Silniki synchroniczne

Widzisz posty znalezione dla hasła: Silniki synchroniczne





Temat: lekkie NTG - silniki asynchroniczne


Witam,

Mam pewne wątpliwości dot. silników _A_synchronicznych, konkretnie - tych
montowanych w tramwajach. Na p.m.transport miejski ktoś pytał o sposób, w
jaki realizowane jest hamowanie elektrodynamiczne oraz odpowiedź, że
poprzez
podanie na silnik częstotliwości - cytuję - "podsynchronicznej". ZTCW,
zależność moment (f) jest wartością zmienną, nie istnieje również pojęcie
częstotliwości synchronicznej (bo to nie jest silnik synchroniczny), a
więc
również nie ma pod/nad synchronicznej. Dobrze myślę? No i jak w takim
razie
jest realizowane hamowanie silnikiem z oddawaniem energii do trakcji?


Jakieś  pół roku temu Marek Lewandowski zainicjowł obszerny wątek dotyczący
asynchronicznych generatorów do elektrowni wiatrowych. Poszukaj w archiwum -
wątek był bardzo ciekawy i konkretny, a IMHO ma pewien związek z Twoim
pytaniem.

MDz







Temat: lekkie NTG - silniki asynchroniczne
Witam,

Mam pewne wątpliwości dot. silników _A_synchronicznych, konkretnie - tych
montowanych w tramwajach. Na p.m.transport miejski ktoś pytał o sposób, w
jaki realizowane jest hamowanie elektrodynamiczne oraz odpowiedź, że poprzez
podanie na silnik częstotliwości - cytuję - "podsynchronicznej". ZTCW,
zależność moment (f) jest wartością zmienną, nie istnieje również pojęcie
częstotliwości synchronicznej (bo to nie jest silnik synchroniczny), a więc
również nie ma pod/nad synchronicznej. Dobrze myślę? No i jak w takim razie
jest realizowane hamowanie silnikiem z oddawaniem energii do trakcji?

Piotr







Temat: Silniki napedzajacyski w stacjach dyskietek i te z napedow CD


Co to sa za silniki i jak nimi sterowac? Moze gdzies sa jakies przyklady?
Chodzi o:
-te w napedach syskietek (te ktore napedzaja dyskietke) szczeolnie w
stacja
5 1/4 sa fajne -te w napedach CD napedzajace plyte


Nie znam się specjalnie na typach silników, ale to są synchroniczne silniki
trójfazowe.
Klasyczny silnik ma 3 uzwojenia i wykonuje 1 obrót w czasie obrotu pola
magnetycznego o 360st, czyli pierwsza, faza, druga, trzecia i jest pełen
obrót. Silniki w stacjach dysków są tak zaprojektowane żeby kręciły się
wolno usyskując duży moment obrotowy, daltego mają nie 3 uzwojenia, ale
wielokrotność 3 (nie pamiętam ile ale chyba 12 czy 15). Dzięki temu uzyskuje
się przekładnię magnetyczną - na jeden obrót pola magnetycznego silnik
wykonuje tylko część obrotu.
To jest trochę podobne do działania silnika krokowego, który też ma wiele
uzwojeń i kręci się wolniej od wirujacego pola mag.
Modelarze wykorzystuja tego typu wolnoobrotowe silniki do napędu wirnika w
modelach śmigłowców, sterując je ze zwykłego 3-fazowego regulatora
modelarskiego przeznaczonego do silników bezszczotkowych.
Jeżeli kogoś zainteresuje tematyka to polecam lekturę http://www.alexrc.com/
tam znajduje się baza wiedzy i forum poświęcone przeróbkom silników 3
fazowych.





Temat: mini falownik BDLC- dlugie


Hej
    braciszek robi sobie maly robocik..takie sprytne ustrojstwo ze
skretnymi
wszystkimi 4 kolami
przekladnie sobie ladnie wyfrezowal (mamy frezarke), ulozyskowal i sobie
kolka skreca silnikami krokowymi.
Jako naped chce uzyc silnikow synchronicznych 3-fazowych BDLC (cos jak w


Witam
Pomysł bardzo ciekawy i ambitny ale...
To ma być jeden czy cztery silniki? Jeśli cztery to dynamika takiego napędu
będzie bardzo ciekawa. Rozumiem ,że silniki raczej małe więc wysokoobrotowe
i co za tym idzie mały moment mechaniczny na wale. Ciężko będzie precyzyjnie
kontrolować pół obrotu ( mówimy cały czas o silnikach BLDC - bezszczotkowych
prądu stałego). Hallotrony w tego rodzaju konstrukcji są niezbędne do pracy
takiego silnika - dzięki ich sygnałom sterownik wie jak sterować prądami w
poszczególnych fazowych. Bez nich silnik traci swoje walory upodobniające go
do silnika prądu stałego.
A sterowanie to sygnał z halotronów x PWM .
Jest jeszcze aspekt zwrotu energii przy obniżaniu prędkości silnika(zwrot
energii do źródła zasilania - wbrew pozorom wcale nie trywialny).
Problemów będzie sporo - przyglądałem się konstruowaniu takiego napędu  ale
też nie zniechęcam.
Proszę się pochwalić rezultatami.
Pozdrawiam





Temat: gdzie kupic silnik


Po co ten silnik 1kW.
To będą pewnie bardzo małe moce.


No wiec niezupelnie, mieszadlo musi wytworzyc silna cyrkulacje gazu,
poza tym byc moze w przyszlosci reaktor zostanie powiekszony. Ale wydaje
mi sie ze 1kW to za duzo, wystarczy 0.5kW. Pytanie tylko czy lepiej
1fazowy czy 3fazowy?

1.Można zastosować silnik prądu stałego. Prędkość zależy od napięcia -
potrzebujesz regulowanego zasilacza.


Czy to na pewno bedzie tansze rozwiazanie?

2. Mały silnik krokowy. Sterownik do silnika kosztuje mniej niż falownik
 i ewentualnie łatwiej zrobić go samemu.


Chyba za mala moc ale o tym rozwiazaniu warto pomyslec..

3. Silniki asynchroniczne (szczotkowe - takie jak w wiertarkach) można
sterować płynnie układem regulacji kątowej. Tak naprawdę to te silniki
można zasilać napięciem stałym ale dosyć wysokim chyba od 50V.


Zalezy mi na kulturze pracy urzadzenia, z tego co wiem silniki
szczotkowe dosc silnie halasuja, a w poblizu tego urzadzenia bedzie
ciagle przebywac czlowiek przez 8h dziennie.

Mpim zdaniem wszystkie trzy rozwiązania są tańsze niż układ silnik
synchroniczny plus falownik.


dzieki za rady, rozwaze wszystkie za i przeciw.
Pozdrawiam
Tomek





Temat: Silnik krokowy?

 napęd CD-ROM. Znalazłem tam silnik
| który służył do kręcenia płytką CD. Na pierwszy rzut oka wygląda mi on na
| silnik krokowy. Jednak co mnie dziwi to to że ma on 3 wyprowadzenia.
| Zawsze myślałem że silniki krokowe mają 4 :

Prawdopodobnie jest to silniczek taki jak w stacjach 5,25", czyli zwykły
silniczek zasilany z 5V i 12V. Trzeci przewód to masa.


Witam.
Nieeeeee
To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z układu
scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa -to hallotrony -
czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z nich scalak załacza
odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik chodzi jako synchroniczny -
hallotrony dbają aby nie wypadł z synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg -
i bardzo upraszczają budowę falownika...
Pozdrawiam.
Witek





Temat: Falownik 12DC/12AC 0.5A ....


:-)))) już wyjaśniam
Więc potrzebny ten falownik do zasilania mechanizmu zegarowego który jest
zasilany z sieci poprzez zasilacz 12V /50Hz. Pobór prądu tegoż silnika (
nie
wiem czy synchroniczny czy asynchroniczy) to ok 0.4A
Kłopot w tym że chcę ten mechanizm zegarowy uruchamiać w szczerym polu
gdzie
nie mam dojścia do sieci.  Co do precyzji przebiegu na wyjściu to trudno
mi
powiedzieć ale mechanizm zegarowy jest urządzeniem dość precycyjnym bo
służy
do prowadzenia teleskopu.


To się głęboko zastanów co to za silnik. Być może jest to silnik
synchroniczny , a precyzja częstotliwości decyduje o dokładności wskazań.
Jeśli tak to Tobie potrzebny super falownik z sinusoidalnym wyjściem o
dokładnej 50Hz częstotliwości
Jeśli tak to tobie potrzebny generator kwarcowy z dzielnikami, wzmacniacz,
filtr, a nie falownik
Ciepło i drogo.
A może ten silnik ma inne przeznaczenie ???? Może to jest silnik prądu
stałego (krokowy?), a całe zasilanie i sterowanie jest wewnątrz i można to
zasilić wprost z akumulatora





Temat: Silnik 3kV


Z tego, co ja wiem, to silnik synchroniczny obraca się dokładnie z
częstotliowością sieci. Poślizg to cecha silnika asynchronicznego i
poślizg 2% jak ww. silniku jest dość typowy dla asynchronicznych.


Oczwiście chodziło mi i silnik asynchroniczny.


Wg mnie asynchroniczny klatkowy 3kW załatwi tu sprawę całkowicie. I w
krajzedze nie ma różnicy czy to będzie 2940 czy 2900.


Polecam silnik firmy TAMEL do zastosowań w piłach
do drewna typ; SPg 75-2B 3,5 kW 2800 rpm
przybliżone wymiary to  L=490 mm AxB= ok 160 mm





Temat: Jaki totyp silnika ?


| Posiadam sprawny silnik elektryczny e starej maszyny poligraficznej
| o mocy 5,5 kW. Nie jest to zwykly silnik asynchroniczny.
| Ze stojana wychodza 3 przewody (3 fazy najpewniej) a do wirnika poprzez
| szczotki podlaczone sa 2 grubsze przewody. Maszyna posiadala
| plynna regulacje obrotow. Jaki to moze byc silnik?

Sądząc z liczby przewodów może to być s. synchroniczny. 2 przewody do
wirnika to wzbudzenie ( prądem stałym ).


Hipoteza silnika synchronicznego gryzie się z regulacją obrotów...





Temat: Regulator obrotów silnika prądu stałego.


| Zastanawia mnie jeszcze problem zjawiska indukcji, powstającej w momencie
| podłączenia napięcia zasilającego do silnika będącego w ruchu. Słyszałem, że
| jest na tyle silna, że potrafi przebić uzwojenia silnika. [...]
Zgoda - co do momentu rozlaczenia nie ma watpliwosci. Slyszalem jednak, ze
silnik trojfazowy ( i tu jest chyba sedno ) po wylaczeniu a przed ponownym
uruchomieniem powinien sie zatrzymac . Tlumaczono to wlasnie silna indukcja
choc problem tkwi chyba gdzie indziej.


Tak jak opisales to raczej malo prawdopodobne.
Byc moze chodzi o jakies inne efekty, a w ogole jaki to silnik :
a) ma przelacznik kierunkow ruchu i tak ucza zeby nie "hamowac
pradem",
b) ma uklad rozruchowy trojkat-gwiazda, i chodzi o to zeby sie
   poprawnie wlaczyl, albo jakis podobny efekt.

c) silnik jest synchroniczny i poki sie kreci to przy wlaczeniu grozi
   mu trafienie w przeciwna faze. A jak stoi to sie jakis uklad
   rozruchowy wlacza ..

J.





Temat: silniki krokowe


Witam
Ja jakies pol roku temu zbudowalem sobie ploter formatu A3 z dwoch
silnikow
krokowych(1,8 st. na krok)  i jednego elektormagnesu, rozdzielczosc tego
ustrojstwa to bylo okolo 0,01256 mm na 1 krok w ruchu liniowym. Jesli
chodzi
o sterowanie to uzylem do tego portu LPT wyjscia D0...D7 i jeszcze jednego
do zalaczania elektromagnesy, wszystko dzialalo bez wiekszych zarzutow
(mechanika byla tylko kiepsko wykonana- bo jakby nie bylo byl to
prototyp).
Wiec jesli chodzi o sterowanie to nie ma wiekszego problemu bo mozesz
jednoczesnie sterowac oboma silnikami synchronicznie D0 ..D3 jeden silnik
a
D4...D7 drugi silnik, wysylajac na port jaka wartosc ustawiasz
jednoczesnie
8 bitow port wiec nie ma wiekszego problemu..

Pozdrawiam i udanych plotow
Łukasz


Tez takie ustrojstwo z kolega montowalismy, dwa krokowce od stacji 5' i
elektromagnes do pisaka.
Sterowanie przez LPT + tranzystory. Program sterujacy popelnilem sam w
Pascalu, na wejsciu dawalo sie plik hpgl i chodzilo jak burza ;).





Temat: Silnik krokowy?
Modelarze zabijają się po takie właśnie przerobione nieco silniczki.
Sterowniki do tego zaczynają się od 180zl. Do dzieła - kasa czeka ;)
!!!!!!!!!



| To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z
| układu scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa
| -to hallotrony - czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z
| nich scalak załacza odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik
| chodzi jako synchroniczny - hallotrony dbają aby nie wypadł z
| synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg - i bardzo upraszczają
| budowę falownika...

| Czyli obsługa tego jest straszna?
| Nie mam nawet co mażyć o wykorzystaniu :
eee nie jest tak zle... gdzies znalazlem opis wykorzystania takich
silnikow,
np wlasnie z CDROM-a lub HDD - uklad nie byl az taki skomplikowany - to
bylo
tak jakby polaczenie "kaskadowe" cewka - hallotron - cewka - hallotron...
One
dzialaja w ten sposob ze w pewnej pozycji nastepuje zwarcie - impuls...
Szukalem ostatnio znowu ale cos nie moze znalezc..

---
Pozdrrawiam!
Łukasz Bolesta




--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.elektronika






Temat: silniki krokowe
Witam
Ja jakies pol roku temu zbudowalem sobie ploter formatu A3 z dwoch silnikow
krokowych(1,8 st. na krok)  i jednego elektormagnesu, rozdzielczosc tego
ustrojstwa to bylo okolo 0,01256 mm na 1 krok w ruchu liniowym. Jesli chodzi
o sterowanie to uzylem do tego portu LPT wyjscia D0...D7 i jeszcze jednego
do zalaczania elektromagnesy, wszystko dzialalo bez wiekszych zarzutow
(mechanika byla tylko kiepsko wykonana- bo jakby nie bylo byl to prototyp).
Wiec jesli chodzi o sterowanie to nie ma wiekszego problemu bo mozesz
jednoczesnie sterowac oboma silnikami synchronicznie D0 ..D3 jeden silnik a
D4...D7 drugi silnik, wysylajac na port jaka wartosc ustawiasz jednoczesnie
8 bitow port wiec nie ma wiekszego problemu..

Pozdrawiam i udanych plotow
Łukasz





Temat: Regulator silnika trojfazowego


Czy da sie zrobic w miare prosty regulator silnika trojfazowego(max 10V,
5A) _bez_ uzycia programowanego procka?
Nie musi startowac silnika(ruszac z miejsca) bo to bedzie rozwiazane "na
kopa", oraz nie powinien posiadac czujek("sensorless").
Czy jest to wogole mozliwe?


Mozliwe .. ale czy warto ? :-)

I jaki to silnik - synchroniczny [z magnesami] czy nie ?
Bo do synchronicznego to ja bym postaral sie czujnika dolozyc ?
Wykrywanie czy dobrej fazie krecimy bedzie klopotliwe.

J.





Temat: Silnik synchroniczny i 2f


http://www.pse-operator.pl/index.php?dzid=108&did=460#r11_1

wychodzi mi na to ze w ciagu godziny mozna sie liczyc z odchylka
o 50mHz [przypadek bardzo rzadki].

Czyli dokladnosc rzedu 0.1% jest zapewniona.


I to mi wystarczy.


| Rozwiązanie stosowane obecnie ( silnik DC przekładnia zębata +
| pasowa , LM317,  ) daje mi stabilność w tym czasie rzędu 0.75%,
| trochę za dużo.

Tak po prostu stabilizator napiecia na tym 317, czy jakis
ambitniejszy stabilizator obrotow silnika ?


Nic specjalnego, klasyk. Napięcie jest stabilne, ale maleńki silnik DC
się deko grzeje; przypuszczam że pole stojana płynie z temperaturą.


Co to ma byc - zegar ?


Nie, pewien okrągły detal jest obracany na przyrządzie kłowym ( 1 obrót
na 30 sekund )  i promień jest mierzony czujnikiem mikrometrycznym;
proces pomiarowy jest powtarzany a wyniki porównywane. Nie jestem pewien
czy popychanie detalu krokowcem  nie spowoduje wariowania czujnika, no i
dokładność 0.1 % ( a w praktyce, jak wynika z rozkładów pewnie jeszcze
lepiej ) przy s.synchronicznym mnie całkowicie satysfakcjonuje, a cena
jego nawet jak na Elfę jest całkowicie akceptowalna.





Temat: Przetwornica 12 na 220

następuje:



| Szukam producenta, kupię przetwornicę z 12 VDC (akumulator) na 220VAC
| (zasilanie pompy ogrzewania), obciążenie max. 2A.
| Kiedyś widziałem w internecie moduły 400VA zasilane z 12VDC lub 24VDC na
| 220VAC ale teraz ich nie mogę znaleźć .
| Pozdrawiam Marek Skrzypek
Mam linie napowietrzna i czeste zaniki napiecia /praktycznie kazda wieksza
wichura/ to tez ten problem jest mi dobrze znany. O ile zasilanie wiekszosci
domowych odbiornikow dobrze realizuje UPS lub generator spalinowy to
prawdziwe wyzwanie stawia pompa rotacyjna pieca co. Jest to silnik
indukcyjny i wymaga zasilania napieciem sinusoidalnym. Praktycznie


ciach.
Jak chodzi tylko o pompę, to proponuję rzecz prostą:
silnik 12VDC sprząc z silnikiem synchronicznym AC pracującym jako
prądnica...

Nie wiem, jakiej mocy jest silnik pompy, ale może nawet dałoby się
wziąć stary samochodowy alternator i z niego wykorzystać jedno
uzwojenie (to jest prądnica synchroniczna trójfazowa) + trafo 12V -
220V włączone tyłem do przodu... ;-)
taki pomysł...





Temat: Silnik synchroniczny i 2f


Jako że nie mam pod ręką niczego, na czym mógłbym eksperymentować,
pozwólcie że zapytam. Mały, jednofazowy silniczek synchroniczny  - jaka
jest _realna_ stabilność obrotów w związku z pływaniem częstotliwości
przemysłowej, w obrębie kilku godzin I zmiany ? Rozwiązanie stosowane
obecnie ( silnik DC przekładnia zębata + pasowa , LM317,  ) daje mi
stabilność w tym czasie rzędu 0.75%, trochę za dużo.


Na pewno nie będzie lepsza od stabilności sieci. Obecnie sieć jest
stabilizowana.


Druga sprawa: czy taki silniczek synchroniczny da się chwilowo pogonić
2 x szybciej w jakimś prostym układzie, w którym dałby on co najmniej
50% momentu znamionowego przy 1f ? Chodzi mi o jakiś banalny układ,
który by umożliwiał kilkusekundowe "szybko w przód". Mostek Greatza z
kondensatorem odcinającym składową stałą zadziała ?


Mostek +kondensator nie zadziała.
Mostek + rezystor obciążający mostek + kondensator  - _może_ zadziała

Nie wiem co to za silnik, ale raczej tylko falownik. Jako że moce rzędu
LM317, to nie powinno być problemu ze zbudowaniem tego. Stabilizacja
kwarcowa.

I przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł:
Na istniejący układ założyć stabilizację PLL.
Wymaga to założenia gdzieś na osi czujnika obrotów (tarcza z foto)
Kwarc jako odniesienie wyjście VCO na LM317.





Temat: silnik krokowy z FDD
sterowalem za pomoca pic'a silnik dysku twardego
tam uzwojenie jest polaczone w gwiazde
sterowalem nim jak silnikiem synchronicznym.
W stacji dyskietek niemal napewno jest tak samo (glowny naped dyskietki).
Naped glowicy to zwykly silnik krokowy z separowanymi uzwojeniami.





a mozna widziec jak.....??????jak go mam wyciagnac ze stacji i jak mam
podlaczyc kable itd........jeste jakas stronka o tym?????

duss






Temat: silnik krokowy z FDD


sterowalem za pomoca pic'a silnik dysku twardego
tam uzwojenie jest polaczone w gwiazde
sterowalem nim jak silnikiem synchronicznym.


a z jakiego dysku ? mozna wiedziec ?


W stacji dyskietek niemal napewno jest tak samo (glowny naped dyskietki).
Naped glowicy to zwykly silnik krokowy z separowanymi uzwojeniami.
| a mozna widziec jak.....??????jak go mam wyciagnac ze stacji i jak mam
| podlaczyc kable itd........jeste jakas stronka o tym?????


kable mozesz np. zlutowac .....
albo zgooglac :-)

... i kurna jak ja mam odpisywac .... jeden pisze nad drugi pod przedmowca -
POWALILO WAS!

TB





Temat: Silnik krokowy?


To jest silnik trójfazowy -dlatego trzy przewody -zasilany jest z
układu scalonego takiego mini falownika. te trzy czarne ustrojstwa
-to hallotrony - czujniki połozenia wirnika -na podstawie sygnału z
nich scalak załacza odpowiednie cewki uzwojenia silnika -silnik
chodzi jako synchroniczny - hallotrony dbają aby nie wypadł z
synchronizmu, pozwalają na szybszy rozbieg - i bardzo upraszczają
budowę falownika...


Czyli obsługa tego jest straszna?
Nie mam nawet co mażyć o wykorzystaniu :





Temat: Silnik synchroniczny i 2f
Czołem.

        Jako że nie mam pod ręką niczego, na czym mógłbym eksperymentować,
pozwólcie że zapytam. Mały, jednofazowy silniczek synchroniczny  - jaka
jest _realna_ stabilność obrotów w związku z pływaniem częstotliwości
przemysłowej, w obrębie kilku godzin I zmiany ? Rozwiązanie stosowane
obecnie ( silnik DC przekładnia zębata + pasowa , LM317,  ) daje mi
stabilność w tym czasie rzędu 0.75%, trochę za dużo.

        Druga sprawa: czy taki silniczek synchroniczny da się chwilowo pogonić
2 x szybciej w jakimś prostym układzie, w którym dałby on co najmniej
50% momentu znamionowego przy 1f ? Chodzi mi o jakiś banalny układ,
który by umożliwiał kilkusekundowe "szybko w przód". Mostek Greatza z
kondensatorem odcinającym składową stałą zadziała ?





Temat: Silnik 3kV


Jeśli 2940 rpm, to proponuję falownik na 49 Hz i silnik synchroniczny ;)


A  do czego falownik ?!
Sieć 50 Hz , silnik posiada 2p=2 czyli szybkość pola wirującego 3000 rpm.
Do tego poślizg (czyli  np.2940 rpm) bez tego by się nie obracał.

Wracając do tematu to dość specyficzny silnik i trudny do zdobycia,
proponuję rozejrzeć się na jakiejś giełdzie bądź złomie i
ewentualnie go przezwoić.

pozdrawiam





Temat: Alternator -> Silnik


Hello niebieski,

| Szukam silnika, który zasilany z akumulatora 12V miałby ok. 300-400W i
| prędkość do 800 obrotów na minutę.

Rozrusznik + przekładnia?


Konstrukcja rozrusznika jest kiepska - przede wszystkim z powodu braku
łożysk.


| Rozkręciłem alternator od poloneza i
| wydaje mi się, że przy odpowiednim zasilaniu mógłby pracować jako silnik.

Bez sensu.


Dlaczego bez sensu. Wydaje mi się, że mógłby pracować jako silnik
synchroniczny zasilany jakimś "inteligentnym" falownikiem.


[...]


--
Pozdrawiam ..... Niebieski.
---------------------------





Temat: Chronokomparator


Poszukuje schematu. Może ktoś kiedyś coś takiego robił.
Pozdrawiam


Będąc studentem (okolica 1980) zdarzało mi się naprawiać chronokomparatory.
Rozrysowałem sobie wtedy schemat, ale raczej już nie mam.
Ciekawostką dla mnie był silnik synchroniczny (mogę się mylić bo na
silnikach się nie znam) zasilany sygnałem o f stabilizowanej generatorem
kwarcowym.
Na napędzanym walcu były ukośnie naciągnięte druciki, co w połączeniu z
uderzającą w takt zegarka równoległą do osi walca listwą dawało na
przesuwającej się taśmie linię prostą gdy zegarek chodził dobrze i ukośną
proporcjonalnie do odchyłki (nad tym była obracana skala z podziałką
pozwalająca odczytać odchyłkę).
Z tego wynika, że schemat zawierał: piezoelektryczny czujnik drgań,
wzmacniacz sterujący na końcu elektromagnesem, generator kwarcowy, dzielniki
częstotliwości, wzmacniacz i mostek zasilający silnik.
Naprawa sprowadzała się zazwyczaj do wymiany przetwornika (na wydłubany z
wkładki adapterowej i jakoś dopasowany), lub tranzystora w stopniu mocy
zasilającym silnik lub elektromagnes sterujący tą listwą.

Zaprojektowałem też wtedy (wykonałem 1 sztukę) miernik do zegarków
elektronicznych (nie wiem, czy to się też nazywa chronokomparator), ale w
tym to nie ma już zupełnie nic ciekawego.
P.G.





Temat: czy w twardym dysku jest silnik krokowy?


| Witam,

| Wyciagnalem silnik (napedzajacy talerze) z dysku twardego (seagate 1.2
GB).
| Ma on tylko trzy wyprowadzenia.
| Czy jest to silnik krokowy?

to jest silnik synchroniczny 3-fazowy

pozdr.


W jaki sposob mozna nim sterowac?





Temat: Alternator -> Silnik
Hello niebieski,


| Szukam silnika, który zasilany z akumulatora 12V miałby ok. 300-400W i
| prędkość do 800 obrotów na minutę.
| Rozrusznik + przekładnia?
Konstrukcja rozrusznika jest kiepska - przede wszystkim z powodu braku
łożysk.


Myślę, że znalazłbyś i rozrusznik z łozyskami. Poza tym - ma łożyska
tyle, że ślizgowe.


| Rozkręciłem alternator od poloneza i
| wydaje mi się, że przy odpowiednim zasilaniu mógłby pracować jako silnik.
| Bez sensu.
Dlaczego bez sensu. Wydaje mi się, że mógłby pracować jako silnik
synchroniczny zasilany jakimś "inteligentnym" falownikiem.


Nie jestem pewny, ale czy przypadkiem w alternatorze wirnik z
uzwojeniem wzbudzenia nie jest odlewem? To może dawać duże straty...





Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed


pole wirnika... tyle ze wowczas to mamy do czynienia juz z pradnica
asynchroniczna - moc trzeba ze stojana odebrac i gdzies (do sieci, na
opory) oddac.


Gada kolega dyrdymały. Wystarczy zajrzeć do byle jakiego podręcznika
elektrotechniki. Maszyny prądu zmiennego dzielą sie na Asynchroniczne - tylko
SILNIKI i Synchroniczne - silniki i prądnice (te ostatnie mogą być samowzbudne -
 prąd w wirniku powstaje na skutek magnetyzmu szczątkowego albo obcowzbudne -
na wale jest dodatkowa mała prądnica prądu stałego czyli wzbudnica lub też z
aku prądu stałego).

Z kolei zjawisko "częstotliwości podsynchronicznej" można sobie zaobserwować w
starej pralce automatycznej Polar PS663P, która miała silnik asynchroniczny
właśnie. Po wirowaniu na szybkich obrotach i przełączeniu na następne np.
płukanie następowało szybkie zwolnienie silnika do obrotów wolnych.

AM





Temat: Alternator -> Silnik


| Rozkręciłem alternator od poloneza i
| wydaje mi się, że przy odpowiednim zasilaniu mógłby pracować jako silnik.
| Bez sensu.
| Dlaczego bez sensu. Wydaje mi się, że mógłby pracować jako silnik
| synchroniczny zasilany jakimś "inteligentnym" falownikiem.

Nie jestem pewny, ale czy przypadkiem w alternatorze wirnik z
uzwojeniem wzbudzenia nie jest odlewem? To może dawać duże straty...


Ale w synchronicznym w zasadzie pole w wirniku sie nie zmienia.

A moze jednak poszukasz pradnicy na jakims szrocie ?
Maluch, syrenka, warszawa, zuk stary ...

J.





Temat: Czy można regulować obroty w pompach C.O
"KJak  w  temacie , chodzi  mi  o  te  pompy  które  montuje  sie   na

rurach hydraulicznych  ,  np   do   kotla centralnego  ogrzewania
..Obroty najlepiej  bezstopniowo......


Za tydzien bed? mia? uk?ad który reguluje w zakresie 5% do 100% silniki
za pomoc? tyrystora :))


Chce   zbudowac  sterownik  do   kolektora  slonecznego  i  nie   wiem
jakie  silniki  są  w  pompach  i  czy  zwykle   sterowniki
tyrystorowe mogą  sterowac  takie pompy???


O fazowych zapomnij, tam musi by? bardziej 'inteligentne'
sterowanie, mój sterownik co prawda nie jest falownikiem
tak ze obrotów nie poodniesie, ale obni?anie dobrze dzia?? i teraz w?a?nie
b?d? go testowa? na silnikach synchronicznych
Pozdr
Janusz





Temat: Audycja o szwajcarskich lokomotywach
Witam!


Witam !
Dość klasyczne podejście związane ze sposobem zasilania. Trzeba pamiętać że
w Szwajcarii obowiązuje system zasilania AC 15 kV 16 2/3 Hz. W związku z tym
stosowano duży silnik synchroniczny


Przepraszam - na pewno SYNCHRONICZNY? Nie komutatorowy czasem? Przeciez
czestotliwosc obnizono po to, aby wlasnie komutatorowe silniki na AC wprowadzic.

Pozdr
Storch





Temat: Naj nowoczesniejsza lokomotywa w Polsce jezdzi po Slasku


wiec mozna mniemac, ze producenci
opanowali technologie produkcji falownikow GTO (oporowo nie da sie sterowac
silnikiem asynchronicznym).


Zależy jeszcze jakie silniki bo np. napęd prędkościomierza "Hasler"
jest "sterowany oporowo" (3-fazowy silnik synchroniczny z magnesem
trwałym)
Pozdrawiam





Temat: Regulacja obrotow silnika


nie wiem jakiego typu to silnik bo caly korpus zalany jest jakas
zywica a na wirniku jest tylko magnes


Możliwe że to silnik synchroniczny. Regulacja wtedy nie jest możliwa.
Chyba że konstruując falownik. IMHO przerost formy.

TP.





Temat: Regulator silnika trojfazowego

I jaki to silnik - synchroniczny [z magnesami] czy nie ?


Z magnesami.


Bo do synchronicznego to ja bym postaral sie czujnika dolozyc ?
Wykrywanie czy dobrej fazie krecimy bedzie klopotliwe.


Nie potrzeba. Na czuja wystarczy.

Tu jest taki na procku zrobiony(a w prawym dolnym rogu - fala):
http://www.master.pl/~xx00xx/00xx00/projektalex/schematy%20regla/bl_e...
(uwaga na polany link)





Temat: Jak przegrac film na celuloidzie?


Po przeczytaniu postanowilem : Nie oddam do zakladu (za drogo)
 Podlacze dobry silnik synchroniczny do istniejacego kolektorowego,
a da sie tak zrobic bo os tamtego silnika wychodzi 1 cm na zewnatrz.


Podlaczyc krokowca i zrobic poklatkowo ?


Mysle ze dobry jest pomysl wyswietlania filmu na matowke jak kolega
pisal, bo przy przegraniu z ekranu wystepuje WYRAZNIE! "brak
szczegolow w cieniach" zjawisko to zaobserwowalem takze
w slabych skanerach.Mowiac obrazowo to jak np: ktos siedzi
na krzesle w niedoswietonym miejscu to na ekranie widac
dobrze ale po nagraniu na video widac tylko sylwetke i kontury
krzesla.


Korekcja gamma :-)

A trzeba w ogole jakas matowke ? Po oslabieniu oswietlenia
powinno sie udac bezposrednio projektor-kamera ..
tzn moze byc potrzebne np wyjecie obiektywu projektora, a kamere
w tryb makro ..

J.





Temat: Jakie sa silniczki w CD-ROM ?


A propos mojego poprzedniego posta - jakie sa silniczki napedzajace
plyte w CD-ROM ? Akurat nie mam zadnego zeby rozkrecic i zobaczyc (no a
z komputera nie bede wykrecal... :)

Moze wiecie ?

Na jakie zasilanie - DC czy krokowe ?
Jaki ksztalt maja ? (potrzebne mi plaskie, o jak najwiekszej srednicy
wirnika).

Jak duze obroty ?

pozdr.


Z tego co wiem, do napędu płyty jest używany silnik synchroniczny,
płaski, do talerzy dysku twardego podobnie. Zasilanie prądem stałym.
Silnik krokowy w stacji dysków jest.





Temat: Regulacja napięcia
Hello PeJot,


| Jestem totalnie zielony w temacie elektryki / elektroniki więc proszę o
| wyrozumiałość :)
/.../
| Musi być to coś możliwie małego, najlepiej żeby dało się na przewód założyć.
| Jakiś opornik?
Żaden opornik. Wiatrak na 230 VAC, więc najprawdopodobniej to zwykły
silnik indukcyjny. Regulując napięciem nic nie zdziałasz, co najwyżej go
zatrzymasz.


Mylisz się - właśnie rezystorem 'uciszyłem' wentylator w wyciągu
kuchennym. To nie silnik synchroniczny, żeby tak reagował.





Temat: jaki to silnik (pompa wodna)
Jakie w takim razie parametry interesuja mnie przy wyborze falownika ?
Czy dany falownik obslurzy oba typy silnikow (synchroniczny/asynchroniczny)
?
Czy taki by sie nadal: http://allegro.pl/show_item.php?item=31518707 ?
I na zakonczenie gdzie moge kupic w miare tanie falowniki do moich celow ?
ew: moze sa jakies schematy... ale to chyba wyzszy level, moze ktos na
grupie
robi takie zeczy ? ;(

pozdr.
LB





Temat: Jak zamienic 110V w gniazdku na 220V ?


Z tego co sie orientuje to transformator nie zamieni czestotliwosci z
60 Hz do 50 Hz. Jakie "urzadzenie" trzeba zastosowac, aby oprocz
napiecia zmienic takze czestotliwosc?


W  większości zastosowań róznica pomiędzy 50 a 60Hz nie ma większego
znaczenia.    Miałaby w przypadku urządzeń uzależnionych od częstotliwości
sieci. Np. w mechanicznych programatorach z silnikiem synchronicznym  (nasza
pralka pierze o 17% szybciej! ;-) , zegarach synchronizowanych
częstotliwością sieci,  itp.  Także UPS-y są zainteresowane częstotliwością
sieci, do której muszą umieć się dosynchronizować.  Ew. silniki
asynchroniczne miałyby  podwyższone obroty biegu jałowego co przy zachowaniu
nominalnego napięcia  zasilania mogłoby  powodowac nieoptymalne warunki
pracy (obniżony moment obrotowy).

Natomiast wszelkie grzałki, żarówki, małej mocy zasilacze do urządzeń
elektronicznych itp. można spokojnie używać  zarówno przy 50 jak i 60Hz.
Oczywiście pod warunkiem utrzymania napięcia zasilania w nominalnym
zakresie.

-
Marek Dzwonnik, GG: #2061027 (zwykle jako 'niewidoczny')





Temat: Zabezpieczenie twardziela w PC przed spaleniem po awarii zasilacza

kiedyś widziałem <LOL(ale wersję mocarna 3 fazowa) zasilaczo-izolatora
(nie wiem w zasadzie jak to się nazywa) zasada prosta: silnik, kolosalne
koło zamachowe, prądnica; to wszystko po 3 fazy z przodu i z tyłu,
oczywiście dużo się energii traci ale bezwładność koła zabezpiecza na
kilkanaście sekund przez spadkami/przepięciami, może by coś takiego w
skali
mikroskopowej zrealizować?? :D


Jezeli kolo zamachowe to byl chyba silnik synchroniczny




Temat: Ponoć na allegro jest wszystko... ale chyba nie :-(


http://zabawki.pap.edu.pl/new/files/mech/zegar.html


"Zastosowanie silnika synchronicznego, zasilanego z sieci o
częstotliwości 50 Hz zapewniłoby "atomową" dokładność zegara:
częstotliwość prądu w sieci jest stabilizowana za pomoca zegarów
atomowych. Gdyby było inaczej, częstotliwość prądu generowanego w jednej
elektrowni różniłaby się od częstotliwości (a szczególnie fazy) prądu z
innej elektrowni. Jedna elektrownia pompowałaby prąd do innej!"

To chyba jakaś bzdura :)
Widzieliście elektrownię z atomową stabilizacją częstotliwości? I co to
za idiotyzmy o pompowaniu prądu przy rożnej fazie??





Temat: Sankyo - gdzie jakaś dokumentacja?


O coś takiego mi chodziło. Nie znam rozmieszczenia uzwojeń i chciałem
jakąś dokumentację, gzie by to było. Dzięki za wszystko.


Jaką dokumentację? To jest najzwyklejszy synchroniczny silnik trójfazowy
i jako trójfazowy się go steruje
Napięcie możesz wyczaić sprawdzając, czy do scalaka nim kręcącego
dochodzi 12V czy tylko 5V, ale stawiam, że 12V.
czyli 3 półmostki H i jedziemy.



Temat: budzik z nietypowym wyswietlaczem...

Jak to działa? że przerzuca strony z cyframi, domyslam sie ze wykonuje
to jakis elektromagnes, ale reszta mechaniki nie jest juz zapewne
prosta?
Piotrek


jest silnik synchroniczny 50Hz z przekladnia napedzajacy beben minut, na
ktorym sa umeiszczone sa polowki cyferek..no i inne bebny dla dziesiatek
minut , godzin i dzies. godzin..
konstrkacja jest raczej prosta...




Temat: Audycja o szwajcarskich lokomotywach
Witam !


Rzeczy widziane pierwszy raz:
- w elektrowozie naped ?wiazarowy? - duze kola jak  w parowozie, naped
przekazywany dzwigniami na zewnatrz ukladu.


Dość klasyczne podejście związane ze sposobem zasilania. Trzeba pamiętać że
w Szwajcarii obowiązuje system zasilania 15 kV 16 2/3 Hz. W związku z tym
stosowano duży silnik synchroniczny zasilany tymże napięciem, umieszczony
wewnątrz pudła pociągu, a następnie przeniesienie napędu poprzez system
dźwigni i wiązarów. Konstruktorzy tych elektrowozów wykorzystywali przy
budowie doświadczenia wyniesione z konstruowania parowozów.
Dźwignie i wiązary to jedno z nich.


- lokomotywa zwana krokodylem - elektrowoz osmioosiowy, 2 skrajne male jak
w
parowozach, szesc srodkowych napedzanych w grupach po 3 (jak wyzej). co
najsmieszniejsze jeden pantograf na srodkuna kabinie, a z przodu i tylu
przedzial silnikowy [..]


A to także konsekwencja parowozowego podejścia, czyli kabina w środku
pojazdu, a maszyny przed i za. Stosowanie jednej kabiny sterowniczej
rozwiązywało wiele problemów, ze sterowanie chociażby. Po za tem istniał
wśród konstruktorów i maszynistów, uzasadniony zresztą lęk przed
umieszczeniem kabiny na czole lokomotywy. Chodziło oczywi





Temat: Jak zredukować napiecie zmienne z trafo


A nie powinno być na nim mostka prostowniczego?
Jaki jest sens tych dwóch przekaźników?
Że o kondensatorze nie wspomnę.

Desoft


z silnika synchronicznego idzie 3 kable. Jeden na stałe a 2 na różne cewki.
Jak podasz napięcie na jedne to kreci sie w lewo a jak na drugie to w prawo.
Nie ma błędu na schemacie.





Temat: Metoda uzyskania sinusa 100 Hz z sieci 50Hz?


silniki 30kW to jeszcze sa produkowwane - np Indukta, normalnie w
katalogu maja. 3,6,9 biegunow.
Pytanie czy byliby sklonni zamienic klatke na uzwojeniw wzbudzenia ..


To zbyt dużo zmian konstrukcyjnych by wyprodukować silnik synchroniczny
Prędzej wykonania prądnicy 50kW 100Hz mógłby się podjąć Energoserwis
Lubliniec, bo ABB Zamech Elbląg chyba obśmiał by zagadnienie mniejsze jak
10MW





Temat: Niem: alternator, dostac w amoku, anilana


Auf Deutsch sind das alles Stromgeneratoren:
- Drehstromgenerator (z.B. 380 V),
- Wechselstromgenerator (z.B. 220 V).
- Lichtmaschine : nur beim Auto,
- Dynamo: nur beim Fahrrad.


jo mei Herrrrgottsacrakruzafixhallelujanochamol


"Gleichstromgenerator" kann nicht stimmen; das ist dann ein Stromgenerator
mit Gleichrichter.


a bleedsn is das.
Stromgenerator mit Gleichrichter ist ein Stromgenerator mit
Gleichrichter, nicht mehr, nicht weniger.

Po naszemu: co bedziesz uczyl ojca dzieci robic.

jest znaczna roznica miedzy jezykiem "popularnym" a fachowym. W jezyku
polskim nie. W NRDowskiej odmianie niemieckiego byla takze tendencja
do uzywania slow fachowych. Przyczyny sa znane, ale nie bede tu robil
wykladu, bo to nie moje podworko, tylko przez plot patrze. Masz za to
przyklady: NRD: Plaste und Elaste (smieszne, ale poprawne) vs Plastik
(niepoprawne, ale uzywane), Broiler etc.

poprawne. Studiowalem elektrotechnike i informatyke zarowno we
Wroclawiu jak i w Berlinie i slownictwo fachowe nie jest mi obce.
Poniewaz z postu nie mozna bylo stwierdzic, chodzi tu o slownictwo
fachowe czy nie, podalem obie wersje.

Co to Gleichstromgenerator to idz w Polsce do elektrowni trakcyjnej
PKP, to zobaczysz jeszcze przetwornice dwumaszynowe skladajace sie z
silnika synchronicznego i pradnicy pradu stalego. Jak dobrze
poszukasz, to znajdziesz napis "Siemens und Halske
Gleichstromgenerator 3kV/...kW)

pozdrowienia z goracego Berlina

Waldek





Temat: Przyśpieszenia EW 60


| W takim sensie, że silnik asynchroniczny to taki, w którym wirnik nie
| porusza się synchronicznie z polem magnetycznym. A silnik prądu
| stałego takim jest.

| Bzdury - silnik DC nie jest silnikiem asynchronicznym jeszcze z jednej
| przyczyny: silniki asynchroniczne to silniki indukcyjne a silnik DC się
| nie
| zalicza do tej grupy.

Bzdury piszesz. Definicję silnika asynchronicznego masz wyżej.


Wiem, że chodzi Ci o tzw. poślizg, ale pamiętaj, że silnik asynchroniczny
należy do grupy silników indukcyjnych.





Temat: Przyśpieszenia EW 60


| W pewnym sensie silnik DC jest silnikiem asynchronicznym ;)

| hmm, w jakim sensie?
| gdzie pole wirujace , gdzie poslizg?

W takim sensie, że silnik asynchroniczny to taki, w którym wirnik nie
porusza się synchronicznie z polem magnetycznym. A silnik prądu
stałego takim jest.


Bzdury - silnik DC nie jest silnikiem asynchronicznym jeszcze z jednej
przyczyny: silniki asynchroniczne to silniki indukcyjne a silnik DC się nie
zalicza do tej grupy.





Temat: silnik krokowy z HDD - jak sterowac ?


| Gwoli ścisłości:
| Jest to silnik trójfazowy typu DC brushless, z pełnym hallotronowym
| resolverem położenia wirnika. Sterowanie przeważnie 3 "połówki mostka",
dwie
| up, jedna down, potem dwie down, jedna up i tak w kółko przerzucać, 6
etapów
| na obrót, synchronizowane hallotronami.

Z nazwa silnika sie zgadzam (znalazlem juz opis sterowania)
ale moj silnik nie posiada hallotronow (zagladalem do srodka).

dla zainteresowanych :

tabela komutacji
      ABC
0 - H L Z
1 - H Z L
2 - Z H L
3 - L H Z
4 - L Z H
5 - Z L H

gdzie - H-wysoki
             L-niski
             Z-stan wysokiej impedancji

             A,B,C-fazy silnika

potrzebne 3 polmostki sterowane j/w , srodki polmostkow podlaczone do
silnika


No to jak nie masz hallotronów, to masz uzwojenie(a) sprzężenia, a jak i
tego nie, to znczy, że sterownik zakłada pracę synchroniczną i komutuj w
tempie takim, jak chcesz, aby się silnik kręcił.

Możesz też spróbować komutować tak:


      ABC
0 - H L L
1 - H H L
2 - L H L
3 - L H H
4 - L L H
5 - H L H


Efekt zależy trochę od silnika, możesz dostać większy moment, a możesz
dostać tylko więcej ciepła.





Temat: Pomiar obrotów silnika


Silnik z magnesem trwałym? Jeśli tak, to teoretyczni możnaby mierzyć
średnie napięcie na nim, ale wymaga to dobrego wzmacniacza
różnicowego, o małym wzmocnieniu i wysokim tłumieniu sygnału
współbieżnego. Napięcie na nieobciążonym silniku prądu stałego z
magnesem trwałym jest proporcjonalne do obrotów. W miarę obciążania
składowa I*Rwew ma coraz większe znaczenie, niestety.

--
Best regards,


Dzięki, za w/w uwagi. Mój pomysł, aby badać kształt prądu raczej odpada, bo
wobec porażającej ilości "śmieci" na tym przebiegu, wyłuskanie tego co chcę
będzie trudne. Silnik będzie zawsze obciążony ( i to różnie), więc pomiar
napięcia na nim niewiele da. Pomiar napięcia na "odłączonym na chwilkę"
silniku wydaje się możliwy, ale wynik będzie zależny od egzemplarza silnika,
a ja potrzebuję określić obroty dość dokładnie, ponieważ w układzie mam
drugi silnik, który musi obracać się synchronicznie do tego pierwszego z
dużą dokładnością.
Chyba jenak Hallotronu lub jakiegoś opto nie da się uniknąć :-((

Pozdrawiam
JS





Temat: Pomiar obrotów silnika
Hello Pawel,


| Mam silnik DC 12V, ok. 100W, zasilany z mostka H (na MOS-ach) i sterowanego
| PWM, przez dławik przeciwzakłóceniowy na toroidzie. Bezpośrednio do silnika
| jest podpięty kondensator 1u. Czy robił ktoś eksperymenty mające na celu
| określenie obrotów  silnika na podstawie obserwacji kształtu prądu
| zasilającego mostek? Warto iść tą drogą?
Tak. Odepnij kondensator, wstaw diode


Diodę? Dla dwukierunkowego sterowania? W jaki sposób?


i mierz napiecie generowane przez silnik pomiedzy impulsami PWM.
Zaskakujaco przyzwoite rezultaty (przyda sie sample and hold).


Ale to już było... Poza tym - nie wymaga odpięcia kondensatora.
Powiedziłbym, że wręcz przeciwnie...
Tyle, że autorowi wątku chodziło o ściśle synchroniczne działanie
silników a tego metodą liniową się jednak nie załatwi.





Temat: Zasilacz do PC i silniki krokowe
Hej.

Zastanawiam się nad jakimś wydajnym źródłem niskiego napięcia do
sterowania silnikami krokowymi. Z grubsza mam potrzebę w okolicy: 6V/20A
(około 10 silników krokowych). Z szacunków wynika mi że prąd jaki będzie
ciągnął cały zestaw w najgorszym przypadku nie przekroczy 20A.
Stosowanie standardowego zasilania typu troid/mostek/kondensator nie ma
chyba sensu. Szukam czegoś impulsowego i taniego.

Zastamawiam sie, czy nie przerobić zailacza do PC (AT/ATX) tak, aby w
gałęzi 5V dawał mi 4V-6V. Powinno to byc bardzo łatwe poprzez zmiane
rezystorów w dzielniku. Marwi mnie jednak coś innego: zailacz ma
przetwornicę która może niekoniecznie lubić pobieranie szpilkowe prądu.
Silniki będą kręcić się dość synchronicznie (ten sam krok jednocześnie
na 4-5 silnikach na raz). Po drugie obciążenie jest indykcyjne.

Mam pytania więc takie:

a) czy zasilacze komputerowe w ogóle warto w tym zastosowaniu używać?
Widziałem obrabiarki CNC amatorskie oparte o zasilacze, nie wiem jednak
jak to działa w praktyce.

b) czy zasilacz poza zmianą rezystorów w feedbacku należy gdzieś jeszcze
przerobic aby dawał radę w takiej konfiguracji działać? Zakładam że
olewam gałęzie inne niż 5V.

c) czy obciązenie impulsowe z silników może ... hmmm.. uszkodzić albo
"zarezonować" z przetwornicą produkując mi jakieś wysokonapięciowe
szpilki? Boję się , że scalaki sterujące mogą od tego ucierpieć.

Ogólnie zailacz do PC zapewne idealny nie jest ale jest chyba najtańszym
rozwiązaniem 6V-20A bo można znaleźc za 10zł :)





Temat: Silnik z hdd


| Krokowy jak sama nazwa wskazuje porusza sie krokami czyli inaczej mowiac
| nie zaleznie od ilosci mozliwych krokow ktore mozna uzyskac na obrot to
| i tak to jest zawsze krok, natomiast przy s. liniowym mozna uzyskac
| teoretycznie nieskonczona liczbe krokow.
| tom

Nie wiem co masz na mysli pod pojeciem silnika liniowego? Zwykly silnik
zasilany dwoma przewodami? W takim silniku raczej ciezko uzyskac
"stabilizacje" obrotow. :)

A krokowy wcale nie musi poruszac sie krokowo! Nie konicznie trzeba podawac
po kolei na kazda cewke impulsy, a mozna to robic plynnie, dzieki czemu taki
silnik moze poruszac sie plynnie i stabilnie nawet przy bardzo malej
predkosci. No ale nie wiem jak jest w twardzielach... :(


właśnie tak. Krokowy, czy synchroniczny dwufazowy to jeden grzyb (dla
silnika), tylko sterowanie troszkę inne.

Waldek





Temat: Potrzebuję falownik do pompy
Czy łączyć silnik w gwiazdę czy w trójkąt?

Każdy silnik ma określone napięcie pracy czyli albo 220V albo 380V
Może też być wyraźnie określone, że silnik ma pracować w układzie gwiazdy.
Przy napięciu znamionowym silnika 3x380V należy go połączyć w trójkąt.
Połączenie takiego silnika w gwiazdę może spowodować nawet jego uszkodzenie.
Ponieważ będzie on pracował z większym poślizgiem i może nastąpić jego
przegrzanie. Jeśli będzie miał trudne warunki pracy może utknąć lub kręcić się
z jakąś prędkością dużo mniejszą od prędkości synchronicznej, a wtedy po kilku
minutach to taki ładny siwy dymek zacznie się z niego wydobywać.

Pozdrowienia Zbyszek





Temat: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudze nia
Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).




Temat: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudze nia

Skąd najłatwiej i najtaniej zdobyć silnik prądu stałego małej mocy z
osobnymi uzwojeniami twornika i wzbudzenia? Chciałem zrobić coś w
rodzaju mini-elektrowni(silnik DC plus generator synchroniczny na bazie
silnika BLDC z FDD) w celach edukacyjnych. Czy np. w gdzieś w
samochodach były stosowane takie silniki? Pisząc małej mocy mam na myśli
kilka-kilkanaście W(zasilanie w granicach 24V).

--
Pozdrawiam   Bad Worm  badworm{"a" w kolku}post[punkt]pl
GG# 2400455 ICQ# 320399066
"Dziwny jest ten świat..."
Tnijcie cytaty i sygnaturki!


Tylna wycieraczka do malucha. Tomek





Temat: silnik pradu stałego z uzwojeniem wzbudze nia


A kto mówi o elektrowni? To ma być silnik sprzęgnięty z generatorem
synchronicznym zrobionym z silnika z FDD więc moc będzie liczona w
watach(w porywach dziesiątki watów). I ma służyć wyłącznie celom
edukacyjnym - chciałem się spokojnie w domowym zaciszu pobawić trochę
maszynami elektrycznymi bo na laborkach trzeba robić tylko to, co w
instrukcji i szybko :-(


Ale ty sie chcesz bawic silnikami czy generatorem ?
Bo silnik to napedzania tego generatora nie musi byc obcowzbudny ..

J.





Temat: silnik BLDC mały, szybki


| poszukaj cos modelarskiego np taki
Pieknie, pięknie ale te wszystkie silniki modelarskie to są "maszyny dużej
mocy" -
zobaczcie na rezystancje uzwojeń i prądy - kilkanaście Ampsów...


Wszystkie to chyba nie, moc sie dobiera do zastosowania.
Np na smigielko ogonowe helikoptera nie trzeba wiele.

A nawet jak maja wielkie prady to nie trzeba az tyle dawac.

Nie wiem jaki masz tam docelowy uklad, ale pomysl czy ci zaklocenia
od silnika nie beda przeszkadzac. Bedziesz mial pole magnetyczne
synchroniczne z obrotami i zdolne zaklocac.
Moze jakas przekladnia, a moze wystarczyc wylaczac silnik na sekunde,
a moze trzeba szukac asynchronicznego bez magnesow ?


Poza tym wymagają zewnętrznych regulatorów co komplikuje mi sprawę
(mam mało miejsca w obudowie).


Za to szczotki sie nie zuzywaja, nie iskrza, obroty latwiej regulowac.


Na razie próby z silnikiem od wentylatora PC dają całkiem niezłe rezultaty -
ok. 7300
obr/min przy 12V i 70mA i sygnał tacho TTL 2 impulsy na obrót - to jest to,
o co mi chodzi choć obroty tak co najmniej x1,5 by sie przydały. No i przy 5V


Przewinac ceweczki w srodku na mniej zwojow ?

J.





Temat: timing petli synchronicznie 100kHz


dzieki za odpowiedzi. Jednak sa programy,ktore synchronicznie steruja przez
LPT silnikami krokowymi,i to z czestotliwoscia rzedu 50kHz, spod Windowsa,
jak i spod DOSa (te wykorzystuja timer z plyty glownej,jak sobie radza
Windowsowe- nie wiem).
[...]


Więc masz ewidentnie problem, którego NIE DA SIE:

a) sensownie rozwiązać pod normalnym systemem operacyjnym
b) używając zanikającego i tandetnego LPT

Natomiast rozwiązanie idealne oceniam na jakąś 1 godzinkę pracy
lutownicą. IMHO potrzebujesz:

1) mikrokontroler - osobiście wybrał bym coś koło ATMega8 ze zwględu na
gcc+cenę
2) sterownik do silnika - L298 jeśli to bipolarny, zwykły ULN2800 jesli
to unipolarny (oczywiście zakładam, że prądy niewielkie)
3) coś do komunikacji - dalej można stosować RS232, a więc sprawę
załatwia MAX232 + garstka elementów.

Całośc jakieś 30zł i godzinka roboty. Elementy do dostania w kazdym
większym mieście + allegro. Efekt powali na kolana każdego miłośnika
dłubania w timerach na peceta. Oczywiście nalezy jeszcze ATMega
zaprogramować, ale jeśli znasz C to dasz sobie radę (choć nie od razu) a
będzie to 10x prostsze i bardziej wiarygodne niż żałosne dłubanie w
timerach windowsa/cpu.

W przypadku silników krokowych szczególnie sterujących sporymi masami
niedopuszczalne jest byle jakie sterowanie, bo inaczej będzie gubił
kroki. Wykonanie pracy mikrokrokowej tez nie jest trudne na uC a na PC
raczej awykonalne. Dlatego zostaw w spokoju peceta i zainteresuj się
mikrokontrolerami.





Temat: jednofazowy silnik indukcyjny
Predkosc silnika asynchronicznego mozna regulowac na 3 sposoby, z ktorych
chyba tylko jeden jest przydatny w praktyce.
1. Zmiana czestotliwosci (zmiana predkosci synchronicznej)
2. Zmiana ilosci par biegunow (tego sie raczej nie stosuje i wymagaloby
specjalnej konstrukcji silnika)
3. Zmiana napiecia zasilajacego (tutaj zmiana predkosci jest bardzo mala i
tak jak to zostalo wspomniane wynika ze zwiekszenia poslizgu)

No chyba ze to silnik pierscieniowy. To sa jeszcze inne sposoby regulacji.





Temat: Alternator a pradnica w lokomotywie spalinowej


raczej a nawet na pewno musialby skoro taka pradnica jest napedzana
silnikiem spalinowym.
przy nowym rozwiazaniu technicznym uklad wygladalby pewnie tak diesel
pradnica synchroniczna-falownik-silnik pradu przemiennego


A dokładniej tak: dieselpradnica synchroniczna-prostownik-falownik-silnik
pradu przemiennego

GN





Temat: Jaki totyp silnika ?


 Może być synchroniczny.


nie może być - miałby dwa pierścienie ślizgowe, wirnik jest inaczej
uzwajany.


Regulacją obrotów uzyskuje się z falownika, problem
jest trochę skompliokowany, ale sprawność układu jest najlepsza.


Ale to pozostaje konstrukcyjnie silnikiem asynchronicznym - obroty nie są
synchroniczne ani do sieci ani do falownika, ani do wypadkowego pola...

Niemniej jednak, przeciw tej teorii mówi grubość kabli od wirnika - silnik
pod taki układ pracy, jak sugerujesz, ma oba uzwojenia tak samo ,,grube'',
bo falownik pracuje z sieci. Przy zwartym wirniku napięcia są małe, prądy
duże i opornica może też być grubym drutem, bo rezystancje są małe.





Temat: lekkie NTG - silniki asynchroniczne
Witam
Co do częstotliwości podsynchronicznej.
Jeśli wirnik się kręci z jakąś prędkością to można znaleźć taką częstotliwość
dla, której wektory pola stojana i wirnika będą przesunięte o stały kąt.
Tą częstotliwość nazywa się częstotliwością synchroniczną.
Jeżeli teraz zwiększymy częstotliwość stojana to mamy doczynienia z silnikiem.
Jeśli zmniejszymy częstotliwość silnik będzie pracował jako generator oddają
energię do sieci. pobierając jednocześnie energię bierną.
Jeżeli zatem do silnika podłączymy falownik to możemy przy zmianie

prędkości bliskiej zeru.
Zbyszek




Temat: Czy każdy silnik to prądnica?


| Silnik indukcyjny będzie również pracował jako prądnica gdy
| będzie podłączony do sieci i napędzony ponad prędkość synchroniczną.
| Wtedy jednak do sieci oddaja energię czynną, pobiera zaś bierną
| indukcyjną niezbędną do wytworzenia pola.

czy na takiej zasadzie dzialaja generatory w elektrowni ?


w elektrowni sa maszyny synchroniczne, to troche inna bajka ;-)





Temat: Regulator... silnikow jednofazowych


Jeżeli to dla Ciebie tylko temat do poględzenia to po co zabierasz głos? Dla mnie
zagadnienia napędu elektrycznego są po prostu ciekawe i nie jest to temat "O wyższości
ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA". Wracając do meritum..


Po pierwsze nie chciałem nikogo urazić, a temat napędów interesuje mnie
tak samo jak wszystko co jest z prądem związane. Stwierdzenie "O
wyższości ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA NAD ŚWIĘTAMI WIELKIEJ NOCY" miało
podkreślić że maszyny tych typów nie są bezpośrednio porównywalne. Każda
ma swoje dziedziny zastosowań. Wybacz jeśli nie było to zbyt czytelne.


Po rozruchu silnik bedzie podążał za polem stojana z częstotliwością
mniejszą od częstotliwości sieci (jak trójfazowy indukcyjny).


Wszystko prawda, tą drobną różnicę nazywamy poślizgiem i wynosi ona ??
Co bys nie powiedział siłą sprawczą obracania się wirnika jest to pole
które pojawia się i znika (nie mówię już o polu rozruchowym). To pole
indukuje prąd w zwartych zwojach wirnika... itd. Zmierzam do tego że to
jest nadal asynchroniczny silnik prądu przemiennego z wszelkimi tego
wadami i zaletami, tylko zamiast trzech rąk do kręcenia karuzelą używa
jednej i poślizg przez to podlega większym wachaniom niż ma to miejsce w
maszynie 3-fazowej, nadal jednak dąży do osiągnięcia prędkości
synchronicznej.
Pozdrowionka RUBIK





Temat: PBL3717 a silniczek DC.


| PS. Aha, i co to jest tryb

Powinno byc
PS. Aha, i co to jest - tryb pracy (lub praca) "wolnego kola"?


To znaczy, że możliwe jest odpięcie silnika od sterowania i pokręcenie jego
osią z zewnątrz. Silniki krokowe stanowią niezłe prądnice synchroniczne (nie
pod względem sprawności, tylko napięć...) i jeśli układ jest bylejak
zrobiony, to przywalenie napięciem z obracającego się silnika może go
uszkodzić.
Przeważnie wolne koło = diody między uzwojenia a zasilanie, tak, że jak
napięcie indukowane w uzwojeniach przekracza napięcie zasilające, "nadmiar"
oddawany jest do zasilania.





Temat: hamowanie silników


Zaraz, zaraz - a silnika indukcyjnego nie można czasem hamować prądem
stałym?


tylko o tyle, o ile się on się ma kręcić...


No i gdzie tą opornicę zapiąć? bo falownik to ja rozumiem - ustawiasz
częstotliwość mniejszą od synchronicznej do aktualnych obrotów i hamujesz.


a, jasne, hamujesz, a ta energia, co ją wyciągasz z silnika, to się gdzie
podziewa? Zgadnij.





Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed


i obraca sie w przeciwnym kierunku przy hamowaniu ed?


Też mnie to zawsze intrygowało...


Jak
wyglada uklad przy hamowaniu (czy silniki sa polaczone rownolegle czy w
szereg)? Jakis schemat ma ktos moze?


Ostatnio ktoś studiował schemat 105N i doszedł do wniosku, że uzwojenie
wzbudzenia przy hamowaniu ed zasilane jest z trakcji (!) - nie bardzo chce
mi się w to wierzyć.


Jak jest rozwiazane hamowanie silnikami asynchronicznymi? Poprzez
zmniejszenie czestotliwosci do podsynchronicznej?


Nie wiem, ale wydaje mi się, że w silniku Asynchronicznym nie ma czegoś
takiego jak częstotliwość synchroniczna, a co za tym idzie podsynchroniczna.

pozdrawiam





Temat: Problem - napiecie z sieci...


pompa ma 200W silnik asynchroniczny. Innego systemu obiegu wody niestety nie
ma :)


Cholera, to ty masz duże wanny a nia akwaria. Skoro silnik jest
asynchroniczny to jego obroty baaardzo mało zależą (jakieś np. 2%) od
twoich zmian napięcia, ponieważ silnik asynchroniczny jest w
rzeczywistości całkiem "synchroniczny". Czyli ten wpływ jest do
pominięcia, niestabilności przepływu pochodzą z innego źródła a ty
musisz sobie założyć automatykę reagującą na poziom wody w dolnym





Temat: Zasilacz do PC i silniki krokowe


Zastamawiam sie, czy nie przerobić zailacza do PC (AT/ATX) tak, aby w
gałęzi 5V dawał mi 4V-6V. Powinno to byc bardzo łatwe poprzez zmiane
rezystorów w dzielniku. Marwi mnie jednak coś innego: zailacz ma
przetwornicę która może niekoniecznie lubić pobieranie szpilkowe prądu.
Silniki będą kręcić się dość synchronicznie (ten sam krok jednocześnie na
4-5 silnikach na raz). Po drugie obciążenie jest indykcyjne.


Bateria odpowiednio dużych kondensatorów rozwiąże problem.





Temat: co za silnik oni tam wsadzili
 Witam


Silnik to tak na 99% bezkomutatorowy (BLDC). Konstrukcja dobrze znana
modelarzom i szeroko stosowana do napędu płyt w napędach CD/DVD, dyskach
twardych itp. Oczywiście do motorka musi mieć odpowiednio większą moc, ale
zasada działania identyczna. Niemcy od pewnego czasu robią motoszybowiec z
napędem elektrycznym (nie model, a duży ptaszek o rozpiętości skrzydeł 17m
z motorkiem 45kW).
Problemem nie jest silnik tylko "paliwo".


no ja wiem ze BLDC, tylko sie zastanawiam jak oni wsadzili tyle kW w takie
małe koło, dla porównania sam silnik AC 15kW jest pewnie cięższy niż pół
tego motoru.

paliwo .. dobrze liczę ze tam siedzi aku 125 V, 30 Ah ? ile to będzie
paluszków ... 1200 ??!! 1100 baterii od komórki :-)
no i czemu NiMH, a nie Li-xxx ( cena ? ekologia )

ile taki pakiecik 125 V 3,7kWh moze kosztować ? jako cześć zamienna pewnie
drożnej niz sam motorek ...

ps, powie mi ktos jaka jest różnica w budowie między BLDC a AC
synchronicznym ?





Temat: Maxtor DiamondMax Plus 9 - a wnętrze

Niech ktoś potwierdzi, ale wydaje mi się, że w HDD NIE MA silnika
krokowego, jest synchroniczny (?).


Masz rację. Synchroniczny, 3 fazowy. Krokowe były w starszych stacjach
dyskietek do przesuwania głowicy.
Prędkość obrotowa silnika krokowego jest porażająco mała (nie do tego się je
robi) a talerzami dysku trzeba krecić dosyć szybko.




Temat: hamowanie silników


a) falownik i kawał opornicy do tracenia mocy.
b) falownik z odzyskiem i coś, co spożytkuje te 0.75kW


Zaraz, zaraz - a silnika indukcyjnego nie można czasem hamować prądem
stałym?
No i gdzie tą opornicę zapiąć? bo falownik to ja rozumiem - ustawiasz
częstotliwość mniejszą od synchronicznej do aktualnych obrotów i hamujesz.

Mirek.





Temat: nowy rekord prędkosci TGV


Mnie zaintrygował proces wyhamowania składu. Przy takiej prędkości
okładziny klocków zapewnie nie wytrzymałyby zbyt długo. Jednostka
miała jednakże silniki zarówno synchroniczne (z magnesami trwałymi),
jak i asynchroniczne, więc hamowanie, podejrzewam, polegało na
stopniowej regulacji prędkości wirowania pola magnetycznego w
silnikach. Jak myślicie? Jak było?


Myślę, że przy takich prędkościach opory są tak duże, że bez napędu pociąg
dość szybko by samoistnie wytracił prędkość do bardziej "hamowalnej".





Temat: timing petli synchronicznie 100kHz


|  Dlatego taki timer hardware'owy, odpowiednik Builderowskiego eventu
| OnTimer bylby bardzo odpowiedni,tylko czy to ma szanse dzialac pod
| Windowsem?

Te timery są w użyciu przez system.  Sugeruję raczej mierzyć czas przy
pomocy instrukcji RDTSC (1F 30 ZTCP -licznik taktów CPU w EDX:EAX)


Witam wszystkich,
dzieki za odpowiedzi. Jednak sa programy,ktore synchronicznie steruja przez
LPT silnikami krokowymi,i to z czestotliwoscia rzedu 50kHz, spod Windowsa,
jak i spod DOSa (te wykorzystuja timer z plyty glownej,jak sobie radza
Windowsowe- nie wiem).
Bardzo ciekawa jest instrukcja RDTSC, szkoda tylko ze czas zalezy od
taktowania procesora. No i gdybym chcial na 1GHz procesorze osiagnac moje
10us,musialbym sprawdzac kiedy zawartosc EDX:EAX zwiekszy sie o 10000, ale
takie liczenie zapchaloby chyba calkiem procesor, o ile sie nie myle
(wielopotokowosc?jakos sprytniej sie da?)?No i w jaki sposob wywolac co te
10us z wstawionego kodu Assemblera funkcje C?
Dzieki za podpowiedzi





Temat: silnik do napedu

| a moze cdrom??? jakie tam sa silniczki?
| rozbielal ktos takie napedy???

| Synchroniczne 3 fazowe - looknij na pl.rec.modelarstwo,
| ktos tam przerabia silniczki od CDROM i oferuje do sprzedazy -
| jako modelarskie do samolotow. Kiedys nawet puscili tam filmik z
| lotem takiego modelu - potrafil zawisnac na smigle.

 a na jakie napiecie znamionowe sa te silniczki?
5 czy 12V???


Jest strona z dokładnym opisem przeróbki silnika od CD. Znajdz ją sobie i
bedziesz wiedział wszystko. Tomek





Temat: Obciążenie indukcyjne a różnicówka


jak na moment przerwiesz zasilanie silnika asynchronicznego, to prąd w
wirniku krótkozwartym płynie jeszcze, ale pole obraca się
synchronicznie. jak pechowo trafisz załączając go ponownie to indukowane
w stojanie napięcie może wypaść w przeciwfazie do sieciowego -
krótkotrwałe ciężkie zwarcie z tego wychodzi.


Trudno mówić o ciężkim zwarciu gdy ten silnik ma uzwoje nie o rezystanci
rzędu kilkudziesięciu omów.


Może po prostu różnicówka jest szybsza? Mi się udało wywalić bezpiecznik
3x32A na 380V na przyłączu w laboratorium a bezpiecznik 3x16A na stole
nie wyłączył się.


Różnicówka nie ma zabezpieczenia nadprądowego. Prąd 25A jest prądem
znamionowym (podobnie jak w wyłącznikach).
A że bezpieczniki typu S nie są niestety selektywne to inna sprawa.
(niekoniecznie bezpiecznik o mniejszym prądzie znamionowym wyłącza się
wcześniej niż ten o większym podczas zwarcia) .

A co do okapu to jednak dziwna sprawa... Można spróbować podłączyć okap
przez jakiś filtr przeciwzakłóceniowy (np. dla sprawdzenia przez listwę
zasilającą od komputera).
Pozdr
EM





Temat: SKM Warszawa - kleska wstyd i rozpacz


A czy byłbyś w stanie określić czy jest możliwe przeprowadzenie modernizacji
EW58 tak aby uzyskać:
- mniejszą energochłonność (zbliżoną do EN71)


bardzo dobry efekt w jednostkach tego typu mogło by przynieść zastosowanie
rozruchu impulsowego i hamowania odzyskowego choć już same uruchomienie
hamulca elektrodynamicznego daje duże oszczędności na klockach hamulcowych
zresztą bardzo bardzo kosztownych (obecny układ TUHEX zmniejsza zużycie
klocków nawet o 91% przy prędkości początku hamowania =86km/h i masie
jednostki obciążonej 170t oraz współczynniku mas wirujących =1,08
(EW90 przy dziennym przebiegu 444km zużywała ok. 1kg żeliwa
na klocek x 32 klocki a komplet trzeba było wymienić już po 8- 9 dniach
(dzienne zużycie to 5mm a graniczne wytarcie to 45mm))
stan obecny energochłonności próbowałem przedstawić w wątku "EW58 EN57
porównanie energochłonności"


- niższą masę jednostki?


 bez użycia silników asynchronicznych czy synchronicznych nie ma co liczyć
na obniżenie masy EW58 (projektowana przez OBRPS Poznań ezt 10WE z silnikami
asynchronicznymi=8 na jednostkę o mocy 225kW i aparaturą od ABB o układzie
wagonów , wymiarach
a nawet wyglądzie jak EW58 (4 drzwi na wagon jak EW60) miała mieć masę 123,4t))

Jaką aparturę elektryczną należałoby zastosować?
Czy koszty takiego działania byłby znacząco wyższe od modernizacji EN57?


sama ilość wagonów silnikowych już decyduje o kosztach samych rewizji
w porównaniu do EN57
Pozdrawiam





Temat: Audycja o szwajcarskich lokomotywach


| Przepraszam - na pewno SYNCHRONICZNY? Nie komutatorowy czasem? Przeciez
| czestotliwosc obnizono po to, aby wlasnie komutatorowe silniki na AC
| wprowadzic.

Racja ! Oczywiście że komutatorowy !
Przepraszam za wprowadzanie w błąd.


Z synchronicznym by się nie najlepiej zmieniało prędkośc, bo bezstopniowych
przekładni to jakoś w czyms większym od skutera nie widzę :)

Pozdr
Michał





Temat: nowy rekord prędkosci TGV


przed chwilą w TV widziałem relacje na żywo ...
największą prędkość miał na  PK193.9  - 574.6 km/h


Jeśliby to kogokolwiek interesowało, przy maksymalnej prędkości (574,7 km/h)
koła obracały się z prędkością... 46,5 obrotów na sekundę! Trzeba podkreślić,
że nie są to ogromne koła, do rekordu użyto zestawy kołowe o średnicy 1092 mm
(zamiast 920 mm, które są stosowane w normalnej eksploatacji).

Mnie zaintrygował proces wyhamowania składu. Przy takiej prędkości okładziny
klocków zapewnie nie wytrzymałyby zbyt długo. Jednostka miała jednakże silniki
zarówno synchroniczne (z magnesami trwałymi), jak i asynchroniczne, więc
hamowanie, podejrzewam, polegało na stopniowej regulacji prędkości wirowania
pola magnetycznego w silnikach. Jak myślicie? Jak było?





Temat: Silnik DC + zasilacz impulsowy + PWM + uP


Mozesz jeszcze zintegrowac sterowanie z zasilaczem impulsowym z
prostownikiem synchronicznym.
Nie, PWM jest OK...


Mozna dodac, ze przedpisca niech sobie pooglada noty aplikacyjne
scalonych sterownikow silnikow, majacych to wszystko co on potrzebuje
wliczajac PWM.




Temat: Poszukiwani b. pracownicy FONICY


nikt mi nie
powie, ze konstruktorzy Fonicy byli w czyms gorsi! Patrzac na ich
opracowania - powstale w real-socjalizmie zwlaszcza - nie ustepujace
wiele technicznie "zachodowi".


Wybacz, ale ja powiem. Okolo 1975 dostalem (mam je do dzis) chassis
Duala 1224 - model "oczko" ponizej klasy Hi-Fi z uwagi na (swoja
droga swietna) wkladke ceramiczna i silnik dwubiegunowy asynchroniczny.
Konstrukcja, wykonanie i dzialanie w porownaniu z nawet sporo pozniej
produkowanymi krajowymi kreciolami jakby z innej planety. Kazdy szczegol
mechaniki przemyslany do bolu - przykladem moze byc pasek blachy, ktory
sluzy jednoczesnie do przelaczania srednicy plyty przy zmianie z 33 na 45
obr/min oraz do recznego unoszenia ramienia gramofonu. Przykro mowic, ale
dla mnie gramofony Fonica ze swoimi wiecznymi problemami z silnikami,
paskami, zylka wedkarska i spadajacymi jak kamien liftami to trzeci, albo
i czwarty swiat.

P.S. Dual 1225 Hi-Fi z czterobiegunowym synchronicznym silnikem wlasnie
stoi na alletanio za zlotowke ;).





Temat: regulator obrotow silnika trojfazowego - jak


Odrazu musisz sie przygotowac ze regulacja bedzie bardzo mizerna. Poniewaz
silnik 3faz chce sie krecic synchronicznie z wirowaniem pola magnetycznego
(3fazowego, o predkosci 50hz) to najlepsza metoda regulacji to zmiana
czestotliwosci,.......................--
| Bartlomiej Kuzniewski

| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173


Very dzieki, konkretnie i na temat, mam juz jasnosc sprawy.
pozdr jurek.





Temat: proste wykonywanie obwidów drukowanych
Hello Zbych,


| Tak - laminator sprawdza się doskonale. Oczywiście po podkręceniu
| temperatury. 22 cm szerokości i dowolna długość wystarczą? ;-P
Mam pytanko. Spowalniałeś w jakiś sposób przesuw ?


Nie.


Rozgrzałem laminator do około 190 st. (wyżej nie chcę bo zaczyna się


Nie wiem, do ilu rozgrzałem - nie mam czym zmierzyć.


z niego wydobywać dymek :-)


Używam bez pokrywy.


i toner ledwo co się przykleja do laminatu. Wydaje mi się, że
przesuw jest trochę zbyt szybki i laminat nie ma czasu się nagrzać.


Przepuść drugi i trzeci raz...


Próbowałem spowolnić silnik obniżając na nim napięcie, ale efekt był
marny.


Tam zazwyczaj są silniczki synchroniczne.


Jak to wygląda w twoim przypadku ?


Przepuszczam płytkę 3 razy.





Temat: zasilacz 115/200V 400Hz ???


czas mnie goni bardzo stad moje pytania na tej grupie.
nie ma czasu na eksperymenty.


Nie widac, zeby Ci sie spieszylo, bo detale problemu wypuszczasz,
jakbys niepodleglosci bronil.


z rozmów z dostawce falowników siemens np: MICROMASTER 430
wynka ze owszem specyfikacja obejmuje 400Hz ale własciwie nikt tego nie
używa i moc może byc znaczaco niższa
niż dla nominalnego 50-100Hz (hmm tak powiedział)
do tego jeszcze trzeba dac transformator podobno dla obniżenia do 115v
i cena zbliża się już do 4500euro +vat + transformator + mozntaz itp.


no to pusc w kanal.


| I koniecznie musi być ładna sinusoida? A w samolocie jest?
ogólnie dla zasilania w lotnictwie obowiązuje norma P/N 6858
np. THD <3%  IHD <2%
itp.


Walnij przetwornik elektromechaniczny i tyle. Pogon z prostownika
silnik DC, a tym pogon obcowzbudna maszyne synchroniczna jako
generator. Ladniejszego sinusa duzej mocy taniej nie dostaniesz.





Temat: Pomiar prądu przez uC.
Witam!

Musze zmierzyć prąd pobierany przez silnik za pomocą uC.

Założenia są następujące:

1) pomiar co pare minut
2) prądy od paru amper do paruset amper (z przekładnikiem)
3) prąd przemienny "czysty" bez falownika

ad 1) To powoduje że mogę na spokojnie wyprostowac sygnał i wyliczyć
wartośc skuteczną w sposób prymitywny (dioda+kondensatro+może
rozładowywanie synchroniczne). Czy to dobry pomysł ?

ad 2) Zastosowanie przekładnika rozwiązuje problem, ale pytanie mam
jescze takie: Czy typowy przekładnik daje sygnał prądowy (wtedy pewnie
rezystor trzeba dorzucić) czy też napięciowy (od razu na A/C z
zabezpieczeniem).





Temat: paski i kółka do napędu - pytanie
1.Czy w Polsce jest jakiś producent albo
dystrybutor pasków i kółek zębatych do
napędu synchronicznego (chodzi o kółka
do silników krokowych i paski z ząbkami)
w automatyce przemysłowej

2. Czy w tej dziedzinie jest jakaś standaryzacja
czy też producent urządzenia zamawia paski
u producenta pasków na dowolny rozmiar,
grubość, ilość zębów itd. (to było by chyba
nienormalne).

Leszek Wieczorek





Temat: Falownik 12DC/12AC 0.5A ....
:-)))) już wyjaśniam
Więc potrzebny ten falownik do zasilania mechanizmu zegarowego który jest
zasilany z sieci poprzez zasilacz 12V /50Hz. Pobór prądu tegoż silnika ( nie
wiem czy synchroniczny czy asynchroniczy) to ok 0.4A
Kłopot w tym że chcę ten mechanizm zegarowy uruchamiać w szczerym polu gdzie
nie mam dojścia do sieci.  Co do precyzji przebiegu na wyjściu to trudno mi
powiedzieć ale mechanizm zegarowy jest urządzeniem dość precycyjnym bo służy
do prowadzenia teleskopu.
Kaloryfera nie chce robić bo akumulator ( żelowy - jeszcze go nie mam)
będzie możliwie małej pojemności , aby nie był za ciężki i dobrze byłoby aby
straty były jak najmniejsze.

Pozdrawiam
Piotr





Temat: Szynobus 105N :)


Myślałem raczej o czymś na wzór tradycyjnego autobusu. Silnik 180KW (105N ma
4x40KW) np. z Ikarusa 280 lub nowszego typu (na gaz!:) przekładnia
automatyczna, przeniesienie napędu za pomocą przekładni...


Gaz sie nie opłaca. Przy wiekszych mocach diesel jest jednak
niezastąpiony. Natomiast zastosowanie generatora+prądnicy upraszcza
znacznie ilość modyfikacji. Wystarczy zaprojektować zestaw prądotwórczy
dający 600V stałego (n.p. prądnica synchroniczna i prostownik) +
automatyka (wzbudzenie i obroty) i można jechać.


Pozostaje kwestia hamulców...


A co, 105N nie ma hamulców???





Temat: paski i kółka do napędu - pytanie


1.Czy w Polsce jest jakiś producent albo
dystrybutor pasków i kółek zębatych do
napędu synchronicznego (chodzi o kółka
do silników krokowych i paski z ząbkami)
w automatyce przemysłowej


A już ci ze sa...i to kilka, tak z głowy to przychodzi mi do głowy np:
archimedes (k.Torunia), OBRUSN, yyyy....moze Wobit? eee chyba nie ;-)


2. Czy w tej dziedzinie jest jakaś standaryzacja
czy też producent urządzenia zamawia paski
u producenta pasków na dowolny rozmiar,
grubość, ilość zębów itd. (to było by chyba
nienormalne).


Nie mam pojęcia, ale udało mi się dopasować pasek zebaty z singer-ki
(maszyna do szycia) z kółkami z melaksera (nie wiem jakiej produkcji)
:-) wiec pewnie tak.





Temat: Falownik - pytanie

niejaki(a): jerry1111 z adresu


Wez to na logike - jak jest uszkodzony gorny tranzystor (na zwarcie) i
driver to stwierdzi, to go po prostu nie bedzie sterowac. Tylko co z
dolnym? Bo trzebaby jakos przekazac informacje do drivera dolnego
tranzystora... albo zrobic 'synchroniczne' testowanie - zeby ten dolny
wiedzial, ze jego gorny kolega odparowal.


No właśnie o to mi chodziło. Driver stwierdzając zwarcie tranzystora
oszczędzi sobie trudu jego włączania ale to i tak nic nie zmieni a układzie
bo ten tranzystor i tak przewodzi. Podobnie jezeli tranzystor jest
przerwany.

Procesor sterujący może dużo więcej dowiedzieć się o stanie mostka i dzięki
temu odpowiednio zareagować mierząc np napięcia zacisków wyjsciowych.
Jeżeli napięcie w którymś miejscu nie zgadza się z oczekiwaniami procesora,
np: jest + zasilania mimo że nie był włączony górny tranzystor, to może on
coś zrobić żeby nie powiększyć strat - w tym przypadku to tylko w jakiś
kontrolowany sposób wyhamować silnik i wyłaczyć całość.

A informacja którą ma driver dzięki tej diodzie przyda się w takim układzie
tylko jemu - na zasadzie: skoro jest zwarty tranzystor to go nie sterujemy
bo pewnie bramka też ma zwarcie i driver będzie przeciążony.





Temat: Obciążenie indukcyjne a różnicówka


Różnicówka najczęściej wywala, kiedy ustawi się przełącznik między biegiem 1
a 2, a następnie cofnie do 1 biegu.


jak na moment przerwiesz zasilanie silnika asynchronicznego, to prąd w
wirniku krótkozwartym płynie jeszcze, ale pole obraca się
synchronicznie. jak pechowo trafisz załączając go ponownie to indukowane
w stojanie napięcie może wypaść w przeciwfazie do sieciowego -
krótkotrwałe ciężkie zwarcie z tego wychodzi.


Ponieważ faza i zero wchodzą do jednego
przełącznika, przez moment myślałem, że to kwestia zwarcia, ale to raczej
nie możliwe, bo poza różnicówką 25 A, obwód chroni jeszcze S191 16 A, który
nie wywala.


Może po prostu różnicówka jest szybsza? Mi się udało wywalić bezpiecznik
3x32A na 380V na przyłączu w laboratorium a bezpiecznik 3x16A na stole
nie wyłączył się.





Temat: Jakie sa silniczki w CD-ROM ?
Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 04-07-01 11:42 rozrabiak
nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:


Plasiam, chodziło o wzbudzenie, gdyz zazwyczaj synchroniczne
obcowzbudne..


Silniki DC bezszczotkowe(bo tak się nazywają te z CD-ROM-ów) nie mają
uzwojenia wzbudzenia! One mają wzbudzenie w postaci magnesów trwałych.





Temat: programator elektroniczny w pralce
on 29 Jul 2002 15:50:00 -0700 in


jak nalezy rozumiec termin "programator elektroniczny" w przypadku
pralek?


Tak, że nie ma bębenka z krzywkami zasuwającego z silniczka
synchronicznego.


sadzilem ze mechanicznych programatorow juz sie nie robi, ale w
obliczu wytluszczonych w reklamach pralek "programatorow
elektronicznych" mam watpliwosci.
byc moze wiecie cos o programatorach w pralkach bosch, indesit,
elektrolux - od ktorego modelu wzwyz powinienem oczekiwac
nie-mechanicznego programatora.


Whirlpool (AFAIR to jest whirlpool) w domu (daleko) ma mechaniczny +
elektronikę do sterowania silnikiem itd.

Tzn. centrum jest mechaniczne, peryferia zelektronizowane nieco, nie
wiem, jak bardzo - nie rozbierałem ;-)





Temat: zasilacz 115/200V 400Hz ???


Nie widac, zeby Ci sie spieszylo, bo detale problemu wypuszczasz,
jakbys niepodleglosci bronil.


musze zaplacic do konca listopada.


Walnij przetwornik elektromechaniczny i tyle. Pogon z prostownika
silnik DC, a tym pogon obcowzbudna maszyne synchroniczna jako
generator. Ladniejszego sinusa duzej mocy taniej nie dostaniesz.


hałasuje toto
chciałem rozwiazanie aleganckiego.
doraźnie mógłbym zainstalowac gotową przetwornicę radziecką, ale jakos mnie
ten pomysł odrzuca
nie moge też klecić samodzielnie urzadzenia.
chodzi o nabycie produktu.





Temat: generator 3-faz - jak wykonac ?


IMHO jedyne sensowne, tzn. względnie tanie, małe i _działające_)
rozwiązanie
to bezpośrednia synteza. Proponuję wziąć trzy DDSy, pogonić je ze
wspólnego
zegara, wpisać zadane przesunięcia fazowe i wystartować synchronicznie.


Dzieki Marku za wyczerpujaca odpowiedz. Szczerze, to o DDSach jeszcze nie
slyszalem. Poczytalem pobieznie linki, ktore zapodales i stwierdzam, ze to
bedzie jednak to, o co mi chodzilo. Uklady DDS w liczbie 3szt moze i wyjda
drogo, ale IMO stosunek mozliwosci/cena wydaje sie korzystny.

Po drodze oczywiscie wpadlem na pomysl, zeby zastosowac bardzo szybkie
zrodlo napiecia odniesienia i puscic je na multiplekser analogowy - bodajze
cmos4051. Pomysl z zastosowaniem silnika jako generatora, doslownie mnie
rozwalil. Niby w sumie tak tez mozna :)

Pozdrawiam wszystkich.





Temat: Metoda uzyskania sinusa 100 Hz z sieci 50Hz?


| Tak. Jestem pewien, że częstotliwość generatora synchronicznego jest

Dodatkowym problemem będzie znalezienie producenta generatora (prądnicy) o
mocy 50...100kVA, chętnego do zrobienia 100Hz
Czy w Polsce ktokolwiek takie moce robi ????
U nas nie ma producenta maleńkich elektrowni wodnych czy wiatrowych ani
takich spalinowych zespołów prądotwórczych na 50Hz, a co dopiero na 100Hz


silniki 30kW to jeszcze sa produkowwane - np Indukta, normalnie w
katalogu maja. 3,6,9 biegunow.

Pytanie czy byliby sklonni zamienic klatke na uzwojeniw wzbudzenia ..

J.





Temat: złe obciązenie silnika ??


a jaki to silnik ?
bo jeśli synchroniczny to jak najbardziej korzystne :)
(silnik synchroniczny pracujacy na biegu jałowym poprawia cos fi sieci).


Silnik asychroniczny ...  6KV





Temat: Silnik z HDD - jak to sterowac


Wlasnie wymontowalem silnik z HDD :-)
Ma to to 3 wyprowadzenia
Jaki to silnik i jak to sterowac ?


Synchroniczny 3-fazowy. Są do tego miniaturowe falowniki, zapewne jest
takowy na płytce z elektroniką.

pozdr.





Temat: silnik 3 faz >35000rpm gdzie ?


takei pytanie czysto teoretyczne
a czy wogole da sie zbudowac silnik 3 fazowy w ktorym wektor pola


Silnik komutatorowy bocznikowy trójfazowy. Szeregowy też, ale tylko do
1,5 prędkości synchronicznej.





Temat: Silnik synchroniczny i 2f
Witam,


        Jako że nie mam pod ręką niczego, na czym mógłbym eksperymentować,
pozwólcie że zapytam. Mały, jednofazowy silniczek synchroniczny  - jaka
jest _realna_ stabilność obrotów w związku z pływaniem częstotliwości
przemysłowej, w obrębie kilku godzin I zmiany ? Rozwiązanie stosowane
obecnie ( silnik DC przekładnia zębata + pasowa , LM317,  ) daje mi
stabilność w tym czasie rzędu 0.75%, trochę za dużo.


Trochę nie rozumiem problemu. Jeżeli obroty są stabilne to w czym jest
problem.
Silnik synchroniczny synchronizuje prędkość obrotową do prędkości pola
wirującego, która jest pochodną częstotliwości napięcia zasilającego.
Zatem jeżeli silnik zasilisz z sieci to jego niestabilność prędkości
obrotowej będzie pochodną niestabilnośći częstotliwości na zasilaniu.
Piszę pochodną bo jeszcze musisz wziąźć pod uwagę dynamikę całego
układu. Chodzi mi głównie o to jakie masy masz na wale, a dokładnie
momenty bezwładności. Chodzi bezwładność układu. Jeżeli będziesz miał
chwilowe wachnięcie częstotliwości sieci do przy "dużych masach na
wale" może być w ogóle nie zauważalne to w prędkości obrotowej.


        Druga sprawa: czy taki silniczek synchroniczny da się chwilowo pogonić
2 x szybciej w jakimś prostym układzie, w którym dałby on co najmniej
50% momentu znamionowego przy 1f ? Chodzi mi o jakiś banalny układ,
który by umożliwiał kilkusekundowe "szybko w przód". Mostek Greatza z
kondensatorem odcinającym składową stałą zadziała ?


Do sterowanie prędkością obrotową takich silników stosuje sie
falownik. Czyli układ który będzie zmieniał częstotliwość napięcia
zasilania.
Rozwiązanie proste jeżeli zastosujesz gotowy falownik. Jeżeli chcesz
sam zbudować to trochę więcej roboty.
Nie zasilałem nigdy takiego silnika z Gretza i kondensatora, więc nie
wiem jak się zachowa silnik. Ale nie wydaje mi sie to dobrym
rozwiązaniem. Co prawda częstotliwość pierwszej harmonicznej będzie
dwukrtonie większa ale amplituda będzie dużo mniejsza. Więc nie wiem
czy wyjdziesz z mocą na wale. Poza tym kondensator jako filtr
składowej stałej będzie obciążonym dużym prądem.

Pozdrawiam
Andrzej


"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem


P.s.

Dobry cytata ;-)





Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed

Otoz w podrecznikach


asynchroniczna
jak najbardziej istnieje.


To jest święta prawda, tylko trudno sobie wyobrazić prądnicę która żeby
oddawać energię musi być zasilana. Prądnica asynchroniczna to nie dynamo
rowerowe.
Silnik asynchroniczny to jest najczęściej spotykany silnik (najbardziej
sprawny), maszyny przemysłowe, wentylatory, wszystko co lubi pracować ze
stałą prędkością i nie musi byc sterowane chodzi na takich silnikach.
A prądnicę z takiej maszyny robimy w ten sposób, że zasilamy ją np. z sieci
50Hz, jeśli ma 1 parę biegunów to będzie się kręciła z prędkością prawie
3000obr/min. "Prawie (trochę mniej niż)" bo jest asynchroniczna a 3000 to
jest właśnie prędkość synchroniczna. Teraz zasilamy ją mechanicznie tak by
wirnik kręcił się szybciej niż 3000rpm. Im szybciej, tym większy jest ujemny
poślizg i tym więcej energii maszyna oddaje. Zrozumiałe jest że próbując ją
rozpędzić jeszcze bardziej musimy włożyć energię i to nie jest tylko energia
na straty mechaniczne, tylko ta która pójdzie do sieci.
Prądnica stawia nam opory, czyli hamuje. Jak przestaniemy ją "dopędzać"
wróci do swoich (3000-poslizg)rpm. i będzie silnikiem.

I teraz o ile ta pralka "Polar PS663P" miała silnik synchroniczny to podczas
przełączenia (zmiany liczby par biegunów wynikającej z konfiguracji uzwojeń)
zmieniła się prędkość wirowania pola stojana. Wirnik po przełączeniu wirował
szybciej niż pole (czyli tak jakbyśmy go wcześniej dopędzili). Nastąpiło

straty w uzwojeniu wirnika. Czyli to o czym mówiłem wcześniej.


Nie spotkalem sie z samowzbudna pradnica synchroniczna. Nie twierdze, ze
jej nie ma,
ale trudno mi sobie  wyobrazic proces samowzbudzenia.


Kolega Arekemiz miał rację co do prądnicy synchronicznej z małą prądniczką
prądu stałego na wale. Ale co do "magnetyzmu szczątkowego" to rzeczywiście
pomyliło mu się z maszyną prądu stałego (komutatorową).


Chyba ze chodzi o pradnice na
magnesach trwalych - ale tu w ogole nie ma mowy o pradzie wzbudzenia.


Jasne że istnieją takie prądniczki synchroniczne, najlepszym przykładem jest
dynamo rowerowe (tylko dosyć skomplikowanym). Są także tzw. prądnice
tachometryczne, one działają także na tej zasadzie.

Pozdr.





Temat: Audycja o szwajcarskich lokomotywach

Witam !

| Rzeczy widziane pierwszy raz:
| - w elektrowozie naped ?wiazarowy? - duze kola jak  w parowozie, naped
| przekazywany dzwigniami na zewnatrz ukladu.

Dość klasyczne podejście związane ze sposobem zasilania. Trzeba pamiętać
że
w Szwajcarii obowiązuje system zasilania AC 15 kV 16 2/3 Hz. W związku z
tym
stosowano duży silnik synchroniczny zasilany tymże napięciem ...


Fakt, zajarzyłem konsekwencję


| - lokomotywa zwana krokodylem - elektrowoz osmioosiowy, 2 skrajne male
jak
w
| parowozach, szesc srodkowych napedzanych w grupach po 3 (jak wyzej). co
| najsmieszniejsze jeden pantograf na srodkuna kabinie, a z przodu i tylu
| przedzial silnikowy [..]

A to także konsekwencja parowozowego podejścia, czyli kabina w środku
pojazdu, a maszyny przed i za.


Nie widzialem parowozu ktory mialby kociol i przed i  za kabina , byly takie
?

Poza tym jak kroko wyrabiał na łukach ?
Strasznie toto długie było ....


Lokomotywy ze silnikami trakcyjnymi umieszczonymi w wózkach i kabinami na
czole pociągu wywodzą się ze szkoły tramwajowej budowy lokomotyw. I były
najwcześniej stosowane z trakcją na prąd stały czyli DC 700,800,1000,1500
czy 3000 V. Przy ich budowie stosowano doświadczenia z konstruowania
pojazdów tramwajowych i nie bez znaczenia było stosowanie podobnego
systemu
zasilania i sterowania.


Rozumiem , mowie tylko ze pierwszy raz takie widzialem :)
Fajne, nie powiem

A czemu prawie wszystko w trakcji podwojnej ?
I dlaczego jedna zielona a druga brązowa




Pozdr
Michał





Temat: Synchronizacja generatorów -- jak to się robi?


Pytanie 1:
Jak to się dzieje, że w sieci mamy dokładnie 50 Hz? O ile napięcie
względnie łatwo się stabilizuje (jakieś odczepy w transformatorze) to z
częstotliwością (przy takich mocach) może być problem całkiem spory.


Kazda elektrownia usiluje stabilizowac, wychodzi jak widac dosc
dobrze. Zreszta nie ma dokladnie 50Hz - czestotliwosc drga.
Stabilizuje sie srednia dobowa.


Domyślam się że stabilność częstotliwości uzyskuje się poprzez
stabilność prędkości obrotowej generatorów. Ale co zrobić jak w piecu
ogień w piecu przygasa, wiatr przestaje wiać, albo rzeka wysycha?


Prosta zasada regulacji - zawor bardziej otworzyc :-)


Jakoś nie wyobrażam sobie falowników (a zwłaszcza ich ceny)
przekształcających te setki MW mocy.


Prosze bardzo - stoi taka kolo Slupska, 400MW o ile dobrze pamietam.
Pogooglaj za HVDC - bo nie sluzy ona do konwersji czestotliwosci
tylko do konwersji z pradu stalego. Ktory ma rozne zalety ..
np mozliwosc pracy miedzy innymi czestotliwosciami :-)


Pytanie 2 (tu sie robi naprawdę ciekawie):
W sieci jest całkiem sporo elektrowni. Jak uzyskuje się na "wyjściach"
tych wszystkich elektrowni identyczną częstotliwość i fazę sinusoidy?
Strach pomyśleć, co by było, gdyby tak jakieś 2 durze elektrownie
zaczęły pracować z przesunięciem o pół okresu?

Oczywiście generatory mają tendencję do samosynchronizowania się, tyle
ze wymaga to "sprzyjających warunków". Strach pomyśleć, jakie prądy
musiałby płynąć w sieci z okazji włączania takiej turbiny?


To tez nie wlacza sie ich byle jak, tylko "synchronizuje" z siecia.
Czyli wyrownuje czestotliwosc, faze, napiecie i dopiero wlacza.

Potem zazwyczaj warunki zazwyczaj sa sprzyjajace i do utrzymania
synchronizacji nie trzeba wiele mocy. Generator popracuje jak silnik
synchroniczny i napedzi turbine.

A czasem bywa tak
http://www.elektrownie.com.pl/download/awarie_turbin_parowych.pdf

Moze cie calosc zainteresuje
http://www.elektrownie.com.pl/

J.





Temat: Naj nowoczesniejsza lokomotywa w Polsce jezdzi po Slasku


Dzieki za uswiadomienie. Probowalem rozmawiac z wieloma osobami nt. silnikow AC
czy DC i niekidy spotykalo sie zagorzalych zwolennikow DC. Rozmawialsmy czy to
na targach czy poprzez internet. Ale w koncu nie ma nic lepszego, niz udzial
w rzeczowej dyskusji, nawet jesli uczestnicy nie do konca sa tego samego zdania.
Skoro tak dobrze sie nam rozmawia, to prosze 'uswiadom' mnie w jeszcze jednej
sprawie - w jaki sposob odbywalo sie sterowanie eksperymentalnym wagonem
Siemensa (tym, co rozpedzili sie do 210 km/h pod Berlinem stop lat temu).
Przeciez wtedy nie bylo polprzewodnikow (nasze czasy to 'cywilizacja krzemu'), a
ten wagon wlasnie mial silniki asynchroniczne. Gdzie mozna szukac takich
informacji - jakie podreczniki/czasopisma osobiscie polecasz? Czy sterowanie
silnikiem AC  odbywa sie w ten sposob, ze 'puszcza sie' impuls np. 20 Hz i
wziekszaja sie obroty np. z 20 km/h do 30 km/h?


Być może w tamtym wagonie były użyte silniki asynchroniczne - posiadają
one wirniku normalne uzwojenie, które jest dostępne z zewnątrz.
Podłączając do niego odpowiednią rezystancję można regulować prędkość
obrotową silnika. Oczywiście silnik taki po zwarciu zacisków tego
uzwojenia zachowuje się jak silnik klatkowy. Jest też możliwe(choć
wydaje mi się, że mało prawdopodobne), że do zasilania silników
trakcyjnych użyto przetwornicy maszynowej zamontowanej na tym wagonie.
Taka przetwornica mogła by się składać z silnika prądu stałego
napędzającego generator synchroniczny. Regulując wartość prądu
wzbudzenia silnika DC można zmieniać jego prędkość obrotową(mniejszy
prąd=większe obroty) a co za tym idzie częstotliwość napięcia
wyjściowego generatora. A regulując wartość prądu wzbudzenia generatora
można wpływać na wielkość napięcia na jego wyjściu(większy prąd=większe
napięcie). W ten sposób można by uzyskać prosty "przekształtnik"
pracujący na zasadzie U/f=const(sterowanie skalarne). Aczkolwiek ta
wersja wydaje mi się mało prawdopodobna gdyż sprawność takiego układu
100 lat temu byłaby dosyć mała.

A co do źródeł wiedzy - studiując już 4 rok na wydziale elektrycznym
trochę wiedzy z zakresu maszyn elektrycznych, napędu i trakcji już się
zebrało :-) Do tego czasami się trafi na jakąś ciekawszą książkę to się
coś doczyta. No i internet - wydaje mi się, że temat tego super
szybkiego wagonu przewinął się jakiś czas temu na pl.misc.elektronika.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nflblog.pev.pl



  • Strona 1 z 2 • Znaleziono 126 rezultatów • 1, 2