silnik 16 MPI Skoda
Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik 16 MPI Skoda
Temat: Silnik MPI a 16V
Mam pytanie, jak odróżnic silnik 1.4 MPI montowany teraz w skodach (55 KW
75
KM) od 1.4 MPI montowanego jakiś czas temu (50 KW). Z tego co wiem
pierwszy
jest 16 zaworowy (produkowany w Niemczech), a drugi 8 zaworowy
(produkowany
w Czechach).
Jeżeli jest oznaczenie na klapie auta to ten 75-konny ma napis 1.4 16V
(wszystko na czarno), a ten 68-konny ma napis 1.4 MPI (z czerwonym I)
Jeżeli nie ma na klapie bagażnika to powinny byc na pokrywie silnika:
1.4 MPI - czeski 60 lub 68 koni
1.4 - niemiecki 16V 75 koni
1.4 16V - niemiecki 100 koni
Pozdrawiam
elmiko
Temat: Silnik MPI a 16V
Mam pytanie, jak odróżnic silnik 1.4 MPI montowany teraz w skodach (55 KW 75
KM) od 1.4 MPI montowanego jakiś czas temu (50 KW). Z tego co wiem pierwszy
jest 16 zaworowy (produkowany w Niemczech), a drugi 8 zaworowy (produkowany
w Czechach).
Pozdrawiam
Tomasz Płomiński
Temat: Skoda Fabia kombi
Czołem.
Jako że grupa "szkodników" milczy, spytam tu. Szukam auta jak w tytule,
najmniejsze silniki 1.2 odpadają. Więc zostaje 1.4 MPI 55 kW, albo diesle.
Nie jestem fanem oszczędności typu LPG, ale też nie jeździłem nigdy
ropniakiem. Odnośnie Skody Fabii znalazłem już sporo opinii typu padające
drobiazgi, cieknące drzwi ( które da się zrobić we własnym zakresie ).
Dlatego pytam użytkowników auta jak w topiku - dlaczego warto/nie warto,
na co zwrócić uwagę przy zakupie, jak się sprawuje silnik 1.4MPI itd.
Szukam auta 3-4 letniego, raczej z bogatszym wyposażeniem.
był niedawno temat o silnikach 1,4 w fabiach. Podsumowując 1,4 MPI - 60
KM -paliwo żre jak smok trwałość ok, silnik 1,4 16 V - 75 KM - mocniejszy i
mniej pali. Skodą nie jeździłem ale wstępnie bym polecał ten drugi
Temat: Pryspieszenie do setki
dla porownania moj polonez ma 10.5s/100km
bez przerobek ?
jaki silnik ?
1,4 mpi ma oficjalnie 13,0 s
Polonezem nigdy nie powozilem ... ale
porwnywalem osiagi w tej dziedzinie nominalne z osiaganymi przez moja
skromna osobe:
Seat ibiza 1.5 i
Honda Concerto 1.5 i
Skoda Felicia 1.6
Peugout Partner 1,9 D
Renault Clio 1.2
Opel Vectra 2.0 16 v
Wszystkie bryki byly dotarte, ale nie zajezdzone gora 60 tys km.
Wszystkie testowane na tym samym plaskim odcinku.
Pogoda: sucho, słaby wiatr,
Czasy srednie z 4 jazd po 2 w kazdym kierunku.
Kierowca, bez bagazu, ponizej 0,5 baku, silniki i opony seryjne
I w najlepszym wypadku udalo mi sie Ibiza: 0,6 s lepiej niz w
papierach.
A, kazdym samochodem robilem kilka "nieoficjalnych podejsc" aby wyczuc
optymalne obroty na zmiane biegow.
A Ty Polonezem 2,5 s lepiej
Temat: a moze fabia?
Witam,
szukamy autka dla zony, cos nieduzego mamy ok 15-16 tys...
Zastanawiamy sie nad Polo, Fabia, moze Corolla albo Almera...
Co do Fabii, jakie silniki sa dostepne w tych samochodach i jakie sa ich
wady i zalety?
Wiem ze jest silnik 1.4 MPI - konstrukcja skody, ponoc paliwozerny...
pozdrawiam,
rude_boy
watek z 8 lutego, i starsze ostatnio tego bylo full
Temat: a moze fabia?
Witam,
szukamy autka dla zony, cos nieduzego mamy ok 15-16 tys...
Zastanawiamy sie nad Polo, Fabia, moze Corolla albo Almera...
Co do Fabii, jakie silniki sa dostepne w tych samochodach i jakie sa ich
wady i zalety?
Wiem ze jest silnik 1.4 MPI - konstrukcja skody, ponoc paliwozerny...
pozdrawiam,
rude_boy
Temat: [s] Skoda Felicia Kombi 1.6
Skoda Felicia
Wersja GLXi Kombi
Rok produkcji 09.1998
II właściciel
Przebieg 167 000km
Silnik VW 1.6 MPI 75 KM (nie bierze oleju)
Ubezpieczenie 18.07.2009r.
Przegląd 16.07.2009r.
Kolor ciemny zielony metalik
Bezwypadkowy
Garażowany
Wyposażenie :
-relingi dachowe + bagażnik dachowy
-hak
-radio Sony CD/MP3 + 4 seryjne głośniki
-wspomaganie kierownicy
-halogeny
-listwy boczne
-plastikowa wykładzina bagażnika
-welurowa tapicerka
-przyciemniane tylne szyby
-obrotomierz
-lusterka i zderzaki w kolorze nadwozia
-blokada skrzyni biegów
-centralny zamek na pilota+alarm
Stan mechaniczny bdb, oleje i czesci eksploatacyjne wymieniane na czas
Stan blacharski : małe ogniska korozji na tylniej klapie i tylnich nadkolach ( standard w tych modelach) reszta auta zdrowa. Auto użytkowane codziennie, niezniszczone, zadbane. Jeździ osoba niepaląca czyli ja;)
ostatnio wymieniony caly wydech, łącznie z katalizatorem oraz aparat zaplonowy Bosch.
Cena wywoławcza 5500 zl do neg.
Kontakt
509-292-071
armata12@tlen.pl
[ Dodano: 2009-01-24, 14:45 ]
up
http://allegro.pl/show_item.php?item=538416443
Temat: Witam właścicieli Octavii
Dobry den, Ahoj
Jestem posiadaczem Octavii II od pięciu dni. Jest to mój pierwszy samochód kupiony jako nowe auto. Pierwszy raz doswiadczam że przede mną nikt nie pierdział w fotel. Panuje w kabinie ład i porządek oraz ten zapach.
Szczerze mówiąc bałem się że Skoda nie da mi zadowolenia, ponieważ wcześniej jeździłem 15 lat mercedesami które wciąż kupowałem jako używane. Ostatni to już był taki gruchot że bez wachania sprzedałem go i zdecydowałem kupić nowe auto. Na rynku aut za około 50.000 pln tak dużych jak mercedes c klasa jest sporo.
Ale tylko Octavia mi sie spodobała. Więc kupiłem 1.6 MPI Mint. Bardzo dobre auto jak dla zmotoryzowanego polaka.
Mam el. szyby z przodu, klima półautomat, radio + Mp3 + Aux in, czujnik cofania, dużo schowków itd. Na razie ma felgi stalowe 15 calowe, ale na wiosne kupię 16 calowe. Mam zamiar go trochę upiększyć chromem, ale to pomaleńku.
Mam zamiar na forum,/jak wolno/, co jakiś czas wpisywać moje uwagi z eksploatacji tym autem.
Na początku zaskoczyło mnie kilka fajnych szczegółów a mianowicie:
1. przy otwarciu drzwi kierowcy załacza się pompa która daję dawkę paliwa dla lepszego rozruchu/prosze mnie poprawić jak źlę myślę/.
2. po zgaszeniu silnika i wyjęciu kluczyków zapala się nagle światło roświetlające wnętrze kabiny./ zajebisty gadżet, nie wiem jak jest w innych autach/.
Na razie kończę mój auto-CV
Do zobaczenia/Na shledanau, Ahoj
Temat: Jak zidentyfikować VIN Skody Felicii - Identyfikacja pojazdu
W celu ujednolicenia sposobu identyfikacji samochodów na całym świecie wprowadzono znakowanie samochodów numerem identyfikacyjnym VIN (Vehicle Identification Number). Znakowanie pojazdów jest zgodne z międzynarodową normą ISO 3779-1977
Numer identyfikacyjny pojazdu VIN składa się z 17 znaków.
- Pierwszy człon (3 znaki) - międzynarodowy kod producenta (VMI)
- Drugi człon (6 znaków) - kod pojazdu (VDS)
- Trzeci człon (8 znaków) - numer identyfikacyjny samochodu (VIS)
Pierwszy człon nadawany jest producentowi przez ISO. Pozostałe 2 człony nadawane są już przez producenta, który w miarę modernizacji pojazdu może go zmieniać.
Znaczenia poszczególnych liter i cyfr kodu:
Pierwszy człon VMI :
1 - T - Europa
2 - M - Republika Czeska
3 - B - Producent Skoda Auto
Drugi człon VDS:
4 - E - kod fabryczny modelu - Skoda Felicia
5 - Typ silnika/przełożenie przekładni głównej:
E - 135/4,16
F - 136/4,16
G - AEE/3,83
H - AEF/3,35
6 - Emisja spalin:
A - wg normy R38.01A
F - wg norm US83, ECC 93/59, R83.01B, 94/12
G - katalizator jednodrożny (według czeskich przepisów)
H - w/g norm R83.01C, EEC 93/59, 94/12 US 83
Trzeci człon VIS:
7- kod wewnętrzny:
4 albo X - nadwozie nie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
6 albo Z - nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej (w katalogu części zamiennych oznaczone jako wzmocnione)
8 - typ nadwozia:
1 - Hatchback 5 - drzwiowy (kod 791)
5 - Kombi 5 - drzwiowe (kod 795)
7 - Pickup (kod 797)
9 - Odmiana modelu:
3 - LX
4 - GLX
5 - SLX
8 - Service Van
9 - Hardtop
10 - Model roku:
R - 1994
S - 1995
T - 1996
V - 1997
W - 1998
X - 1999
Y - 2000
11 - Zakład montujący:
0 ... 4 - Mlada Boleslav
5 - Kvasiny
7 - Vrchlabi
X - Poznań
12 - ... - 17 - numer fabryczny nadwozia
I tak np. numer TMBEFF614WX123456 oznacza:
T - Europa
M - Czechy
B - Skoda
E - Skoda Felicia
F - silnik 1,3 MPI, przełożenie przekładni głównej 4,16
F - Norma czystości spalin US 83, EEC 93/59, R83.01B, 94/12
6 - Nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
1 - Hatchback 5 - drzwi
4 - GLX
W - Model rok - 1998
X - Zmontowana w Poznaniu
12345 - numer fabryczny nadwozia
Swój kod producenta możecie również sprawdzić na stronie:
http://www.autobaza.pl/ab/pl/web/productaa0100
Niestety, ale nie wszystkie dane są dostępne w strefie bezpłatnej.
Temat: Kod koloru
W dowodzie rejestracyjnym masz numer VIN/ numer nadwozia. On się nie zmienia nigdy. Odczytasz z niego wszystko ale koloru chyba nie.
Człon pierwszy - VMI
1 - T - Europa
2 - M - Republika Czeska
3 - B - Producent Skoda Auto
Człon drugi - VDS
4 - E - kod modelu - Skoda Felicia
5 - Typ silnika/przełożenie przekładni głównej
E - 135/4,16
F - 136/4,16
G - AEE/3,83
H - AEF/3,35
6 - Emisja spalin
A - w/g normy R38.01A
F - w/g norm US83, ECC 93/59, R83.01B, 94/12
G - katalizator jednodrożny (według przepisów czeskich)
H - w/g norm R83.01C, EEC 93/59, 94/12 US 83
Człon trzeci - VIS
7 - kod wewnętrzny
4 - nadwozie nie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
6 - nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
(w katalogu części zamiennych oznaczone jako wzmocnione)
8 - typ nadwozia:
1 - Hatchback 5 - drzwiowy (kod 791)
5 - Kombi 5 - drzwiowe (kod 795)
7 - Pickup (kod 797)
9 - Odmiana:
3 - LX
4 - GLX
5 - SLX
8 - Service Van
9 - Hardtop
10 - Model roku:
R - 1994
S - 1995
T - 1996
V - 1997
W - 1998
X - 1999
ITD...
11 - Zakład montujący:
0 ... 4 - Mlada Boleslav
5 - Kvasiny
7 - Vrchlabi
X - Poznań
12 - ... numer fabryczny nadwozia
I tak na przykład numer TMBEFF614VX123456 oznacza
T - Europa
M - Czechy
B - Skoda
E - Skoda Felicia
F - silnik 1,3 MPI, przełożenie przekładni głównej 4,16
F - Norma czystości spalin US 83, EEC 93/59, R83.01B, 94/12
6 - Nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
1 - Hatchback 5-d
4 - GLX
V - Model rok'97
X - Zmontowana w Poznaniu
12345 - numer nadwozia
PS. Ja tak jak i elpolacco mamy kod koloru 8U8U czyli zieleń pacyfiku.
Spójrz na awatary to mniej więcej będziesz wiedział jak wygląda taki kolor.
Temat: Do wymiany uszczelka pod głowicą?
Skoda Fabia, 5 letnia, silnik 1,4 MPI, przebieg 41 tys km, instalacja gazowa
Objawy:
- od _kilku miesięcy_ ubywa płynu chłodzącego (w dolewkach wychodzi około 0,4l/1000km)
- w zimie pojawiło się na korku wlewu oleju żółte masełko
- oleju nie przybywa, nie jest zważony, nie widać śladu płynu chłodzącego
- w zbiorniczku wlewu płynu chłodzącego nie widać śladu oleju
- samochód nie dymi
- samochód bez problemów odpala
- samochód nie traci mocy
- samochód normalnie się nagrzewa do swojej temperatury, nie jest i nie był przegrzany
- nie widać plam na miejscu postojowym
- z góry nie widać żadnych większych wycieków płynu
- do pracy mam 16 km, więc dystans średni (jeśli chodzi o dogrzanie silnika w zimie)
Po wizycie w pierwszym warsztacie:
- do wymiany pompa płynu chłodzącego, cieknie
-> rekomendacja: wymiana pompy
Wizyta w ASO, koleś w recepcji serwisu powiedział, że nawet nie warto wjeżdżać jak jest instalacja gazowa, najpierw jechać do gazownika, a potem ew. do nich (liczą sobie 65 PLN za samo zdiagnozowanie, gdzie ew. cieknie ...)
Po wizycie w trzecim warsztacie:
- pompa jest OK
- lekkie pocenie przy czujniku w chłodnicy
- lekkie pocenie na instalacji gazowej
-> rekomendaca: udać się do gazownika, może coś tam pouszczelnia, ale generalnie instalacje gazowe tak mają, więc ew. lać płyn i się nie martwić
<- po mojej uwadze, że jeszcze zauważyłem to masełko na korku, gość się spytał czy nie ma problemu z odpalaniem, czy dużo jeżdżę, zerknął na bagnet i do zbiorniczka z płynem a na koniec posmakował masełka (było słodkie) i wycofał się ze swojej poprzedniej rekomendacji (wina instalacji gazowej) i powiedział, że uszczelka pod głowica do wymiany.
Pytanie do Was (bo w każdym warsztacie co innego mówią) - jak można definitywnie stwierdzić, że do wymiany jest uszczelka pod głowicą??? Nie za bardzo chcę oddawać silnik do rozbiórki, bez upewnienia się, że to na pewno wina uszczelki. Na razie jeżdżę i obserwuję.
pzdr
ZielonY
Temat: Jakim olejem zalewacie silniczki w waszych Skodach?
syntetyka nie powinno sie lac do aut ktore maja np pow 120000 km , stad potem niektorym w skodzinach pocą się silniki, stary konstrukcjom nie służą syntetyki
ogólnie takiej skodzie favorit, jeżdżącej w normalnych warunkach wystarczy mineralny (dzisiejsze mineralne są dużo lepsze niż z lat produkcji modelu, a wtedu już w książce wpisany był olej mineralny) do feli mpi itp. można lać półsyntetyk (ma mniej składników "wypłukujących" niż syntetyk, a mają mniejszą gęstość niż mineralny)
Koledzy , uważam , że pomimo , że należy dbać o nasze skody to nie należy popadać w tzw. " przesadyzm " Silniki naszych skodzianek ( mam na myśli benzyniaki 1.3 bo 1.6 VW jest jednak sporo nowocześniejszy konstrukcyjnie ) nie ma co ukrywać , nie należą do supernowoczesnych motorów pod względem konstrukcyjnym ,
a co za tym idzie nie mają jakiś wygórowanych wymagań odnośnie smarowania. Jestem przekonany , że markowy, mineralny olej wymieniany co 15 tys km lub raz w roku zgodnie z zaleceniami producenta nie zmiejszy trwałości silnika. Syntetyk? Można ale czy jest sens przepłacać? Rozumiem lanie syntetyka do wysilonego 16-o czy 24-o zaworowego silnika z turbo , z bezpośrednim wtryskiem czy jeszcze innymi fajerwerkami typu V-TEC, VANOS, itd...
Ja wybrałem półśrodek i jeżdżę na półsyntetyku Lotos ale nie wykluczam, że nie przejdę na minrelany w przyszłości (o ile będę miał jeszcze tę przyjemność poruszać się skodzianką
Uwierz...są ludzie dla których 20 zł to wielka oszczędność
No tak, ale moze niekoniecznie wtedy powinni jezdzic Fele, tylko moze np. Maluchem? Mniej oleju wchodzi do miski, tylko dwie swiece zamiast czterech, plynu chlodczacego nie potrzeba, mniej pali, opony tansze, wszystko tansze .
Temat: prosba o pomoc
Jak zidentyfikować VIN Skody Felicii
W celu ujednolicenia sposobu identyfikacji samochodów na całym świecie
wprowadzono VIN - Vehicle Identity Number.
Jest to oznakowanie zgodne z normą ISO 3779-1977
Numer VIN składa się z 17 znaków:
Pierwszy człon (3 znaki) jest międzynarodowym kodem producenta VMI (Vehicle
Manufacturer Identity)
Drugi człon (6 znaków) jest kodem pojazdu (VDS)
Trzeci człon (8 znaków) jest numerem identyfikacyjnym pojazdu) (VIS)
Kod pierwszego członu jest nadawany producentowi przez ISO, pozostałe 3
człony są samodzielnie ustalane przez producenta, który w miarę modernizacji
modelu może oznaczać te zmiany.
Znaczenia poszczególnych liter i cyfr kodu:
Człon pierwszy - VMI
1 - T - Europa
2 - M - Republika Czeska
3 - B - Producent Skoda Auto
Człon drugi - VDS
4 - E - kod modelu - Skoda Felicia
5 - Typ silnika/przełożenie przekładni głównej
E - 135/4,16
F - 136/4,16
G - AEE/3,83
H - AEF/3,35
6 - Emisja spalin
A - w/g normy R38.01A
F - w/g norm US83, ECC 93/59, R83.01B, 94/12
G - katalizator jednodrożny (według przepisów czeskich)
H - w/g norm R83.01C, EEC 93/59, 94/12 US 83
Człon trzeci - VIS
7 - kod wewnętrzny
4 - nadwozie nie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
6 - nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
(w katalogu części zamiennych oznaczone jako wzmocnione)
8 - typ nadwozia:
1 - Hatchback 5 - drzwiowy (kod 791)
5 - Kombi 5 - drzwiowe (kod 795)
7 - Pickup (kod 797)
9 - Odmiana:
3 - LX
4 - GLX
5 - SLX
8 - Service Van
9 - Hardtop
10 - Model roku:
R - 1994
S - 1995
T - 1996
V - 1997
W - 1998
X - 1999
ITD...
11 - Zakład montujący:
0 ... 4 - Mlada Boleslav
5 - Kvasiny
7 - Vrchlabi
X - Poznań
12 - ... numer fabryczny nadwozia
I tak numer TMBEFF614VX123456 oznacza
T - Europa
M - Czechy
B - Skoda
E - Skoda Felicia
F - silnik 1,3 MPI, przełożenie przekładni głównej 4,16
F - Norma czystości spalin US 83, EEC 93/59, R83.01B, 94/12
6 - Nadwozie dostosowane do montażu poduszki powietrznej
1 - Hatchback 5-d
4 - GLX
V - Model rok'97
X - Zmontowana w Poznaniu
12345 - numer nadwozia
Temat: Oznaczenia samochodow - wyjasnienie!!!!!!!!!!!!!!!!
Znalazlem w sieci taki atykul:
Producenci aut stosuja roznorodne oznaczenia w celu
okreslenia standardu wyposazenia, rodzaju nadwozia, czy
rodzaju i mocy silnika. Chociaz są to najczesciej dwie lub
trzy litery, mozna usystematyzować niektóre z nich.
GT - (Gran Tourism), sa to najczesciej auta ze
wzmocnionymi silnikami benzynowymi, o nieco
twardszym zawieszeniu, np. Fiat Punto 1.4 GT (133 KM),
Fiat Bravo 1.8 GT (113 KM) czy Nissan Primera 2.0 GT
(150 KM);
GTI - (Gran Tourism Injection) najczesciej wystepuje
w usportowionych samochodach niemieckich (Volkswagen
Group) typu compact, np. VW Golf GTI 2.0 (150 KM), Seat
Cordoba 1.8 GTI (129 KM) oraz niektorych bolidach
japonskich - Nissan Sunny 1.6 GTI (133 KM), Suzuki Swift
1.3 GTI (101 KM), Toyota Celica 2.0 GTI (150 KM);
EFI - oznaczenie wtrysku wielopunktowego (Electronic
Fuel Injection) w bolidach hiszpanskich i japonskich, np.
Seat Ibiza, Suzuki Swift, Toyota Corolla. Najczesciej
w glowicy silnika wystepuja dwa walki rozrzadu (system
DOHC);
GSi - usportowione wersje Opla (Astra, Corsa, Kadett
"lezka" o mocy do 150 KM, jak rowniez najnowsze wersje
Poloneza Caro z wielopunktowym wtryskiem paliwa;
GDI - (Gasoline Direct Injection) są to najnowoczesniejsze
jednostki z bezposrednim wtryskiem benzyny. Pierwszym
seryjnym modelem GDI byl Mitsubishi Carisma 1.8 GDI
(125 KM), później Mitsubishi Pajero GDI 1.8 (130 KM);
VR6 - dynamiczny, widlasty (w układzie V, 6-cylindrowy)
silnik benzynowy stosowany w VW Golfie 2.8 VR6, VW
Corrado 2.8 VR6, Passacie 2.8 VR6;
VTEC - dynamiczne, o zmiennych fazach rozrządu, silniki
benzynowe Hondy, np. Accord 2.2 VTec (160 KM), Civic
1.8 VTi (168 KM), czy wreszcie najnowocześniejsze
wersje Hondy Accord Type-R 2.2 (210 KM) o zaniżonej
emisji spalin - technologia LEV (Lov Emission Vehicle);
MPi - (Multipointinjection), nowoczesne jednostki Rovera
1.4 16V (o symbolu fabrycznym K16 1.4 MPi) stosowane
w Polonezie Caro (103 KM);
GLi - jednostki Poloneza Caro z wtryskiem
jednopunktowym; symbolem 1.9 D oznaczono dieslowski
silnik Citroena XUD 9A (zaniechano montażu);
TD - (Turbo Diesel) - najczesciej wystepujące jednostki
diesla z turbodoładowaniem (Mercedes, Fiat, Opel, WV);
TDI - (Turbo Diesel Injection) silniki z bezposrednim
wtryskiem ON (bez komory wstępnej, oszczedne), np.
Audi 1.9 TDI, VW Passat 1.9 TDI, Skoda Octavia 1.9 TDI;
SDI - silniki diesla bez komory wstępnej (i najczesciej bez
doladowania) o obnizonym zuzyciu ON, np. Seat Arosa
1.7 SDi (60 KM), chetnie stosowane w samochodach
dostawczych (VW Transporter, VW Caddy, Seat Inca);
dTi/DTI - najnowoczesniejsze jednostki napedowe Renault
wyposazone we wtrysk bezposredni i turbodoladowaniez
intercoolerem, np. Laguna 1.9 dTi (98 KM), jak również
Renault Megane Scenic 1.9 DTI. Takim symbolem
kodowane sa niektore jednostki Opla z systemem
Common Rail, np. Opel Monterey LTD 3.0 DTI 16V (159KM);
Di/di - silniki diesla z turbodoladowaniem, wtryskiem
bezposrednim i intercoolerem, np. Land Rover Freelander
Station 2.0 di (97 KM, 210 Nm) czy Opel Vectra 2.0 DI
16V (z jednym walkiem rozrzadu, 16 zaworów, 100 KM);
tds - jednostki diesla z chlodnicą powietrza
doladowującego intercooler i turbodoladowaniem,
stosowane w BMW, np. BMW 318 tds (90 KM), BMW
325/725 tds (143 KM);
JTD - najnowoczesniejszy silnik diesla z systemem
Common Rail i wysokocisnieniowym wtryskiem ON (1200
barow, bez pompy wtryskowej) UniJet firmy Fiat
stosowany w Alfa Romeo 156 2.4 JTD, Alfa Romeo 166
2.4 JTD (136 KM). System ten zapewnia obnizenie
zuzycia ON o 15-20%, eliminuje tzw. twardą pracę
jednostek z wtryskiem bezposrednim, zapewnia prawie
"plaski" przebieg momentu obrotowego.
W tym ekskluzywnym towarzystwie zaistnialy niedawno
dwie firmy; Mercedes z jednostka A 160 CDI (60 KM,
Zp=4,5 l/100 km) oraz A 170 CDI (90 KM, Zp=4,9 l/100
km), a takze BMW 530 d/730 d. Pod koniec tego roku
dostępne będą jeszcze jednostki Citroena z systemem
Common Rail (Citroen Xantia HDI). Toyota jako pierwsza,
juz w 1995 roku zastosowała system Common Rail
w samochodach ciezarowych serii CR;
12V/16V/20V - odpowiednio: 3/4/5 zaworów na kazdym
cylindrze jednostki benzynowej, w przypadku 12V i 20V
odpowiednio 2 (3) zawory ssace i 1 (2) zawory
wydechowe. W technice 16V wykonane sa
najnowoczesniejsze silniki z wtryskiem bezposrednim ON
Opla serii EcoTec (Opel Vectra 2.0 TDi 16V, Opel Sintra
2.2 TDi 16V);
Twin Spark - fiatowskie jednostki benzynowe
o sportowych ambicjach (dwie swiece na każdym
cylindrze), np. Alfa Romeo 166 2.0 (155 KM) czy Alfa 166
2.0 V6 Turbo (205 KM), wczesniej stosowane były
jednostki 1.4 Twin Spark w Alfie 145/146 (103 KM).
Nalezy przypuszczac, ze gwaltowny rozwoj
najnowoczesniejszych jednostek z systemem Common
Rail, stosowany już w seryjnych bolidach, zapoczatkuje
nowa ere oszczednych, ekologicznych a takze
dynamicznych silników diesla. Specjalnie "rasowane"
jednostki diesla, np. Peugeot 406 Kit Car czy BMW 320 d
Kit Car startujące w Mistrzostwach Swiata kat. F2,
osiagaja prawie 200 KM z pojemnosci 1950 ccm. W tym
elitarnym towarzystwie jednostki benzynowe z systemem
GDI nie powiedziały jeszcze ostatniego slowa, podobnie
jak i my nie wyczerpalismy tematu do konca. Praktycznie
wszystkie wymienione bolidy z silnikami wysokopreznymi
w systemie Common Rail nie beda sprzedawane
w kontyngencie 98/99. Powód jest tylko jeden - są zbyt
drogie na naszą polska kieszeń.