silnik cztero suwowy wysokoprężny

Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik cztero suwowy wysokoprężny





Temat: zużycie paliwa na ogrzewanie
nie wiem ile spala paliwa na to ogrzewanie mam dane techniczne tej
lokomotywy jeszcze poszukam wiecej moze cos znajde to lokomotywa SM42
ma takie same dane jak SU42:
Producent: Fablok
Uklad osi: BoBo (2 wózki; wózek 2 osiowy (B); kazda os oddzielnie
napedzana (o))
Szerokosc toru: 1435 mm (typowa)
Dlugosc ze zderzakami: 14240 mm
Najwieksza szerokosc: 3170 mm
Najwieksza wysokosc (nad glówke szyny): 4285 mm
Rozstaw osi skrajnych: 10100 mm
Rozstaw czopów skretu: 7500 mm
Rozstaw osi wózka: 2600 mm
Srednica kól (na okregu tocznym): 1100 mm
Minimalny promien luku: 80 m
Masa sluzbowa lokomotywy (z pelnymi zapasami): 74 000 kg
Zapas piasku: 300 kg
Zapas paliwa (olej napedowy): 2840 l (2500 kg)
Czas pracy na manewrach bez uzupelniania paliwa: ok. 96 h
Zasieg w pracy pociagowej: ok. 1400 km
Dozwolona predkosc: 90 km/h
Typ hamulca: Oerlikon
Napiecie instalacji nn (obwody pomocnicze): 110 V (prad staly)
Sila pociagowa przy rozruchu: 228 kN (22 800 kG)
Silnik: czterosuwowy, wysokoprezny
Moc znamionowa silnika spalinowego (przy 1000 obr/min): 588 kW (800 KM)

Ilosc cylindrów silnika spalinowego i uklad: 8 V
Pojemnosc skokowa 1 cylindra silnika spalinowego: 10,2 dcm3







Temat: Hard Truck
Z moich doswiadczen ( a mam znajomego mechanika z firmy Duhabex) bardzo narzekają na Iveco Starlis i Magnumy bo maja strasznie zawodną elektronike. Pozatym Iveco to nieciekawy Design ma ... Magnum to mi odpowiada ale jak ma Opti Drivera a tak to Kerax ( uterenowiony Premium ). Niemozna zapomniec o KaMazach które ja podziwiam za prostote i niezawodnośc. Wkońcu KaMaz-y wiele razy wygrały Paryż Dakar ;) Szwedów nikt niedogoni ale niemcy i tak wioda prym z silnikami Diesla MAN-owska jednostka D20 to jest cudeńko hehehe Silnik MAN D20 Common Rail : czterosuwowy,wysokoprezny silnik 6 cylindrowy z turbosprężarka i układem chłodzenia powietrza doładowującego, system wtrysku Common Rail ( Bosch ) i elektronicznym układem sterowania praca silnika EDC7, bezpośrednim wtryskiem strumieniowym itd ... ;) Niewiem czy słyszeliście ale VolksWagen zaczął sie ostatnio bawić w te klocki i wypuscił ciągnik o nazwie Constellation ... Boże broń by wiecej takich niebyło ... Polecam czasopismo Cieżarówki ja je zbieram od 3 lat ;) naprawdę jezeli ktos sie interesuje HT jak i prawdziwymi to gazeta jest godna uwagi ;)

Michał Twoja przyszła maszyna co ?? ;)





Temat: Opór w cylindrze.

@Wiecho
Spalanie na poziomie 90% (a nawet więcej) występuje w kotłach, przełożenie sprawności spalania na wykonywnie pracy mechanicznej to już inna para kaloszy, np. silniki spalinowe mają sprawność 25-40%, w broni palnej sprawność procesu spalania prochu strzelniczego jest na poziomie trzydziestu paru procent, dlatego przyjmuję , przez analogię, że ewentualne spalanie oleju w wiatrówce nie będzie mieć wyższej sprawności niż wspomniane 30%. .

Dziękuję za wyjaśnienie - 30% wynika z Twojej subiektywnej analogii.
Miałem cichą nadzieję, że dysponujesz jakimiś danymi doświadczalnymi.
Liczę na informację, jeśli się takie pojawią

Tak na marginesie przedział sprawności, który wymieniłeś wspominając o silnikach, odnosi się do całego cyklu pracy. Wypadałoby się zastanowić, czy w odniesieniu do ewentualnego spalania w wiatrówce sprężynowej, nie należałoby - przy podpieraniu się analogią - przyjąć praktycznej sprawności wynikającej z dwóch ostatnich suwów silnika wysokoprężnego. W końcu Cardew'owie w swoich opracowaniach wspominają o pracach Sir Ricardo.



Temat: Nietypowa GLS-ka
Witam

Właśnie wpadła mi w ręce ciekawa książka pt.: "Techniczno-eksploatacyjny poradnik mechanizacji prac ładunkowych w transporcie" z 1963 roku. Co ciekawe opisane są tam pokrótce dwie lokomotywki wąskotorowe typu GLS. Jedna z nich to GLS-20, którą pewnie każdy kojarzy. Druga natomiast to GLS-70E. Obie opracowane przez ten sam zakład.
Zamieszczam krótki opis z książki:

"Lokomotywa ma silnik wysokoprężny, czterosuwowy typu PS 324 o mocy 75 KM, przy 1500 obr/min,chłodzenie wodne obiegowe, rozruch elektryczny i ręczny. Paliwem jest olej napędowy, krórego zużycie wynosi 190g/KMh +-5%. Przekładnia elektryczna. Prądnica typu PBa 84b bocznikowo-szeregowa prądu stałego, budowy chronionej, na napięcie 230V/233A o mocy 50,5 KW przy 1450 obr/min. Dwa silniki szeregowe prądu stałego typu LD-030 o budowie zamkniętej na napięcie 220V/120A i mocy 23 KW przy 660 obr/min. Wyposażenie lokomotywy: hamulec ręczny, piasecznica, oświetlenie elektryczne, sygnał, komplet narzędzi i części zapasowych."

Zamieszczono także niewielką tabelkę z wymiarami maszyny:
szerokość toru 600 mm - 750 mm
ciężar w stanie roboczym 10 000 kg
rozstaw osi 1250 mm
średnica kół 700 mm
całkowita długość 4340 mm
największa szerokość 1600 mm
największa wysokość 2300 mm
najmniejszy promień łuku 15 m
największa szybkość 20 km/h

Całkiem ciekawa konstrukcja.
Może ktoś z szanownych forumowiczów słyszał o takiej lokomotywie. Ile egzemplaży wyprodukowano i gdzie trafiły?

Pozdrawiam



Temat: Silnik z U-boota
Witam

"Zawisza Czarny" i jego silnik.
http://www.port21.pl/calanaprzod/article_46.html


Panowie to jest niewątpliwie piękny silnik, jednak podana informacja:

"Silnik, jak silnik... Jest - cała naprzód, jest - cała wstecz. A jednak...
W maszynowni ZAWISZY zainstalowano silnik, jaki w okresie II Wojny Światowej montowano na niemieckich okrętach podwodnych. Jest to Diesel o mocy 390 KM, wyprodukowany w zakładach Krupp w roku 1940"

niestety nie jest prawdziwa;

"Typ silnika MS 423
Rzędowy, 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny
Pojemność skokowa 166,8 dm3
Średnica cylindra 290 mm
Skok tłoka 420 mm
Stopień sprężania 32
Moc 390 KM przy 300 obr/min"

parametry silnika zbliżone do silnika U-boota typ II; tyle że ten typ miał silnik MWM typ RS 127 S
moc 350 KM
obr 470 - 476
piękna legenda, ale niestety nie prawdziwa




Temat: Czy 5-cylindrowe silniki się sprawdzą?

Witam!!!

Silnik wysokoprezny (ZI) czterosuwowy pracuje najwydajniej do pojemnosci jednego cylindra ok 2l (dlatego silniki okretowe sa dwusuwowe) co liczac 6x2=12l.
Pozdrawiam

Silnik wysokoprężny nigdy nie jest ZI tylko ZS. (ZI oznacza zapłon iskrowy, ZS - zapłon samoczynny).
Silniki okrętowe napewno nie są dwusuwowe.



Temat: trakcja łączona

| Generalnie rzecz ujmując najwyższą sprawność osiągają silniki wysokoprężne
| dwusuwowe,

Nieprawda.

wolnoobrotowe

Zgoda.


No cóż,trochę OT ale...
 zazwyczaj wysokoprężny silnik wolnobrotowy=dwusuwowy

dwusuwowe:)"

- dochodzi ona obecnie do 50%.

W silnikach długoskokowych (wodzikowe)- jedynie do
napędu statków. W innych sprawność jest wyraźnie mniejsza.


sprawność dwusuwa jest wieksza dzięki dużemu stopniowi sprężania (czy dlatego
wodzikowe) ale też bo na 1 obrót mamy więcej suwów pracy. Niestety w
mniejszych silnikach jest kłopot z konstrukcją rozrządu dlatego tam jeszcze
dłuuuugo będą królować czterosuwy
Pozdrawiam





Temat: Czy 5-cylindrowe silniki się sprawdzą?
Witam!!!

Jesli chodzi o silniki 5-cio cylindrowe to z powodzeniem stosuje je Mercedes (samochody osobowe, dostawcze). To prawda, ze silnik taki jest trudniejszy do wyrownoważenia, ale i z tym probleme mozna sobie poradzic. Silnik 5 cyl. jest krotszy co za tym idzie sztywniejszy.
Wspolczesne sinki w autobusach sa 6-cio cyl. Taki stan rzeczy jest podyktowany wieloma wzgledami. Silnik wysokoprezny (ZI) czterosuwowy pracuje najwydajniej do pojemnosci jednego cylindra ok 2l (dlatego silniki okretowe sa dwusuwowe) co liczac 6x2=12l. Takie silniki maja odpowiednie moce do napedu zestawow nawet 40-tonowych. Sinik 6-cio cyl. rzedowy ma jedna glowice (w przeciwienstwie ukladu V, W, X,... etc) dzieki czemu jest prostszy w budowie, produkcji (mniej elementow wymagajacych dokladnej obrobki etc) a takze w obsludze. 6 cylindrow daje rozsadna dlugosc silnika przy odpowiedniej sztywnosci kadluba, walu korbowego. Silnik rzedowy jest idealny pod zabudowe lezaca.
Sens stosowania silnika 5 cyl. upatruje w checi zmniejszenia kosztow produkcji. Widocznie moc tego silnika jest odpowiednia do napedu powyzej przytoczonego modelu autobusu.

Pozdrawiam



Temat: KRAZ 255B
Pojazd terenowy KRAZ 255B jest przeznaczony do Przewożenia ładunków i holowania przyczep po drogach o ulepszonej nawierzchni i drogach gruntowych .KRAZ 255B ciągnik siodłowy jest modyfikacją Kraza 255B (bez wyciągarki ,skrzyni odbioru mocy i skrzyni ładunkowej i służy do holowania przyczepy.

- napęd 6x6

- ładowność - 11950 kg;

- Wymiary pojazdu (długość x szerokość x wysokość według kabin )

8645x2750x2940 mm

- masa własna - 11350 kg;

- silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 - cylindrowy;

o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min;

masa silnika 1385 kg

- poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l;

- prędkość max - 70 km/h;

- skrzynia ładunkowa (długość x szerokość x wysokość) -

3770 x 2185 x 800 mm, metalowa;

- skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;

Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1

Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48

- reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28

- głębokość brodzenia 1 m

- rozmiar ogumienia -1300x530x533

- wyciągarka - z liną o długości 65 m i obciążeniu do 80 kN (8 t).

- Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu





Temat: PT-91 Twardy


http://pancerniacy.republika.pl/czogpt91.html

http://www.pancerni.obywatel.pl/czogpt91.html


"Dane techniczno-taktyczne :
(...)
Silnik- czterosuwowy, wielopaliwowy, wysokoprężny,
chłodzony cieczą z doładowaniem sprężarką -S12U
Moc silnika- 625 kW przy 2000 obr./min.(850KM).
(...)
W porównaniu z T-72M1, w czołgu PT-91 zastosowano między innymi:
Nowy silnik S-1000 (o mocy 735 kW przy 2000 obr./min.).
(...)
Ponadto przeciwlotniczy karabin maszynowy wyposażony jest w przyrządy
celownicze
i naprowadzania, umożliwiające strzelanie do celów powietrznych i
naziemnych."

:-))





Temat: Wakacyjny teścik
Arku proszę:
Samochód gaśniczy JELCZ C 317 D 4X2 ---- JELCZ 317 D - specyfikacje techniczne: SILNIK Typ: SW680/105 Rodzaj: czterosuwowy, wysokoprężny, turbodoładowany Mocowanie silnika: elastyczne w czterech punktach Ciężar silnika (kg): 1025 wraz z osprzętem Liczba cylindrów / układ: 6 / rzędowy, pionowy Średnica cylindra / skok tłoka 127 / 146 mm Pojemność skokowa: 11,1 dm3 Stopień sprężania: 15,8 Maksymalny moment obrotowy: 930 Nm przy 1400 obr/min Moc maksymalna: 178,6 kW przy 2200 obr/min Rodzaj wtrysku: Turbosprężarka: Holset 4. Spręż - 2; Wydajność 0,3 kg/s; obroty - 60000 obr/min CYSTERNA - materiały: stal nierdzewna, aluminium - pojemność: 18 000 litrów MOTOPOMPA - typ: PO-5 - wydajność: 800 litrów/min NASADY - tłoczne: 2 x 75 mm. - ssawne: 1 x 110 mm. - tankowania hydrantowego: 2 x 75 mm. WYPOSAŻENIE - armatura wodna: prądownice, rozdzielacze kulkowe - węże tłoczne i ssawne W-52 i W-75




Temat: RAJDY
Oświadczam, że JA wygrałem! oto moja odpowiedź:)

"Pojazd terenowy KRAZ 255B jest przeznaczony do Przewożenia ładunków i holowania przyczep po drogach o ulepszonej nawierzchni i drogach gruntowych .KRAZ 255B ciągnik siodłowy jest modyfikacją Kraza 255B (bez wyciągarki ,skrzyni odbioru mocy i skrzyni ładunkowej i służy do holowania przyczepy.

- napęd 6x6

- ładowność - 11950 kg;

- Wymiary pojazdu (długość x szerokość x wysokość według kabin )

8645x2750x2940 mm

- masa własna - 11350 kg;

- silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 - cylindrowy;

o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min;

masa silnika 1385 kg

- poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l;

- prędkość max - 70 km/h;

- skrzynia ładunkowa (długość x szerokość x wysokość) -

3770 x 2185 x 800 mm, metalowa;

- skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;

Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1

Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48

- reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28

- głębokość brodzenia 1 m

- rozmiar ogumienia -1300x530x533

- wyciągarka - z liną o długości 65 m i obciążeniu do 80 kN (8 t).

- Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu"




Temat: Wady i zalety traktora Escort 450 PS

ESCORT 450 PS (48 KM)
CHARAKTERYSTYKA MOCY
Moc znamionowa przy 2200 obr/min 35,3 kW (48 KM)
Max.moment obr.przy 1300 obr/min 176,5 Nm
SILNIK
Typ E 3.312
Rodzaj Wysokoprężny,czterosuwowy z wtryskiem bezpośrednim, chłodzony cieczą
Ilość cyl./poj.skokowa,cm3 3 /3120
Filtr powietrza Olejowy,dwustopniowy z odśrodkowym filtrem wstępnym
UKŁAD NAPĘDOWY
Sprzęgło Dwustopniowe,suche
Skrzynia biegów Mechaniczna z kołami o zazębiemiu stałym i reduktorem
Ilość biegów przód/tył 8 /2
Tylny most Przekładnia główna stożkowa ze zwolnicami portalowymi
WAŁEK ODBIORU MOCY
Prędkość obrotowa WOM /silnik, obr/min 540 /1800 obr/min
UKŁAD HYDRAULICZNY
Max.udźwig podnośnika,kg 1300
UKŁAD KIEROWNICZY
Typ Mechaniczny
OGUMIENIE
Przód 6.00 -16
Tył 13.6 -28
WYMIARY [mm ] i MASY [kg ]
Długość bez obciążników 3370
Wysokość 2400
Szerokość przy rozstawie kółtylnych 1780 (przy rozstawie 1500)
Masa ciągnika gotowego do pracy (bez obciążników)[kg ] 2340



Temat: Jelcze M11 i L11

JELCZ L 120, koloejne moje zdjęcie oraz obszerne dane na jego temat.

wymiary:
dlugosc: 11000 mm
szerokosc: 2500 mm
wysokosc: 3080 mm
rozstaw osi: 5400 mm
wysokosc podlogi: 970 mm
silnik:
RABA MAN D 2156 HM 6 U
wysokoprezny, czterosuwowy, poziomy, szesciocylindrowy, rzedowy, z zaplonem samoczynnym, bezposrednim
wtryskiem i centralna kulista komora spalania w tloku
pojemnosc skokowa: 10,35 litra
maksymalna moc: 192 KM (142 kW) przy 2100 obr./min.
maksymalny moment obrotowy: 697 Nm przy 1300 obr./min.
lokalizacja: wzdluznie miedzy osiami

skrzynia biegow:
CSEPEL ASH 75.2
mechaniczna
5 biegow + wsteczny
bez synchronizacji biegow

most napedowy:
RABA 118.52
sztywny

szybkosc maksymalna:
97,7 km/h

masa wlasna:
9400 kg

masa calkowita:
16000 kg

hamulce:
1. roboczy:
bebnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy z automatyczna regulacja sily hamowania
2. postojowy (awaryjny):
dzialajacy na kola tylne za pomoca czesci sprezynowej silownikow
3. silnikowy:
regulujacy doplyw paliwa i wylot spalin zaworem elektropneumatycznym

zawieszenie osi:
pneumatyczne

struktura nosna:
rama kratownicowa

pojemnosc:
wersja trzydrzwiowa: 90 osob (w tym 40 na miejscach siedzacych)
wersja dwudrzwiowa: 94 osoby (w tym 44 na miejscach siedzacych)
Autobus nalezy do PKS PSZCZYNA A z tablicy wynika , ze jest przewoznikiem Ginazjum NR,5 W Czarne Doly


Jaki znów L120, tosz to klasyczny mig!




Temat: Przetarg w Inowrocławiu
Miasto Inowrocław ogłosiło przetarg na dostawę zterech autobusów transportu publicznego przeznaczonych do regularnej komunikacji miejskiej na terenie miasta Inowrocławia. W zakres przedmiotu zamówienia wchodzi:
- dostawa czterech autobusów transportu publicznego, miejskich, jednoczłonowych, przeznaczonych do regularnej komunikacji miejskiej na terenie miasta Inowrocławia; max. ilość miejsc siedzących w każdym autobusie - 29; minimalna ilość miejsc dla pasażerów - 340 łącznie w czterech autobusach; silnik sześciocylindrowy, wysokoprężny czterosuwowy;
- wyposażenie autobusów w system monitoringu,
- przeszkolenie co najmniej sześciu pracowników w zakresie obsługi i napraw gwarancyjnych oraz pogwarancyjnych.
Dostawa autobusów ma zostać zrealizowana w dwóch etapach: dwa autobusy do sierpnia 2006 r., następne dwa - do 06 listopada 2006 r. Kryteria oceny ofert: cena 90 %, ocena parametrów technicznych 5 %, warunki gwarancji 5 %. Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu: 19.06.2006. Inwestycja jest współfinansowana z budżetu UE w ramach ZPORR. Szczegóły: http://www.uzp.gov.pl/biulety/2006/110/110_3345.html



Temat: Jelcze M11 i L11
JELCZ L 120, koloejne moje zdjęcie oraz obszerne dane na jego temat.

wymiary:
dlugosc: 11000 mm
szerokosc: 2500 mm
wysokosc: 3080 mm
rozstaw osi: 5400 mm
wysokosc podlogi: 970 mm
silnik:
RABA MAN D 2156 HM 6 U
wysokoprezny, czterosuwowy, poziomy, szesciocylindrowy, rzedowy, z zaplonem samoczynnym, bezposrednim
wtryskiem i centralna kulista komora spalania w tloku
pojemnosc skokowa: 10,35 litra
maksymalna moc: 192 KM (142 kW) przy 2100 obr./min.
maksymalny moment obrotowy: 697 Nm przy 1300 obr./min.
lokalizacja: wzdluznie miedzy osiami

skrzynia biegow:
CSEPEL ASH 75.2
mechaniczna
5 biegow + wsteczny
bez synchronizacji biegow

most napedowy:
RABA 118.52
sztywny

szybkosc maksymalna:
97,7 km/h

masa wlasna:
9400 kg

masa calkowita:
16000 kg

hamulce:
1. roboczy:
bebnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy z automatyczna regulacja sily hamowania
2. postojowy (awaryjny):
dzialajacy na kola tylne za pomoca czesci sprezynowej silownikow
3. silnikowy:
regulujacy doplyw paliwa i wylot spalin zaworem elektropneumatycznym

zawieszenie osi:
pneumatyczne

struktura nosna:
rama kratownicowa

pojemnosc:
wersja trzydrzwiowa: 90 osob (w tym 40 na miejscach siedzacych)
wersja dwudrzwiowa: 94 osoby (w tym 44 na miejscach siedzacych)
Autobus nalezy do PKS PSZCZYNA A z tablicy wynika , ze jest przewoznikiem Ginazjum NR,5 W Czarne Doly



Temat: Broń pancerna USA
White M3A1 Scout Car

W 1937r. firma White opracowała opancerzony pojazd rozpoznawczy z napędem 4x4 Scout car M2A1. Zbudowano serię liczącą 64 pojazdy napędzane silnikiem o mocy 70 kW (95 KM). W 1939r. powstała zmodyfikowana wersja M3, a w roku następnym, po kolejnych modyfikacjach - M3A1. Pojazd ten produkowano masowo w ośmiu długich seriach różniących się typami silników, konstrukcją skrzyń biegów, mostów napędowych i osprzętem. Transportery M3A1 były w szerokim zakresie używane przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych i państw sojuszniczych. Armia brytyjska otrzymała 6610 tych transporterów, armia radziecka - 3034, armia francuska - 586, armia chińska - 368, państwa Ameryki Południowej - 212. Oprócz pojazdów seryjnych powstała m.in. wersja M3A1E1 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 57 kW (78KM) i działkiem 37 mm. Transporter M3A1 był konstrukcją udaną i prostą w eksploatacji.

Ciekawe informacje

• W latach 1943-1946 Polskie Siły Zbrojne używały ponad 100 tych pojazdów.
• Co najmniej sześć sztuk M3A1 trafiło do oddziałów LWP, z tego cztery przetrwały wojnę.

Dane techniczne:

∞Masa całkowita: 5600 - 5900 kg
∞Długość: 5620 mm
∞Szerokość: 2040 mm
∞Wysokość: 2000 - 2200 mm
Silnik: czterosuwowy sześciocylindrowy gaźnikowy chłodzony płynem Hercules JXD o mocy 64 kW (87 KM)
∞Prędkość: 80 -88 km/h
∞Zasięg: 360 - 400 km
∞Załoga: 2 + 6 żołnierzy lub 750 kg ładunku
∞Uzbrojenie: wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm Browning HBM2 (750 nabojów), karabin maszynowy 7,62 mm Browning M1919A4 (8000 nabojów), pistolet maszynowy 11,43 mm Thompson wz. 1928 (540 nabojów)
∞Grubość pancerza: przód 12,7 mm, boki i tył 6,4 mm


Konstrukcja samochodu rozpoznawczego White M3 wywarła wpływ na wygląd późniejszych pojazdów wojskowych o podobnym przeznaczeniu.



Temat: Historia taboru kolejowego ktory byl eksplatowanyw Gryfinie
Lokmotywa serii SU46
http://zapodaj.net/79348618.jpg.html
SU46-004 Mikolajki 08.2006 Foto Pt47-106

SU46 (oznaczenie fabryczne 303D) – polski spalinowóz produkowany w latach 1974-1977 i 1985 przez zakłady HCP w Poznaniu dla PKP. Ogółem wyprodukowano 54 sztuki.

Projekt lokomotywy SU46 powstał w 1972 (równolegle z projektem SP47) i był rozwinięciem konstrukcji spalinowozu SP45. Zastosowano w niej po raz pierwszy elektryczne ogrzewanie wagonów przy pomocy prądu 3 kV (dotychczas stosowano ogrzewanie parowe lub elektryczne 500 V). Lokomotywa charakteryzowała się także uproszczoną konstrukcją pudła, silnikami o większej mocy niż dotychczas stosowane (zmiana wymuszona zastosowaniem nowego systemu ogrzewania) i zmodyfikowaną budową wózków. Pomimo, że konstrukcja była udana produkcję wstrzymano w roku 1977 w wyniku odgórnych poleceń (najprawdopodobniej związanych z kontraktem na rumuńskie SP32). W roku 1985 wykonano jeszcze dwa zmodyfikowane egzemplarze (z zewnątrz różniące się układem żaluzji).

SU46 to dwukabinowe 6-osiowe lokomotywy o układzie Co'Co' z przekładnią elektryczną. Źródłem mocy jest wysokoprężny czterosuwowy silnik spalinowy zbudowany w oparciu o daleko idącą modyfikację konstrukcyjną silnika kolejowego firmy FIAT typu W2112SSF o mocy 1654 kW, który napędza prądnicę główną GP846Bl o napięciu znamionowym 725 V, zasilającą elektryczne silniki trakcyjne LSm-403.

Zamówienia na lokomotywy SU46 związane były ze wzrastającymi w latach 70. XX wieku przewozami pasażerskimi i niedostatkiem taboru do prowadzenia tego typu pociągów na liniach nieelektryfikowanych. Ze względu na uniwersalną charakterystykę SU46 znalazły także zatrudnienie przy obsłudze przewozów towarowych, a ostatnio także w przewozach przy granicy z Niemcami - głównie przy obsłudze kolejowych przejść granicznych Węgliniec - Horka (przejście towarowe) i Węgliniec - Görlitz (przejście osobowe).

Dane techniczne
Producent HCP
Lata budowy 1974-1977 i 1985
Układ osi Co'Co'
Masa służbowa 105 ton
Długość ze zderzakami 18990 mm
Szerokość 3034 mm
Wysokość 4292 mm
Średnica kół 1100 mm
Zapas paliwa 3200 l
Typ silnika spalinowego W2112SSF
Moc znamionowa 1654 kW
Maksymalna siła pociągowa 310,9 N
Rodzaj przekładni elektryczna
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
Nacisk osi na szyny 17,5 T
System hamulca Oerlikon
Sterowanie wielokrotne jest
System ogrzewania elektryczne 3 kV
http://zapodaj.net/80987274.jpg.html
SU46-033 Wolsztyn 21.08.02 Foto pt47-106



Temat: Dane ogorka i San-a
W zwiazku z duzym zainteresowaniem daje na grupe.
I tak staralem sie ograniczac :))
Na priv'y rozsylam rozszczrzona wersje.

1. AUTOBUS SFA SAN

Producent: Sanocka Fabryka Autobusow, Sanok
Nadwozie samonosne. Byly cztery wersje tego wozu:
H-25-A - miedzymiastowej z silnikiem gaznikowym S-47,
H-27-A - miedzymiastowej z silnikiem wysokopreznym S-53,
H-25-B - miejskiej z silnikiem gaznikowym S-47,
H-27-B - miejskiej z silnikiem wysokopreznym S-53,

Silnik: S-47 lub S-53 (moze ktos ma cos wiecej o tych silnikach)

Naped: mechaniczny na kola tylne, sprzeglo jednotarczowe suche,
polodsrodkowe, skrzynka biegow mechaniczna o pieciu przekladniach
(biegi III i IV ciochobiezne), przelozenia na poszczegolnych biegach:
I-6,14 (!!!), II-3,18, III-1,68, IV-1,00, V-0,78 (NADBIEG!),
wsteczny - 6,02 (przelozenie na wstecznym mial mniejsze niz
na I, to ewenement!). Pojemność skrzynki biegow - 6l, olej przekladniowy
latem PL, zima PZ, dzwignia zmiany biegow po prawej stronie kierowcy,
wal napedowy rurowy z przegubami krzyzakowymi, dwuczesciowy, tylny most
sztywny z polosiami obciazonymi, przekladnia glowna stozkowa z zebami
lukowymi, przelozenie P.G. 7,17.

Podwozie: samonosne o konstrukcji wregowo-skorupowej z cienkosciennych
elementow spawanych, zawieszenie przednie i tylne na resorach piorowych,
poleliptycznych, przekladnia kierownicza z slimakiem globoidalnym o
przlozeniu 20,75, pojemnosc przekladni kierowniczej: 0,65l, olej
przekladniowy w lecie PL, w zimie PZ, hamulec nozny hydrauliczny,
szczekowy na cztery kola z nadcisnieniowym uzadzeniem wspomagajacym,
hamulec reczny tasmowy, dzialajacy na wal napedowy.

2. AUTOBUS JZS JELCZ

Jest :))) to autobus produkowany w trzech wersjach: MEX (22 miejsca
siedzace,
22 stojace i 3 dla obslugi), przeznaczony do komunikacji miejskiej,
CAR (51 miejsc siedzacych i 2 obslugi) przeznaczony do komunikacji
miedzymiastowej i LUX (33 miejsca siedzace i dwa dla obslugi) przeznaczony
do dalekich podrozy i celow turystycznych. Autobus ten zbudowany jest na
podwoziu
SKODA 706 RTO.

Silnik: wysokoprezny, czterosuwowy, rzedowy, sześciocylindrowy umieszczony z
przodu,
z bezposrednim wtryskiem paliwa; kadlub silnika - jednolity odlew z
zeliwnymi
mokrymi tulejami cylindrow, srednica tloka 125mm, skok tloka 160mm,
pojemnosc
skokowa 11781cm3, stopien sprezenia 16,5 moc znamionowa 160 KM przy 1900
obr/min.
Maksymalny moment obrotowy 70mkG przy 1200 obr/min. Tloki z komora spalania
utworzona
w denku maja cztery prerscienie uszczelniajace i 1 zgarniajacy. Wal korbowy
ulozyskowany w siedmiu lozyskach waleczkowych. Rozrzad napedzany kolami
zebatymi.
Luz zaworow ssacych i wydechowych: 0,3mm na zimno.
Zasilanie: zbiornik paliwa 150l, pompa wtryskowa typ PV6R9P115e, oraz
tlokowa
pompa zasilajaca typ CD5R686.

Olejenie: mieszane cisnieniowo-rozbryzgowe, pompa zebata, filtr oleju
szczelinowy.
Korki magnetyczne w bocznej dolnej pokrywie skrzyni korbowej. Pojemnosc
ukladu
olejowego 20l, olej latem Lux 13, zima Lux 5.

Chlodzenie: woda, o przymusowym obiegu pod malym cisnieniem, chlodnica,
wentylator
6-cio lopatkowy, pompa wirnikowa, termostat: poczatek otwarcia 75oC, pelne
otwarcie
88oC. Pojemnosc ukladu 45l.

Naped: mechaniczny w klasycznym ukladzie na kola tylne, sprzeglo
dwutarczowe,
suche, tarcze z okladzinami ciernymi, z dziewiecioma sprezynami dociskowymi.

Skrzynia biegow mechaniczna, pieciobiegowa, o przelozeniach na
poszczegolnych
biegach: I-7,64; II-4,27; III-2,60; IV-1,59; V-1,0, wsteczny-5,95. Pojemnosc
skrzynki biegow:14,5l, olej PHZ-2; wal napedowy rurowy, dwuczesciowy, z
trzema
przegubami. Most tylny sztywny, dzielony; przekladnia glowna dwustopniowa:
pierwsza z kol zebatych stozkowych z zebami lukowymi polaczona z druga
o kolach zebatych czolowych, o uzebieniu ukosnym. Przlozenie P.G. 4,22,
pojemnosc obudowy tylnego mostu 8,5l, olej PHZ-2.
Podwozie: rama wykonan z prasowanych podluznic i poprzek z blachy stalowej,
os przednia sztywna; zawieszenie przednie i tylne na wzdluznych resorach
piorowych z amortyzatorami hydraulicznymi pojedynczego dzialania.
Przekladnia kierownicza slimakowa z wycinkeim slimacznicy, pojemnosc
obudowy przekladni kierowniczej:2,4l, olej:PHZ-2.

Hamulce: trzy niezalezne: nozny pneumatyczny dzialajacy na wszyskie kola,
silnikowy - uruchamiany dzwignia reczna dzialajacy na kola napedzane,
reczny - mechaniczny, zapadkowy, dzialajacy na kola tylne.

Kola dzielone, lane, o ksztalcie gwiazdy; wymiar ogumienia 11.00-20

Pozdrawiam,
Grzegorz Mroczkowski





Temat: O spalinowozach
SU45

SU45 (dawniej: SP45, oznaczenie fabryczne 301Db) - polska uniwersalna lokomotywa spalinowa produkowana w latach 1970 - 1976 w Zakładach Metalowych im. Hipolita Cegielskiego w Poznaniu dla PKP, jako seria SP45, później przebudowana. Używana także obecnie, do prowadzenia pociągów pasażerskich na liniach niewyposażonych w trakcję elektryczną. Ogółem wyprodukowano 265 lokomotyw tego typu.

Historia i eksploatacja
Początkiem serii 45 były budowane w latach 60. prototypy nowej lokomotywy spalinowej przeznaczonej do pracy na niezelektryfikowanych liniach. Potrzebę takiej konstrukcji uzasadniało stopniowe zmniejszanie się liczby sprawnych parowozów, przy wciąż rosnących potrzebach przewozowych. Pierwszy prototyp oznaczony 301D zakłady HCP zbudowały w 1967 r., tworząc lokomotywę o mocy 1520 KM z polskim 12-cylindrowym silnikiem 12C22W, zbudowanym na bazie doświadczeń z produkcji mniejszego silnika a8C22 serii SM42. Do 1970 zaprojektowano jeszcze dwa prototypy: 301Da (oznaczony później numerem inwentarzowym 500) i 301Db o mocy 1700 KM, który przeznaczono do produkcji seryjnej i wprowadzenia na PKP jako serii SP45. Kilka pierwszych lokomotyw wyposażono w czuwaka aktywnego, jednak z braku pieniędzy pozostałe lokomotywy otrzymały czuwaki pasywne o następującym działaniu: po zdjęciu nogi przez maszynistę z pedału czuwaka, silnik powracał na obroty jałowe na ok. 10 sekund. Jeżeli w tym czasie z powrotem czuwak nie został "wdepnięty" następowało hamowanie nagłe.

Zarówno silniki jak i prądnice główne miały być produkowane w Polsce, jednak problemy techniczne wymusiły konieczność zakupu za granicą tych podzespołów do kilku pierwszych egzemplarzy. Docelowo maszyny serii 45 wyposażono w produkowany w zakładach HCP na licencji firmy FIAT silnik 2112SSF.

Pierwsze egzemplarze serii posiadały wiele fabrycznych wad, np. łatwo ulegały wykolejeniom, zaś układ paliwowy stwarzał możliwość pożaru. Z tego powodu w czasie produkcji zakłady HCP wprowadziły wiele poprawek m.in sprzęg międzywózkowy, gumowe przewody paliwowe oraz pudło samonośne (ryflowane blachy poszycia).

Na przełomie lat 80. i 90. wprowadzono modyfikację układu ogrzewania pociągu. Kotły parowe starszego typu zastąpiono instalacją do elektrycznego ogrzewania wagonów, wstawiając prądnicę grzewczą produkowaną przez zakłady Dolmel we Wrocławiu. Przy okazji dokonano pewnych przeróbek w innych układach lokomotywy, zaś całą serię przemianowano z SP45 na SU45. Zmiany tej nie należy kojarzyć z przeznaczeniem lokomotywy, gdyż i tak głównym zadaniem serii 45 pozostało praca z pociągami pasażerskimi, choć wraz z elektryfikacją kolejnych linii lokomotywy SU45 były przenoszone na linie niższych kategorii.

Dzisiaj lokomotywy tej serii są oznaczone wyłącznie jako SU45. Egzemplarze, w których nie zmodernizowano ogrzewania i pozostawiono kocioł parowy, skasowano w 1999 r. Pozostawiono jedynie kilka egzemplarzy w lokomotywowni Sierpc oraz jedną lokomotywę w skansenie kolejowym w Kościerzynie jako eksponat. Obecnie SU45 można spotkać na większości niezelektryfikowanych szlaków w Polsce, zarówno z pociągami osobowymi, jak i pospiesznymi. SU45 prowadzą sporadycznie także pociągi towarowe.

Konstrukcja
SU45 jest lokomotywą sześcioosiową o układzie osi Co'Co' (dwa wózki trzyosiowe). Spawana ostoja wraz z pudłem stanowi konstrukcję samonośną. Dwa skrajne przedziały pudła mieszczą kabiny maszynisty. W przedziale środkowym znajduje się 12-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny silnik spalinowy z doładowaniem wraz z prądnicą główną GP-846B1 produkcji Dolmel Wrocław, na licencji Alsthom (służącą także jako rozrusznik), zaś w dwóch przedziałach między silnikiem i kabinami, odpowiednio: agregat chłodzący i prądnica do ogrzewania wagonów LCP-400. Sześć sztuk silników trakcyjnych Lsa-430 napędza każdą z osi lokomotywy. Silniki są zawieszone systemem tramwajowym (za "nos"). Pomiędzy wózkami lokomotywy umieszczono skrzynie mieszczące akumulatory oraz zbiorniki wody i paliwa (o pojemności 3500 l), a przeniesienie siły pociągowej i hamowania z wózków na pudło odbywa się za pomocą dźwigni kątowej.



Temat: Dane techniczne Tarpanów
Tarpan 233

* Silnik : czterosuwowy z zapłonem iskrowym
* Pojemność skokowa - 2120 ccm
* Moc maksymalna - 50KM (37 kW)
* Obroty mocy maksymalnej : 3600 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy : 116 Nm przy 2200 obr/min
* średnica cylindra x skok tłoka : 82 x 100 mm
* stopień sprężania : 6,8 : 1
* Skrzynia biegów - trzybiegowa , manualna, synchronizowana
* Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
* Zawieszenie przednie : wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
* Zawieszenie tylne : wzdłużne resory piórowy amortyzatory dźwigniowe
* Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1750 x 1840 mm
*
* Prześwit : 220/190 mm
* Masa wlasna : 1300 kg
* Ładowność : 575 kg + 3 osoby kg
* Zużycie paliwa - 13l na 100km
* Predkosc maksymalna - 100 km/h

Tarpan 233F

* Silnik : czterosuwowy z zapłonem iskrowym
* Pojemność skokowa - 1481 ccm
* Moc maksymalna - 75 KM (55,2kW)
* Obroty mocy maksymalnej : 5400 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy : 118 Nm przy 3200 obr/min
* Skrzynia biegów - czterobiegowa, manualna, synchronizowana
* Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
* Zawieszenie przednie : wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
* Zawieszenie tylne : wzdłużne resory piórowy amortyzatory dźwigniowe
* Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1750 x 1840 mm
*
* Prześwit : 220/190 mm
* Masa wlasna : 1300 kg
* Ładowność : 575 kg + 3 osoby kg
* Zużycie paliwa - 12,5 na 100km
* Predkosc maksymalna - 110 km/h
* Przyspieszenie 0-100 km/h :42 s.

Tarpan 237

* Silnik : czterosuwowy z zapłonem iskrowym
* Pojemność skokowa - 1481 ccm
* Moc maksymalna - 75 KM (55,2kW)
* Obroty mocy maksymalnej : 5400 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy : 118 Nm przy 3200 obr/min
* Skrzynia biegów - czterobiegowa, manualna, synchronizowana
* Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
* Zawieszenie przednie : wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
* Zawieszenie tylne : wzdłużne resory piórowy amortyzatory dźwigniowe
* Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1990 x 1840 mm
*
* Prześwit : 190 mm
* Rozstaw kół (przód/tył) : 1402 / 1395 mm
*
* Rozstaw osi : 2700 mm
* Masa wlasna : 1300 kg
* Ładowność : 575 kg + 3 osoby kg
* Zużycie paliwa - 11,5 na 100km
* Predkosc maksymalna - 115 km/h
* Przyspieszenie 0-100 km/h : 42 s.

Tarpan 239D

* Silnik : wysokoprężny, z bezpośrednim wtryskiem, czterosuwowy, trzycylindrowy
* Pojemność skokowa : 2502 cm3
* Średnica cylindra x skok tłoka 91,44 x 127 mm
* Stopień sprężania : 16,5:1
* Moc maksymalna 49 KM (36 kW) przy 2500 obr/min
* Maksymalny moment obrotowy : 150,6 Nm i (15,4 kGm) przy 1200 obr/min
* Skrzynia biegów - czterobiegowa, manualna, synchronizowana
* Układ hamulcowy : hamulce bębnowe, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
* Zawieszenie przednie : belka sztywna wsparta na resorach piórowych
* Wymiary (dł/szer/wys) : 4322 x 1990 x 1840 mm
*
* Prześwit : 190 mm
* Rozstaw kół (przód/tył) : 1402 / 1395 mm
*
* Rozstaw osi : 2700 mm




Temat: POJAZDY


CZOŁG BOJOWY DO SPARCIA PIECHOTY LUB CZOŁGÓW "BMP 1"

BMP-1 jest bojowym wozem piechoty przeznaczonym do wsparcia czołgów. Stanowi wyposażenie oddziałów piechoty zmechanizowanej. Jest zdolny do przewożenia piechoty, zapewniając jej zabezpieczenie przed pociskami broni ręcznej oraz wsparcie, gdy przystępuje ona do działania poza pojazdem.

Załogę BMP-1 tworzą: dowódca, działonowy - operator, kierowca i ośmiu żołnierzy desantu. Kierowca i dowódca zajmują miejsce w przedziale kierowania (jeden za drugim), działonowy w wieży (przedział bojowy) znajdującej się w centralnej części wozu, żołnierze desantu w przeznaczonych dla nich dwóch przedziałach umieszczonych w tylnej części pojazdu. W przedniej części kadłuba znajduje się przedział napędowy z silnikiem.

Kadłub BMP-1 tworzy sztywną skrzynię zespawaną ze stalowych blach o grubości:

* przednia górna część kadłuba - 7 mm (80°)
* przednia dolna część kadłuba - 19 mm (57°)
* górna część burty - 16 mm (14°)
* dolna część burty - 18 mm (0°)
* tylna ścianka kadłuba - 16 mm (19°)
* strop kadłuba - 6 mm (90°)

Wieża zespawana jest z blach stalowych o grubości:

* przód wieży - 23 mm (42°)
* boki wieży - 19 mm (30°)
* tył wieży - 13 mm (30°)
* strop wieży - 6 mm (90°)

W wieży znajduje się zasadnicze uzbrojenie wozu: 73 mm armata 2A28 Grom i sprzężony z nią karabin maszynowy PKT. Uzbrojenie może być wychylane w zakresie kątów -4°/+33° i nie jest stabilizowane. Armata 2A28 jest ładowana przez automat ładowania (Maszyna Załadunkowa tzw. MZ - ros. M3) lub ręcznie. Odległość strzału bezwzględnego dla armaty przy strzelaniu pociskiem PG 15W do celu o wysokości 2 m wynosi 765 m. Nad lufą armaty zamocowana jest wyrzutnia 9S415 przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M14M Malutka ładowana z wnętrza wieży przez mały właz. Na bokach wieży są często mocowane wyrzutnie granatów dymnych 902W Tucza. Do celowania służy dzienno-nocny celownik 1PN22M2, a obserwację poza polem widzenia celownika zapewniają peryskopy TNPO-170A.

Zapas amunicji zmagazynowanej w karuzeli automatu ładowania wynosi 40 sztuk. Amunicja do armaty 2A28 jest podobna do zastosowanej w ciężkim granatniku przeciwpancernym SPG-9 a stanowią ją granaty:

* PG15W - przeciwpancerny (kumulacyjny)
* OG15W - odłamkowy.

Zapas amunicji do km PKT wynosi 2000 sztuk. W wieży przewożone są także 4 pociski 9M14M Malutka.

Napęd BMP-1 stanowi 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, o pojemności 15 800 cm³, zbudowany w układzie V, niedoładowany, chłodzony cieczą silnik UTD-20. Moc przy 2600 obr/min wynosi 300 KM. Moc z silnika na koła napędowe jest przenoszona przy pomocy sterowanego mechanicznie i hydraulicznie mechanicznego układu przeniesienia mocy. Mechanizm przenoszenia mocy umożliwia ruch wozu do przodu, do tyłu, hamowanie oraz skręcanie. Skrzynia biegów pięciobiegowa (pięć biegów do przodu + bieg wsteczny). Łączny zapas paliwa wynosi 462 dm³.

BMP-1 ma zawieszenie niezależne na wałkach skrętnych. Każde z 12 kół jezdnych jest połączone za pomocą wahacza z wałkiem skrętnym. Wahacze pierwszej i ostatniej pary kół nośnych są dodatkowo zamocowane do teleskopowych amortyzatorów hydraulicznych dwustronnego działania. Napęd z silnika jest przekazywany na znajdujące się w przedniej części pojazdu koła napędowe. Z tyłu pojazdu znajdują się koła napinające. Pojazd ma dwie gąsienice o szerokości 300 mm, każda składa się z 84 ogniw.

Państwo ZSRR ZSRR
Trakcja gąsienicowa
Typ bojowy wóz piechoty
Załoga 3 + 8
Lata produkcji 1966 - ??

Dane techniczne:
Silnik 6-cylindrowy, czterosuwowy, wysokoprężny, niedoładowany, chłodzony cieczą silnik UTD-20 o pojemności 15 800 cm³.
Moc 300 KM przy 2600 obr/min
Moc jedn. 22,22 KM/t
Nacisk jedn. 0,6 kg/cm²

Wymiary:
Długość maks. 6740 mm
Szerokość 2940 mm
Wysokość 2150 mm
Prześwit 390 mm

Masa:
Masa własna 12 500 kg
Masa bojowa 13 500 kg
Poj. zb. paliwa 460 dm³

Osiągi:
Prędkości maksymalne
Na drodze ok. 80 km/h
Zdolność pokonywania przeszkód
Rowy 2200 mm
Ściany pionowe 800 mm
Stoki o nachyleniu do 60%
Zasięg 500 (szosa) km

Dane operacyjne:
Uzbrojenie
Artyleryjskie 1 x armata 2A28 Grom kalibru 73 mm
Strzeleckie 1 x km PKT kalibru 7,62 mm
Rakietowe 1 x wyrzutnia 9S415 ppk 9M14M Malutk



Temat: Działanie silnika 4-suwowego
Zasada działania silnika czterosuwowego.



Silnik czterosuwowy jak sama nazwa wskazuje dzieli się na cztery suwy pracy mianowicie Suw ssania, Suw sprężania, Suw Pracy, Suw wydechu.

Suw ssania (1)-Tłok przesuwa się w dół z górnego (GMP) do dolnego martwego punktu (DMP), wytwarzając we wnętrzu cylindra podciśnienie. W tym czasie zawór ssawny jest otwarty, dzięki temu z kanału dolotowego, znajdującego się za zamykającym go zaworem ssącym, wciągnięta zostaje z gaźnika (lub układu wtryskowego i kanałów powietrznych-silniki samochodowe) mieszanka paliwowo-powietrzna. Trafia ona do wnętrza cylindra, pomiędzy tłok a głowicę cylindra. Kiedy tylko tłok przekroczy DMP, zawór ssący zostaje zamknięty.
Suw sprężania (2)-Tłok przemieszcza się w górę cylindra, ściskając (czyli sprężając) mieszankę paliwowo-powietrzną. Oba zawory (ssawny i wydechowy) są zamknięte. Sprężanie następuje pod znacznym ciśnieniem, do (zwykle) mniej więcej jednej dziesiątej początkowej objętości mieszanki. Ale zanim osiągnie minimalną objętość ( na 1-2 milimetry – lub inaczej no ok. 5 stopni obrotu wału korbowego zanim tłok osiągnie GMP) następuje zapłon. Celem jest doprowadzenie do spalenia całej mieszanki w chwili, gdy tłok przekroczył GMP i może zostać odepchnięty przez rozprężające się gazy spalinowe, rozpoczynające suw pracy.
Suw pracy (3)-Przed osiągnięciem GMP w silnikach wysokoprężnych i tych z elektronicznym wtryskiem paliwa następuje wtrysk paliwa i zapłon samoczynny lub wymuszony iskrą. Oba zawory (ssawny i wydechowy) są zamknięte. Tłok zostaje odepchnięty z dużą siłą, gdyż we wnętrzu komory spalania po zapłonie powstaje ciśnienie o wartości do 100 barów (co czasem odpowiada sile nacisku na tłok równej nawet 5 tonom). Takie siły muszą być przeniesione z denka tłoka przez korbowód na wał korbowy. Wymusza to ruch tłoka do DMP. Z tego jednego suwu pracy silnik musi uzyskać wystarczający impet obracający wałem korbowym, by przeprowadzić pozostałe trzy suwy. Dlatego też silniki pracują tym równiej im więcej mają cylindrów.
Suw wydechu (4)-Jeszcze zanim tłok osiągnie DMP, otwarty zostaje zawór wydechowy i wciąż jeszcze nie do końca rozprężone gazy spalinowe mogą opuścić cylinder, kierując się w stronę układu wydechowego. Przemieszczający się w górę tłok aż do osiągnięcia GMP, gdy zawór wydechowy jest otwarty wypycha z cylindra resztę gazów, a po przekroczeniu GMP rozpoczyna cykl od początku.



Tuning silnikow 4T ogranicza się właściwie do odblokowania modułu, oraz zmiany wydechy, lub rozwiercenia go, zmiany silnikowe to zazwyczaj zmiana przylegania zaworów oraz ostre walki rozrządu i kute tłoki z korbowodami, niestety to już są duże koszta,



Temat: Zgadnij gdzie to było!!!!!!! :]
oj tak, "Warszawa" mojego dziadka, którą zakupił za talony z obowiązkowych dostaw zboża i żywca (mięsa), a która była starsza ode mnie o 2 dni, miała nr rej. HL - 2900.

myślę, że op-ony wygrał zagadkę, gdyż prawidłowo wskazał miejsce, prawda Tubylcze?
(bo "KrAZ-y" to każdy żołnierz zna )
podaję za:
http://www.forumsamochodowe.com/temat-5607.html

Kraz 255b
Samochody KrAZ produkowała Kremenczugska Fabryka Samochodów (Kremenczugskij Awtomobilnyj Zawod), która przejęta tę produkcję od innej radzieckiej fabryki - Jarosławskiej Fabryki Samochodów. Stąd też samochody
KrAZ- wcześniejszych serii noszą nazwę JAZ- (Jarosławskij Awtomobilnyj Zawod).
Samochody KrAZ to ciężkie wozy terenowe o dużej mocy. Używane były często jako ciągniki artyleryjskie do holowania dział przeciwlotniczych KS-19 kalibru 100 mm, haubic 122 mm, a także jako ciągniki przyczep, tzw. trajlerów, na których przewozi się sprzęt gąsienicowy - gąsienicowe transportery opancerzone, ciągniki artyleryjskie i czołgi w czasie przemarszów wojsk po szosach z asfaltową nawierzchnią. Samochód ma kabinę metalowo-drewnianą 3-osobową, ogrzewaną. Dodatkowym wyposażeniem jest wciągarka o sile uciągu 120 kN i długości liny 55 m. Kraz posiada również układ regulacji ciśnienia w ogumieniu. ciężarówki te mimo wielkiej masy(prawie 11,5 tony na pusto), były niezwykle dzielne terenowo, pomagała w tym blokada mechanizmu różnicowego oraz wcześniej układ regulacji ciśnienia w oponach (zwiększenie powierzchni opon, pozwalało jeździć po terenie
w którym bez tego by ugrzązł) oraz potężny prawie piętnasto-litrowy silnik o mocy 240KM, i potężnym momencie obrotowym. samochód ten jest niestety strasznie paliwożerny, pusty palił około 45-50l100km, a gdy przewożono nim cięższe rzeczy, takie jak na przykład, czołg T-54, potrafił palić 120l100km.samochód według opowieści ludzi którzy jeździli tym pojazdem w siłach zbrojnych PRL (zasadnicza służba wojskowa) powodował strach o innych użytkowników drogi, gdy człowiek jechał maluchem, polonezem czy jakąś zastawą i nagle w tylnej szybie zobaczył wał napędowy "kraza" to mógł lekko spanikować.obecnie Kraz jest dalej popularną w wojsku polskim ciężarówką terenową, lecz również stosowany jest jako
ciężki holownik, tzw szambiarka, wywrotka oraz jako inne pojazdy wymagające dużego uciągu. orginalna nazwa kraε 255δ
napęd 6x6
- ładowność - 11950 kg;
- Wymiary pojazdu (długość x szerokość x wysokość według kabin ) 8645x2750x2940 mm
- masa własna - 11350 kg;
- silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 - cylindrowy;
o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min;
masa silnika 1385 kg
- poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l;
- prędkość max - 70 km/h;
- skrzynia ładunkowa (długość x szerokość x wysokość) -
3770 x 2185 x 800 mm, metalowa;
- skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;
Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1
Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48
- reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28
- głębokość brodzenia 1 m
- rozmiar ogumienia -1300x530x533
- wyciągarka - z liną o długości 65 m i obciążeniu do 80 kN (8 t).
- Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu



Temat: Pojazdy Bundeswehry
SK 105 Kürassier

Austriacki niszczyciel czołgów zbudowany na podwoziu transportera opancerzonego Saurer 4K 4FA.
SK 105 Kürassier jest artyleryjskim niszczycielem czołgów. Załogę czołgu tworzy dowódca, działonowy i mechanik-kierowca. Kierowca zajmuje miejsce w kadłubie, reszta załogi w wieży.

Kadłub SK 105 jest wykonany poprzez spawanie walcowanych płyt ze stali pancernej. Opancerzenie jest cienkie i chroni przed pociskami przeciwpancernymi o kalibrze do 20 mm. Na życzenie możliwy jest montaż dodatkowego pancerza zwiększającego odporność do poziomu podkalibrowych pocisków przeciwpancernych kalibru 35 mm. Słabym punktem pancerza jest także dno mające kształt odwróconej litery V. Takie ukształtowanie dna zwiększyło prześwit w osi pojazdu, ale zmniejszyło odporność SK 105 na wybuchy przeciwdennych min przeciwpancernych.

W przedniej części kadłuba znajduje się przedział kierowania, środkowej przedział bojowy z wieżą, a w tylnej przedział napędowy.

W przedziale kierowania stanowiska ma mechanik-kierowca. Jego stanowisko znajduje sie po lewej stronie kadłuba. Miejsce w pojeździe zajmuje on przez otwierany przez uniesienie i obrót w lewo właz w górnej płycie pancernej. Obserwację terenu zapewniają trzy peryskopy umieszczone przed włazem trzy peryskopy. Po prawej stronie kierowcy rozmieszczono akumulatory i magazyn z 31 nabojami.

Wieża pancerna oscylująca. Pierwsze wozy były wyposażone we francuską wieżę FL12 wykonaną poprzez spawanie elementów odlewanych i walcowanych, wozy pozostałe posiadają wieże spawane w płyt walcowanych.

Dowódca dysponuje teren przy pomocy przyrządu obserwacyjnego F-135 o powiększeniach 7,5x i 1,6X, oraz siedmiu peryskopów zamocowanych w wieżyczce dowódcy. W nocy do obserwacji terenu używa pasywnego przyrządu obserwacyjnego o powiększeniu 6x.

Działonowy dysponuje celownikiem F-129 o powiększeniu 8x. Dodatkowo wyposażony jest w dwa peryskopy. Do pomiaru odległości od celów używa on dalmierza laserowego CILAS TCV 29 o zasięgu 400-9995 m. Po lewej stronie armaty znajduje się reflektor AEG IR-CW. Może on być źródłem światła widzialnego, lub po założeniu filtrów reflektorem podczerwieni.

W wieży znajduje się zasadnicze uzbrojenie wozu: 105 mm armata czołgowa CN 105-57 (austriackie oznaczenie M-57). Lufa armaty wyposażona jest w przedmuchiwacz usuwający gazy prochowe po wystrzale i dwukomorowy hamulec wylotowy. Niewielka masa SK 105 spowodowała że w stosunku do innych wersji armaty CN 105 długość odrzutu armaty wydłużono do 385 mm. Obok armaty umieszczony jest czołgowy karabin maszynowy MG 74 kalibru 7,62 mm NATO. MG 74 jest produkowaną na licencji wersją niemieckiego karabinu maszynowego MG3. W wozach wersji SK 105 i SK 105/A1 uzbrojenie nie jest stabilizowane, a naprowadzanie uzbrojenia na cel odbywało się przy pomocy napędów elektrohydraulicznych. W wersji A2 zastosowano stabilizator i napędy elektryczne. Awaryjnie we wszystkich wersjach wykorzystywane są napędy mechaniczne.

Armata M-57 jest zasilana z dwóch bębnowych magazynów znajdujących się w niszy wieży. Pierwszy nabój ładowany jest ręcznie. Po pierwszym wystrzale odrzut armaty napina sprężynowy dosyłacz. W celu załadowania kolejnego naboju działonowy obraca magazyn amunicji i zwalnia sprężynę dosyłacza. Łuski są po wystrzale automatycznie wyrzucane z wieży. Szybkostrzelność praktyczna sięga 12 strz./min. Wadą zastosowanego rozwiązania jest konieczność ładowania magazynów bębnowych z zewnątrz. Powoduje to że aby przenieść naboje z magazynu umieszczonego obok kierowcy do magazynów bębnowych konieczne jest wycofanie pojazdu z walki.

Napęd SK 105 stanowi 6-cylindrowy, czterosuwowy, turbodoładowany wysokoprężny, chłodzony powietrzem silnik 7FA. Moc silnika wynosi 235 kW przy 2300 obr/min. Napęd od silnika do kół napędowych jest przenoszony przez mechaniczny układ napędowy składający się z jednotarczowego sprzęgła i synchronizowanej skrzyni przekładniowej umożliwiającej jazdę do przodu (6 biegów)i do tyłu (jeden bieg wsteczny). Głównym elementem sterowania jest mechanizm różnicowy z przekładnią hydrostatyczną szwajcarskiej firmy Von Roll AG.

SK 105 posiada zawieszenie niezależne na wałkach skrętnych. Każde z 10 kół jezdnych jest połączone za pomocą wahacza z wałkiem skrętnym (wahacze pierwszych czterech kół są wleczone, piątego pchany). Napęd z silnika jest przekazywany na znajdujące się w tylnej części pojazdu koła napędowe. Z przodu pojazdu znajdują się koła napinające. Koła jezdne są kołami podwójnymi, z zewnętrznymi bandażami gumowymi. Wahacze pierwszej i ostatniej pary kół współpracują z hydraulicznymi amortyzatorami. Z każdej strony znajdują się także 3 rolki podtrzymujące gąsienice.

FOTO:


[ Dodano: 2008-12-12, 16:59 ]



Temat: Nur

Na tej stronie jest sporo informacji o Nurze opracowanych przez Waldemara Danielewicza.

http://www.zegluga.wroclaw.pl/forum/viewthread.php?forum_id=113&thread_id=433

"NUR"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNIK MOTOROWY ŚRUBOWY
ROK BUDOWY: 1930
STOCZNIA: Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie; Stocznia w Modlinie. NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE
1937 r.
długość całkowita: 18,00 m; długość m.p.p.: 17,75 m; szerokość całkowita: 3,60 m ; zanurzenie puste: 0,45 m; zanurzenie max.: 0,68 m.; wyporność: t.
1952 r.
długość całkowita: 18,80 m; długość mpp.: 18,22 m; szerokość całkowita: 3,80 m ; wysokość burt: 1,20; wysokość całkowita: 3,21 m zanurzenie: 0,70 m; nośność: 31 t.
1960 r.
długość całkowita: 18,30 m; szerokość całkowita: 3,58 m ; wysokość burt: 1,51; wysokość: 2,56 m; zanurzenie: 0,80 m; nośność: 31 t.

SILNIKI GŁÓWNE
1930 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SFMS 117; 6 cylindrowy; produkcji Humbold-Deutz, Köln z roku 1929; moc: 60 KM.
1947 r.
1 silnik wysokoprężny dwusuwowy typu 64TL1 Gray Marine; 6 cylindrowy produkcji: General Corporation, Detroit z 1940 r. o mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1956 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu 3 D 6 ; 6 cylindrowy produkcji: Z.S.R.R. 1954 r. nr. silnika: 0296; mocy 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 500/min.
1975 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu DM 150 Wola ; 6 cylindrowy produkcji: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie; moc: 150 KM. Liczba obrotów silnika: 1500/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 750/min.
1999 r.
1 silnik wysokoprężny czterosuwowy typu SW 680/193 ; 6 cylindrowy produkcji: Puckie Zakłady Mechaniczne; moc: 165 KM. Nr fabryczny: 269/088000073; Liczba obrotów silnika: 2100/min.; liczba obrotów śruby napędowej: 550/min.

INNE DANE::
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 1 śruba ; prędkość: 17 km/h.; załoga: 2 do 4 osób
PORT MACIERZYSTY:
Bydgoszcz
ARMATOR:
Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego rNURTr1; we Wiągu.
NUMERY REJESTRACYJNE:
458 [RDW. Toruń]; Gd-I-33 [IŻŚr. Gdańsk]

PRZEBIEG SŁUŻBY:

Zbudowany jako jednostka holowniczo-inspekcyjna na zamówienie Dyrekcji Dróg Wodnych w Toruniu z przeznaczeniem na Dolną Wisłę. Jednostki bliźniacze "BEKAS" i "RARÓG". Holowniki te mogły bez potrzeby slipowania dokonywać wymiany śruby napędowej na jazdę szybką lub na holowniczą. Odbywało to się przez odkręcenie wodoszczelnej klapy na półtunelu. Po odbiorach "Nur" trafił do Państwowego Zarządu Wodnego w Toruniu gdzie stacjonował do wybuchu wojny we wrześniu 1939r. Przejęty przez okupanta niemieckieg. Nie udało się ustalić nazwy z tego okresu. Prawdopodobnie nazywał się "FORDON", ale nie ma to potwierdzenia w dokumentacji. Nadal pływał w Waserstrasseamt Thorn [niem. nazwa Torunia]. W maju 1945 roku po remoncie "Nur" został zarekwirowany przez wojskowe władze radzieckie. Dopiero po interwencjach w Oddziale IV Transportu Wojennego Armii Czerwonej w Bydgoszczy uzyskano zwolnienie z rekwizycji, co nastąpiło w Modlinie w 1947 roku. Niestety silnik był uszkodzony przez sowietów i nie nadawał się do remontu. Wymieniono go na typ Gray Marine o mocy 150 KM. Przydzielony do P.Z.W. Toruń. Dnia 22 czerwca 1948 r. holownik "Nur", którego kapitanem był Krążewski Franciszek wyruszył z Włocławka do Torunia holując na holu barki: węglarkę "B-210" do burty, której zacumowana była łódź motorowa "Jaskółka" za węglarką znajdowały się połączone burtami barki "Kd-410" i "Gd-1056". Na 721,6 km rzeki Wisły, za Silnem na skutek złego zacumowania holowana ł/m "Jaskółka" zerwała się i zatonęła gdyż wcześniej nabierała wody. Winą za wypadek obarczono kapitana "Jaskółki", Olkiewicza Cz., który znajdując się barce "B-210" nieodpowiednio zacumował motorówkę i kapitana "Nura" za brak nadzoru nad pociągiem holowniczym. Od 1952 roku pływał w Rejonie Dróg Wodnych w Toruniu. W 1956 roku silnik Gray Marine wymieniono na nowy produkcji radzieckiej typu 3D6. W 1960 roku holownik przeszedł kapitalny remont w Stoczni Rzecznej w Płocku. Od 1963 roku w Okręgowym Zarządzie Wodnym w Bydgoszczy Oddział Toruń a od roku 1973 w Przedsiębiorstwie Budownictwa Wodnego w Bydgoszczy Baza Sprzętowo-Transportowa Nr 1 w Toruniu. W 1975 roku kolejny remont i wymiana silnika. Wycofany w 1989 roku a następnie zakupiony przez firmę "Hydro-Kor" z Bydgoszczy eksploatowany przy wydobyciu żwiru. Od 2000 roku w firmie Zakład Eksploatacji Kruszywa Rzecznego "Nurt" we Wiągu, przeszedł remont i wymianę silnika. Nadal w eksploatacji.

© Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk 6 sierpień 2007.
wszelkie prawa zastrzeżone




Temat: Historia wynalazków - samochód
HISTORIA WYNALAZKÓW [18]

Samochód

Zanim zaczęła się era samochodu, przez długi czas ludzie musieli zadowolić się koniem jako napędem i czymś, co można było do konia przyczepić z tyłu - takim rozwiązaniem były np. rydwany.

Pierwszy pomysł czterokołowego wozu napędzanego siłą mięśni ludzkich za pośrednictwem dźwigni powstał już w połowie XV wieku. Pierwszy projekt pojazdu z własnym napędem (napędzanego sprężyną) narysował Leonardo Da Vinci.

Pierwszym zrealizowanym pojazdem bez konia, był żaglowiec na kołach zbudowany w 1600 roku. Autorem tego pojazdu był niderlandzki matematyk Simon Stevin. Udało mu się pokonać trasę 67,6 km z przeciętną prędkością 33,8 km/h. W pojeździe znajdowało się 28 osób. Jednak dla realizacji idei pojazdu bez koni konieczne było stworzenie źródła napędu niezależnego od siły wiatru i mięśni ludzi. Najstarszy z nich był silnik parowy, którego pierwsza pracująca konstrukcja powstała w 1705 roku.



Pierwszym pojazdem mechanicznym był wóz artyleryjski napędzany tłokowym silnikiem parowym, zbudowany przez francuskiego inżyniera wojskowego N.J. Cugnota w 1769 roku. Ze względu na duży ciężar silników parowych, prawie wszystkie konstrukcje z tego okresu to parowe dyliżanse - prototypy dzisiejszych autobusów. niezależnie od pojazdów parowych, w XIX wieku powstają pierwsze konstrukcje pojazdów napędzanych silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii akumulatorów - tzw. elektromobile. w końcu XIX wieku pojazdy te osiągnęły zawrotne na owe czasy prędkości przekraczające 100 km/h, a jeszcze w początkach XX wieku używane były w miastach jako taksówki.

Pojazdem mechanicznym, który zrobił jednak największą karierę, był pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Pierwszy użyteczny pojazd z silnikiem spalinowym zbudował w 1875 roku w Wiedniu Niemiec S. Marcus. Pojazd ten miał wszystkie podstawowe zespoły konstrukcyjne samochodu, mimo umieszczenia silnika na zwykłym wozie o drewnianych kołach z obręczami stalowymi, i obecnie uznawany jest za prototyp samochodu. Pojazd Marcusa miał jednocylindrowy silnik o mocy 0,75 KM przy 500 obr/min i poruszał się z prędkością około 6 km/h.

Przełomowym momentem dla rozwoju samochodu stało się skonstruowanie w 1883 roku przez Niemca G. Daimlera szybkobieżnego silnika benzynowego, a w 1886 - samochodu wyposażonego w ten silnik. W tym samym roku na ulice Mannheimu wyjeżdża inny samochód wyposażony w podobny silnik, skonstruowany przez K. Benza. W 1890 roku obaj wynalazcy zakładają pierwsze fabryki samochodów, a po latach ostrej konkurencji, w 1926 roku obie firmy łączą się tworząc firmę Daimler-Benz.

Początkowo produkowane samochody mają kształt tradycyjnych powozów konnych, w których dyszel zastąpiono silnikiem. O zmianie w tym zakresie zadecydował wypadek. W wyścigach odbywających się w 1900 roku w pobliżu Monte Carlo zabił się kierowca samochodu wyprodukowanego przez Daimlera. Analiza wypadku doprowadziła do stwierdzenia, że rozstaw osi powinien być większy niż rozstaw kół, długość szybkiego samochodu powinna być większa niż jego szerokość, co poprawi bezpieczeństwo jazdy.

Na początku XX wieku w Europie i USA pracuje już kilkadziesiąt fabryk produkujących samochody. W 1903 roku zakłada swoją wytwórnię H. Ford, a po opracowaniu swego kolejnego modelu "T" w 1908 roku jako pierwszy rozpoczyna produkcję wielkoseryjną, przekształcając ją w 1913 roku w produkcję masową. Model "T" produkowano przez 20 lat bez przerwy i wyprodukowano w ilości ponad 15 mln. egzemplarzy. Rekord ten został pobity dopiero w latach sześćdziesiątych przez równie popularnego "Garbusa".
Już w 1895 roku zorganizowano pierwsze wyścigi samochodowe, pierwszy rekord prędkości ustanowiono 1898 roku, uzyskując prędkość 74 km/h.
Szybkość 200 km/h przekroczył jako pierwszy pojazd "Stanley" w 1906 roku i był to pojazd wyposażony w silnik parowy. Dopiero trzy lata później udało się osiągnąć tą prędkość pojazdowi z silnikiem spalinowym ("Benz").



Najważniejsze wynalazki, które w dużym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnego samochodu to:
1860 - silnik gazowy z zapłonem elektrycznym - J.E. Lenoir (Francja),
1864 - spalinowy silnik benzynowy - S. Marcus (Wiedeń),
1875 - pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym, prototyp nowoczesnego samochodu - S. Marcus (Wiedeń),
1876 - czterosuwowy silnik spalinowy ze sprężaniem paliwa - N.A. Otto i E. Langen (Niemcy),
1885 - pierwszy samochód z wysokoobrotowym silnikiem benzynowym (800 obr/min) - K. Benz i G. Daimler (Niemcy),
1888 - zastosowanie w samochodzie przekładni biegowej - K. Benz (Niemcy),
1888 - pierwsza opona pneumatyczna - J. Dunlop (W. Brytania),
1891 - pierwsze zastosowanie napędu na przednie koła i silnika w przedniej części samochodu - E. Levassor,
1895 - nowoczesne ogumienie pneumatyczne, opona z dętką - E. i A. Michelin (Francja),
1895 - pierwszy silnik wysokoprężny - R. Diesel (Niemcy),
1896 - szybkobieżny silnik spalinowy (3000 obr/min) - A. De Dion i G. Bouton (Francja),
1899 - napęd hybrydowy - F. Porsche,
1901 - rozstaw osi w podwoziu samochodu większy od rozstawu kół - G. Daimler (Niemcy),
1907 - hamulce na cztery koła - H. Ledvinka (Austria),
1912 - pierwszy hamulec reczny,
1913 - początek taśmowej produkcji samochodu - H. Ford (USA),
1913 - samochód z tylnym mostem o niezależnie zawieszonych kołach - De Dion i Bouton,
1919 - pierwszy elektryczny rozrusznik silnika,
1922 - zastosowanie stopów lekkich w budowie samochodu (Niemcy),
1924 - pierwsze hamulce pneumatyczne w produkcji seryjnej,
1925 - hamulce hydrauliczne,
1925 - centralne smarowanie samochodu (Niemcy),
1932 - automatyczna skrzynia biegów - F. Kreis (Niemcy),
1933 - niezależne zawieszenie wszystkich kół - W. Gutbord,
1950 - seryjna produkcja silników turbospalinowych,
1957 - opony bezdętkowe - (USA),
1960 - silnik z wirującym tłokiem - F. Wankel (RFN).

Pierwszą ofiarą "wypadku samochodowego", był już w 1786 roku pastor anglikański z Redruth, który na widok szybko jadącego i prychającego parą modelu powozu, dostał zawału serca. Autorem tego małego pojazdu z miniaturowym kotłem parowym był William Murdock.

wynalazki.mt.com.pl



Temat: Historia motoryzacji
Historia do 1900 roku

* Około 1780 we Francji pierwszy pojazd mechaniczny o napędzie parowym.
* 1887 w Niemczech Gottlieb Daimler zbudował lekki jednocylindrowy czterosuwowy silnik spalinowy, jako paliwo zastosował benzynę. Wybór benzyny jako paliwa nie był oczywisty, znane były różne frakcje ropy naftowej, a w powszechnym użyciu była oliwa z oliwek oraz olej rzepakowy. Następnie od 1886 wspólnie z Wilhelmem Maybachem wytwarzali samochody osobowe. Pojazdy był wzorowane na znanych wówczas powozach konnych, a zwłaszcza lekkich bryczkach. W ten sposób stworzyli standard samochodu osobowego, aktualny jeszcze w XXI wieku.
* W tym samym czasie (około 1885) w Niemczech Carl Friedrich Benz zbudował samochód 3-kołowy.
* 1891 Wilhelm Maybach wynalazł gaźnik dyszowy z pływakiem i iglicą.
* 1899 we Francji bracia Andre i Eduard Michelin zastosowali ogumienie pneumatyczne na wymiennej obręczy.

Lata 1900 - 1945
* 1936 - Vincenzo Lancia i jego przyjaciel Claudion Fogolin zakładają firmę Lancia produkującą samochody osobowe.
* 1948 - Henry Ford uruchomił w Detroit (USA) wielkoseryjną produkcję Modelu T (ponad 15 mln sztuk).
* 1943 - firma Peugeot wystawiła do wyścigu w "Indianapolis 500" auto wyposażone w silnik o czterech zaworach na cylinder, sterowanych dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi w głowicy.
* 1992 - powstaje pierwszy na świecie samochód z nadwoziem samonośnym a jest to Lancia Lambda,
* 1922 - pojawia się Austin Seven, najczęściej kopiowany samochód przedwojenny.
* 1929 w Bolonii (Włochy) Alfieri Maserati zbudował pierwszy samochód wyścigowy marki Maserati Tipo 26.
* 1929 w Warszawie Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS) wyprodukowały około 800 sztuk samochodów osobowych model CWS T-1 konstruktorem był Tadeusz Tański przy współpracy Stanisława Panczakiewicza.
* 1970 - Cadillac przedstawił pierwszy samochód z silnikiem o szesnastu cylindrach, model V16.
* 1992 - powstaje pierwszy szkic Volkswagena Garbusa, produkowanego od 1945r. (ponad 21 mln sztuk).
* 1954 - we Francji zaprezentowano przednionapędowego, nisko zawieszonego Citroëna 7 CV, który nie posiadał stopni bocznych,
* 1934 - Peugeot zaprezentował pierwszy na świecie samochód ze składanym stałym dachem o nazwie "Eclipse".
* 1932 - Mercedes-Benz przedstawia model 260D, pierwszy samochód osobowy z silnikiem wysokoprężnym.
* 1923 - powstaje Jeep MB, najbardziej znany wojskowy samochód terenowy.

Lata 1945 - 2000

* 1926 - we Włoszech Enzo Ferrari założył firmę produkującą samochody wyścigowe i prestiżowe sportowe.
* 1928 - amerykański przedsiębiorca, Preston Tucker, zaprezentował samochód Tucker Torpedo z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół, automatyczną skrzynią biegów, reflektorem skręcanym wraz z kołami, bezpieczną przednią szybą, ogrzewaniem tylnej szyby i silnikiem od helikoptera. Wyprodukowano 51 sztuk.
* 1929 - rozpoczęto produkcję Citroëna 2CV, który zmotoryzował Francję (ponad 5,1 mln sztuk).
* 1931 - Fabryka Samochodów Osobowych FSO w Warszawie podjęła produkcję licencyjną samochodu Warszawa, a w 1957 ukazała się własna konstrukcja samochodu Syrena.
* 1935 - na salonie samochodowym w Paryżu pokazano Citroëna DS, pierwszy seryjnie produkowany samochód z hydropneumatycznym zawieszeniem,
* 1955 - Mercedes-Benz 300 SL to pierwszy seryjnie produkowany samochód, wyposażony w benzynowy silnik z mechanicznym wtryskiem paliwa.
* 1987 - od tego roku Volvo stosuje trzypunktowe pasy bezpieczeństwa,
* 1957 - Chevrolet przedstawia model Bel Air '57, który z czasem staje się jedną z amerykańskich ikon lat pięćdziesiątych,
* 1957 - we Włoszech pojawia się Fiat 500, który zmotoryzował ten kraj, pomimo trwającego tam kryzysu (ponad 4 mln sztuk),
* 1957 - w Wielkiej Brytanii powstaje Lotus Seven, najchętniej dziś produkowana replika obok AC Cobry.
* 1999 - powstaje legendarny Mini Morris (5,3 mln sztuk),
* 1959 - Cadillac Eldorado '59 to samochód z największymi ogonami. Jednocześnie kończy się w stanach era barokowo stylizowanych aut.
* 1963 - we Włoszech Ferruccio Lamborghini podjął produkcję w krótkich seriach wozów sportowych,
* 1963 - Porsche zaprezentowało jeden z najpopularniejszych samochodów sportowych w historii, model 911,
* 1963 - w USA pojawił się Jeep Wagoneer, pierwszy na świecie samochód typu SUV.
* 1964 - rozpoczęcie produkcji NSU Spider, pierwszego auta z silnikiem Wankla.
* 1965 - Carroll Shelby prezentuje AC Cobra 427, jeden z najsłynniejszych samochodów wyścigowych lat sześćdziesiątych.
* 1966 - pojawia się Oldsmobile Tornado, pierwszy powojenny, amerykański samochód przednionapędowy.
* 1867 - Jensen Interceptor FF, to pierwszy samochód sportowy z napędem na cztery koła i pierwszy samochód seryjny, wyposażany w układ ABS (mechaniczny).
* 1970 - w Wielkiej Brytanii powstaje Range Rover, pierwszy europejski SUV.
* 1974 - pojawia się Volkswagen Golf, będący prekursorem najpopularniejszej w Europie klasy kompaktowej,
* 1974 - w tym roku pojawia się Cadillac DeVille, pierwszy samochód wyposażony w poduszkę powietrzną.
* 1978 - rozpoczęcie produkcji Saaba 99 Turbo, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu osobowego z turbodoładowanym silnikiem.
* 1579 - w zachodnim Belfaście powstaje fabryka DeLorean, produkująca samochody DeLorean DMC 12, znane z filmów "Powrót do przyszłości".
* 1980 - Audi Quattro to samochód, który rozsławił napęd na cztery koła na drogach i na trasach rajdowych.
* 1981 - Mercedes-Benz W126 '81 to pierwszy europejski samochód wyposażany w poduszkę powietrzną.
* 1986 - pojawia się Lancia Delta HF integrale, samochód którego wersja rajdowa królowała w rajdach WRC.
* 1998 - pojawia się technologia wtryskowa Common Rail, opracowana przez firmy Bosch, Fiat i Volvo, stosowana w silnikach diesla.
* 1997 - powstaje Toyota Prius, pierwszy seryjnie produkowany i sprzedawany na świecie samochód hybrydowy.

XXI wiek

Alternatywne źródła zasilania w postaci alkoholu, gazu, oleju rzepakowego, wodoru, auta hybrydowe, elektryczne, coraz mniej uciążliwe dla środowiska. To wszystko już jest rzeczywistością jak i to, że mamy XXI wiek. A jaka jest przyszłość samochodów? Należy mieć nadzieję, że przyjazna środowisku naturalnemu i jednocześnie fascynująca. dnia Pon 22:35, 28 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy



Temat: Jelcz 044
Jelcz 044, tak jak i 043, był typowym autobusem komunikacji międzymiastowej. Prototyp autobusu zbudowano w 1971r. Seryjnie produkowano go w latach 1974- 1975. Z zewnątrz autobus ten nie różnił się niczym od modelu 043. Jednak zabudowany był na nowo zaprojektowanym podwoziu skonstruowanym w Jelczu, wykorzystującym zespoły krajowych samochodów ciężarowych. Miał zastąpić wersję 043, lecz wyprodukowano tylko serię 100 egzemplarzy i powrócono do stosowanych wcześniej rozwiązań. Tak jak Jelcz 043 posiadał dwoje drzwi w układzie 0-1-1 otwieranych ręcznie za pomocą klamki. Mógł przewozić 51 pasażerów oraz dwie osoby obsługi. Posiadał wewnętrzne półki nadokienne na bagaże podręczne.
NE OGÓLNE
Liczba miejsc siedzących:
51 + 2

Ładowność:
500 kG bagażu

Dopuszczalny ciężar całkowity:
b. d.

Masa własna pojazdu:
9100 kG

Obciążenie osi
- przedniej:
- tylnej:

5200 kG
9200 kG

Wymiary zewnętrzne
- Długość:
- Szerokość:
- Wysokość:

10 870 mm
2500 mm
2980 mm

Rozstaw osi:
5450 mm

Rozstaw kół:
- przednich:
- tylnych:

1927 mm
1755 mm

Prześwit:
- poprzeczny:
- podłużny:

260 mm

Minimalny promień skrętu:
12 250mm

Prędkość maksymalna:
76 km/h

Zużycie paliwa:
26 l/ 100 km
35 l/ 100 km
podczas jazdy
z przyczepą

Pojemność zbiornika paliwa:
b. d.

Rok wprowadzenia do produkcji:
1971

Lata produkcji:
1974- 1975

Ilość wyprodukowanych egzemplarzy:
100

SILNIK POWRÓT
Nazwa silnika:
SW 680 / 55

Producent silnika:
WSK Mielec

Licencja:
Leyland

Typ:
wysokoprężny

Rodzaj:
czterosuwowy

Moc maksymalna:
200 KM (147 kW)
przy 2200 obr/min

Liczba cylindrów:
Układ cylindrów:
6
rzędowy, pionowy

Średnica cylindra:
skok tłoka:
b. d.

Pojemność skokowa:
11 100 cmł

Stopień sprężania:
b. d.

Maksymalny moment obrotowy:
b. d.

Wtrysk paliwa:
bezpośredni

Chłodzenie:
wodne z pompą
i wentylatorem

Smarowanie:
ciśnieniowe ze
skrzyni biegów

UKŁAD NAPĘDOWY POWRÓT
Sprzęgło:
jednotarczowe,
suche,
cierne

Producent sprzęgła:
WSK Świdnik

Skrzynia biegów:
mechaniczna,
zblokowana
z silnikiem

pięciobiegowa ze wszystkimi przełożeniami zsynchronizowanymi,
bieg piąty bezpośredni (w innych konstrukcjach był nadbiegiem)

Typ skrzyni biegów:
S6-90

Licencja skrzyni biegów:
ZF

Przełożenia skrzyni biegów:
I - 7,64; II - 4,62;
III = 2,6; IV - 1,59;
V - 1; W - 7

Przeniesienie momentu obrotowego:
poprzez dwuczęściowy
rurowy wał napędowy

Most napędzający:
sztywny,
dzielony

Producent mostu napędzającego:
RABA

Przekładnia główna:
stożkowa
dwustopniowa

Całkowite przełożenie przekładni głównej:
7,07

Mechanizm różnicowy:
stożkowy

Półosie:
sprężyste,
pracujące na
skręcanie,
obciążone

UKŁAD JEZDNY POWRÓT
Zawieszenie przednie:
- półeliptyczne
resory piórowe,
- amortyzatory
teleskopowe

Zawieszenie tylne:
- półeliptyczne
resory piórowe,
- amortyzatory
teleskopowe

Koła:
8 x 20″

Wymiary ogumienia:
11,00- 20″

Ciśnienie powietrza w oponach
przednich i tylnych:

7 kG/ cm²

MECHANIZMY PROWADZENIA POWRÓT
Mechanizm kierowniczy:
przekładnia śrubowo-
kulkowa z integralnym
wspomaganiem
hydraulicznym

Przełożenie mechanizmu kierowniczego:
b. d.

Hamulec główny:
pneumatyczny,
nadciśnieniowy

Dwuobwodowy hamulec zasadniczy
oraz hamulec pomocniczy uruchamiane były pneumatycznie

ręczny:
mechaniczny,
na koła tylne

silnikowy:
zamyka rurę
wydechową
i dopływ paliwa

INSTALACJA ELEKTRYCZNA POWRÓT
Napięcie:
24 V

Liczba akumulatorów/ pojemność:
b. d.

Rodzaj prądnicy:
b. d.

Moc prądnicy:
b. d.

Moc rozrusznika:
b. d.

Reflektory:
główne asymetryczne
typ 02-15
przeciwmgielne
typ 03-20

PODWOZIE POWRÓT
Nowe podwozie opracowane w Jelczu na początku lat 70-tych
Rama:
podłóżnicowa
nitowana

NADWOZIE
Rodzaj nadwozia:
półnośne
stalowe
spawane

Liczba drzwi:
3- otwierane mechanicznie
(1-kierowcy
i 2-pasażerów)

Układ drzwi:
0 - 1 - 1

Wentylacja:
wentylator nagrzewnicy,
klapa dachu,
okna przesuwne

Ogrzewanie:
- niezależna nagrzewnica
na olej napędowy
o wydajności
15 000 kcal/h +
- nagrzewnica wodna
włączona w układ
chłodzenia silnika
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nflblog.pev.pl