przykłady równań stechiometrycznych reakcji spalania paliw gazowych, ciekłych i stałych.
2. Jak określa się skład paliw gazowych, ciekłych i stałych?
3. Przedstawić na przykładach sposób obliczeń minimalnego zapotrzebowania powietrza.
4. Przedstawić na przykładzie sposób obliczania ilości i składu spalin.
5. Opisać Trójkąt Ostwalda – wyjaśnić do czego służy.
6. Podać definicje wartości opałowej i ciepła spalania.
7. Jak określa się wartość opałową mieszanin paliw gazowych?
II. Sprężarki tłokowe i rotodynamiczne
1. Narysować wykres indykatorowy idealnej sprężarki tłokowej bez przestrzeni szkodliwej i z przestrzenia szkodliwą.
2. Wyprowadzić wzór na sprawność wolumetryczną sprężarki tłokowej jeśli „kompresja” jest izentropowa.
3. Dlaczego i kiedy stosujemy sprężarki wielostopniowe.
4. Obliczyć różnice prac technicznych przy sprężaniu izotermicznym i politropowym.
5. Narysować w układzie <T,s> przebieg rzeczywistych przemian w sprężarce tłokowej.
6. Opisać działanie sprężarki odśrodkowej.
7. Opisać działanie sprężarki osiowej.
8. Narysować trójkąt prędkości w sprężarce odśrodkowej i osiowej.
9. Napisać podstawowe równanie sprężarek rotodynamicznych i wyjaśnić do czego służą.
III. Spalinowe silniki tłokowe
1. opisać porównawczy obieg Otto.
2. Wyprowadzić wzór na sprawność obiegu Otto.
3. Wyznaczyć maksymalną temperaturę gazu w obiegu porównawczym (przyjąć
4. niezbędne dane).
5. Narysować wykres indykatorowy silnika spalinowego 4-suwowego z zapłonem iskrowym.
6. Wyprowadzić wzór na sprawność obiegu Diesla – porównać ze sprawnością obiegu Otto.
7. Narysować wykres indykatorowy silnika 4-suwowego z zapłonem samoczynnym.
IV. Dynamiczne działanie strugi
1. Podać przykłady procesów przepływowych, w których występują efekty związane z prawem zachowania ilości ruchu (pędu).
2. Wyprowadzić wzór na ciąg silnika rakietowego.
3. Wyprowadzić wzór na siłę ciągu dyszy wylotowej – jaki ma znak?
4. Omówić działanie akcyjnego stopnia turbiny.
5. Narysować trójkąt prędkości dla stopnia akcyjnego.
6. Napisać wyrażenie na pracę obwodową.
7. Co to jest sprawność obwodową (łopatkowa) – wyprowadzić wzór.
V. Spalinowy silnik turbinowy
1. Narysować schemat turbinowego silnika spalinowego – przepływowego ( układ otwarty).
2. Narysować schemat turbinowego silnika gazowego – układ zamknięty.
3. Narysować obieg porównawczy Barytona w układzie <p,v> , <T,s>.
4. Narysować w <T,s> obieg Barytona przy założeniu, że „przemiany są nieodwracalne.
5. Na czym polega regeneracja ciepła dla obiegów (niektórych) termodynamicznych?
6. Podać warunki regeneracji dla obiegu Barytona ( tzn. kiedy to jest możliwe).
7. Wyprowadzić wzór na sprawność obiegu Barytona z idealnym regeneratorem.
VI. Ustalony przepływ gazów i par
1. Napisać równanie ciągłości strugi – objaśnić na przykładzie.
2. Napisać równanie bilansu energii podczas przepływu ( dla odcinka kanału ) ustalonego przez „kanał” adiabatyczny.
3. Wyjaśnić jak tarcie wpływa na przepływ i stan czynnika na wylocie z kanału.
4. Wyprowadzić wzór ogólny na prędkość przepływu w dyszy adiabatycznej – podać różne wersje wzoru.
5. Podać definicje sprawności dyszy i dyfuzora – przedstawić na wykresie <i,s>.
6. Wyprowadzić wzór ( dla przepływu beztarciowego - adiabatycznego) na zależności pomiędzy przekrojem kanału „A”, a ciśnieniem gazu.
7. Przedstawić na wykresie rozkład energii i prędkości w dyszy de Lawala.
8. Podać definicję prędkości krytycznej – czy zależy ona od tarcia podczas przepływu?
9. Narysować zależność wielkości strumienia masy od stosunku „p2/p0”( gdzie p2 – ciśnienie za dyszą; p0 – ciśnienie przed dyszą) dla dyszy Bendemanna i de Lawala.
Pomocne w opracowaniu zagadnień będą książki:
-Termodynamika, Jan Szargut;
-Teoria procesów cieplnych, Jan Szargut.
Termin egzaminu zostanie ustalony w najblizszym czasie.
Temat: Silniki diesla dla niemieckich okretow podw. typu VII i IX
Myślę, że dzięki kolegom uzyskałem wystarczająco informacji, które umożliwiają wysunąć pewne wnioski.
Wg informacji http://www.port21.pl/calanaprzod/article_46.html
silnik na Zawiszy to:
Krupp, typ 6MS423, (6 cylindrów), rzędowy, 4-suwowy, moc- 390KM przy 300 obr/min
rok produkcji -1940 r.
Z opisu wynika, że jest to silnik nawrotny, czyli został zaprojektowany i wykonany jako silnik do napędu głównego (a nie do napędzania alternatorów prądotwórczych). Przyjmuję, że silnik nie jest doładowany.
Z artykułu M. Twardowskiego opublikowanym w NM wynika, że w 1966 r. w stoczni remontowej P.P.D.i U.R Odra na Zawiszy wymieniono oryginalny silnik June Munktel 1003MV i zamontowano silnik firmy DWK o mocy 330 KM.
W 1980 r. ponownie, tym razem w Gdyńskiej Stoczni Remontowej, wymieniono silnik i zamontowano tej samej firmy (DWK, a nie DW jak Marek T omyłkowo podał wcześniej przy tym wątku) o mocy 390 KM. W artykule nie podano typu silnika, ale ta informacja znajduje się w poście Marka T „... produkcji DW w Kilonii, typu 6MU421 (też 300 KM, ale 6 cylindrów).”
Ponieważ wątek zapoczątkowało intrygujące pytanie Adama czy jest na Zawiszy jest sinik U-boota, warto rozważyć czy w czasie 2 wojny św. Niemcy mieli U-booty, które miały silniki napędowe o mocy 300-390 KM.
U1 wskazał na U-booty typu II i podał informację, że miały silniki firmy Mannheimer Motoren Werke. Faktycznie, ze wszystkich typów niemieckich OP tylko ten typ posiadał silniki spalinowe o mocy 350 KM. Okręty typu II miały cztery wersje (IIA, IIB, IIC i IID) i w latch 1935-41 wyprodukowano ich 50.
W kilku źródłach na temat napędów U-bootach podają, że wszystkie wersje posiadały
2 silniki spalinowe firmy MWM (Mannheimer Motoren Werke) typ RS127S, 6-cylindrów, całkowita moc 700 KM (522 kW) oraz
2 silniki elektryczne SSW (Siemens) typ PGVV322/26 double-acting electric motors, całkowita moc 402 KM (300 kW).
Wygląda więc, że ta informacja powinna ustalić ostatecznie, że silnik na Zawiszy nie jest silnikiem z U-boota. Ale tutaj mam wątpliwości i wcale nie jestem tego pewny.
W informacjach na temat U-bootów typu II podają stocznie, w których zostały zbudowane i tak :
IIA : Deutsche Werke (6)
IIB : Deutsche Werke (4), Germaniawerft (14), Flender Werke (2)
IIC : Deutsche Werke (
IID : Deutsche Werke (16)
Pragnę zwrócić uwagę, że Germania Werft to Krupp, zaś Deutsche Werke to DWK i każda z tych firm produkowała silniki o podobnych parametrach. Czy naprawdę wszystkie wersje typu II otrzymały identyczne silniki ? Nawet jeżeli ustalone zostanie bez żadnej wątpliwości, że wszystkie jednostki typu II otrzymały silniki firmy MWM, to nie można wykluczyć, że w czasie eksploatacji na którymś z U-bootów nie doszło do poważnej awarii silnika i sam silnik wymienio. Z własnego doświadczenia wiem, że nie ma wytwórni, ktore trzymają gotowe silniki w magazynie, które czekają na klienta. Silniki buduje się dopiero po uzyskaniu zamówienia i zabiera to sporo czasu (od kilku miesięcy do kilku lat). I tu mogła się zdarzyć sytuacja, że w warunkach wojennych silnik potrzebowano już, i nie wykluczam, że mając pod ręką silnik o podobnych parametrach wsadzono silnik Kruppa lub DWK.
Ciekawe, że w informacjach na temat tych okrętów podkreślono, że ponieważ były przeznaczone głownie do szkolenia to„In contrast to other German submarine types, few Type IIs were lost” (w przeciwieństwie do innych typów, niewiele z nich utracono).
Ostateczna moja konkluzja jest że nie eliminuję całkowicie możliwości, że silnik może pochodzić z U-boota.
Warto zwrocic uwage dlaczego w ciekawym artykule M. Twardowskiego na temat Zawiszy wytwórcą jest DWK, a nie Krupp, jak podaje autor informacji „Maszyna A.D. 1940” na website poświęcone żeglarstwu.
Okazuje się że w czasie wojny DWK było firmą posiadające licencje Kruppa, ale czy również na silniki - tego na razie nie umiem powiedzieć.
(ze zb. M. Jastrzebskiego)
Ale fakt, że w czasie awarii silnika na Zawiszy w czerwcu 1991 r. naprawę naprawę dokonała firma Krupp jest dość znamienny.
Wynika więc, że ostateczne po informacje trzeba się bedzie zwrócić do archiwum Kruppa.
Jefe
Temat: Spalinówka 311D
Ja z pewnego Źródła wiem że np LHS ma 6 sztuk takich maszyn ale ile zostało wyprodukowanych tego niestety nie wiem.
Pozwolę sobie zamieścić opis Tej jakże wspaniałej maszyny.
Spalinowa lokomotywa towarowa 311D
311D – spalinowa lokomotywa towarowa wyprodukowana przez naszą Spółkę we współpracy z amerykańskim koncernem General Elctric. Jest to nowa propozycja NEWAG S.A. i General Electric dla przewozów towarowych. Pierwsze egzemplarze zjechały z naszej linii produkcyjnej w sierpniu 2007 roku.
Spalinowa lokomotywa towarowa typu 311D powstała w wyniku gruntownej modernizacji lokomotywy produkcji rosyjskiej typu M62, znanej na polskim rynku kolejowym pod oznaczeniem ST44. Podstawowym i najważniejszym zakresem modernizacji lokomotywy, a jednocześnie jej „sercem” jest zabudowany zintegrowany moduł napędowy (silnik, prądnica, sprężarka, wentylator), który w całości zmontowany dostarczany jest przez General Electric. Podwozie stanowi sprawdzona eksploatacyjnie konstrukcja lokomotyw ST44. Wykorzystano oryginalne silniki trakcyjne produkcji rosyjskiej typu ED118, jednakże zostały one zmodernizowane zgodnie z technologią i w oparciu o materiały dostarczone przez General Electric. Lokomotywa posiada układ hamulca pneumatycznego typu Oerlikon. Ponadto została ona wyposażona w nowe kabiny maszynisty spełniające warunki ergonomii i wysokiego komfortu pracy. Nowoczesne mikroprocesorowe sterowanie lokomotywy umożliwia maksymalne wykorzystanie jej właściwości trakcyjnych.
Lokomotywa po niezbędnych próbach i badaniach uzyskała Świadectwa Dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.
DANE TECHNICZNE:
*
Lokomotywa o układzie osi Co’ Co’: 2 wózki 3-osiowe
*
Szerokość toru: 1435 mm
*
Całkowita długość ze zderzakami: 17550 mm
*
Rozstaw osi skrajnych: 12800 mm
*
Rozstaw osi wózka: 4200 mm
*
Średnica okręgu tocznego zestawów kołowych: 1040 mm
*
Największa szerokość: 2950 mm
*
Największa wysokość od główki szyny: 4615 mm
*
Masa zapasu paliwa: 3300 kg
*
Masa wody układu chłodzenia: 800 kg
*
Masa piasku: 600 kg
*
Zapas paliwa: 3900 dm3
*
Prędkość maksymalna: 100 km/h
*
Prędkość ciągła: 25,9 km/h
*
Silnik spalinowy: GE 7FDL 12 EFI
*
Typ silnika: 45 V-12 4-suwowy cykl, turbodoładowanie
*
Moc znamionowa: 2133 kW (2900 KM)
*
Znamionowa prędkość obrotowa: 1050 obr/min
*
Obroty jałowe: 450 obr/min
*
Ilość suwów: 4
*
Ilość cylindrów: 12
*
Wtrysk paliwa: elektroniczny
*
Typ paliwa: olej napędowy
*
Ilość oleju: 1211 l
*
Masa oleju: 1162 kg
*
Średnica cylindra/skok tłoka: 229/267 mm
*
Masa: 15846 kg
*
Typ silnika trakcyjnego: ED 118A GE
*
Klasa izolacji: H
*
Masa: 3240 kg
Układ osi Co’ Co’: 2 wózki 3-osiowe
Długość ze zderzakami 17550 mm
Szerokość 2950 mm
Wysokość 4615 mm
Rozstaw osi skrajnych 12800 mm
Średnica kół 1040 mm
Zapas paliwa 3900 dm3
Typ silnika spalinowego GE 7FDL 12 EFI
Moc znamionowa 2900 KM
Rodzaj przekładni elektryczna
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
System hamulca Oerlikon
Sterowanie wielokrotne jest
System ogrzewania brak
Temat: 1
Pierwsze plany czołgów zastępujących Crusadera były podane już w roku 1941. Cavalier, zaprojektowany w bardzo krótkim czasie czołg z licznymi wadami i silnikiem Nuffeld Liberty Mk. III o mocy 254 KW niewystarczającej już do skutecznego napędu nowego czołgu. Nowy silnik skonstruowano w oparciu o już istniejący -jak można się było po Brytyjczykach spodziewać- lotniczy silnik Rolls Royce Merlinie ten sam co używany w Supermarine Spitfire , Mustangach i Lancasterach. Ze względu iż Rolls Royce miał wtem czas priorytet na silniki lotnicze produkcję Meteora powieżono firmie Rover Car Company.Zanim jednak wdrożono produkcję nowego silnika nastał styczeń roku 1943.
prócz nowego silnika czołg posiadał też nowe działo a dokładniej rozwojową wersję 6-pdr.(57mm) armaty, przystosowanej do strzelania amerykańską amunicją, Ordinance QF 75mm. Powstało kilka podstawowych odmian Cromwella różniących się uzbrojeniem
* Mk.I-II-6pdr L45 z silnikiem Liberty
* Mk.III-6pdr L45 z silnikiem Meteor
* Mk.IV,V,VII-QF 75mm z silnikiem Meteor
* Mk.VI, VIII- 95mm hałbica tzw. czołg bliskiego wsparcia
Czołg szybki Mk VIII (A27) "Cromwell" Mk IV
Masa: 27,5 t.
Załoga: 4-5 osób (dowódca, celowniczy, radiooperator-ładowniczy, kierowca, . pomocnik kierowcy-strzelec przedni)
Wymiary: długość całkowita z lufą do przodu 642 cm, długość kadłuba wraz z błotnikami'635 cm, szerokość wraz z osłonami przeciwpiaskowymi 305 cm, wysokość do nasady anteny 250 cm, prześwit 40 cm
Uzbrojenie: 1 armata 75 mm Mk V lub VA (kąty podniesień w płaszczyźnie pionowej -12,5°+30° za pomocą ręcznego mechanizmu, w płaszczyźnie poziomej 360° za pomocą układu hydraulicznego z maksymalną prędkością 15°/s), 2 karabiny maszynowe 7,92 mm Besa (jeden sprzężony z armatą, drugi w kadłubie), wyrzutnia granatów dymnych 50,8 mm (w wieży), 1 ręczny karabin maszynowy 7,7 mm Bren (przewożony wewnątrz czołgu), 1 pistolet maszynowy Thompson lub Sten (przewożony wewnątrz czołgu).
Amunicja: do armaty 64 nabojów (z pociskami: przeciwpancernymi,'odłamkowo-burzącymi, dymnymi), do wyrzutni 30 granatów, do km Besa 4950 nabojów, do km Bren 600 nabojów, do pm 320 nabojów, granaty ręczne (?)
Pancerz: kadłub nitowany (lub częściowo spawany) z płyt walcowanych utwardzanych powierzchniowo, o grubości- przód (przed kierowcą) 63 mm, przód (pochyły),30 mm, przód ("nos") 57 mm, boki i tył 32 mm, osłona zawieszenia 25+14mm, dno 8 mm, strop 20 mm; wieża nitowana z płyt walcowanych utwardzanych powierzchniowo o grubości - przód 76 mm, boki 63 mm, tył 57 mm, strop 20 mm
Przyrządy celownicze i obserwacyjne: do armaty celownik teleskopowy No 50 X 3L Mk 1 lub 2 AFV Sight Gear 75 mm, do km w kadłubie celownik teleskopowy No 50 X 1, 9 Mk 1, bęben i kątomierz do strzelania ogniem pośrednim, 5 obrotowych peryskopów obserwacyjnych Mk 4
Napęd - silnik gażnikowy, 4-suwowy, V-12 cylindrowy Rolls-Royce Meteor, średnica cylindrów 137 mm, skok tłoków 152 mm, stopień sprężania 6:1, pojemność 27000 cm3, moc maksymalna 600 KM (441 kW) przy 2550 obr/ min., chłodzony płynem
Paliwo: benzyna 70 oktanowa; pojemność zbiorników paliwa (wewnętrznych) 572 l; zużycie paliwa - po drodze 280 - 420 1/100 km, w terenie 420 - 560 1/ 100 km
Układ napędowy: sprzęgło główne suche, dwutarczowe, transmisja Merritt-Brown Z5 (skrzynia przekładniowa mechaniczna niesynchronizowana, 5 biegów do przodu 1 do tyłu; planetarne mechanizmy skrętu z hamulcami bębnowymi; sterowanie ze wspomaganiem hydraulicznym), przekładnie boczne z redukcją 3,71:1 pierwsze serie czołgów lub 4,5:1 późne sęrie czołgów; koła napędowe gąsienic
Podwozie: 5 par podwójnych kół jezdnych z bandażami gumowymi, koła napinające (również ogumione) z przodu kadłuba, napędowe z tyłu; zawieszenie kół jezdnych niezależne, na wahaczach połączonych ze sprężynami spiralnymi pojedynczymi i podwójnymi; z wyjątkiem trzeciej pary resorów wszystkie wyposażone w hydrauliczne amortyzatory; gąsienice metalowe, jednosworzniowe, jednogrzebieniowe, w każdej taśmie 125 ogniw o szerokości 356 mm i podziałce 100 mm; rozstaw środków gąsienic 248 cm, długość gąsienic 373 cm
Instalacja elektryczna: 12V, dwie baterie akumulatorów 6V 150Ah każda, dodatkowy agregat ładowania (silnik spalinowy z prądnicą)
Łączność: radiostacja No 19, czołgowy telefon wewnętrzny (interkom), telefon zewnętrzny dla piechoty
Osiągi: moc jednostkowa.21,8 KM/t, prędkość maksymalna - z przełożeniem 4,5 do 51,S km/h; zasięg po drogach do 280, km, w terenie do 130 km
Pokonywane przeszkody: nacisk jednostkowy 0,93-1,03 kg/cm2 (zależnie od szerokości gąsienic), wzniesienia 24°, rowy szerokości 230 cm, ściany pionowe wysokości 90 cm, brody o głębokości 90 - 120 cm.
Temat: Działanie silnika 4-suwowego
Zasada działania silnika czterosuwowego.
Silnik czterosuwowy jak sama nazwa wskazuje dzieli się na cztery suwy pracy mianowicie Suw ssania, Suw sprężania, Suw Pracy, Suw wydechu.
Suw ssania (1)-Tłok przesuwa się w dół z górnego (GMP) do dolnego martwego punktu (DMP), wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie. W tym czasie zawór ssawny jest otwarty, dzięki temu z kanału dolotowego, znajdującego się za zamykającym go zaworem ssącym, wciągnięta zostaje z gaźnika (lub układu wtryskowego i kanałów powietrznych-silniki samochodowe) mieszanka paliwowo-powietrzna. Trafia ona do wnętrza cylindra, pomiędzy tłok a głowicę cylindra. Kiedy tylko tłok przekroczy DMP, zawór ssący zostaje zamknięty.
Suw sprężania (2)-Tłok przemieszcza się w górę cylindra, ściskając (czyli sprężając) mieszankę paliwowo-powietrzną. Oba zawory (ssawny i wydechowy) są zamknięte. Sprężanie następuje pod znacznym ciśnieniem, do (zwykle) mniej więcej jednej dziesiątej początkowej objętości mieszanki. Ale zanim osiągnie minimalną objętość ( na 1-2 milimetry – lub inaczej no ok. 5 stopni obrotu wału korbowego zanim tłok osiągnie GMP) następuje zapłon. Celem jest doprowadzenie do spalenia całej mieszanki w chwili, gdy tłok przekroczył GMP i może zostać odepchnięty przez rozprężające się gazy spalinowe, rozpoczynające suw pracy.
Suw pracy (3)-Przed osiągnięciem GMP w silnikach wysokoprężnych i tych z elektronicznym wtryskiem paliwa następuje wtrysk paliwa i zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą. Oba zawory (ssawny i wydechowy) są zamknięte. Tłok zostaje odepchnięty z dużą siłą, gdyż we wnętrzu komory spalania po zapłonie powstaje ciśnienie o wartości do 100 barów (co czasem odpowiada sile nacisku na tłok równej nawet 5 tonom). Takie siły muszą być przeniesione z denka tłoka przez korbowód na wał korbowy. Wymusza to ruch tłoka do DMP. Z tego jednego suwu pracy silnik musi uzyskać wystarczający impet obracający wałem korbowym, by przeprowadzić pozostałe trzy suwy. Dlatego też silniki pracują tym równiej im więcej mają cylindrów.
Suw wydechu (4)-Jeszcze zanim tłok osiągnie DMP, otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder, kierując się w stronę układu wydechowego. Przemieszczający się w górę tłok aż do osiągnięcia GMP, gdy zawór wydechowy jest otwarty wypycha z cylindra resztę gazów, a po przekroczeniu GMP rozpoczyna cykl od początku.
Tuning silnikow 4T ogranicza się właściwie do odblokowania modułu, oraz zmiany wydechy, lub rozwiercenia go, zmiany silnikowe to zazwyczaj zmiana przylegania zaworów oraz ostre walki rozrządu i kute tłoki z korbowodami, niestety to już są duże koszta,
Temat: Tuning silników spalinowych
Prześledźmy, jakie są zależności pomiędzy mocą a momentem, oraz jakie czynniki na moc silnika wpływają.
M=Vp ; N=Mn ; N=Vnp
gdzie: N - moc silnika, M - moment obrotowy, n - prędkość obrotowa, V - pojemność skokowa, p - średnie ciśnienie użyteczne
Z powyższych wzorów (uproszczonych) wynika, że:
- moment i moc silnika są ze sobą ściśle powiązane,
- zwiększyć moc i moment silnika poprzez:
powiększenie pojemności skokowej,
zwiększenie szybkobieżności silnika,
powiększenie średniego ciśnienia użytecznego
Pojemność skokowa w sposób bezpośredni wpływa na osiągi silnika, lecz powiększenie jej wiąże się zwykle z dużymi kosztami. Wymaga wymiany drogich elementów układu korbowo-tłokowego i dlatego stosuje się to silników wyczynowych. Do samochodów turystycznych bardziej uzasadniona jest niekiedy wymiana silnika na większy.
Powiększenie szybkobieżności stosuje się często dodatkowo przy wszelkich zasadniczych pracach tuningowych, mających na celu zwiększenie napełnienia silnika. Współczesne silniki mają ograniczoną maksymalną prędkość obrotową na drodze elektronicznej, dlatego podwyższenie obrotów uzyskuje się drogą przeprogramowania komputera układu wtryskowego (tak zwany "chip tuning").
Należy w tym miejscu powiedzieć coś o wytrzymałości i trwałości silnika. Silniki spalinowe seryjnych samochodów produkowane są z pewną rezerwą wytrzymałościową i podwyższenie obrotów maksymalnych o 500 do 1000 obr/min zwykle mieści się w tej rezerwie. Firmy samochodowe często wypuszczają silniki w różnych wersjach mocy bez zmiany układu korbowo-tłokowego. W takiej sytuacji silniki słabsze posiadają duży zapas wytrzymałości i doskonale nadają się do tuningu.
W silnikach wyczynowych wolnossących ustala się możliwie wysoką maksymalną prędkość obrotową (często powyżej 9000-10000 obr/min), ale trzeba pamiętać, że obciążenia masami bezwładności w układzie korbowo-tłokowym rosną wraz z drugą potęgą prędkości obrotowej. Przykładowo podniesienie obrotów z 5000 obr/min do 7000 obr/min prawie dwukrotnie zwiększa naprężenia w korbowodach związane z bezwładnością tłoków.
Pozostała nam trzeci, a zarazem najważniejszy czynnik wpływający na moc silnika spalinowego - średnie ciśnienie użyteczne. Jest to uśredniona wartość ciśnienia gazów spalinowych które działając na tłoki poruszające się w cylindrach wytwarzają moment obrotowy i moc silnika.
Średnie ciśnienie użyteczne będzie wyższe jeżeli:
- w czasie suwu ssania do cylindrów wleci więcej mieszanki paliwowo-powietrznej (t.zw. napełnienie cylindrów),
- lepiej przebiegać będzie proces spalania mieszanki i wytworzy się możliwie duża ilość gazów spalinowych,
- sprawniej przebiegnie zamiana gazów spalinowych na energię mechaniczną przy małych stratach termodynamicznych,
- nastąpi dobre opróżnienie cylindrów ze zużytych gazów.
Konstrukcyjnie za wielkość średniego ciśnienia użytecznego odpowiedzialne jest wszystko co zostało zamontowane w silniku powyżej uszczelki pod głowicą i na tych elementach oraz mechanizmach musimy skupić uwagę planując tuning.
Największy wpływ na przebieg i wartość momentu obrotowego w silniku mają następujące układy:
układ rozrządu,
układ ssący,
układ wydechowy
komora spalania, stopień sprężania.
Rys. 2. Cykl roboczy silnika 4-suwowego
Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu wymienionych układów, przyjrzyjmy się bliżej jak pracuje 4-suwowy silnik tłokowy. Opiszę jeden cykl roboczy z uwzględnieniem działania układu rozrządu (rys.2).
1. Na chwilę przed dojściem tłoka do GMP następuje w komorze spalania zapłon sprężonej uprzednio mieszanki - rozpoczyna się suw pracy.
2. Suw pracy - siła gazów naciskając na tłok poprzez korbowody obraca wałem korbowym wytwarzając moment napędowy.
3. Przed dojściem tłoka do DMP otwiera się zawór wydechowy i rozpoczyna się proces wydechu.
4. Suw wydechu - tłok poruszając się w górę poprzez otwarty zawór wydechowy wypycha gazy spalinowe do układu wydechowego. Tłok napędzany jest siłami bezwładności w układzie korbowo-tłokowym, a głównie masą koła zamachowego.
5. Tłok dochodzi do GMP, ale zawór wydechowy będzie jeszcze chwilę otwarty aby wykorzystać zjawiska falowe w układzie wydechowym do opróżnienia cylindra. Zawór ssący otworzył się wcześniej, przed dojściem tłoka do GMP, ponieważ bezwładność mieszanki w układzie dolotowym wcześniejszego rozpoczęcia procesu napełniania cylindra.
6. Suw ssania - poruszający się w dół tłok zasysa mieszankę przez otwarty zawór ssący.
7. Tłok przechodzi przez DMP, ale zawór ssący nadal będzie przez pewien czas otwarty, ponieważ bezwładność rozpędzonej w przewodzie ssącym mieszanki powoduje, że nadal napływa ona do cylindra (pomimo, że tłok porusza się już do góry).
8. Suw sprężania - nadal napędzany bezwładnością koła zamachowego tłok przemieszcza się do góry, sprężając mieszankę do ciśnienia ponad 1 Mpa. Przed dojściem tłoka do GMP następuje zapłon mieszanki - z takim wyprzedzeniem aby zdążyła się ona prawie całkowicie spalić gdy tłok dojdzie do GMP. Cykl powtarza się od nowa, od punktu 1, 2, itd.
Temat: Jeszcze kilka zdań o silniku Wankla
Witam osoby zainteresowane silnikiem Wankla.
I chciałbym tu od siebie, do poprzednich dyskusji, dorzucić kilka uwag.
W 19 stycznia 1960 roku na zjeździe Niemieckiego Stowarzyszenia Inżynierów .
Prezes tego stowarzyszenia, demonstrując prototyp silnik Wankla, oświadczył, że
silnik ten spowoduje rewolucyjny przełom w napędach silnikowych pojazdów
samochodowych i nie tylko.
Silniki Wankla to silnik czterotaktowy o krążąco-wirującym [na trzy okrężne
ruchy tłoka przypada jeden jego ruch wirowy wokół własnej osi]
Ogromną zaletą tego silnika jest możliwość uzyskiwania bardzo wysokiej mocy z
jednostkowej objętości skokowej. I już pierwsze modele tego silnika
wyprodukowane przez NSU wykazywały objętościowy wskaźnik mocy na poziomie ok.
108 KW z 1 decymetra sześciennego objętości skokowej. A współczesne silniki
Winkla z samochodów Mazda RX-7 osiągają objętościowy wskaźnik mocy na poziomie
ok. 207 KW z 1 decymetra objętości skokowej silnika. Przy wskaźniku masowym,
około 0,5 kg masy silnika na 1 kW jego mocy.
Natomiast drugą ogromną zaletą silnika Wankla jest to, że występują w nim
tylko niewyrównoważone siły odśrodkowe, które stosunkowo łatwo całkowicie
skompensować za pomocą pary wirujących przeciwciężarów, zapewniając tym samym
spokojną pracę silnika.
Co zatem spowodowało, że silnik ten nie doczekał się spodziewanego
powszechnego zastosowania do napędu pojazdów samochodowych.
Przyczyn było kilka.
- Ze względu na rozciągnięty półksiężycowi kształt komory spalania silnika
Wankla, niemożliwe jest uzyskanie, wysokiego zawirowania, wstępnie sprężanego
ładunku mieszanki w komorze spalania silnika, co uniemożliwia uzyskanie
wysokich prędkości spalania tego ładunku. Tym samym konieczne jest stosowanie
większych niż w tłokowych silnikach suwowych kątów wyprzedzenia zapłonu, co
znacząco obniża sprawność wewnętrzną silnika. Poza tym stosunek ochładzanej
powierzchni komory spalania do jej objętości jest znacznie większy w silniku
Wankla, niż w tłokowych silnikach surowych, co znacząco zwiększa ilości nie
spalającego się w warstwach przyściennych komory spalania paliwa. [ Już
pierwsze modele silnika Wankla wykazywały zużycie paliwa ponad 10% wyższe niż
w ówczesnych tłokowych silnikach suwowych, o sprawności znacznie niższej od
współczesnych tłokowych silników surowych z Zapłonem Iskrowym.]
- Brak możności uzyskania w jednym cylindrze wysokiego stopnia sprężania
ładunku uniemożliwiający tym samym, bez wstępnego doładowania, pracę silnika
Wankla jako silnika z Zapłonem Samoczynnym, a tym samym uzyskania wyższej
sprawności pracy silnika.
- Bardzo nierównomierne powierzchniowe przegrzewanie cylindra silnika w
otoczeniu komory spalania, znacznie przyspieszające zużycie silnika.
- Znacznie gorsze niż w tłokowych silnikach suwowych warunki smarowania między
wirującym tłokiem a cylindrem, czego wynikiem jest kilkakrotnie krótszy czas
eksploatacji silników Wankla w porównaniu z tłokowymi silnikami surowymi. [brak
pompowania oleju smarującego i równomierności jego rozprowadzania przez
pierścienie uszczelniające, brak pierścieni zgarniających nadmiar oleju]. Co
również skutkowało znacznie zwiększonym zużyciem oleju, oraz szybkim zużywaniem
się katalizatora Wg danych producenta, w Mazdzie RX-8 udało się o połowę
zmniejszyć zużycie oleju. Co uzyskano prawdopodobnie poprzez regulację ilości
dozowanego do paliwa oleju, w zależności od prędkości obrotowej silnika, tak
jak to zrobiono w silniku dwusuwowym firmy ORBITAL zastosowanym w latach 90 w
eksperymentalnej serii samochodów Ford FIESTA.
- W przypadku większej niż dwa liczby cylindrów konieczne jest stosowanie
rozrządu tłokowego uniemożliwiającego regulację w zależności od prędkości
obrotowej, kąta wyprzedzenia otwarcia oraz opóźnienia kanałów ssącego i
wydechowego.
- Niedostateczna szczelność pomiędzy komorami silnika powodująca zwiększone
przecieki zwrotne pomiędzy kolejnymi komorami roboczymi silnika.
. Feliks Wankel swój pierwszy patent na silnik z wirującym tłokiem zgłosił w
1923 roku mając 21 lat. I być może gdyby prototyp swojego silnika zrealizował
znacznie wcześniej, pozwoliło by to, na jego zastosowanie w okresie II Wojny
Światowej w lotnictwie niemieckim oraz pojazdach pancernych. Co umożliwiłoby
uzyskanie znaczącej przewagi niemieckich samolotów wojskowych i broni pancernej
nad aliantami. Ale ponieważ F. Wankel już w początkowym okresie czasu, wszedł
w konflikt z nazistami, jako osobnik politycznie niepewny na długo był
odsunięty od prac badawczych dla celów wojskowych, co odsunęło w czasie,
badania nad wdrożenie i udoskonaleniem jego silnika.
I tu należy również wspomnieć o Polaku Gustawie Różyckim, wynalazcy i
konstruktorze dwutaktowego silnika o krążącym ruchu tłoka typu ROGUS. Różycki
tuż przed wybuchem II Wojny Światowej opracował prototyp tego silnika. Po czym
w maju 1939 r. rozpoczął w Sandomierzu budowę własnej fabryki samochodów i
motocykli, być może przewidując zastosowanie w nich silnika spalinowego własnej
konstrukcji. [ od 1937 roku fabryka w Katowicach Załężu, będąca własnością
G.Różyckiego produkowała motocykle marki MOJ własnej konstrukcji]. Niestety
podczas wojny, zaginął schowany przed Niemcami prototyp silnika typu ROGUS. A
po wojnie inż. Różyczki [szczególnie jako były fabrykant], nie miał
odpowiednich warunków ani też wpływu na kontynuowanie prac badawczych nad
szybkim wdrożeniem swojego wynalazku.
Pozdrawiam wszystkich A.G.
Temat: Informacje o silnikach dwu suwowych
Budowa i działanie silnika dwusuwowego
Silnik dwusuwowy
W silniku tym cykl pracy odbywa się w czasie dwóch suwów tłoka, tzn. w czasie jednego obrotu wału korbowego. W silnikach tych odbywa się tylko suw sprężenia oraz suw pracy. Czynności związane z zmianą ładunku, tj. zapełnienie cylindra oraz wydobycie spalin, ma miejsce tu niejako równocześnie, w momencie gdy tłok jest w sąsiedztwie DMP, a zatem pod koniec suwu pracy oraz na początku suwu sprężenia. Silniki dwusuwowe na ogół nie posiadają zaworów. Wylot oraz wlot spalin jest regulowany za pomocą tłoka, odsłaniając lub zasłaniając konkretne otwory w ściankach cylindra. Spowodowane jest to tym, że w silnikach dwusuwowych nie ma suwu wlotu. Nowy ładunek przeznaczony do zapełnienia cylindra najpierw powinien być wcześniej sprężony poza cylindrem roboczym. To wcześniejsze sprężanie zachodzi w specjalnie przygotowanej w tym celu dmuchawie albo sprężarce, lub w komorze korbowej silnika.
R E K L A M A czytaj dalej ↓
Zaletą silników dwusuwowych jest ich prosta budowa, ogromna równomierność biegu oraz teoretycznie dwukrotnie większa moc w porównaniu z silnikami czterosuwowymi o takich samych wymiarach cylindra, prędkości obrotowej czy ciśnieniu w cylindrze.
Praktycznie na ogół zysk na mocy jest rzędu tylko 50-70% , wynika to ze zmniejszenia objętości skokowej cylindra przez szczeliny a także z powodu niemożności całkowitego przepłukania cylindra oraz usunięcia z niego spalin.
Sprawność silników dwusuwowych jest dużo mniejsza niż czterosuwowych, ponieważ ogromna część nie spalonej mieszaniny uchodzi przez szczelinę wylotową w trakcie przepłukiwania cylindra. W dużych silnikach dwusuwowych w miejsce sprężania w komorze korbowej używa się oddzielną dmuchawę tłokową albo wirową napędzaną przez wał korbowy silnika.
Wykres indykatorowy posiada tylko i wyłącznie pracę wewnętrzną, nie bierze on pod uwagę pracy sprężarki oraz dmuchawy ładującej (lub pracy straconej na początku sprężania w komorze korbowej). Naturalnie wykresy obu pól trzeba zrobić z zachowaniem takich samych podziałek.
Suw sprężania
W czasie tego suwu ma miejsce wzrost ciśnienia ładunku, który nagromadzony został w cylindrze. Proces ten zachodzi w warunkach ciągłej wymiany ciepła pomiędzy ładunkiem a ściankami cylindra, głowicą oraz denkiem tłoka. Wymiana ciepła zachodzi wraz ze różnym nasileniem, a także z różnym kierunkiem przepływu ciepła. Z początkiem suwu ładunek bierze ciepło od denka tłoka i ścianek cylindra, natomiast na końcu na miejsce oddawanie ciepła przez ładunek do ścianek przestrzeni roboczej. Z początkiem suwu sprężania odbywa się także proces przepłukiwania cylindra, czyli wymiany ładunku.
Suw rozprężenia (praca).
Proces rozprężenia zaczyna się po skończeniu spalania mieszaniny. Wysokie ciśnienie będących w cylindrze silnika gazów spalinowych powoduje, iż powodują one, że tłok ma ogromna siłę, pod wpływem, której to tłok przemieszcza się ku DMP. Zatem spaliny, które się rozprężają wykonują pracę. Stąd suw rozprężenia nazywamy suwem pracy. Także w czasie sprężania tak i tutaj następuje nieprzerwana wymiana ciepła pomiędzy gazami a czynnikiem chłodzącym za pomocą ścianek cylindra oraz głowicy. Pod koniec suwu zaczynają się procesy przepłukiwania.
W tym układzie okna (szczeliny) dolotowe oraz wylotowe zatają ułożone po przeciwległych stronach cylindra. Aby zapobiec wydostaniu się świeżego ładunku, który dopływa do cylindra jego strumień kierowany jest ku górze poprzez wykorzystanie nasady sterującej na tłoku albo pochylenie kanału dolotowego. Sposób z nasadą sterującą na tłoku posiada mnóstwo wad. Złożony układ denka tłoka oraz komory spalania w głowicy przeszkadza w obróbce tych elementów oraz powiększa ich koszty. Niesystematyczna forma wspiera powstanie odkształceń cieplnych oraz pękanie tłoka. Sprzyjającym sposobem jest pochylenie kanału dolotowego. Trzeba wprawdzie pamiętać, iż pochylenie kanału dolotowego spowoduje wzrost wysokości okien, a tym samym pomniejszenie czynnego skoku tłoka.
Wyróżniamy dwa rodzaje przepłukiwania zwrotnego: MAN oraz system Shnurlego.
W systemie MAS okna wylotowe znajdują się nad oknami dolotowymi. W systemie tym również okna wylotowe ale także i dolotowe umieszczone są po tej samej stronie cylindra. Takie ułożenie okien powoduje, że muszą być niższe niż w innym możliwościach i z tej przyczyny potrzeba wykorzystywać wyższe ciśnienia czynnika przepłukującego.
Natomiast w systemie Shnurlego okna dolotowe umieszczone są po obu tych samych stronach okien wylotowych, w przybliżeniu umieszczane są na takiej samej wysokości. Ulokowanie kanałów dolotowych po obu stronach kanału wylotowego ma korzystny wpływ na jednorodność mieszaniny co powoduje łatwe odparowanie paliwa.
System Schnurlego dostarcza sprawne przepłukiwanie cylindra bez względu na sposób tłoczenia mieszaniny palnej oraz częstotliwości obrotów silnika. Silniki z przepłukiwaniem systemem Schnurlego cechują się małym zużyciem paliwa, większą mocą, cichszą pracą, dłuższymi przebiegami pomiędzy naprawczymi oraz znaczną elastycznością
Atrybutem specyficznym przepłukiwania wzdłużnego, nazywanego także przepłukiwaniem jednokierunkowym, jest przepływ świeżego ładunku nie opodal osi cylindra nie zmieniając kierunku. Okna czy zawory są umieszczone po obu krańcach cylindra.
Kanały dolotowe mogą posiadać kierunek promieniowy. Osie tych kanałów mogą się przecinać albo mogą być ukośne. W przypadku drugiej ewentualności kanały dolotowe przekazują strumieniom przepłukującym ruch po torze śrubowym, co poprawia zmieszanie paliwa z powietrzem. Jest to istotne w silnikach z wtryskiem paliwa.
Przepłukiwanie wzdłużne za pomocą zaworu wylotowego gwarantuje możliwe ułożenie rozrządu wylotu, co powoduje dobre przepłukiwanie oraz napełnianie cylindra i przede wszystkim upraszcza wykorzystanie doładowania. W silnikach z tłokami przeciwsobnymi używa się przepłukiwania wzdłużnego. W wyjściu tym jeden tłok zajmuje się otwieraniem okien dolotowych, drugi natomiast otwieraniem okien wylotowych.
Silnika dwusuwowy - jego wady oraz zalety
Zacznijmy od zalet
1. Prosta i lekka budowa porównując z silnikami czterosuwowymi.
2. Ogromna równomierność biegu (perspektywa wykorzystania mniejszego koła zamachowego).
3. Duża moc silnika (0 50-70%) porównując z silnikiem czterosuwowym z tej samej pojemności skokowej.
4. Tańsze koszty wyrobu.
A teraz wady
1. Budowa silnika to ogromne problemy dla przyrody, natury porównując z silnikiem czterosuwowym.
2. Mała sprawność porównując z silnikiem czterosuwowym(ubytek w czasie przepłukiwania w dużym stopniu zwiększają zużycie paliwa).
3. Krótsze przebiegi naprawcze porównując z silnikiem czterosuwowym.