silnik synchroniczny trójfazowy

Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik synchroniczny trójfazowy





Temat: Silnik do wiertarki (plytki) gdzie kupic?


Witam,
rozgorzala dyskusja na temat silnikow.
A wiec:
silnik jednofazowy to silnik zasilany z jednej fazy,
silnik dwufazowy to silnik zasilany z dwoch faz,
silnik trojfazowy to silnik zasilany z trzech faz.
To jest podstawa i nic tu prosze nie kombinowac.
Zanudzilem ?
Kogos to zainteresowalo ?
Dalsze pytania ?
Pozdrawiam,
Elek


Świetnie. Dziękuję za wykład. W/w podział ze względu na sposób zasilania
jest słuszny.
Niemniej z taką klasyfikacją silników się nie zgodzę i pan nauczyciel mnie
może....
Mnie chodziło o podział ze względu na konstrukcję, a głowny temat dotyczy
sposobu wykonania wiertarki!!!!, a nie podstaw konstrukcji maszyn
elektrycznych.!!!!
Ale niech tam....
Uważasz, że jeśli typowy asynchroniczny silnik trójfazowy zasilę z sieci
jednofazowej stosując cewkę i kondensator to powstanie z tego silnik
jednofazowy ?

Ja uważam, że nie i pozostanę przy swoim podziale.

Tadek

P.S.
Może podyskutujemy o tym czemu silnik się kręci?
A potem, czemu żarówka się nie kręci?







Temat: Jakie sa silniczki w CD-ROM ?


rozrabiak:

| Z tego co wiem, do napędu płyty jest używany silnik synchroniczny,
| płaski, do talerzy dysku twardego podobnie. Zasilanie prądem stałym.

silnik synchroniczny zasilany prądem stałym?
Są to silniki synchroniczne trójfazowe zasilane z przetwornicy. W
CD-romach ze zmienną częstotliwością zresztą, by obroty regulować.

Waldek


Plasiam, chodziło o wzbudzenie, gdyz zazwyczaj synchroniczne
obcowzbudne..







Temat: Jakie sa silniczki w CD-ROM ?

rozrabiak:


Z tego co wiem, do napędu płyty jest używany silnik synchroniczny,
płaski, do talerzy dysku twardego podobnie. Zasilanie prądem stałym.


silnik synchroniczny zasilany prądem stałym?
Są to silniki synchroniczne trójfazowe zasilane z przetwornicy. W
CD-romach ze zmienną częstotliwością zresztą, by obroty regulować.

Waldek





Temat: Silniki napedzajacyski w stacjach dyskietek i te z napedow CD


Co to sa za silniki i jak nimi sterowac? Moze gdzies sa jakies przyklady?
Chodzi o:
-te w napedach syskietek (te ktore napedzaja dyskietke) szczeolnie w
stacja
5 1/4 sa fajne -te w napedach CD napedzajace plyte


Nie znam się specjalnie na typach silników, ale to są synchroniczne silniki
trójfazowe.
Klasyczny silnik ma 3 uzwojenia i wykonuje 1 obrót w czasie obrotu pola
magnetycznego o 360st, czyli pierwsza, faza, druga, trzecia i jest pełen
obrót. Silniki w stacjach dysków są tak zaprojektowane żeby kręciły się
wolno usyskując duży moment obrotowy, daltego mają nie 3 uzwojenia, ale
wielokrotność 3 (nie pamiętam ile ale chyba 12 czy 15). Dzięki temu uzyskuje
się przekładnię magnetyczną - na jeden obrót pola magnetycznego silnik
wykonuje tylko część obrotu.
To jest trochę podobne do działania silnika krokowego, który też ma wiele
uzwojeń i kręci się wolniej od wirujacego pola mag.
Modelarze wykorzystuja tego typu wolnoobrotowe silniki do napędu wirnika w
modelach śmigłowców, sterując je ze zwykłego 3-fazowego regulatora
modelarskiego przeznaczonego do silników bezszczotkowych.
Jeżeli kogoś zainteresuje tematyka to polecam lekturę http://www.alexrc.com/
tam znajduje się baza wiedzy i forum poświęcone przeróbkom silników 3
fazowych.





Temat: Silnik synchroniczny - jak zmienić kierunek obrotów :?:

PS silnik ma dwa symetryczne i jednakowe uzwojenia połączone szeregowo .
Zarejestruj się na forum, i napisz dokładniej o co chodzi? Jaki to konkretnie silnik? Co to znaczy "symetryczne i jednakowe"? Przedstaw to na schemacie, a będzie na 100% wiadomo z czym mamy do czynienia.

W silnikach synchronicznych można zmieniać kierunek wirowania tak jak w każdym silniku trójfazowym, poprzez zamianę miejscami 2 faz(zmienia się wtedy kierunek wirowania pola).
Uzwojenie wzbudzenia nie bierze udziału w rozruchu silnika synchronicznego(trójfazowego), więc nie można za jego pomocą zmieniać kierunku wirowania jak w maszynach prądu stałego.

A może chodzi o jakieś małe silniczki?

Wtedy kierunek zmienia się przez odpowiednie przyłączenie:




Temat: Czym pomalować silniki ?
No właśnie. Mam dwa silniki (w zasadzie to tworzą zespół maszynowy) -
silnik trójfazowy asynchroniczny i silnik prądu stałego. Silniki
już nieco wiekowe i odrapane, a za jakiś czas mają służyć za obiekt
pomiarowy w laboratorium. Pytanie zatem - jaką farbę najlepiej wybrać
do ich pomalowania ? Nie chcę raczej sprayu, bo chcę mieć kontrolę na
co nanoszę farbę, pozatym większość farb w sprayu daje dość tandetne
powłoki.  Więc jaka farba ? Chlorokauczukowa ? Wiem że takimi maluje
się sprzęt narażony na oddziaływania atmosferyczne i ogólnie są to
odporne farby. Ftalowa ?
O farbach Hammerite (jaki to typ farb tak w ogóle ?) słyszałem różne
opinie, zarówno dobre jak i złe. Co doradzacie ?




Temat: Silniki napedzajacyski w stacjach dyskietek i te z napedow CD


Nie znam się specjalnie na typach silników, ale to są synchroniczne silniki
trójfazowe.


Dokładniej - silnik typu BLDC czyli bezszczotkowe zasilane napięciem
stałym(bo zazwyczaj pracują w urządzeniach zasilanych napięciem stałym).
Najprostszy układ falownika do nich(dający na wyjściu trzy przebiegi
prostokątne przesunięte o 120st.) można zmontować z paru układów CMOS
lub nawet TTL i garści elementów dyskretnych.





Temat: Sankyo - gdzie jakaś dokumentacja?


O coś takiego mi chodziło. Nie znam rozmieszczenia uzwojeń i chciałem
jakąś dokumentację, gzie by to było. Dzięki za wszystko.


Jaką dokumentację? To jest najzwyklejszy synchroniczny silnik trójfazowy
i jako trójfazowy się go steruje
Napięcie możesz wyczaić sprawdzając, czy do scalaka nim kręcącego
dochodzi 12V czy tylko 5V, ale stawiam, że 12V.
czyli 3 półmostki H i jedziemy.



Temat: SILNIK problem.


Jak zaznaczył kolega elpa_pe silnik przy braku jednej fazy buczy i tak jest.



Nie zawsze. Silnik asynchroniczny trójfazowy potrafi się kręcić bez obciążenie pomimo braku jednej fazy. Kilka razy naciąłem się w maszynach że silnik zaczął wywalać nie wiadomo czemu "termik". Sprawdziłem w puszce zaciskowej silnika obecność faz względem obudowy co jest wielkiim błędem i wszystkie byly. Po dłuższym szukaniu okazało się że zwyczajnie bezpiecznik topikowy jest przepalony.

Ponadto sprawdzanie odłączając po jednej fazie nie zawsze pomaga. Nie zawsze jest tak że silnik ma przepalone lub zwarte całkowicie jedno z uzwojeń. Czasami a raczej prawie zawsze jest tak że silnik ma zwarte kilka zwojów w uzwojeniu. Wtedy nie da się sprawdzić bez sprzętu. W tym przypadku uszkodzenia silnika można sprawdzić poprzez mierzenie asymetrii prądu płynącego przez poszczególne uzwojenia silnika.



Temat: SILNIK problem.
Witam

Nie zawsze. Silnik asynchroniczny trójfazowy potrafi się kręcić bez obciążenie pomimo braku jednej fazy. Jeżeli już to przy braku jednej fazy (uszkodzenia uzwojenia ), obroty silnika są dużo wolniejsze od obrotów znamionowych, wirnik silnika obraca się dużo wolniej a silnik wydaje charakterystyczne buczenie nie przypominające odgłosu standardowej pracy i nie trzeba wprawnego ucha fachowca aby zorientować się że jedna z faz jest uszkodzona.
Autor tematu pytał się o sposób badania przy uszkodzeniu jednego z uzwojenia a nie o zwarcie międzyzwojowe w uzwojeniu. W tym wypadku bez przyrządu wzrokowo i słuchowo nie da się stwierdzić uszkodzenia, można próbować temperaturowo czy silnik się nie grzeje ale to jest złudne i nawet doświadczony elektryk-silnikowiec może mieć problemy.



Temat: 1

typowy silnik indukcyjny to 55kW
przy pełnej mocy odda nam 55x24= 1320 kWh/dobę .
Wg informacji CIRE - energetyka płaci 0,3zł/1 kwh co da dziennie :
1320 x 0,3 = 396 zł

Panowie!
Trzeba poruszyć jeszcze kilka kwestii elektrycznej strony zagadnienia.
Jako prądnice prądu przemiennego stosuje się praktycznie WYŁĄCZNIE silniki trójfazowe SYNCHRONICZNE, więc nie istnieje coś takiego jak "typowy silnik indukcyjny", gdyż zdecydowana większość maszyn elektrycznych prądu przemiennego to silniki asynchroniczne. Taka mini elektrownia musi oddawać prąd do sieci zgodny w napięciu, fazie i częstotliwości 50 Hz. Tak więc zachodzi konieczność synchronizacji, a podczas oddawania prądu do sieci prądnica musi się obracać dokładnie z prędkością 3000 [obr/min]. Tak więc wpuszczenie pradu do sieci nie jest takie proste jak się wydaje - nie wystarczy byle jaki silnik prądu przemiennego. A koszt takiego układu - to sądzę że będzie liczba z pięcioma lub sześcioma zerami na końcu....
Jedynym sensownym zastosowaniem układu bez dokładnej synchronizacji mogło by być schronisko górskie do którego nie ma doprowadzonego prądu i wokół którego jest wiele drewna. Bo do zasilania żarówek, czajników, grzejników nie potrzeba prądu aż tak znormalizowanego.



Temat: regulacja obrotów
Czy dobrze rozumiem - w zależności od położenia dźwigni wyjściowej silnik powinien się kręcić z odpowiednią prędkością.

Jeżeli urządzenie ma dopiero powstać i nie masz jeszcze żadnych elementów to tak jak wspominaem przemyśl silnik asynchroniczny, trójfazowy + przemiennik - jeżeli możesz wydać trochę więcej na lepsze urządzenia ale za to droższe to sugeruję zarówno silnik jak i przemiennik firmy SEW (powinien wystarczyć najprostszy przemiennik Movitrac B).
Jeżeli ma być najtaniej to silnik np. Besel a przemiennik np. Hitach lub Telemecanique (jeżeli chodzi o przemiennik to różnica w cenie nie będzie znacząca).

Pozdrawiam
Marek



Temat: Przełącznik gwiazda/trójką czy styczniki?
Witam!

No i technika poszła do przodu jak cholera.
Dziś trójfazowy silnik asynchroniczny o mocy np: 30kW napędzający wentylator odśrodkowy jest silnikiem dwubiegowym ponieważ jego rozruch odbywa się za pomocą wyłącznika gwiazda/trójkąt.
Ale również ten sam silnik i tak jak każdy inny (nawet ten mający tyko trzy zaciski na tabliczce) jest również silnikem dwubiegowym a nawet wielobiegowym w przypadku, gdy zastosujemy falownik.

A kiedyś o tej nazwie decydował taki tępy prymitywizm jak odpowiednia konfiguracja uzwojeń.
Naprawdę żałuję, że się tak wcześnie urodziłem.



Temat: Kupię sprawozdania z laboratoriów z Elektrotechniki.
Wiem, że większości forumowiczów nie spodoba się temat tego wątku, ale zawsze trzeba próbować. A jeśli nie będzie odzewu to zrobię ile potrafię Z góry zaznaczam, że nie jestem na kierunku w żaden sposób związanym z elektrotechniką.

Kupię sprawozdania z laboratoriów z Elektrotechniki, które były prowadzone przez prof. Eugeniusza Kurgana z wydziału EAiE.

Tematy sprawozdań, których poszukuję:
- silnik asynchroniczny
- silnik bocznikowy
- transformator jednofazowy
- układy trójfazowe

Interesują mnie sprawozdania zgodne z wymaganiami prof. Kurgana, czyli:

- wszystko wykonane npd instrukcji ze skryptu:
"Elektrotechnika Ogólna - ćwiczenia laboratoryjne" - S. Mitkowski, W. Dąbrowski.
- wszystko wykonane odręcznie
- wykresy wykonane na papierze milimetrowym przy pomocy krzywek

!!! Jeżeli ktoś już miał z nim zajęcia i posiada sprawozdania zarchiwizowane w postaci elektronicznej, bądź też ksera, to proszę o kontakt pod adresem mejlowym xrs@wp.pl lub telefonicznie pod numerem 790 563 840!!!



Temat: Syreny w miastach



| Ostatnio troche ich wylo i mam pytania na temat budowy i zasady dzialania

Silnik trójfazowy asynchroniczny kręci "wentylatorem" odśrodkowym, który
przetłacza powietrze przez coś, co pod wpływem przepływu powietrza
wydaje dźwięk.


To "cos" to jest obracajaca tarcza lub beben z otworkami, ktora
wspolpracuje z podobnym nieruchomym zestawem otworkow - przerywajac
[czesto] bieg powietrza. Bardzo efektywny sposob generowania dzwiekow
jak sie okazuje - bo ten wentylatorek jest malutki.

Hm, a moze sie myle - bo pamietam reczna, a tu widzie ze elektryczne
maja silniki w kW podawane ..

J.





Temat: Zbieranie energii z silowni wiatrowej.
Witam
Do tej pory jakie spotkałem małe elektrownie wodne czy wiatrowe były oparte o
generator asynchroniczny (silnik trójfazowy).

Za zastosowaniem takiego typu generatora przemawia przede wszystkim prostota
budowy całego układu.
Generator przy malych prędkościach wiatru może rozpędzić "śmigło" do prędkości
podsynchronicznej (pracując jako silnik), a następnie po dalszym zwiększeniu
się obrotów pracować jak generator.
Nie potrzeba żadnych regulatorów - wiatrak generuje (wprowadza moc do sieci)
zależną od siły wiatru.
Oczywiście przy zbyt silnym wietrze może nastąpić rozbieganie się generatora
lub jego przeciążenie dlatego stosuje się haulce oraz odwracanie się wiatraka
bokiem do wiatru.

Zbyszek





Temat: szukam schematu z opisem małego falownika
Witam.
Szanowni koledzy. Profesjonalnego falownioka niestety w warunkach amatorskich nie mozna wykonać. Można natomiast wykonac prosty jednofazowy ( zasilany z jednej fazy) falownik który można określić jako demonstracyjny lub jak kto woli poglądowy. Niestety będzie to tylko model obrazujący w bardzo ograniczonych możliwościach możliwości sterowania trójfazowego silnika synchronicznego zasilanego z sieci jednifazowej.
Pozdrawiam.



Temat: Syreny w miastach


Witam

Ostatnio troche ich wylo i mam pytania na temat budowy i zasady dzialania


Silnik trójfazowy asynchroniczny kręci "wentylatorem" odśrodkowym, który
przetłacza powietrze przez coś, co pod wpływem przepływu powietrza
wydaje dźwięk.

W Kielcach jak widziałem każda syrena ma zdalne sterowanie radiowe,
zapewne z centrum zarządzania kryzysowego. Kiedyś, jak jeszcze byłem w
szkole średniej, usiłowałem zhakować tą skrzyneczkę ze zdalnym
sterowaniem, ale nigdy nie było wystarczająco mało osób na korytarzu  :(





Temat: Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego


Dynamika dla mnie nie ma wiekszego znaczenia. Chodzi mi tylko o w miare plynna regulacje obrotow, potrzebuje zakresu w granicach ok. 150-2800 obr/min. Obroty nie musza byc tak bardzo stabilne. Czy zwykle falowniki mozna dopasowac do dowolnego silnika trojfazowego, czy trzeba szukac jakiegos odpowiedniego silnika by uniknac problemow z doborem falownika?


Falownik dobiera się do mocy silnika. Dobierając moc silnika do napędu pompy zwróć uwagę że silnik asynchroniczny z dwoma parami biegunów posiada prędkość obrotową około 1450 obr/min i przy tej prędkości obrotowej moment obrotowy około 26,49 Nm a przy prędkości obrotowej 2800 obr/min moment obrotowy około 13,65 Nm. Czyli przy wyższej prędkości obrotowej silnik jest około dwa razy słabszy.

Jeśli masz silnik 4 kw to zadzwoń do firmy MPL i powiedz że chcesz falownik do twego silnika. Napewno ci pomogą w doborze.

Dobre falowniki produkuje też firma SEW i Danfoss. Nie polecam firmy Siemens. Może i sprzęt mają dobry ale napewno nie uzyskasz od nich żadnej pomocy technicznej. Zachowują się tak jakby byli sami na rynku.



Temat: Regulator silnika trojfazowego


Czy da sie zrobic w miare prosty regulator silnika trojfazowego(max 10V,
5A) _bez_ uzycia programowanego procka?
Nie musi startowac silnika(ruszac z miejsca) bo to bedzie rozwiazane "na
kopa", oraz nie powinien posiadac czujek("sensorless").
Czy jest to wogole mozliwe?


Mozliwe .. ale czy warto ? :-)

I jaki to silnik - synchroniczny [z magnesami] czy nie ?
Bo do synchronicznego to ja bym postaral sie czujnika dolozyc ?
Wykrywanie czy dobrej fazie krecimy bedzie klopotliwe.

J.





Temat: Silnik krokowy?

 napęd CD-ROM. Znalazłem tam silnik
| który służył do kręcenia płytką CD. Na pierwszy rzut oka wygląda mi on na
| silnik krokowy. Jednak co mnie dziwi to to że ma on 3 wyprowadzenia.
| Zawsze myślałem że silniki krokowe mają 4 :

Prawdopodobnie jest to silniczek taki jak w stacjach 5,25", czyli zwykły
silniczek zasilany z 5V i 12V. Trzeci przewód to masa.


Witam.
Nieeeeee
To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z układu
scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa -to hallotrony -
czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z nich scalak załacza
odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik chodzi jako synchroniczny -
hallotrony dbają aby nie wypadł z synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg -
i bardzo upraszczają budowę falownika...
Pozdrawiam.
Witek





Temat: POMOCY !
Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-10 22:39 Grzegorz K.-
manitou nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:


Witam.
Przepraszam że nie podałem ale to chyba nerwy :-(
To jest silnik 1.1 kW z kondensatorem.
Na silniku w miejscu podłączenia kabli są tylko oznaczenia W1,U1,V1,W2,V2,U2
z czego do samych uzwojeń do środka silnika wychodzą tylko 4 kable.
Bardzo proszę o pomoc-sprawa jest bardzo pilna bo spalił mi się wyłącznik
który włanczał ten silnik na prawe lub lewe obroty. We włączniku było 6
styków i wszystkie były wykorzystane, ale odtworzenie kolejności włanczania
jest nie możliwe.


Obecność sześciu końcówek oznaczonych w podany przez Ciebie sposób
wskazuje, że jest to silnik trójfazowy a wóczas do zmiany kierunku
wirowania wystarczy zamienić ze sobą(podłaczyć "na krzyż") dwie fazy.
Nie pasuje mi jednak ten kondensator - do czego jest/był on podłączony
no i te 4 końcówki wychodzące z silnika - to by wskazywało na silnik
asynchroniczny dwufazowy i wtedy kondensator dawałby wymagane
przesunięcie fazy prądu. W takim przypadku o ile tyko masz dostęp do
początków i końców obydwu uzwojeń(nie są wewnątrz połączone ze sobą) to
jest możliwa zmiana kierunku obrotów.





Temat: Regulator obrotów silnika prądu stałego.


| Zastanawia mnie jeszcze problem zjawiska indukcji, powstającej w momencie
| podłączenia napięcia zasilającego do silnika będącego w ruchu. Słyszałem, że
| jest na tyle silna, że potrafi przebić uzwojenia silnika. [...]
Zgoda - co do momentu rozlaczenia nie ma watpliwosci. Slyszalem jednak, ze
silnik trojfazowy ( i tu jest chyba sedno ) po wylaczeniu a przed ponownym
uruchomieniem powinien sie zatrzymac . Tlumaczono to wlasnie silna indukcja
choc problem tkwi chyba gdzie indziej.


Tak jak opisales to raczej malo prawdopodobne.
Byc moze chodzi o jakies inne efekty, a w ogole jaki to silnik :
a) ma przelacznik kierunkow ruchu i tak ucza zeby nie "hamowac
pradem",
b) ma uklad rozruchowy trojkat-gwiazda, i chodzi o to zeby sie
   poprawnie wlaczyl, albo jakis podobny efekt.

c) silnik jest synchroniczny i poki sie kreci to przy wlaczeniu grozi
   mu trafienie w przeciwna faze. A jak stoi to sie jakis uklad
   rozruchowy wlacza ..

J.





Temat: Przetwornica 12 na 220

następuje:



| Szukam producenta, kupię przetwornicę z 12 VDC (akumulator) na 220VAC
| (zasilanie pompy ogrzewania), obciążenie max. 2A.
| Kiedyś widziałem w internecie moduły 400VA zasilane z 12VDC lub 24VDC na
| 220VAC ale teraz ich nie mogę znaleźć .
| Pozdrawiam Marek Skrzypek
Mam linie napowietrzna i czeste zaniki napiecia /praktycznie kazda wieksza
wichura/ to tez ten problem jest mi dobrze znany. O ile zasilanie wiekszosci
domowych odbiornikow dobrze realizuje UPS lub generator spalinowy to
prawdziwe wyzwanie stawia pompa rotacyjna pieca co. Jest to silnik
indukcyjny i wymaga zasilania napieciem sinusoidalnym. Praktycznie


ciach.
Jak chodzi tylko o pompę, to proponuję rzecz prostą:
silnik 12VDC sprząc z silnikiem synchronicznym AC pracującym jako
prądnica...

Nie wiem, jakiej mocy jest silnik pompy, ale może nawet dałoby się
wziąć stary samochodowy alternator i z niego wykorzystać jedno
uzwojenie (to jest prądnica synchroniczna trójfazowa) + trafo 12V -
220V włączone tyłem do przodu... ;-)
taki pomysł...





Temat: Silniki krokowe z dysku twardego

2002 00:16:51 +0100 co następuje:


Dlaczego silniki napedzajace tarcze dysku twardego sa silnikami krokowymi?


Dlaczego niby uważasz, że są?
To są silniki trójfazowe DC brushless. W pewnym sensie podobne do
krokowych, ale raczej w niewielkim. Bardziej to podpada pod silniki
synchroniczne i tak też jest sterowane (przede wszystkim w zamknięej
pętli sprzężenia zwrotnego).


Czy bawil sie ktos silniczkiem z Segate 1,3 GB
o oznaczeniu PM DM 164939M


Nie, ale zasada jest wspólna dla praktycznie wszystkich silników tej
klasy.
Zasila się z 3/2 mostka H (3 półmostki) modulując PWM tak, aby dostać
na nich przebiegi sinusoidalne przesunięte w fzie o 120 stopni. Nalezy
przy tym pilnować położenia wirnika i np. przy przyspieszaniu z
zadanym momentem trzymać pole w stojanie zawsze x stopni przed
wirnikiem (hint: x<90deg ;-) )





Temat: Silnik krokowy?
Modelarze zabijają się po takie właśnie przerobione nieco silniczki.
Sterowniki do tego zaczynają się od 180zl. Do dzieła - kasa czeka ;)
!!!!!!!!!



| To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z
| układu scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa
| -to hallotrony - czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z
| nich scalak załacza odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik
| chodzi jako synchroniczny - hallotrony dbają aby nie wypadł z
| synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg - i bardzo upraszczają
| budowę falownika...

| Czyli obsługa tego jest straszna?
| Nie mam nawet co mażyć o wykorzystaniu :
eee nie jest tak zle... gdzies znalazlem opis wykorzystania takich
silnikow,
np wlasnie z CDROM-a lub HDD - uklad nie byl az taki skomplikowany - to
bylo
tak jakby polaczenie "kaskadowe" cewka - hallotron - cewka - hallotron...
One
dzialaja w ten sposob ze w pewnej pozycji nastepuje zwarcie - impuls...
Szukalem ostatnio znowu ale cos nie moze znalezc..

---
Pozdrrawiam!
Łukasz Bolesta




--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika






Temat: Silnik krokowy?


To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z
układu scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa
-to hallotrony - czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z
nich scalak załacza odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik
chodzi jako synchroniczny - hallotrony dbają aby nie wypadł z
synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg - i bardzo upraszczają
budowę falownika...


Czyli obsługa tego jest straszna?
Nie mam nawet co mażyć o wykorzystaniu :





Temat: Silnik synchroniczny - jak zmienić kierunek obrotów :?:
z tego co mi wiadomo, to silniki synchroniczne mają dwa uzwojenia. Jedno to uzwojenie stojana, jedno lub trójfazowe, a drugie to uzwojenie wzbudzenia. A uzwojenie wzbudzenia polaryzuje się napięciem stałym, natomiast drugie uzwojenie napięciem przemiennym. Żeby zmienić kierunek wirowania to chyba zmienia się kierunek polaryzacji uzwojenia wzbudzenia, ale nie jestem pewien.

Pozdrawiam !!



Temat: Regulator obrotów U2008
W twoim przypadku ratuje cię jedynie falownik jednofazowy.
Jest to urządzenie dosyć skomplikowane gdyż nie wystarczy tylko
regulować częstotliwości ale trzeba również wraz z nią zmieniać napięcie
zasilania silnika tak by z jednej strony go nie spalić a  z drugiej nie
obiżyć momentu obrotowego . Sytuacje dodatkowo
komplikuje obecność kondensatora . W domowych warunkach
najlepiej coś takiego zrobić na mikrokontrolerze sterującym
mostkiem MOSFET lub lepiej IGBT (regulacja napięcia poprzez PWM).
Regulacja fazowa taka jak na U2008 przyniesie taki efekt że spadnie monent
obrotowy silnika.  Przy obciążeniu mechanicznym  wału spowoduje to co prawda
obniżenie obrotów (zwiększy się poślizg silnika ) ale w krótkim czasie
doprowadzi do jego zniszczenia ( in silnik większej mocy tym stanie się to
szybciej).


W artykule w EP5/98 opisującym regulator obrotów silnika 220V (Kit'u 422)
padło stwierdzenie:
" Układ nie nadaje się do regulacji silników pradu stałego, silników
bezkomutatorowych prądu zmiennego różnego typu ani do silników
trójfazowych."

moje pytanie brzmi:
Czy można regulatorem sterować jednofazowy silnik indukcyjny
(asynchroniczny) z kondensatorem pracy?

Jeżeli nie to czy itnieje do tego specjalizowany układ scalony?

Darek K.






Temat: Regulator obrotów silnika prądu stałego.


Zgoda - co do momentu rozlaczenia nie ma watpliwosci. Slyszalem jednak, ze
silnik trojfazowy ( i tu jest chyba sedno ) po wylaczeniu a przed ponownym
uruchomieniem powinien sie zatrzymac . Tlumaczono to wlasnie silna indukcja
choc problem tkwi chyba gdzie indziej.


Jesli chodzi o podlaczanie do sieci odlaczonego chwilowo silnika, to
faktycznie czesto robi sie tak, ze odczekuje sie az zaniknie napiecie
generowane przez ten silnik (zanika ono szybciej niz obroty silnika -
nie trzeba czekac az silnik sie zatrzyma). Jest jednak kilka roznych
trybow (algorytmow) przelaczen. Robimy automaty (SZR, AZR), ktore
realizuja rozne takie przelaczenia, w tym rowniez przelaczenia "quasi
synchroniczne". Polega to na tym, ze przewiduje sie z pewnym
wyprzedzeniem jakie bedzie napiecie roznicowe pomiedzy napieciem
zasilajacym a wzbudzonym przez silnik. To przewidywanie jest konieczne
ze wzgledu na czas dzialania wylacznikow - od podania napiecia do
zamkniecia stykow. Przy takim przelaczaniu nie trzeba czekac na zanik
wzbudzonego napiecia.
Ale te ograniczenia wynikaja z bezpieczenstwa silnika, a nie jego
zasilania. Przy zasilaniu silnika z falownika to juz zalezy od jego
konstrukcji co wolno a co nie. Nie wiem jak robi sie popularne
falowniki ale nie powinno byc problemu takie ich wykonanie by przy
wlaczaniu dopasowywaly sie do istniejacego napiecia wzbudzonego.

Pozdrawiam
gr





Temat: silnik krokowy z HDD - jak sterowac ?


| Gwoli ścisłości:
| Jest to silnik trójfazowy typu DC brushless, z pełnym hallotronowym
| resolverem położenia wirnika. Sterowanie przeważnie 3 "połówki mostka",
dwie
| up, jedna down, potem dwie down, jedna up i tak w kółko przerzucać, 6
etapów
| na obrót, synchronizowane hallotronami.

Z nazwa silnika sie zgadzam (znalazlem juz opis sterowania)
ale moj silnik nie posiada hallotronow (zagladalem do srodka).

dla zainteresowanych :

tabela komutacji
      ABC
0 - H L Z
1 - H Z L
2 - Z H L
3 - L H Z
4 - L Z H
5 - Z L H

gdzie - H-wysoki
             L-niski
             Z-stan wysokiej impedancji

             A,B,C-fazy silnika

potrzebne 3 polmostki sterowane j/w , srodki polmostkow podlaczone do
silnika


No to jak nie masz hallotronów, to masz uzwojenie(a) sprzężenia, a jak i
tego nie, to znczy, że sterownik zakłada pracę synchroniczną i komutuj w
tempie takim, jak chcesz, aby się silnik kręcił.

Możesz też spróbować komutować tak:


      ABC
0 - H L L
1 - H H L
2 - L H L
3 - L H H
4 - L L H
5 - H L H


Efekt zależy trochę od silnika, możesz dostać większy moment, a możesz
dostać tylko więcej ciepła.





Temat: Regulator obrotów U2008
W artykule w EP5/98 opisującym regulator obrotów silnika 220V (Kit'u 422)
padło stwierdzenie:
" Układ nie nadaje się do regulacji silników pradu stałego, silników
bezkomutatorowych prądu zmiennego różnego typu ani do silników
trójfazowych."

moje pytanie brzmi:
Czy można regulatorem sterować jednofazowy silnik indukcyjny
(asynchroniczny) z kondensatorem pracy?

Jeżeli nie to czy itnieje do tego specjalizowany układ scalony?

Darek K.





Temat: Regulator obrotów U2008


W artykule w EP5/98 opisującym regulator obrotów silnika 220V (Kit'u 422)
padło stwierdzenie:
" Układ nie nadaje się do regulacji silników pradu stałego, silników
bezkomutatorowych prądu zmiennego różnego typu ani do silników
trójfazowych."

moje pytanie brzmi:
Czy można regulatorem sterować jednofazowy silnik indukcyjny
(asynchroniczny) z kondensatorem pracy?

Jeżeli nie to czy itnieje do tego specjalizowany układ scalony?


Witam,
Nie mozna nie istnieje.:(((
JanuszR





Temat: Silniki skokowe
U mnie występuje problem z nazywaniem rzeczy po imieniu. Chodzi mi właśnie o silniki które posiadają więcej niż dwa uzwojenia na stojanie. Dla nich są dwa sposoby sterowania: uni- i bipolarny, ponadto w zależności czy dla jednego kroku wykorzystujemy tylko jedno uzwojenie czy dwa albo na przemian jedno dwa to jakoś to tam nazywamy (sterowanie: falowe, pełnokrokowe, półkrokowe i minikrokowe). I teraz w zależności od ilości uzwojeń mamy różne kombinacje. Dziś dowiedziałem się, że są silniki z 4 uzwojeniami w klasycznym układzie (unipolarny) i z 5 uzwojeniami ale jak wygląda to w środku to nikt mi nie powiedział. Dodatkowo mojemu promotorowi chodzi też o sterowanie 3/8 i 5/8. o to kiedy mamy większą prędkość i moment obrotowy.
ps używałem słowa faza wymiennie z uzwojeniem

ps2 #

11394. Silniki

Silniki skokowe trójfazowe o zakresie momentów 1,5 do 16,5 Nm i o rozdzielczości 1000 skoków na obrót oraz możliwość pracy w mikrokroku (10000 skoków na obrót). Serwonapędy synchroniczne o zakresie momentów 0,32 do 42 Nm (0,4-9 kW) i rozdzielczości ...

ze strony http://katalog.xtech.pl/indeks/produkty_11_7.htm
jako ciekawostka



Temat: Regulator obrotów U2008


W artykule w EP5/98 opisującym regulator obrotów silnika 220V (Kit'u 422)
" Układ nie nadaje się do regulacji silników pradu stałego, silników
bezkomutatorowych prądu zmiennego różnego typu ani do silników
trójfazowych."

moje pytanie brzmi:
Czy można regulatorem sterować jednofazowy silnik indukcyjny
(asynchroniczny) z kondensatorem pracy?


No przeciez pisze ze nie :-)

J.





Temat: Regulator... silnikow jednofazowych


Jeżeli to dla Ciebie tylko temat do poględzenia to po co zabierasz głos? Dla mnie
zagadnienia napędu elektrycznego są po prostu ciekawe i nie jest to temat "O wyższości
ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA". Wracając do meritum..


Po pierwsze nie chciałem nikogo urazić, a temat napędów interesuje mnie
tak samo jak wszystko co jest z prądem związane. Stwierdzenie "O
wyższości ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA NAD ŚWIĘTAMI WIELKIEJ NOCY" miało
podkreślić że maszyny tych typów nie są bezpośrednio porównywalne. Każda
ma swoje dziedziny zastosowań. Wybacz jeśli nie było to zbyt czytelne.


Po rozruchu silnik bedzie podążał za polem stojana z częstotliwością
mniejszą od częstotliwości sieci (jak trójfazowy indukcyjny).


Wszystko prawda, tą drobną różnicę nazywamy poślizgiem i wynosi ona ??
Co bys nie powiedział siłą sprawczą obracania się wirnika jest to pole
które pojawia się i znika (nie mówię już o polu rozruchowym). To pole
indukuje prąd w zwartych zwojach wirnika... itd. Zmierzam do tego że to
jest nadal asynchroniczny silnik prądu przemiennego z wszelkimi tego
wadami i zaletami, tylko zamiast trzech rąk do kręcenia karuzelą używa
jednej i poślizg przez to podlega większym wachaniom niż ma to miejsce w
maszynie 3-fazowej, nadal jednak dąży do osiągnięcia prędkości
synchronicznej.
Pozdrowionka RUBIK





Temat: zwolnił hamulec po czym udal sie w glab lokomotywy


| TGV Atlantique/Reseau/Duplex/Thalys
|                          - 8 trzyfazowych synchronicznych
| EUROSTAR - 12 trzyfazowych asynchronicznych
| TGV Nouvelle Generation - 4 trzyfazowe asynchroniczne

witam

i tu rodz  mi się kolejne pytania

jak  w takej lokomotywie uzyskiwane jest napięcie trójfazowe ???

elektronicznie, czy poprzez maszyny ?


Falownik. Przy trakcji pradu zmiennego prad z sieci idzie na trafo
obnizajacy napiecie, prostownik, falownik, silnik asynchroniczny
3-fazowy. Przy trakcji pradu stalego: falownik i potem na silnik.


a na jakie napięcie pracuj  same silniki ?


Ok 1 kV. Napiecie zmienia sie w zaleznosci od zadanej sily trakcyjnej
(od predkosci tez chyba zalezy), czestotliwosc zmienia sie w zaleznosci
od predkosci. Tak przymajmniej jest w EU43.





Temat: Nasze pojazdy elektryczne

Ten silnik jest chyba jednak szczotkowy, tylko na neodymach. Za duże obroty i chyba kręci się tylko w jedną stronę - do wbudowania w koło raczej się nie nadaje.

Zajżyj na stronę ekonapedy, jest tam wszystko wyjaśnione - są silniki DC ze szczotkami i również silniki AC trójfazowe synchroniczne bezszczotkowe.



Temat: Zmiana napięcia trakcyjnego na Słowacji


A tych punktów zmiany systemu zasilania na słowackiej sieci kolejowej jest az 1!
I na pewno kazdy maszynista jedzacy tam dobrze o tym wie gdzie on jest.

| Po I wojnie światowej Kandó przebywał również w Polsce, gdzie bez skutku starał
| się przekonać władze o tym, że przez rezygnację z trakcji 3kV oszczędność
| energii będzie 6-8-krotna.

Nie zagalopowali sie troche?? Zakladajac 3 razy mniejszy prad to straty na sieci
sa 9 razy mniejsze wic z tego wynika ze cala moc idzie na straty. Ciekawa teza.


Zagalopowali sie tez pod innym wzgledem. Prąd o czestotliwosci 50 Hz
kompletnie nie nadaje sie do besposredniego zasilania komutatorowych
silników trakcyjnych i dlatego niemcy wprowadzili 16 2/3 Hz, a np
Polska prąd stały prostowniki jeszcze wtedy nie były znane a pręd
stały uzyskiwano z przetwornic wirujących. Równiez w czasach gdy
stosowano prostowniki rtęciowe nie było mozliwe stosowanie tych
urzadzeń na taborze. Rewolucje zrobiły dopiero prostowniki
połprzewodnikowe, a to było chyba w latach 50-tych. Pamietajmy ze w
przypadku 50Hz (i obecnie 16 2/3 Hz takze) prąd jest najpierw
prostowany i zasila silniki prądu stałego lu przez przekształtniki
silniki trójfazowe prądu przemiennego synchroniczne lub
asynchroniczne. Wiec troszke bajeczek popisali w tym artykule

GN





Temat: Fiat Seicento ELETTRA
Fiat Seicento Elettra to jedyny samochód Fiata o tylnym napędzie. Zastosowano w nim silnik elektryczny, asynchroniczny, trójfazowy na prąd zmienny. Jest więc prostszy, a więc bardziej niezawodny niż silniki prądu stałego tak z punktu widzenia mechaniki, jak i elektrotechniki, jest bardzo zwarty, o ograniczonych wymiarach i masie. Dlatego też można było umieścić go w tylnej części pojazdu, pod nadwoziem.
Szczegółowy opis tu.

Czyżby samochodzik dla przeciętnego zjadacza chleba? Kiedyś widziałem taki na allegro ale szybko poszedł. Za sensowną cenę chętnie bym coś takiego kupił



a tu można popatrzeć i posłuchać jak jeździ, ale jest tak cichy że i tak nic nie słychać :D



Temat: gdzie Tr 3faz 400hz


Potrzebujesz źródło napięcia trójfazowego sinusoidalnego 400Hz 3 x 36V
skuteczne, międzyfazowe ?


połaczenie w gwiazdę napięcie fazowe (faza - zero)


Może wystarczy najprymitywniejszy falownik trójfazowy bez izolacji daleki
od sinusa?


może i wystraczy zasilany jet w sumie tylko 3 fazowy silnik asynchroniczny


Jakie dopuszczalne zawartości harmonicznych, jakie nierównomierności
napięć,
bezwzględne napięcia, odchyłka sumy wektorowej od zera ?
A jak z certyfikatami ? Nie są niezbędne ?
Zamówienie publiczne ? Jak z przetargiem ?


???????
niestety zamowienie jednostkowe hobbystyczne ;-)





Temat: Jak działa przetwornica statyczna?


| --[prostownik]--<falownik--<transformator--<prostownik--<filtr--

Raczej tak.

| czy może coś w stylu:

| --<filtr--<regulator impulsowy--<filtr--

Raczej nie - takie układy stosuje się przy mniejszej różnicy napięć we/wy,
prawdopodobnie dla przetwornicy 3kV--1kV taki układ byłby właściwy, dla
3kV--24V już raczej nie.


Dzięki


Przetwornice z wyjściem trójfazowym dające 400V/50Hz to są ZTCW budowane z
zastosowaniem PWM, przez co napięcie wyjściowe jest jako tako podobne do
sinusa.


Co to jest PWM?

BTW. Taki lok jak EU11 to z pewnością ma falownik i silnik asynchroniczny.
Tylko czy ten jego falownik to jest tyrystorowy, że daje przebiegi
prostokątne - quasisinusoidalne, czy tranzystorowy - prawdziwa sinusoida. Bo
już kilka lat temu czytałem gdzieś (może w TTS), że odchodzi się od
tyrystorów Gate Turn Off na rzecz tranzystorów Insulated Gate Bipolar
Transistor, po to, żeby właśnie mieć falownik z prawdziwą sinusoidą. Wtedy
są mniejsze straty energii i bardziej równomierna praca silnika.





Temat: Ile maszynista moze wydusic z maszyny?


Sygnał z czujnika drogi do haslera nie jest przenoszony przez łącze
selsynowe - Zeus kiedyś opisywał jak to działa:
http://groups.google.pl/group/pl.misc.kolej/msg/d86b13fb49fe6000


W praktyce przez selsynowe. To jest trójfazowa prądnica synchroniczna
i silnik synhroniczny, albo też nadajnik trójfazowy.

W tym drugim przypadku nie masz łącza selsynowego, jednak te
właściwości które są  potrzebne dla pomiaru prędkości obrotowej są
zachowane.





Temat: Skrypty i laborki z Maszyn Elektrycznych
Witam.

W załączniku wrzucam skrypty oraz wprowadzenie do ćwiczeń od dr inż. M. Stolpe oraz gotowe laborki do pobrania.

Ćw 01 - Badanie transformatora trójfazowego (182 KB)
Ćw 02 - Badanie silników indukcyjnych (431 KB)
Ćw 03 - Badanie regulacji częstotliwościowej w trójfazowych silnikach indukcyjnych
oraz właściwości ruchowych silnika jednofazowego (163 KB)
Ćw 04 - Badanie silników komutatorowych (89 KB)
Ćw 05 - Badanie prądnic komutatorowych (34 KB)
Ćw 06 - Badanie maszyn synchronicznych (47 KB)

Pozdrawiam



Temat: Silnik z USA




jednego z serwerow news nastepujace dane:

| A jaki może być koszt takiego falownika jednofazowego o mocy 2-4kW.

A gógle się wzieli i spalili od nieodpowiedniego napięcia ? ;-)
http://www.tme.com.pl/katalog/artykuly.phtml?id_g=48&id_p=6&f_radio=&...

Omron CIMR-J7AZB1P50 1KW - 699zł + VAT

www.falowniki.pl
http://www.energotech.com.pl/sklep/product_info.php?cPath=22_27_31&pr...

1,8kW - 818 zł

Jednofazowych o mocy większej niż 2kW może nie być bo silniki większej
mocy są z reguły trójfazowe

| Jeżeli będzie więcej sprzętu z USA, to może będzie się opłacał zakup
| falownika.

Zwłaszcza że ze wszystkiego naraz nie korzystasz więc taki 1800W może
wystarczyć.

Choć z drugiej strony to np. sprzętom które mają zasilacz impulsowy,
to napięcie przemienne nie jest do niczego potrzebne bo sobie i tak
prostują i w sumie wisi im jaka jest częstotliwość sieci.

Tańszym rozwiązaniem może być zakup transformatora (i tu moc kilka kVA
raczej bez problemu), z tym że częstotliwość będzie oczywiście 50Hz.
Będzie to miało znaczenie w zasadzie tylko dla silników indukcyjnych,
jak już było wspomniane.


Super, już chyba wszystko wiem, dzięki !!
Teraz na wiki sprawdzam, czym różni się indukcyjny od synchronicznego





Temat: Dlaczego sieć trójfazowa ?
Witam Wszystkich!

Sieć jest trójfazowa między innymi z tego względu, że trzy fazy umożliwiają wytworzenie wirującego pola magnetycznego (sieć jednofazowa umożliwia uzyskanie pola pulsującego). A dzieki temu działają silniki asynchroniczne i synchroniczne.

Wirujące pole można uzyskać również z 12-faz.
3-fazy to max wydajności przy min. kosztów.



Temat: Dlaczego sieć trójfazowa ?

Witam Wszystkich!
Sieć jest trójfazowa między innymi z tego względu, że trzy fazy umożliwiają wytworzenie wirującego pola magnetycznego (sieć jednofazowa umożliwia uzyskanie pola pulsującego). A dzieki temu działają silniki asynchroniczne i synchroniczne.

Wirujące pole można uzyskać również z 12-faz.
3-fazy to max wydajności przy min. kosztów.

dokładnie!



Temat: zwolnił hamulec po czym udal sie w glab lokomotywy


TGV Atlantique/Reseau/Duplex/Thalys
                         - 8 trzyfazowych synchronicznych
EUROSTAR - 12 trzyfazowych asynchronicznych
TGV Nouvelle Generation - 4 trzyfazowe asynchroniczne


witam

i tu rodzą mi się kolejne pytania

jak  w takej lokomotywie uzyskiwane jest napięcie trójfazowe ???

elektronicznie, czy poprzez maszyny ?

a na jakie napięcie pracują same silniki ?

bo nie sądze, żeby na 25 kV, bo takich silników
po prostu nie ma, wiec musi być trafo, a potem ewentualnie
jakiś falownik, dobrze mysle ?

pozdrawiam

Rafał





Temat: Czy ktoś ma ...


Czy ktoś z grupowiczów posiada
techniczny opis silnika elektrycznego
jaki stworzył Nikola Tesla ???


Ja tam nie wiem .. ale czy on przypadkiem nie odkryl trojfazowego
asynchronicznego ? I synchronicznego pewnie tez.

J.





Temat: silnik 3 faz >35000rpm gdzie ?


takei pytanie czysto teoretyczne
a czy wogole da sie zbudowac silnik 3 fazowy w ktorym wektor pola


Silnik komutatorowy bocznikowy trójfazowy. Szeregowy też, ale tylko do
1,5 prędkości synchronicznej.





Temat: Dlaczego sieć trójfazowa ?
Witam.
Sieć jest trójfazowa między innymi z tego względu, że trzy fazy umożliwiają wytworzenie wirującego pola magnetycznego (sieć jednofazowa umożliwia uzyskanie pola pulsującego). A dzieki temu działają silniki asynchroniczne i synchroniczne.



Temat: 1


Trzeba poruszyć jeszcze kilka kwestii elektrycznej strony zagadnienia.
Jako prądnice prądu przemiennego stosuje się praktycznie WYŁĄCZNIE silniki trójfazowe SYNCHRONICZNE, więc nie istnieje coś takiego jak "typowy silnik indukcyjny", gdyż zdecydowana większość maszyn elektrycznych prądu przemiennego to silniki asynchroniczne. Taka mini elektrownia musi oddawać prąd do sieci zgodny w napięciu, fazie i częstotliwości 50 Hz. Tak więc zachodzi konieczność synchronizacji, a podczas oddawania prądu do sieci prądnica musi się obracać dokładnie z prędkością 3000 [obr/min]. Tak więc wpuszczenie pradu do sieci nie jest takie proste jak się wydaje - nie wystarczy byle jaki silnik prądu przemiennego. A koszt takiego układu - to sądzę że będzie liczba z pięcioma lub sześcioma zerami na końcu....
Jedynym sensownym zastosowaniem układu bez dokładnej synchronizacji mogło by być schronisko górskie do którego nie ma doprowadzonego prądu i wokół którego jest wiele drewna. Bo do zasilania żarówek, czajników, grzejników nie potrzeba prądu aż tak znormalizowanego.


Wpuszczenie pradu w siec jest proste jak budowa cepa, szczegolnie z pradnicy ASYNCHRONICZNEJ. Asynchronicznej czyli wirujacej z predkoscia inna niz predkosc sieci - konkretnie ciut wyzsza niz: 3000, 1500, 750 obr/min w zaleznosci od ilosci par biegunow.
W praktyce taka pradnice sie robi z silnika indukcyjnego, w czasie pracy silnikowej ta maszyna wiruje z predkoscia podsynchroniczna i pobiera moc czynna i bierna z sieci, a gdy sie ja napedzi do predkosci nadsynchronicznej to zaczyna moc czynna oddawac do sieci pobierajac nadal moc bierna. Jedyny problem moze powstac z ewentualna kompensacja mocy biernej, ale kondensatory nie kosztuja sum szesciocyfrowych, a jesli ktos chcialby sobie zaoszczedzic na kondensatorach, to moze sobie zafundowac mala maszyne synchroniczna na magnesach neodymowych. Utrzymanie jej w sieci nie kosztuje nic, wystarczy nakrecic ja do 3000 (ew. 1500) obr/min, zsynchronizowac, zamknac wylacznik a siec bedzie ja trzymala sama. Koszt ukladu do synchronizacji to koszt trzech zarowek i kilku metrow kabla.

C.



Temat: Regulacja predkosci obrotowej silnika trojfazowego

Jak mozna regulowac predkosc obrotowa silnika trojfazowego. Jakie najnizsze obroty mozna uzyskac?

Najprostrzym rozwiązaniem byłoby zastosowanie falownika. Cena falownika zależy od jego mocy i stopnia zaawansowania. Nie wiem jakie parametry musi spełniać napęd do badania pomp wtryskowych.

Zwykłe najprostrze falowniki regulują częstotliwość na wyjściu a nie obroty silnika. Jak zapewne wszyscy zgromadzeni na tym forum wiedzą prędkość obrotowa silnika asynchronicznego nie zależy tylko od częstotliwości ale i od obciążenia ponieważ występuje takie zjawisko jak poślizg Jeśli potrzebujesz bardzo stabilnych obrotów proponuję zastosowanie falownika wektorowego. Na podstawie pomiaru pradu pobieranego przez silnik oraz skomplikowanych obliczeń matematycznych falownik wyznacza parametry pracy silnika.

Nowoczesne falowniki wektorowe umożliwiają uzyskanie bardzo szerokiego zakresu obrotów silnika asynchronicznego od około 15 obr/min aż do 4500 obr/min przy zachowaniu stałego momentu obrotowego (przykładowe dane dla silnika z dwoma parami biegunów).

Jeżeli potrzebujesz małych prędkości obrotowych to musisz zastosować obce chłodzenie silnika ponieważ wraz ze spadkiem prędkości obrotowej silnika maleją obroty wentylatora który chłodzi silnik. Z własnego doświadczenia wiem że spokojnie można zmniejszyć obroty 5x od znamionowych bez obawy o przegrzanie silnika. Czyli dla silnika z dwoma parami biegunów możemy zejść do prędkości obrotowej 300obr/min.

Co do przykładowych cen to:

Silnik asynchroniczny 3kW z hamulcem (przystosowany do pracy z falownikiem: obniżona masa wirnika, polepszona izolacja uzwojeń, zmniejszony hałas silnika) SEW DV100L4/BMG..........473,9 EURO

Falownik wektorowy do silnika 3 kW SEW MC07B0030-5A3-4-00..........465 EURO



Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| Są takie silniki. Mają magnes stały (np. wentylatorki w
pecetach).Regulacja
| obrotów przez zmianę napięcia. Ale ich moc jest raczej malutka.

| Do kilkudziesieciu kW ;))))

A jak sie wtedy rozpoznaje czy on jest DC czy AC ?:-)
Bo jak ostatnio szukalem to falowniki zasilaja juz MW - walcownie i
lokomotywy.
Sam silnik pewnie asynchroniczny, zasilanie falownika - de facto DC,
ale zasilanie ktore dociaga uzytkownik: w lokomotywie DC z pantografu,
w walcowni 3 fazy wchodza ... do prostownika :-)


Witam.
Troche sie wam wszystkim z lekka pokrecilo.
Silniki bezszczotkowe (bruchless motors) sa to silniki DC, ale o cechach
silnikow AC, to znaczy ze jednym z najwazniejszych parametrow tego typu
silnika
jest bezwzgledna zaleznosc jego obrotow od czestotliwosci .
Wiekszosc tego typu silnikow posiada trzy uzwojenia zasilane
w odpowiedniej kolejnosci wzgledem siebie (nazywa sie to przesuniecie
fazowe),
Moga one, tak jak prawie silniki trojfazowe ,pracowac w wielu ukladach
polonczen
uzwojen, a tym samym mozna uzyskac rozne, potrzebne z punktu widzenia ich
funkcji,
charakterystyki pracy.
Kolejnosc podawania zasilania na odpowiednie uzwojenie jest kontrolowana
przez sterowniki elektroniczne( teraz juz jako pojedyncze ukladu scalone),
ktore otrzymuja niezbedna informacje o polozeniu katowym osi silnika za
pomoca
hallotronow (zazwyczaj), wykrywajacych zmiane pola magnetycznego wirnika
(zawiera on magnesy stale).Wirnik (moze byc wewnetrzny lub zewnetrzny)
posiada odpowiednia liczbe biegunow magnetycznych w zaleznosci od
przeznaczenia silnika oraz jego funkcji.

niektorzy-
- "napieciem", a juz napewno nie bezposrednio napieciem zasilania, ale
poprzez zmiane
czestotliwosci komutujacej zasilanie  kolejnych faz uzwojen silnika!
Silniki tego typu sa juz bardzo powszechnie stosowane, poczawszy od
"coolerka na procku"
a skonczywszy na lokomotywie dlatego bardzo zachecam wszystkich z "branzy"
do zapoznania
sie z tym tematem.
Informacji na ten temat jest "fura" na stronkach firm produkujacych scalaki
na swiecie!
Pozdrawiam
Occ





Temat: EU11 - czemu takie zamieszanie?


w pewnym sensie,
po prostu  falownik 'przerabia' 16 2/3 Hz na prąd trójfazowy
o częstotliwości od 0  do 50 Hz
(w przypadkach reglacji prędkości prądem o zmiennej
częstotliwosci)


Nie do 50Hz - czestotliwosci bywaja wieksze.
I nie robi sie tego sobie, a muzom.Jezeli rozpatrujemy charakterystyki
samych silnikow, to najlepszym do uzycia jest silnik szeregowy pradu
stalego. Jednak przy zastosowaniu lektroniki w zasadzie dowolnym
silnikiem mozna dowolnie sterowac. Jezeli uwalniamy sie od problemow z
czestotliwoscia, to w zasadzie idealem by byly silniki synchroniczne z
czujnikami polozenia wirnika. Producenci hednak stosuja silniki
asynchroniczne klatkowe. Jest to podyktowane wzgledami
ekonomicznymi. Silniki takie sa jednoczesnie najtansze w produkcji jak i
najtansze w eksploatacji.
Silnik klatkowy nie ma uzwojen w wirniku - ich role pelni aluminiowa
klatka, zazwycaj odlewana w jednym kawalku, co jest tanie jak barszcz w
porownaniu z uzwajaniem klasycznego silnika. Do tego, jedynymi elemtami
ktore sie zuzywaja sa lozyska. Dokladniej - dwa lozyska.
A taki silnik pradu stalego, szeregowy nie dosc, ze ma skomplikowane (w
porownaniu z klatka) uzwojenia wirnika, to do tego dochodzi komutator i
wspolpracujace z nim szczotki, ktore musza przeniesc caly prad majacy
natezenie kilkuset amperow. Oczywiscei trzeba je co jakis czas
wymieniac, co kosztuje.
Silniki synchroniczne maja co prawda tylko szczotki do pradu wzbudzenia,
slizgajace sie do tego po pierscieniach, jednak i tak musza byc one
dogladane, a w wirniku musi byc uzwojenie wzbudzenia.
Reasumujac, postepy w dziedzinie elektroniki mocy sprawily, ze silni,
wydawac by sie moglo, bezuzyteczny w trakcji okazal sie najlepszy.

Pozdrawiam.





Temat: POMOCY !


Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-10 22:39 Grzegorz K.-
manitou nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

| Witam.
| Przepraszam że nie podałem ale to chyba nerwy :-(
| To jest silnik 1.1 kW z kondensatorem.
| Na silniku w miejscu podłączenia kabli są tylko oznaczenia
| W1,U1,V1,W2,V2,U2 z czego do samych uzwojeń do środka silnika wychodzą
| tylko 4 kable. Bardzo proszę o pomoc-sprawa jest bardzo pilna bo spalił mi
| się wyłącznik który włanczał ten silnik na prawe lub lewe obroty. We
| włączniku było 6 styków i wszystkie były wykorzystane, ale odtworzenie
| kolejności włanczania jest nie możliwe.
Obecność sześciu końcówek oznaczonych w podany przez Ciebie sposób
wskazuje, że jest to silnik trójfazowy a wóczas do zmiany kierunku
wirowania wystarczy zamienić ze sobą(podłaczyć "na krzyż") dwie fazy.
Nie pasuje mi jednak ten kondensator - do czego jest/był on podłączony
no i te 4 końcówki wychodzące z silnika - to by wskazywało na silnik
asynchroniczny dwufazowy i wtedy kondensator dawałby wymagane
przesunięcie fazy prądu. W takim przypadku o ile tyko masz dostęp do
początków i końców obydwu uzwojeń(nie są wewnątrz połączone ze sobą) to
jest możliwa zmiana kierunku obrotów.


ma dostęp, jak widać. W1, U1, V1 to początki, te z 2 to końce. Często takie
silniki podłączano do sieci jednofazowej łącząc je w trójkąt, zasilanie do
jednego boku a trzeci bok przez kondensator do fazy. Zmiana kierunku
obrotów przez zamianę kierunku jednego uzwojenia. Ale to tak z pamięci,
silnikami się praktycznie nie zajmowałem, miałem tylko obowiązkowo na
uczelni przez semestr, 20 lat temu i niechętnie ;-)

Waldek





Temat: PANEL SŁONECZNY

Tomek! Z tego co wymieniłeś, ja mam dodatkowo lodówkę ( i chce ją mieć), o poborze 100W
No to jesteśmy (nomen omen) w domu. Prawie dokładnie taką samą moc (i to chwilową, tylko podczas pracy agregatu!) pobierają domowe lodówki sprężarkowe. I to w dodatku takie wyposażone w archaiczny, niskosprawny silnik jednofazowy z oporową fazą rozruchową, nawet jeśli na kartonie widnieje certyfikat "klasy A" (ten parametr osiąga się wyłącznie drogą zastosowania odpowiednio grubej izolacji termicznej, a nie poprawy sprawności napędu). Tylko duże, "sklepowe" szafy chłodnicze wyposażone są w wysokosprawne silniki trójfazowe. Gdyby zastosować silnik o wysokiej sprawności (z kondensatorową fazą pomocniczą, lub w wersji przystosowanej do zasilania stałoprądowego 12V - na wskroś nowoczesny silnik synchroniczny z falownikiem) moc pobierana byłaby dużo mniejsza, o jakieś 30 do 50% Cały czas podkreślam, że chodzi tu o moc domowej lodówki, jaka do mojego jachtu nie zmieściłaby się z uwagi na brak "wysokości stania"!!! Coś ta "jachtowa" lodówka wygląda mi na lodówkę absorpcyjną, przewidzianą do pracy wyłącznie na czas uprawiania "jachtingu portowego", kiedy to jacht przyłączony jest do sieci energetycznej a na czas chwilowego braku prądu, lub przecumowywania jachtu na inne miejsce przewidziano zasilanie gazowe.


8,33A, cokolwiek by to miało znaczyć.

A niby co miałoby znaczyć? Znaczy dokładnie tyle samo, bo 8,33A *12V = 100W.


Chcę założyć solara, bym mógł swobodnie z niej korzystać. Do tego, trafiły mi się dwa akumulatory żelowe, po 63 Ah

Akumulatory żelowe, podobnie jak i wszelkie inne ołowiowe źle znoszą głebokie rozładowanie oraz długotrwałe przetrzymywanie w stanie częściowego nawet rozładowania. Z tą różnicą że niektóre z nich (samochodowe "rozruchowe" i żelowe "Designed for Standby Use") znoszą to jeszcze gorzej. Skoro koniecznie silimy się na upodobnienie żaglowych jachtów do wycieczkowych autokarów względnie "camperów", to nieodzownym ich elementem staje się pracujący niemal non stop silnik spalinowy, jeśli nie do napędu to przynajmniej do ładowania akumulatora. Panele słoneczne nie pokryją zapotrzebowania na moce liczone w kilowatach. A jeśli potrafimy zadowolić się mocami o dwa rzędy wielkości mniejszymi - to właściwie po co takie ogromne i ciężkie akumulatory? Może wystarczyłyby akumulatory zasadowe o pojemności kilkunastu Ah, którym dowolnie głębokie rozładowanie jest całkowicie obojętne?

Tomek Janiszewski



Temat: Idealny E-Rower
Idealny E-Rower

W ostatnim czasie zainteresowałem się tym tematem i oto moje spostrzeżenia:
Te rozwiązania stosuje się w samochodach hybrydowych.

Silnik oczywiście o jak największej sprawności i najlepszym stosunku mocy do masy.
Takie zalety ma silnik trzyfazowy synchroniczny prądu przemiennego (wirnik jest magnesem stałym, a stojan uzwojeniem trójfazowym)
Zwierając piny zasilające silnik np. śrubokrętem, nie jestem w stanie pokręcić wałem silnika 2kW, magnes tez wytwarza tak silne pole, co oznacza że może on pracować także jako prądnica i odzyskiwać energię z hamowania i magazynować ją w akumulatorze.

Regulator prądu dla silnika synchronicznego trzyfazowego:
Płynna regulacja prędkości i momentu silnia, powiązana z sprężeniem zwrotnym z silnikiem, dla zapewnienia optymalnego zużycia energii.
Dwukierunkowy to znaczy z możliwością hamownia silnikiem (prądnicą) i odzyskiem energii, np. podczas jazy z górki.

Akumulator
O jak najlepszym parametrze Wh/kg i Wh/l
Dane mówią same za siebie
Ołowiowy Pb 30-40Wh/kg i 65-85 Wh/l
Niklowo-Kadmowy NiCd 50-60Wh/kg i 60-150 Wh/l
Niklowo-Metaliczno-Wodorkowe NiMH 60-80Wh/kg i 170-230 Wh/l
Litowo-Jonowy Li-Ion 130-150Wh/kg i 230-300 Wh/l
Litowo-Polimerowy Li-polymer 150-2000Wh/kg i 300-400 Wh/l

Przy czym akumulatora Li-polymer, ze względu na koszty i trudności technologiczne nie ma zastosowań trakcyjnych.
Postaram się jeszcze dzisiaj skończyć tabele w której zgromadziłem szersze dane o akumulatorach i bateriach, typu sprawność, trwałość cykli, prądy ładowania, rozładowywania itp.
Za komentarze z góry dziękuje.



Temat: Samochodowe mity
Cześć wszystkim




[...]


Moze w ten sposob: Astra:
55kW,m - 170km/h
74kW,a - 178
74kW,m - 188
85kW,a - 195
85kW,m - 200

Troche sie jej jednak marnuje ...


 W międzyczasie poszukałem trochę danych - wyczytałem, że przeciętna
sprawność automatu jest rzędu 80%, skrzyni ręcznej 95%. Jakoś nie chce
mi się wierzyć...
 Nie jest to jasno podane, ale wygląda, że straty wcale nie powstają na
konwerterze i hydraulice, tylko głównie na przekładni planetarnej. Jest
jakiś inżynier na sali?


| Oczywiście. Zgodzisz się jednak -  a taka była moja pierwotna intencja
| - że automat jest czymś więcej, niż trzybiegową skrzynią przełączaną
| automatycznie.

Jesli o mnie chodzi, to pomijajac niektore rzadkie automaty prawdziwie
bezstopniowe, to ze zgoda poczekam az ktos opisze jak dokladnie dziala
owo sprzeglo hydrauliczne czy 'torque converter'.  Bo mam pewne


 A link

http://www.britannica.com/bcom/eb/article/0/0,5716,11501+1+11369,00.html

 Ci nie wystarczy? Nawet ładny przekrój namalowali... Nic mądrzejszego
nie znalazłem.


obiekcje czy na dluzsza mete niesterowany mechanizm moze pelnic role
przekladni ...


 A dlaczego? Weż prądnicę trójfazową i podłącz do niej silnik
asynchroniczny. Niesterowany, a jako przekładnia byłby doskonały...


J.


--
Pozdrowienia
 Janek          http://www.astercity.net/~janekr
Niech mnie diabli porwą!
Niech diabli porwą? To się da zrobić...





Temat: a może taki napęd....
Falownik 2.2 kW jest za maly dla silnika 4 kW. Ledwo wystarczy zeby obracac tym silnikiem na biegu jalowym. No i falownik ten trzeba zasilac wysokim napieciem napieciem. Prawdopodobnie napiecie stale ktore chcialbys podlaczyc do tego falownika powinno byc w granicach bliskich 200V

Ten falownik ma max 11kW..w zaleznosci od podłaczenia :
Zakresy mocy
zasilanie jednofazowe (200 - 240V) bez filtra : 0.12 - 3.0kW
zasilanie jednofazowe (200 - 240V) z filtrem klasy A : 0.12 - 3.0kW
zasilanie trójfazowe (200 - 240V) bez filtra : 0.12 - 5.5kW
zasilanie trójfazowe (200 - 240V) z filtrem klasy A : 3.0 - 5.5kW
zasilanie trójfazowe (380 - 480V) bez filtra : 0.37 - 11kW
zasilanie trójfazowe (380 - 480V) z filtrem klasy A : 2.2 - 11kW

i trzeba nie 200V ale ok 600V akumulatorów.

Silnik klatkowy na 500 obrotow bedzie ciezko dostac, typowe minimalne obroty synchroniczne produkowanych seryjnie silnikow klatkowych to 750obr/min ale silnik 4kW na takie obroty wazy 85kg!!!

Taki silnik 720rpm może być waga 59kg, a sa opcje z aluminiowa obudową..albo do samodzielnego wbudowania... : http://www.tamel.pl/baza/...c25177a735d63ca i wcale nie trudno dostac

Ale zastanawiam sie nad mniejszymi dwoma...i falownik na 80Hz... np. takie: http://www.tamel.pl/baza/...c25177a735d63ca , 705rpm przy 80Hz będzie ok 1130rpm. Moc tez powinna wzrosnąc.

pozdrawiam

Wiesiek



Temat: Prowizorka, jaki kabel?
Już na początku tego roku złożyłem wniosek o przyłącze do dystrybutora Energa. Formalności, uzgodnienia itd. - posuwało się do przodu, opieszale ale do przodu. Zapłaciłem 40% ceny wykonania przyłącza. Zrobiony został projekt i miał się odbyć przetarg na wykonanie przyłącza. Przetargi wymagają czasu więc byłem cierpliwy. W końcu wybrałem się sprawdzić dlaczego nic się nie dzieje i dowiedziałem się, że Energa wstrzymała inwestycje do końca tego roku. Napisałem wniosek o prowizorkę budowlaną. Przyłącze tymczasowe miało być pierwotnie jednofazowe o mocy 3 kW. Później dowiedziałem się, że murarze będą mieli betoniarkę nie jednofazową tylko większą 3-fazową o mocy 1,5 kW. Udało jeszcze mi się zmienić wniosek na przyłącze trójfazowe, ale nie zmieniłem zapotrzebowanej mocy. Dlatego zabezpieczenia są 6A. Myślę, że topikowe GL lub Gg 6A wytrzymają rozruch silnika 1,5 kW. Sporadycznie będą używane elektronarzędzia jednofazowe o mocy 500 do 800W. Betoniarka na czas ich pracy będzie wyłączana. Pracownik firmy Energa powiedział mi, że prowizorkę mam zrobić we własnym zakresie, zgłosić im a oni dokonają odbioru i podłączą do linii napowietrznej. Ze względu na duże i niepotrzebne koszty prowizorki już chciałem kupić agregat prądotwórczy 3-fazowy o mocy 2,5 kW. Cena atrakcyjna, 900zł za nowy z 2 letnią gwarancją. Okazuje się jednak, że aby ruszyć silnik 1,5 kW to agregat powinien mieć moc conajmniej 4,5 kW i posiadać prądnicę synchroniczną bardziej odporną od aynchronicznej na duże rozruchowe prądy o charakterze indukcyjnym. A to już dużo wyższa cena i większe zużycie drogiej benzyny. Prowizorka to też duży wydatek. Wprawdzie ten słup stoi po drugiej stronie drogi, ale trzeba się przekopać pod drogową płytą betonową (lub ją podnieść dźwigiem). Co robić? Co radzicie?



Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| | Są takie silniki. [...] Do kilkudziesieciu kW ;))))

Wynika to z mozliwosci i celowosci wykonania odpowiednio duzego silnika z
magnesami trwalymi. Sam falownik moznaby zrobic nawet na 1 MW (taka jest


A czy taki silnik musi byc na magnesy stale ?


Trzeba tez wziac pod uwage to, ze nowoczesny serwomotor z magnesami trwalymi
(nie mowie o malych silniczkach do stacji dyskow) jest pieronsko drogi. Za


Chyba wszystkie motorki sa pierunsko drogie jak popatrzysz na cene w Elfie,.
Przy zamowieniu 1mln sztuk cena inaczej wyglada :-)


to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz), b.


Niezbyt rozumiem. Co znaczy przeciazalnosc - ze niby moment maksymalny ma
wiekszy od znamionowego? Czy ze nie wytrzymuje maksymalnego pradu
zbyt dlugo, ale przez chwile to mozna dac te 10x wiecej ?


| A jak sie wtedy rozpoznaje czy on jest DC czy AC ?:-)
Nazwa w tym przypadku jest umowna - zalezy od filozofii pracy falownika.


Falownika czy silnika wlasciwego ? :-)
Bo falownik to pewnie jest i tak naprawde DC, nawet jak na kablach
pisze "podlaczyc do 400/230V" ..


Tym niemniej - ze wzgledu na pierwotna filozofie pracy (oraz pochodzenie
koncepcji - przez odwrocenie zasady dzialania serwomotoru DC z magnesami
trwalymi)- historycznie przyjelo sie nazywac pare: silnik synchroniczny z
magnesami trwalymi + falownik jako "bruschless DC motor".


A silnik asynchroniczny np klatkowy + falownik ?


| Silniki bezszczotkowe (bruchless motors) sa to silniki DC, ale o cechach
| silnikow AC,
Nie. To sa silniki _synchroniczne AC_, ale lacznie z nieodlacznym od nich
ukladem sterowania moga byc traktowane jako silniki DC. Tzn. jezeli silnik z
falownikiem potraktujemy jako "czarna skrzynke", to na zewnatrz otrzymamy
uklad o charakterystyce silnika DC - za to bez wad silnika komutatorowego.


charakterystyce w sensie szeregowy/bocznikowy/itd ?
Czy po prostu fakt ze na zaciskach naszej skrzynki pisze + i - :-)


| to znaczy ze jednym z najwazniejszych parametrow tego typu
| silnika jest bezwzgledna zaleznosc jego obrotow od czestotliwosci .

Zgoda - z jednym zastrzezeniem. Konieczna jest uprzednia _synchronizacja_
obrotow silnika z czestotliwoscia zasilania.


Z czestotliwoscia zasilania silnika z falownika a nie falownika z
sieci - uscislijmy ..


| Wiekszosc tego typu silnikow posiada trzy uzwojenia zasilane
| w odpowiedniej kolejnosci wzgledem siebie (nazywa sie to przesuniecie
| fazowe),
| Moga one, tak jak prawie silniki trojfazowe ,pracowac w wielu ukladach
| polonczen uzwojen, a tym samym mozna uzyskac rozne, potrzebne z punktu
| widzenia ich funkcji, charakterystyki pracy.
Bo same silniki _sa_ trojfazowe...


A nie moga byc np dwufazowe ? Zawsze to falownik prostszy, a silnikowi
chyba i tak wszystko jedno ..


| niektorzy-
| - "napieciem", a juz napewno nie bezposrednio napieciem zasilania, ale
| poprzez zmiane
| czestotliwosci komutujacej zasilanie  kolejnych faz uzwojen silnika!

Patrz wyzej...


Tak nawiasem mowiac to regulacja przez zmiane zasilania troche wychodzi -
jesli falownik trzeba zsynchronizowac z silnikiem, a ten przy nizszym napieciu
nie da rady pokonac oporow i sie rozpedzic ...


| Silniki tego typu sa juz bardzo powszechnie stosowane, poczawszy od
| "coolerka na procku"
| a skonczywszy na lokomotywie

Jakis przyklad tak duzego silnika? (bo rozumiem, ze nie chodzi o opuszczanie
pantografu... a typowa lokomotywa ma 0,5 - 3 MW mocy)


Zajrzyj chocby na strony ADTranzu czy Siemensa - nie wiem czy to o takie
silniki chodzi, ale sa juz elektroniczne :-)

J.





Temat: Napędy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne
wygrzebałem z technikum jedną ze ściąg może komuś sie przyda :



Podział: na prądu stałego i zmiennego. P. stałego: obcowzbudne i samowzbudne (szeregowe, bocznikowe, szeregowo - bocznikowe). P. zmiennego: jednofazowe, trójfazowe, inny podział: indukcyjne, reluktancyjne (opór magnetyczny, krokowe). Silniki obcowzbudne: mają oba uzwojenia zasilane z innych źródeł. Silniki samowzbudne: mają uzwojenia zasilane z jednego źródła. BUDOWA: stojan (z uzwojeniem lub magnesem, celem jest wytworzenie stałego pola magnetycznego), wirnik (ruchomy, posiada uzwojenie), szczotki, komutator. Na przewód z płynącym prądem, umieszczony w polu magnetycznym oddziałuje siła elektrodynamiczna, powodująca wypychanie przewodu z pola. Silniki samowzbudne. Pole stojana może być wytworzone przez magnesy stałe, tai silniki nosi nazwę Simensa. Sterowanie silnikiem prądu stałego. Przy zmianie biegunowości napięcia zasilającego stojan zmienia się kierunek pola magnetycznego. Zmieniając kierunek płynącego prądu wirnika, możemy zmieniać kierunek obrotu wirnika. Prędkość obrotowa wirnika zależy od siły elektrodynamicznej oddziałującej na niego. F =  *I*L.   Zmianę obrotów silnika można regulować poprzez zmianę prądu płynącego przez uzwojenie tego silnika. Silniki indukcyjne jednofazowe. Silniki indukcyjne nazywane są asynchronicznymi. Posiadają one nawinięte uzwojenie na stojanie, tzw. uzwojenie wzbudzenia. Wirnik jest wirnikiem pierścieniowym lub klatkowym i nie jest zasilany. W zwiniętych prętach uzwojenia silnika indukuje się siła elektromotoryczna i płynie prąd, czyli powstają siły elektrodynamiczne oddziałujące na wirnik i powodujące jego obrót. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne o prędkości obrotowej N1, wirnik obraca się natomiast z prędkością N2. Wielkością charakterystyczną dla silników asynchronicznych jest poślizg: S = N1 - N2/N1 (1 - 0) 0 = N2 - N1 , 1 = N2 = 0.

Charakterystyka silnika jednofazowego - zależność momentu obrotowego funkcji poślizgu. Dla poślizgu równego 0 moment obrotowy jest też równy 0, dla poślizgu równego 1 moment obrotowy ma bardzo małą wartość. Dlatego silniki indukcyjne wymagają dodatkowych faz rozruchowych. Rozruch silników jednofazowych: za pomocą oporowej fazy rozruchowej, za pomocą kondensatora w fazie rozruchowej. Silniki indukcyjne dwufazowe. Posiadają nawinięte na stojanie dwa uzwojenia zasilane prądem przemiennym o jednakowej amplitudzie, ale różnych fazach. Rozruch następuje przy przesunięciu fazowym o kąt 90*. Zmniejszając amplitudę napięcia lub kąt przesunięcia fazowego, można zmienić prędkość obrotową wirnika. Sposoby sterowania silnikami indukcyjnymi: sterowanie amplitudowe, fazowe, amplitudowo - fazowe. Silniki synchroniczne: Charakteryzują się tym, że prędkość wirowania wirnika równa jest prędkości wirowania pola magnetycznego. Pomiędzy polem, a wirnikiem może występować kąt opóźnienia, ale prędkość będzie taka sama. Wyróżniamy dwa rodzaje silników synchronicznych histeryczne i reluktancyjne (skokowe, krokowe). Silnik histeryczny: silnik synchroniczny małej mocy, w którym moment obrotowy wytwarzany jest w wyniku zjawiska histerezy magnetycznej materiale wirnika przy przemagnesowywaniu w czasie rozruchu oraz w wyniku współdziałania pola, stojana z namagnesowanym wirnikiem przy pracy synchronicznej. Moment histerezowy: w fazie rozruchu do 95% prędkości synchronicznej wirnik jest magnesowany. Na każdy elementarny magnes wirnika działają siły styczne powodujące jego obrót z taką samą prędkością jak wirujące pole. Silnik relunktancyjny: zbudowany jest tak, że wirnik silnika posiada różne opory magnetyczne przy różnych jego położeniach. Dzięki temu powstaje relunktancyjny moment obrotowy, który powoduje takie ułożenie wirnika, w którym opór magnetyczny jest najmniejszy.

Moment relunktancyjny występuje przy synchronicznej prędkości obrotowej. W czasie rozruchu występuje moment indukujący siłę elekromagnetyczną. Wartość tego momentu maleje wraz ze wzrostem prędkości obrotowej.

KUNIEC



Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| Wynika to z mozliwosci i celowosci wykonania odpowiednio duzego silnika z
| magnesami trwalymi. Sam falownik moznaby zrobic nawet na 1 MW

| A czy taki silnik musi byc na magnesy stale ?

Jezeli ma byc "bezszczotkowy DC", to tak. Inne mozliwosci - to silnik
asynchroniczny klatkowy, albo silniki szczotkowe. Ale o nich nie mowimy.


Dlaczego nie o nich? Czym sie rozni synchroniczny+falownik od
asynchroniczny+falownik w kwestii "bezszczotkowy DC" ?


Przy mocach powyzej 100 W silnik klatkowy jest kilkakrotnie tanszy.
(przynajmniej, jesli chodzi o koszty produkcji...) Glownym elementem
podbijajacym cene jest cena dobrego magnesu. (oczywiscie, dobry magnes jest
potrzebny, jesli chcemy miec serwomotor o parametrach jak ponizej. W
coolerze wystarczy ferrytowy...)


A w "dobry" serwomotor to przypadkiem nie oznacza "wirnik bez zelaza" ?
Co dalej niestety oznacza szczotki, chyba ze jakas sprytniejsza konstrukcja
doprowadzi prad do wirnika ..


| to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
| bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz), b.

| Niezbyt rozumiem. Co znaczy przeciazalnosc - ze niby moment maksymalny ma
| wiekszy od znamionowego? Czy ze nie wytrzymuje maksymalnego pradu
| zbyt dlugo, ale przez chwile to mozna dac te 10x wiecej ?

Dobrze rozumiesz. Albo inaczej: jak mu zahamujesz wal, to on sie bedzie
probowal odhamowac, ciagnac momentem 10 x nominal. Ale takie przeciazenie
moze trwac do kilkunastu sekund, bo uzwojenia sie spala.


to tak mowiac szczerze chyba sporo znalazloby sie takich silnikow.
Rozruszniki np, te silniczki modelarskie co to maja uzwojenia
3 zwoje itp ...


Tzn. jezeli silnik z
| falownikiem potraktujemy jako "czarna skrzynke", to na zewnatrz otrzymamy
| uklad o charakterystyce silnika DC - za to bez wad silnika komutatorowego.

| charakterystyce w sensie szeregowy/bocznikowy/itd ?

Idealny obcowzbudny - bez mozliwosci regulacji pradu wzbudzenia.
Predkosc rosnie liniowo z napieciem zasilajacym i maleje liniowo z momentem
obciazenia. "Idealny" dlatego, ze rzeczywisty obcowzbudny ma w poblizu
obciazen nominalnych charakterystyke nieliniowa.


A ta "idealnosc" to tak z natury czy specjalnie zaprojektowana w falownik?
Bo jak na moj gust mozna i inne wymagania dac falownikowi - np ma 3000 rpm
nie przeraczac. A taki "naturalny" to tez chyba niezbyt idealny jest -
spadki na tranzystorach chocby.


| Bo same silniki _sa_ trojfazowe...
| A nie moga byc np dwufazowe ? Zawsze to falownik prostszy, a silnikowi
chyba i tak wszystko jedno ..
Moga. Tyle, ze technologia projektowania, produkcji i zasilania trojfazowych
jest lepiej opanowana.


IMHO to silnikow jednofazowych z kondesatorem to tez nie brakuje. Faktem ze
to mniejsze moce zwykle ma ..


Poza tym - w silniku trojfazowym mozna lepiej
ograniczyc tetnienia momentu wytwarzanego przez silnik.


Niz np w 2 fazowym dwubiegunowym, ktory wydaje sie dosc naturalny ?


| Jakis przyklad tak duzego silnika?
| Zajrzyj chocby na strony ADTranzu czy Siemensa - nie wiem czy to o takie
silniki chodzi, ale sa juz elektroniczne :-)

AFAIK - te duze silniki, to silniki klatkowe - do kilku MW i klasyczne
synchroniczne - powyzej. Oczywiscie - zasilane z falownikow.


Ja tam ciagle nie widze roznicy pomiedzy klatkowym a synchronicznym jesli
chodzi o to "DC", ale drugiego czlonu to juz nie rozumiem - czym sie
rozni "klasyczny synchroniczny"+falownik od "synchroniczny"+falownik
w kwestii klasyfikacji ?

J.





Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| [...]
| Dlaczego nie o nich? Czym sie rozni synchroniczny+falownik od
| asynchroniczny+falownik w kwestii "bezszczotkowy DC" ?

Silnik bezszczotkowy DC to zestaw:
- silnik synchroniczny _z_magnesami_trwalymi_
+ falownik zsynchronizowany z polozeniem walu tegoz silnika.
Inne rozwiazania z definicji _nie_sa_ "silnikiem bezszczotkowym DC".


Rozumiem. Pozostaje pytanie skad pochodzi ta definicja. Bo te inne
rozwiazania tez sa bezszczotkowe i DC ...


| | to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
| | bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz),
| [...]
| Dobrze rozumiesz. Albo inaczej: jak mu zahamujesz wal, to on sie bedzie
| probowal odhamowac, ciagnac momentem 10 x nominal. Ale takie przeciazenie
| moze trwac do kilkunastu sekund, bo uzwojenia sie spala.
| to tak mowiac szczerze chyba sporo znalazloby sie takich silnikow.
| Rozruszniki np, te silniczki modelarskie co to maja uzwojenia 3 zwoje itp ...
To zalezy od tego, co nazwiemy przez nominal i jakie jeszcze wymagania
postawimy silnikowi.
Rozrusznik jest silnikiem _szeregowym_ pradu stalego i praktycznie nie daje
mozliwosci sensownej regulacji/stabilizacji predkosci obrotowej.


Co nie zmienia faktu ze moment mu sie zmienia w szerokich granicach.
A pod obciazeniem to ma chyba niewiele gorsze mozliwosci stabilizacji
obrotow co i inne silniki DC.


A duzy moment ma tyko wtedy, gdy jest zahamowany.


Moze raczej gdy duzy prad plynie. A dlugo plynac nie moze bo sie miedz
wytopi :-)


Poza silniczkami modelarskimi nominal ustala sie w ten sposob, aby przy
wartosciach nominalnych obwod magnetyczny byl bliski nasycenia.


No - te szeregowe chyba nie ..


Tak
zaprojektowanego silnika nie przeciazysz, bo obwod magnetyczny sie nasyci i
w naturalny sposob ograniczy moment.


A co mamy na mysli piszac "przeciazyc" ? IMHO - przylozyc wiekszy
moment niz znamionowy. A silnik albo stanie, albo zacznie pobierac
wiekszy prad niz przewidziano. Tak sie chyba wszystkie szczotkowe DC
zachowaja - tylko stosunek liczb bedzie troche inny ..


Jedynie silniki z magnesami trwalymi - dajacymi staly strumien magnetyczny
niezaleznie od pradu twornika - nie maja bariery wynikajacej z nasycenia.


Za to maja bariere wynikajaca z natezenia tego pola. I to jest IMHO
praktycznie ta sama bariera ...


Bariera jest natomiast mozliwosc rozmagnesowania sie samego magnesu. Stad -
albo robi sie silnik tani z taniego magnesu ferrytowego, ale nieodporny na
przeciazenia - albo robi sie silnik drogi, z magnesem na bazie lantanowcow,
ale za to znoszacy bez szkody olbrzymie przeciazenia - nieosiagalne dla
innych silnikow.


Aaa - to moze taka denicja przeciazalnosci, ze to mozliwosc uzyskania
wiekszego momentu niz znamionowy, przekraczajac znamionowy
prad/napiecie? No coz - znow kazdy DC to ma, tylko rozne sa
dopuszczalne czasy przewoltowania ..


| | Bo same silniki _sa_ trojfazowe...
| | A nie moga byc np dwufazowe ?
| Moga. Tyle, ze technologia projektowania, produkcji i zasilania
| trojfazowych jest lepiej opanowana.

| IMHO to silnikow jednofazowych z kondesatorem to tez nie brakuje. [...]
Ale zasilanie z falownika - konieczne przy "bezszczotkowym DC" - kloci sie z
przesunieciem fazowym na kondensatorze (wyzsze harmoniczne!)


Dlaczego ? Kondensator wywalamy, dodajemy druga sekcje falownika.
Zawsze to zysk w porownaniu do 3fazowego, gdzie potrzebne dwie
dodatkowe sekcje ..


Poza tym: do trojfazowego polaczonego np. w gwiazde wystarczy falownik 6 -
zaworowy; do dwufazowego potrzeba by 8 zaworow.


No tak - to jest argument ..


| Poza tym - w silniku trojfazowym mozna lepiej
| ograniczyc tetnienia momentu wytwarzanego przez silnik.
| Niz np w 2 fazowym dwubiegunowym, ktory wydaje sie dosc naturalny ?
O ilosci par biegunow decyduje magnes. Jak dasz wiecej, niz 1 pare, to ten
magnes bedzie bardzo fikusny, a i objetosc + moment bezwladnosci wirnika
gwaltownie wzrosnie.


W krokowcach jakos daje sie taki fikusny ..

J.





Temat: Zmiana napięcia trakcyjnego na Słowacji


Zagalopowali sie tez pod innym wzgledem. Prąd o czestotliwosci 50 Hz
kompletnie nie nadaje sie do besposredniego zasilania komutatorowych
silników trakcyjnych i dlatego niemcy wprowadzili 16 2/3 Hz, a np
Polska prąd stały prostowniki jeszcze wtedy nie były znane a pręd
stały uzyskiwano z przetwornic wirujących. Równiez w czasach gdy
stosowano prostowniki rtęciowe nie było mozliwe stosowanie tych
urzadzeń na taborze. Rewolucje zrobiły dopiero prostowniki
połprzewodnikowe, a to było chyba w latach 50-tych. Pamietajmy ze w
przypadku 50Hz (i obecnie 16 2/3 Hz takze) prąd jest najpierw
prostowany i zasila silniki prądu stałego lu przez przekształtniki
silniki trójfazowe prądu przemiennego synchroniczne lub
asynchroniczne. Wiec troszke bajeczek popisali w tym artykule



1) budowano silniki bezpośrednio na 50Hz np. Francuzi stworzyli takie
konstrukcje jak :
a) 16 W B880 w 1950 dla lokomotywy CC25000 o parametrach:
-napięcie znamionowe 250V
-moc ciągła 500kW
-liczba biegunów 16 (sic! tyle też musiało tam być  szczotkotrzymaczy z
kompletami szczotek
tak że współczuć obsłudze przy konserwacji i przeglądzie takiego silnika)
-połączeń oporowych brak
-siła elektromotoryczna transformacji 4V
-szybkość obwodowa komutatora 47m/sek
-zużycie powietrza chłodzącego  90m3/min
-masa silnika 2960kg
-szybkość maksymalna lokomotywy 100km/h
-szybkość mocy ciągłej 68km/h
b) MS 92 dla lokomotywy BB 13000 wyprodukowanej w 1954 o parametrach:
-napięcie znamionowe 260V
-moc ciągła 500kW
-liczba biegunów 18 (sic! tyle też musiało tam być  szczotkotrzymaczy z
kompletami szczotek
tak że współczuć obsłudze przy konserwacji i przeglądzie takiego silnika)
-połączenia oporowe są
-siła elektromotoryczna transformacji 4,75V
-szybkość obwodowa komutatora 47,2m/sek
-zużycie powietrza chłodzącego  180m3/min
-masa silnika 4340kg
-szybkość maksymalna lokomotywy 105km/h
-szybkość mocy ciągłej 53km/h
c) 20 WB 1140 w 1956 roku dla lokomotywy BB30001-2 (na dwie częstotliwości)
-napięcie znamionowe 263V
-moc ciągła 800kW
-liczba biegunów 20 (sic! tyle też musiało tam być  szczotkotrzymaczy z
kompletami szczotek
tak że współczuć obsłudze przy konserwacji i przeglądzie takiego silnika)
-połączeń oporowych brak
-siła elektromotoryczna transformacji 4,3V
-szybkość obwodowa komutatora 57m/sek
-zużycie powietrza chłodzącego  130m^3/min
-masa silnika 4100kg
-szybkość maksymalna lokomotywy 160km/h
-szybkość mocy ciągłej 91,5km/h

Austriacka maszyna  serii 1050 przewidziana do kursowania po sieciach
50Hz i 16 2/3Hz została wyposażona w silniki w rozwiązaniu "tandem" czyli dwa
silniki trakcyjne we wspólnej obudowie (jarzmie) połączone elektrycznie
szeregowo ( mechanicznie wygląda to jak przetwornica czyli na wspólnym wale
dwie maszyny i dwa komutatory po przeciwnych stronach wału ). Takie
rozwiązanie przyjęto aby dorównać parametrami silnikom 16 hercowym, a w tym
celu opracowano również konstrukcje tzw." bliźniaczą" czyli
dwa silniki w jednej obudowie napędzające jedną oś (tu mechanicznie są
równolegle dwa wały a elektrycznie są połączone szeregowo). Przy mocach rzędu
200-300kW (czyli dla ezt) silniki 50Hz dorównywały silnikom 16 2/3Hz ale
przy mocach odpowiednich dla lokomotyw był problem i dlatego sięgano po
cudaczne rozwiązania typu
"tandem" czy "bliźniak"
2) ZTCW to od początku elektryfikacji PKP stosowane były prostowniki rtęciowe
a nie maszyny wirujące
3)na lokomotywach zasilanych 50Hz też początkowo montowano prostowniki
rtęciowe (podobno , a tak przynajmniej
podają niektóre źródła)
Pozdrawiam





Temat: Prąd przemienny
Prądnica prądu przemiennego

Prądnica prądu przemiennego (generator prądu przemiennego) to maszyna elektryczna przetwarzająca energię mechaniczną, pobieraną z zewnętrznego urządzenia napędzającego prądnicę, na energię elektryczną w postaci przemiennego prądu. Do tego celu wykorzystuje się zjawisko indukowania siły elektromotorycznej w wyniku ruchu przewodnika w polu magnetycznym indukcji elektromagnetycznej. Prądnice prądu przemiennego dzielą się (ze względu na różnice w konstrukcji) na prądnice asynchroniczne i synchroniczne, oraz (ze względu na liczbę faz) na prądnice jednofazowe i wielofazowe. Prądnica prądu przemiennego stanowi odwrócenie silnika elektrycznego. W przypadku silnika energia elektryczna była zmieniana na pracę mechaniczną. W prądnicy natomiast praca zostaje zmieniona na energię elektryczną. Prądnica składa się z części nieruchomej zwanej stojanem i ruchomej zwanej wirnikiem.

Prądnice synchroniczne

Prądnice te składają się ze stojana, który stanowi zewnętrzną, statyczną część maszyny. Na obwodzie stojana umieszczone są uzwojenia (cewki), w których indukuje się napięcie przemienne, pod wpływem którego płynie prąd przemienny. Wytwarzany prąd może być jedno- lub wielofazowy (najczęściej trójfazowy) - zależy to od liczby uzwojeń. Natomiast wewnątrz stojana znajduje się wirnik wykonany w postaci rdzenia magnetycznego, który stanowi dynamiczny element maszyny. Wirnik jest osadzony na wale, który w przypadku pracy prądnicowej połączony jest z urządzeniem napędzającym. Na wirniku umieszczona jest tzw. cewka wzbudzająca, przez którą płynie prąd stały doprowadzany z zewnętrznego źródła. Prąd ten wytwarza stałe pole magnetyczne w wirniku, stanowiącym elektromagnes. Obrót wirnika (a więc i pola magnetycznego) powoduje zmianę strumienia pola magnetycznego przenikającego przez uzwojenie stojana i na zasadzie zjawiska indukcji elektromagnetycznej powoduje indukowanie się napięcia przemiennego w uzwojeniach stojana, pod wpływem którego płynie prąd przemienny o przebiegu sinusoidalnym. Dla uzyskania odpowiedniej częstotliwości napięcia wirnik musi obracać się z odpowiednią prędkością, w celu regulacji napięcia zmienia się natężenie prądu wzbudzającego. Nazwa prądnicy synchronicznej wynika z synchronizmu prędkości obrotowej wirnika i pola magnetycznego maszyny. Pole magneśnicy i twornika wiruje w tym samym kierunku i z taką samą prędkością.

Niemal wszystkie urządzenia wytwarzające prąd przemienny są prądnicami synchronicznymi, przykładowo: generatory w elektrowniach, alternatory w samochodach.

Prądnica synchroniczna prądu przemiennego może być używana jako silnik synchroniczny.

Prądnice asynchroniczne

Prądnice asynchroniczne, podobnie jak prądnice synchroniczne, składają się z dwóch zasadniczych elementów: stojana i wirnika. Na wewnętrznym obwodzie stojana umieszczone są uzwojenia (cewki), w których w wyniku działania zjawiska indukcji elektromagnetycznej pojawia się siła elektromotoryczna. W zależności od liczby uzwojeń wytwarzany prąd jest jedno- lub wielofazowy. Wirnik jest rdzeniem magnetycznym na obwodzie którego przymocowane są uzwojenia, w których płynie prąd wzbudzający pole magnetyczne. Obracanie się wirnika powoduje wirowanie wytworzonego pola magnetycznego, a jego zmienność względem uzwojeń stojana indukowanie się napięcia w jego przewodach. Maszyny asynchroniczne są rzadko stosowane jako prądnice ze względu na trudność w ich sterowaniu. W maszynach klatkowych polega ona na tym, że jedyny dostęp do maszyny jaki mamy to napięcie i częstotliwość, nie ma natomiast dostępu do wirnika. Obecnie jednak trwają prace nad rozwiązaniem tego problemu.

Natomiast w maszynach pierścieniowych jest dostęp do wirnika za pośrednictwem pierścieni ślizgowych jednak sterowanie parametrami maszyny nie jest proste - nadal występują problemy, ponieważ prądnica taka jest bardzo czuła na zmiany obciążenia w sieci. Spowodowane to jest brakiem zasilania wirnika stałym prądem magnesującym (tak jak to sie dzieje w pradnicach synchronicznych), a prąd magnesujący w prądnicach asynchronicznych powstaje na skutek indukcji magnetycznej (pradnica jest odbiornikiem mocy biernej indukcyjnej) zależnej m.in. od prędkości obrotowej. Efektem jest niestabilność napięcia na zaciskach maszyny. Dla utrzymania stałości napięcia trzeba odpowiednio szybko regulować prędkością obrotową wirnika. Należy w tym celu dodatkowo zainstalować układ sterowania tym parametrem, który bardzo szybko reaguje na wszelkie zmiany obciążenia w sieci. Układy takie, składające się z mikroprocesorów i falowników sterowanych, znajdują się jeszcze w fazie badań i udoskonaleń.

Silnik elektryczny asynchroniczny podłączony do sieci prądu przemiennego obracający się z prędkością obrotową większą od prędkości synchronicznej pracuje jako prądnica asynchroniczna.



Temat: sikniki bezszczotkowe DC
Odpowiadam na zalegly list:


| Silnik bezszczotkowy DC to zestaw:
| - silnik synchroniczny _z_magnesami_trwalymi_
| + falownik zsynchronizowany z polozeniem walu tegoz silnika.
| Inne rozwiazania z definicji _nie_sa_ "silnikiem bezszczotkowym DC".

Rozumiem. Pozostaje pytanie skad pochodzi ta definicja. Bo te inne
rozwiazania tez sa bezszczotkowe i DC ...


Z historii serwonapedow.
Najpierw byly szczotkowe DC obcowzbudne.
Potem - wraz z rozwojem magnesow wymyslono, ze szczotkowe DC z magnesem
trwalym (PMDC) maja znacznie lepsze charakterystyki sterowania (liniowosc)
oraz osiagi (przeciazenie momentem, przyspieszenia itd.)
Potem stwierdzono, ze komutator w takim silniku jest powaznym ograniczeniem
(wymaga konserwacji, iskrzy - sieje zaklocenia elektromagnetyczne, grozi
pozarem lub wybuchem; przy precyzyjnym pozycjonowaniu i duzych
przeciazeniach nalezy sie spodziewac wypalenia wycinkow komutatora.)
Po czym zauwazono, ze wystarczy odwrocic zasade dzialania PMDC - dac
uzwojenia na stojan, a magnesy na wirnik, zas komutator zastapic czujnikiem
polozenia walu i kluczami tranzystorowymi, aby uzyskac naped o wszystkich
zaletach PMDC, ale bez wad silnika komutatorowego. I naped ten nazwano
"brushless DC".


Aaa - to moze taka denicja przeciazalnosci, ze to mozliwosc uzyskania
wiekszego momentu niz znamionowy, przekraczajac znamionowy
prad/napiecie? No coz - znow kazdy DC to ma, tylko rozne sa
dopuszczalne czasy przewoltowania ..


Problem w tym, ze w klasycznym DC (bez magnesow trwalych) przekroczenie
pradu znamionowego (np. 10-krotne) nie powoduje odpowiedniego wzrostu
momentu obrotowego (da sie wyzylowac ok. 150% nominalu). Bariera jest tzw.
oddzialywanie twornika, czyli zmniejszenie strumienia magnetycznego
spowodowane pradem plynacym w tworniku. Oddzialywania tego nie mozna
skompensowac wzrostem pradu wzbudzenia ze wzgledu na zjawisko nasycenia
magnetycznego blach. Natomiast w silnikach z magnesami trwalymi zjawisko
oddzialywania twornika nie zachodzi.
Przy okazji: 10 krotne przeciazenie momentem wcale niekoniecznie musi
oznaczac, ze silnik jest hamowany momentem statycznym 10krotnie
przekraczajacym nominal.
Przeciazenie moze pochodzic np. od momentow bezwladnosci wirnika i maszyny
napedzanej w chwili, gdy wymuszamy predkosc inna od dotychczasowej.
Tak duza przeciazalnosc momentem daje tu mozliwosci osiagniecia bardzo
duzych przyspieszen.


| | Poza tym - w silniku trojfazowym mozna lepiej
| | ograniczyc tetnienia momentu wytwarzanego przez silnik.
| Niz np w 2 fazowym dwubiegunowym, ktory wydaje sie dosc naturalny ?

| O ilosci par biegunow decyduje magnes. Jak dasz wiecej, niz 1 pare, to ten
| magnes bedzie bardzo fikusny, a i objetosc + moment bezwladnosci wirnika
| gwaltownie wzrosnie.


Uzupelnie: kazde zwiekszenie ilosci par biegunow powoduje zwiekszenie
srednicy wirnika (przy tej samej mocy silnika), a tym samym wzrost momentu
bezwladnosci.
Zastosowanie 3 faz zamiast 2 powoduje spadek tetnien momentu bez wzrostu
srednicy wirnika.


W krokowcach jakos daje sie taki fikusny ..


Ale tam nikt nie bawi sie w duze przyspieszenia, a co za tym idzie -
minimalizacje momentu bezwladnosci wirnika. W rezultacie krokowiec ma
strasznie wielkie gabaryty w stosunku do osiagow.


J.


Krzysztof

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nflblog.pev.pl



  • Strona 1 z 2 • Znaleziono 70 rezultatów • 1, 2