Silnik Stirlinga

Widzisz posty znalezione dla hasła: Silnik Stirlinga





Temat: 1kW energii elektrycznej z silnika stirlinga

Podstawowymi wadami układów z silnikami Stirlinga są (...) i wysoki jednostkowy nakład inwestycyjny. Obecna cena silnika Stirlinga jest ponad dwukrotnie większa od ceny stacjonarnego silnika tłokowego spalinowego. Powodem jest przede wszystkim wytworzenie wymienników ciepła, dzięki którym jest możliwa współpraca silnika z zewnętrznymi źródłami ciepła. Ponadto w celu zapewnienia wysokiej sprawności (...) (na poziomie 30%) konieczne jest zastosowanie wysokiej temperatury źródła gorącego, a zatem również drogich materiałów konstrukcyjnych. Istotnym czynnikiem zwiększającym koszt jest to, że w silniku Stirlinga wymagana moc chłodnicza układów chłodzenia jest średnio dwukrotnie większa niż w silnikach tłokowych spalinowych, w których część ciepła jest odprowadzana przez gorące spaliny.





Temat: 1kW energii elektrycznej z silnika stirlinga

Ile to dokładnie kosztuje, to nie wiem, w książce "Gazowe układy kogeneracyjne" (J. Skorek, J. Kalina) przeczytałem:
Podstawowymi wadami układów z silnikami Stirlinga są (...) i wysoki jednostkowy nakład inwestycyjny. Obecna cena silnika Stirlinga jest ponad dwukrotnie większa od ceny stacjonarnego silnika tłokowego spalinowego. Powodem jest przede wszystkim wytworzenie wymienników ciepła, dzięki którym jest możliwa współpraca silnika z zewnętrznymi źródłami ciepła. Ponadto w celu zapewnienia wysokiej sprawności (...) (na poziomie 30%) konieczne jest zastosowanie wysokiej temperatury źródła gorącego, a zatem również drogich materiałów konstrukcyjnych. Istotnym czynnikiem zwiększającym koszt jest to, że w silniku Stirlinga wymagana moc chłodnicza układów chłodzenia jest średnio dwukrotnie większa niż w silnikach tłokowych spalinowych, w których część ciepła jest odprowadzana przez gorące spaliny.
troche szkoda ze koszty zdecyduja o zamknieciu tego watku - w madrych krajach robi sie to w wersji mikro i wpina jako blok grzewczo energetyczny domku - potem jest juz tylko przyjemnie i ekologicznie, wystaczy dorzucic troche drewna do generatora
pozdrawiam i zycze powodzenia





Temat: KERS - Urządzenia ponownie wykorzystujące energię
Na początek chciałbym zaznaczyć że jestem raczej małowiedzący z fizyki więc za wszelkie idiotyzmy z góry przepraszam.
To może tak: podczas hamowania w zwykłym aucie z hamulcami tarczowymi pomiędzy tarczą hamulcową a klockiem wytwarza się ciśnienie. Być może to ciśnienie mogło by być wykorzystane w jakiś sposób (np mała turbina czy coś na tej zasadzie??)
Drugi pomysł, bardziej logiczny według mnie, to zastosowanie 4 lub 2 silników Stirlinga jak ze schematu z Wikipedii(http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Stirlinga). Źródłem ciepła byłyby hamulce, źródłem chłodzenia oczywiście pęd powietrza a sam silnik np wspomagałby silnik główny??
Jak dla mnie to takie gdybanie, z którego nic nie może wyniknąć, bo ja ani ekspert, ani nawet fizyczny pasjonat.
Jestem pewny za to że inżynierowie coś wymyślą w końcu odzyskiwanie energii miało prowadzić do jakiejś bonifikaty - tak mi się przynajmniej o uszy obiło. Poza tym czekam na opinie zapoznanych z fizyką



Temat: O sortowaniu śmieci i inszych takich ekologicznych
Baronie, piszesz o tych silnikach Stirlinga, tylko na rynku nie ma dostępnych takich instalacji. Wykonanie jej własnym przemysłem jest możliwe - do poziomu silnika Stirlinga właśnie, który, żeby był dobry, musi być wykonany precyzyjnie, ergo w fabryce. Ale ta wskazana niemiecka firma nie ma cennika, czyli albo wytwarza to drogo i niewiele, albo w ogóle tylko na zamówienie - nie znam niemieckiego.

U mnie zamontowanie silnika Stirlinga i podłączenie tego do istniejących urządzeń oceniam na ok. 20KPLN nie licząc silnika Stirlinga. Instalacja pompy ciepła to koszt ok. 40KPLN. Trzeba je tylko mieć, ale już widać, że interes jest.

Ale nie ma produktu. Zakładamy korporację (i wyciskamy mamonę z UE)?




Temat: Gotland zatopił amerykańską flotę Pacyfiku
Proponuje sobie znaleźć więcej od mojej poniższej wklejki o istocie i sposobie działania silnika Stirlinga. Cała szwedzka technologia jest na niej oparta. tu nie o muchy (tj małe łodzie) chodzi, ale o inne podejście do tematu. Zresztą Szwedzi już mają wprawę w sprzedawaniu technologii wojskowej najbardziej niewłaściwym ludkom, więc nie zdziwię się jeśli faktycznie jakiś amerykański lotniskowiec wyleci w powietrze "z rąk" szwedzkiej produkcji mikrusa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Stirlinga

(Tu tes se mam swą terią spiskową )



Temat: Silnik Stirlinga
no właśnie nie jak najmniejsza:) Jeśli będzie za mała to powietrze zimnie nie zostanie pod niego wpompowane a jeśli będzie za duża to po prostu zagrzeje się cały model równomiernie:) zrób 3 duże tłoki tak aby odległość była 1, 1.5 i 2 mm od ścianek może z którymś zadziała:) i sprawdź wyważenie koła zamachowego, musi być idealne

Kiedyś wpadła mi w ręce książka Stefana Żmudzkiego "Silniki Stirlinga", ale pożałowałem kasy i skończył się nakład:/ jedyna publikacja w Polsce o tej tematyce. Ponoć mają ją wznowić.
http://www.allegro.pl/ite...mudzki_wnt.html na allegro jest



Temat: Jlosuwowy jest silnik stirlinga?
Co do silnika stirlinga, to wydaje mi się, ze jest dwusuwowy. Zwróć uwagę, że ta sama sekwencja ruchów powtarza się co 1 obrót wału. A że pracują tutaj dwa tłoki? Dwusuwy też występowały z dwoma tłokami - właściwym i pompą ładującą, każdy z nich robił jednocześnie co innego, a silnik pozostawał dwusuwem.

Moim zdaniem - nie jest przyszłościowy. Tutaj raczej wiele więcej nie da się wymyślić. Ograniczeniem jest prędkosć obrotowa takiego silnika.

Różnica temperatur - podejrzewam, że to bardzo zależy od egzemplarza.

Z tymi spalinami - im lepsza sprawność wymiennika ciepła w tym silniku, tym zimniejsze spaliny. Ponieważ o to właśnie chodzi, żeby jak najwięcej uzyskać tego ciepła, obawiam się, że spaliny są już bezużyteczne.



Temat: Silnik Stirlinga w kosmosie ?


Witajcie.
Zainspirowany artykulem "Kariera energi odnawialnej" w Swiecie Nauki 10/2006r.
zaczolem sie zastanawiac nad wykorzystaniem silnika Stirlinga w kosmosie.
Jesli na ziemi jest planowana budowa elektrownia skladajaca sie z tysiecy
zestawow zwierciadel ktore beda skupialy swiatlo sloneczne na silnikach
Stirlinga polaczonych z pradnicami. To biorac pod uwage sile swiatla slonecznego
na ksierzycu i niska teperature jaka panuje w miejscach zacienionych taki silnik
powinien dzialac tam jeszcze sprawniej a raczej miec wieksza moc. Elektrownia
taka na ziemi ma uzyskac moc 3.6 MW z jednego ha. Ciekawe ile dalo by sie
wycisnac na ksierzycu ?


Litosci... Ksiezycu :)
ZTCP Stirlingi byly rozwazane dla stacji Freedom.




Temat: Kogeneracja w małym mieście?

Panowie A gdyby tak zaprząc do tego agregat prądotwórczy

czy ja mam jakieś deja vu
chodzi o ciepło za silnikiem spalinowym oraz z chłodzenia gazu przed tym silnikiem
silnik spalinowy w pałączeniu z prądnicą to zwykło nazywać się agregatem prądotwórczym
oczywiście można się pokusić o budowę jakiegoś silnika Stirlinga ale to nie jest zbyt proste ( przy konkretnych mocach )



Temat: Silnik Stirlinga - jak zbudować?


jest strona towarzystwa silnika stirlinga.


Nie mogę znaleźć :-(


kilku polskich modelarzy tez zrobilo cos takiego.


Wiem, sprzedają na allegro


Jak duzy ma byc i co napedzac.


Jakiś alternatorek, ogrzewanie kolektorem słonecznym, chłodzenie wodne,
chłodnica zakopana w ziemi - długa rurka.


Jak niewielki taniej wyjdzie kupic w Amazonie


Wszysko można kupić.

Nie o to chodzi.

Pozdrawiam

Jacek





Temat: Silnik Stirlinga w kosmosie ?


Zastanów się temperatura CZEGO jest bardzo niska. Poza tym jak słońce świeci, to
ta temperatura już nie jest tak całkiem niska.
Krótko mówiąc przeanalizuj jeszcze raz ten problem z uwzględnieniem wszystkich
czynników i pewnie okaże się ze już nie jest tak różowo.


Byc moze jestem w bledzie ale wydaje mi sie ze skoro nie ma na ksierzycu
atmosfery to wystarczy zaslonic jakis obszar np. parawanem :) zeby temperatura
tam bardzo spadla. Jesli nawet grunt ksierzycowy bedzie rozgrzany w promieniach
slonca to przy braku powietrza juz kawalek dalej w miejscu zaslonietym powinno
byc znacznie chlodniej. Inna sprawa to oddawanie ciepla z silnika, pewnie trzeba
by zastosowac radiatory i to spore.


| http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling.html
| http://www.sunpower.com/

No, nie wiem jak to się ma do ogniw słonecznych, szczególnie tych
produkowanych na miejscu.


Wlasnie chodzi o to ze produkcja na miejscu jest tylko marzeniem. Nie do
zrealizowania w bliskiej przyszlosci. A silnik zblokowany z pradnica juz mamy.
Moze sie okazac ze masa silnika i jakiejs ilosci pompowanych zwierciadel bedzie
znacznie mniejsza od masy bateri slonecznych ktore dadza podobna ilosc pradu.


Krótko mówiąc nie widze przyszłości sterlinga na księżycu, przynajmniej tej
najbliższej i trochę dalszej.

--
P.M.


Pozdrawiam.





Temat: Silnik Stirlinga
Ale może będzie lepiej jeśli szczelinę się pomniejszy, nie zaszkodzi spróbować

Może byś jeszcze mankament w ruchu małego tłoka, zła faza ( spróbuj pokręcić w drugą stronę)

Chłodzenie- ale samego tłoka- może wykonanie go z plastiku jest złym rozwiązaniem. Pomyśl nad zmianą na miedz.

Jeszcze można by było się doszukiwać złej objętości pomiędzy komorą grzewczą a chłodzącą. http://www.stirling.fc.pl/index.php?id=10 tutaj masz opis budowy takiego silnika. oblicz pojemności i porównaj ze swoimi.



Temat: Kryzys energetyczny?
Nikt nie wspomina o kosztach materiałowych "nowych ekologicznych" technologii. WV jako jedna z nielicznych firm nie buduje samochodów hybrydowych - ilość materiałów potrzebnych na wyprodukowanie potrzebnych elementów (szczególnie ogniw) powoduje, że przestają być one ekologiczne).

Silnik Wankla to raczej ekologiczny nie jest, i wbrew temu co picze Andy jest stosowany (do napędu sportowych mazd (seria RX-X) w autach NSU, w napędach kosiarek, kos przenośnych itp.. Ma mniejszą sprawność, ale ma wieksze współczynniki mocy: masowy oraz objętościowy, z tego powodu jest stosowany w aplikacjach gdzie sprawność nie jest aż tak ważna, a liczy się moc, ilość drgań oraz masa. Dopiero ostatnia generacja silników mazdy spełnia normy dotyczące emisji spalin, oraz ma znośną trwałość.

Silniki Stirlinga są typowymi silnikami o spalaniu zewnętrznym, przez co nie osiągają tak wysokiej sprawności jak silniki o spalaniu wewnętrznym.

Przyszłośc (o ile nie pojawi się z kapelusza jakaś technologia pozyskiwania taniej energii) to elektrownie jądrowe (może fuzyjne, pierwsza europejska elektrownia fuzyjna już się buduje), a w aplikacjach mobilnych ogniwa paliwowe, ew. biopaliwa.



Temat: 1
można było to zoptymalizować w jakiś sposób np. dodać odzyskiwanie energi elektrycznej z hamowania, izolacje cieplna silnika i dołożenie silnika stirlinga w którym ciepło będzie brane z silnika, a zimno z chlodnicy która bedzie chłodzona w trakcie jazdy, System start-stop wyłączający silnik podczas postoju. Jakiś panele solarne na dachu, Ewentualnie taką trubinke przez którą podczas jazdy przelatywałoby powietrze i dawała by również troche energii. Do tego można by nawet dać akumulatory i nawet jeżeli takie auto trza było co jakiś czas podładować, albo napełnić butle wodorem to nie było by najgorzej. Co o tym sądzicie?



Temat: 1
Witam,

Zainteresowałem sie ostatnio silnikiem Stirlinga. Chciałbym wykonać taki taki silnik domowym sposobem. Znalazłem trochę w sieci ale nie do końca jestem pewny swojego pomysłu więc pytam o radę: Czy można wukorzystać do budowy Stirlinga typu Alfa (dwa oddzielne cylindry) cylindry i tłoki z silników motocykli - motorowerów o pojemności np 50 i 150 cm3 ? Czy znacie jakieś strony z informacjami technicznymi typu stosunek objętości cylindra ciepłego i zimnego ...etc

Pozdrawiam
Ed



Temat: 1

prezes Nie próbój przekanywać kol. Ankota i Admina Lisa, oni widzą tylko silniki o wewnętrznym spalaniu, reszta jest BEEE!!!!!!
Jeśli o mnie chodzi, masz rację! No, może pomijając silniki Stirlinga, które mnie ciekawią. Nie przekonuje mnie silnik parowy, który ma teoretyczną maksymalną sprawność (sprawność Carnota dla temperatury pary świeżej i temperatury otoczenia) niższą niż silnik spalania wewnętrznego.

Prośba do Ciebie, abyś starał się odpisywać w jednym poście, bo się bałagan robi. Z góry dziękuję.




Temat: 1
Ciekawa strona o budowie silnika Stirlinga ,zastosowano go nawet do budowy okrętu podwodnego .Muszę przyznać ,ze budowa mnie zafascynowała nie mniej jak budowa kotła na holzgas.
http://www.stirling.fc.pl/index.php?plik=typy

power dnia Sob Sty 13, 2007 10:41 am, w całości zmieniany 1 raz



Temat: energia słońca
Przez przypadek trafiłem do sklepu internetowego z fajnymi gadżetami. Szczególnie ciekawy jest system słoneczny zrobiony ze zwierciadła i silnika stirlinga.

http://www.bullnet.co.uk/shops/test/stirling_engines.htm





Temat: Naukowe problemy przy pisaniu SF
W kwestii latarki są dwa techniczne zagadnienia do rozwiązania. Pierwsze, lub drugie, emisja światła. Współczesne źródła mają max sprawności ok 20 %. Czytałem o sodówkach o sprawności ~ 38%. I jest trop, podobno już dawno wyduszono ze złącz półprzewodnikowych laserujących w pobliżu 70% w temperaturach ciekłego azotu. Sprawa druga: zasilanie. Coś sprytnego. Współcześnie budopwane silniki Stirlinga pracują przy różnicy temperatur ok 7 stopni C (lub Kelwina). Zwróć uwagę, że w przypadku temperatury kosmosu (ok 3 kelwinów) sprawność takiego silnika będzie taka jak bardzo dobrego silnika spalinowego.



Temat: Silnik stirlinga
nie goracy tlok nie moze byc szczelny wystarczy luz 1mm miedzy sciankami, z gabi takiej do kapieli wyciac kolo i gotowe to zimny ma byc calkowicie szczelnyh co jest najtrudniejsze do osiagniecia, stirling z balonikiem zamiast tloka jest malo wydajny, ledwie co sie kreci zeby naprawde byl porzredny musi byc mocne sprezanie, np taki z puszki moze osiagnac duza moc widzialem takie obracajce duzymm wiatrakiem wygladajacym jak od chlodnicy, osiagal wielkie obroty z takim wiatrakiem

http://www.youtube.com/watch?v=R2ti8_Ww...2ti8_WwaP4
o wlasnie silnik z puszek patrzcie jakim wiatrakiem obraca




Temat: Najprostrzy stirling
Hello

Prosty w budowie nawet dla przedszkolaka (patrz zdjęcie), niby działa, ale generuje pewną liczbę problemów:

1) Strzykawka - nie każda się nadaje. W grę wchodzą tylko strzykawki szklane bez żadnych uszczelnień. Tłok musi się móc całkowicie swobodnie przemieszczać w cylindrze, a jednocześnie ma być szczelny.

2) Mimo jakiejś-tam szczelności, urządzenie podczas pracy traci czynnik roboczy. Najbardziej to widać po pracy - tzn. przy kolejnym uruchomieniu. Zawsze wymaga regulacji i dopuszczenia nowego powietrza.

Jakieś pomysły w sprawie p.2 ? Jak poradzili sobie producenci małych modeli silników Stirlinga? W końcu te modele nie są aż tak super dokładnie wykonane (na pewno nie lepiej niż strzykawki całoszklane ze szlifowanymi cylindrami). Silnik się w neutralnym momencie dehermetyzuje, aby wyrównać ciśnienie / braki czynnika?

pict0727s.jpg  Opis:



Temat: Warto zobaczyć w TV
Powtórka programu Ekologiczne wynalazki o ciężarówce na drewno będzie w
środę 25 czerwca o godz 10.00 i 15.00 na kanale National Geographic.

Obejrzałem odcinek tej serii pt. "Słoneczna paella". I muszę stwierdzić, że
fuszerka w biogazie to był typowy wypadek przy pracy. Ten odcinek był
bardzo ciekawy. Mieli wypompować wodę ze studni i postanowili zrobić to na
dwa sposoby. Pierwszy to pompa napędzana bezpośrednio wiatrakiem greckim.
Drugi to pompa napędzana silnikiem Stirlinga zasilanym Słońcem. Sam silnik
był niezwykle pomysłowy. Tłok był zrobiony z pianki poliuretanowej, a
zamiast koła zamachowego zastosowano rurę z wodą. I chociaż silnik
zadziałał, to nie dało się z niego wycisnąć jakiejkolwiek mocy Aby nie
poddać się w starciu z energią słoneczną postanowili zrobić kuchenkę
słoneczną. I nawet fajnie im to wyszło - prosta soczewka "rynnowa" i
niewyszukane metody ustawiania do Słońca. Nawiasem mówiąc identyczne
"serwo" i czujnik pozycji Słońca zastosowałem w swojej suszarce



Temat: 1
Z symulacji układu zgazowarki przeciwprądowej (taka jak EKOD) i silnika Stirlinga, jaką wykorzystałem przy pisaniu dyplomu, wyszła sprawność produkcji energii elektrycznej w silniku równa 30,6% a w całym układzie -- 18,4%. Temperaturę przekazywania ciepła trudno określić, bo z tego co zrozumiałem, około połowy było na drodze promieniowania a reszta przez wymiennik ciepła.

Źródło: CHP from updraft gasifier and stirling engine.




Temat: 1
Adam-MK napisał:
"Czemu wodór?
bo ciepło właściwe wodoru to 14300 J/kg x stK
Czemu hel?
bo ciepło właściwe helu to 5200 J/kg x stK
Czemu azot?
bo ma tyle co powietrze, a jest niepalny i "łatwy" technologicznie 1000 J/kg x stK (1023).................."

powiem tak :
- to nie tylko chodzi o ciepło własciwe lecz także współczynnik
przewodzenia ciepła oraz współczynnik lepkosci dynamicznej gazu oraz jego gęstośc pod danym cisnieniem.

Dla cisnienia 11 MPa temperatury 973/298 K sprawność zawiera sie w nastepujacym przedziale :

1) wodór:
od 0,48 ( dla n = 120 obr/min) do 0,33 ( dla n=1620 obr/min)

2) hel :
od 0,46 ( dla n= 120 obr/min) do 0,3 ( dla n= 1200 obr/min)

3) powietrze:
od 0,45 (dla n=120obr/min) do 0,22 ( dla n = 540 obr/min)

Jak z powyższego wynika sprawnośc silnika dla niskich obrotów jest podobna dla wszystkich gazów to jednak dramatycznie maleje przy wzroscie predkosci szczególnie dla powietrza.
Zaznaczam że mowa jest o cisnieniu roboczym na poziomie
110 atmosfer

Źródło ( prof. Stefan Żmudzki "Silniki Stirlinga" strona 41 tab 1.15)

Co do regeneratora to autor opisuje istotę działania na 3 stronach i prezentuje 9 wzorów charakteryzujacych jego własciwosci.
Nie chciałbym tutaj przepisywać ksiązki bo nie mamy do tego praw, natomiast gorąco polecam pracę - daje bardzo duzo do myślenia a opisuje wszystkie elementy silnika łacznie z ich budową.



Temat: 1
W ramach wprawek umysłowych wziąłem i nabyłem książkę prof. Stefana Żmudzkiego "Silniki Stirlinga"..............
Powiem tak :
Jak kolwiek mozna spłodzić mały modelik krecący się na szklance herbaty czy kostce lodu to jednak jeżeli chcemy mówić o jakiś sensownych mocach to trudno bedzie cos takiego wyzeźbić na kolanie......
Dla sensownych mocy liczonych w kilowatach cisnienia czynnika roboczego zawierają się w granicach kilkunastu MPa a gazem roboczym powinien być wodór - kolejny hel obniza parametry silnika o co najmniej 20% . Jak pewnie Koledzy sie domyslają problem bedzie z uszczelnieniami.
Ksiązeczka jest do nabycia przez internet w Głównej Ksiegarni Naukowej im. B.Prusa ul. Krakowskie Przedmiescie 7 Warszawa.
Cena 62zł z przesyłką.
Trzeba poczekać ze 3 tygodnie bo to druk na zamówienie - e-booki niedostepne.



Temat: 1
No nie wiem ......po przeczytaniu "od deski do deski" ksiązki o stirlingach dochodzę do wniosku ,że zrobienie czegoś takiego w sensownej mocy ( kilku - kilkunastu) kilowatów wcale nie jest sprawą prostą i wyrzeźbić na kolanie się tego nie da . Te modeliki krecące się na kostce lodu czy ręce to "nie ta para kaloszy......" Stirling reprezentujacy jakąś przyzwoitą moc to wodór spręzony do 2 - 20..... MPa + wymienniki i regenerator - robione w kosmicznych technologiach......
Gorąco polecam ksiązkę prof. Stefana Zmudzkiego "Silniki Stirlinga". Zresztą popatrzcie na ten niemiecki wynalacek - jakie dekle i w jaki sposób dokrecane........



Temat: Czasopisma militarne


Poczytaj ostatnie MSiO, w szczegolnosci artykul Krzysztofa Gerlacha o
karonadach: smakowity. O szwedzkich okretach podwodnych tez nie jest zly,
choc nijak nie wyjasnili, jak dziala ten silnik na S.


Cześć!

Nie przesadzaj. O silniku Stirlinga uczą w 8 klasie
szkoły podstawowej.

Właśnie w tym artykule o szwedzkich okrętach podwodnych
jest zdanie o języku ADA. Przeczytaj.

Pozdrowienia. Krzysztof.





Temat: Pomysł na silnik

[...]równie dobrze może być użyty inny czynnik chłodniczy na przykład R134A, R407C itd. aczkolwiek wtedy ciśnienia i temperaturu będą się trochę różnić.[...]

Może być np. destylowana woda... Wtedy to nie będzie się niczym różniło od klasycznego obiegu używanego od dawna w energetyce, może tylko tym, że tam grzana butla jest nazywana "kotłem" a chłodzona "kondensatorem".
To co opisałeś nie ma nic wspólnego z silnikiem Stirlinga, to jest właśnie klasyczny obieg Rankina, tyle, że na niskowrzącym czynniku. Takie instalacje już istnieją i całkiem udatnie robią prąd z niskotemperaturowych źródeł typu wód geotermalnych lub ciepłych ścieków.



Temat: Prad z kolektora slonecznego
O ile się orientuję, sensem cyklu Rankine'a (dowolnego) jest podnoszenie ciśnienia przez pompowanie a nie sprężanie, bo to zabiera mniej energii.

Co do stawów słonecznych, fantastyczna sprawa...

A w przypadku gdy ten ORC jest tak drogi, pomyśl nad silnikiem Stirlinga.




Temat: 1
Witam serdecznie nurtuje mię pytanie czy da sie domowym sposobem produkować energie elektryczna z ciepła ?? Czy da sie skonstruować takie coś? Taka produkcja na mała skale często albo jest nieopłacalna albo na granicy opłacalności. Osobiście myślałem nad silnikiem stirlinga ale zbuduj silnik o mocy 1KW raczej niewykonalne za wiele problemów konstrukcyjnych. A innych pomysłów po prostu nie mam lubię sie bawić w tego typu konstrukcie mam już mały wiatraczek oraz mikro elektrownie wodna:) oczywiście również mam kolektor własnej roboty ale tego problemu niepotrafie niestety rozwiązać



Temat: Po co rozbudowywać METRO w Warszawie ?


| W każdej stolicy zachodniej Europy rozbudowuje się metro, a są to kraje
| lepiej rozwinięte, co oznacza, że mają do tej "przyszłości" bliżej.

Ze szczególnym uwzględnieniem Berna i Dublina.


A czy możesz sobie wyobrazić, że za kilkanaście lat podstawowym urzędzeniem
komunikacyjnym bedzie autolot

już w tej chwili latający autosamolot pionowego startu spala 5 l/100 km
lata z prędkością 0-650 km/h i jest zasilany silnikiem wankla

a gdy bedzie produkowany w milionach egzemplarzy to cena wyniesie tyle co
średniego samochodu dziś. Będzie zasilany rotacyjnym silnikiem stirlinga takim
jaki został zaprojektowany do Gingera w 1998 roku ale utajniony, bo gospodarka
amerykańska tej rewolucji technologicznej by nie przeżyła.
Kamen dzieki temu silnikowi ma się stać najbogatszym człowiekiem świata.

Może w tych innych stolicach i miastach siedzą politycy których wiedza
techniczna zatrzymała się na kamieniu łupanym (brukowanie autostrad) no może
dalej - kolejach żelaznych

A może te znowu szykuje się zimna wojna...

Pozdrawiam

Jan





Temat: Czy oplaca sie projektowanie owych lokomotyw spalinowych?


Proponuję się zapoznać z silnikiem stirlinga.


Silnik o sprawności około 38 % uważasz za duży skok naprzód? Ja już wolę
mini reaktorek jądrowy i turbinę gazową.


Energetyka jądrowa ma wbrew pozorom bardzo kiepską sprawnośc. Policz
sobie ile energii trzeba włożyc w pozyskanie paliwa do EJ.


Ja pisałem o energetyce termojądrowej. Na wdrażanie takiej metody
powinny iść IMHO pieniądze.


Zaś co do
ogniw paliwowych - czym je chcesz zasilać i skąd to cos pozyskać?


Na razie jest wodór, ale może kiedyś będzie coś innego.





Temat: Czy oplaca sie projektowanie owych lokomotyw spalinowych?


Nie, myli Ci się. Stirling jest silnikiem cieplnym. Zamienia
bezpośrednio energię cieplną na mechaniczną. I do tego jest odwracalny
- kręcisz wałem, a on z jednej strony zaczyna grać, a z drugiej
chłodzić :D


No, ale skąd tą energię brać ? "Seryjne" Stirlingi z łodzi podwodnych są
ogrzewane spalaną ropą. Tylko mi nie mów, że energię do Stirlinga bierze
się z różnic temperatur dzień/noc i sam się kręci.


Pytanei po co? IMHO lepiej zacząć ładować pieniądze w ograniczenie
zużycia energii.


To już próbowano, walka z wiatrakami. Nasz glob to taka wielka choinka,
choć Polska jawi się jeszcze jako dość ciemna plama.





Temat: Gotland zatopił amerykańską flotę Pacyfiku
Uwaga!
Silniki Stirlinga na dzień dzisiejszy zasilają już kilkanaście procent gospodarstw domowych w Australii i działają" za darmo". Nie bardzo potrafię to pojąć ale tak jest. Najważniejsza zaleta to ciągła praca i czerpanie energi ODTWARZAJĄCEJ paliwo z zewnątrz. {W łodziach szwedzkich "spala" się tylko utleniacz a paliwo (nie wiem co nim jest) samo się odtwarza.} Najważniejsza w tym ustrojstwie jest chłodnica. Ponoć cały taki silnik jest wielkości średniej wielkości lodówki i kosztuje niecałe dwa tysiące australijskich bagsów. Czytałem o tym ok. roku wstecz w linkach odnalezionych we frondzie. Teraz jednak nie potrafię ich ponownie odnaleźć.



Temat: Silnik neutronowy.


A mam poważne wątpliwości czy w jakimkolwiek kraju zaawansowanym
technologicznie wysłanie reaktora atomowego w kosmos zyska w najbliższym
czasie choć minimalną społeczną akceptację.


Rosjanie i Fancuzi by sie po prostu nie pytali :-)

Glowne problemy to:
-co by bylo gdyby sie rozbil o Ziemie, a przeciez kiedys spadnie,
-czy to sie w ogole oplaci, bo elektrownia jadrowa duza i ciezka jest.

Predzej to bedzie jednak RTG z silnikiem Stirlinga.

J.





Temat: Czasopisma militarne


| Poczytaj ostatnie MSiO, w szczegolnosci artykul Krzysztofa Gerlacha o
| karonadach: smakowity. O szwedzkich okretach podwodnych tez nie jest zly,
| choc nijak nie wyjasnili, jak dziala ten silnik na S.

Cześć!

Nie przesadzaj. O silniku Stirlinga uczą w 8 klasie
szkoły podstawowej.


w jakim kraju?
(a powaznie: tlokowy? turbinowy? jakis inny?)


Właśnie w tym artykule o szwedzkich okrętach podwodnych
jest zdanie o języku ADA. Przeczytaj.


W jezyku ADA zdarzalo mi sie programowac, fakt, ze nie za pieniadze i nie
za duzo. To zdanie to takie tam dla lamerow jest.





Temat: Naped nieatomowych OP


Czołem.

Pod koniec lat '90 kilka krajów pracowało nad nieatomowym napędem OP
niezależnym od powietrza, np. ogniwa paliwowe, silniki z obiegiem
zamkniętym. Na jakim etapie te prace są dziś, czy są takie jednostki w
służbie ?


Pod koniec lat dziewiedziesiatych to juz AIP wdrazano do czynnej sluzby.
Liderami
w tej dziedzinie sa Szwedzi [kolejne op przechodza modernizacje polegajace
na dodaniu
modulu z silnikiem stirlinga], oraz Niemcy [nowa klasa U212/214]. Gotowe do
wdrozenia
moduly maja Rosjanie i Francuzi. Proponuje skorzystac z niezawodnego googla:
AIP+submarines
Link na szybko: http://www.naval-technology.com/

ein





Temat: 1

Znów odświeżam - tym razem silniki Stirlinga
http://global.msi.com.tw/index.php?func=newsdesc&news_no=591

Ciekawe co wy na to - jak dla mnie pomysł rewelacyjny. Dlaczego tylko tak późno na to wpadli ...

Bo to tylko ciekawostka. Więcej zamieszania niz pożytku
No i wentylator zostaje, a ja lubię fanlessy.




Temat: 1
Znów odświeżam - tym razem silniki Stirlinga
http://global.msi.com.tw/index.php?func=newsdesc&news_no=591

Ciekawe co wy na to - jak dla mnie pomysł rewelacyjny. Dlaczego tylko tak późno na to wpadli ...




Temat: 1
Znam oczywiście ciepło topnienia parafiny i korzyści z tym związane. Ale mnie osobiście interesuje duży, podziemny, izolowany zbiornik ciepła o wysokiej temperaturze i dużo mniejszy izolowany zbiornik zimna (lód - zgromadzone zimno zamarzania lodu). Nawet największy bojler jest do tego dużo za mały.

Pozwoli to na wytwarzanie czystej energii mechanicznej przy pomocy turbiny gazowej czy silnika Stirlinga wtedy, gdy nie będzie słońca i wiatru. A sprawność takiego urządzenia zależy od różnicy temperatur.

Magazynowanie ciepła/zimna jest jak na razie najtańszą formą gromadzenia energii. W chwilach nadmiaru energii z wiatru, czy słońca zbiorniki będą doładowywane. Trójgeneracja.

Zamierzam również pokusić się o sprężanie powietrza na inne potrzeby, oczywiście z wykorzystaniem powstającego ciepła. Może kupię sobie francuski, czy koreański samochód na sprężone powietrze i zrobię dwie przyczepki-zbiorniki, na podmianki.

Na wypadek długich bezwietrznych zim zamierzam zbudować generator wykorzystujący biomasę. Zastanawiam się nad jej wcześniejszą niskotemperaturową pirolizą, która nie spowoduje rozkładu węglowodorów. Wówczas zamiast gazu mamy paliwo płynne zbliżone parametrami do lotniczego.

A wszystko to po to, aby całkowicie uniezależnić się od zewnętrznych dostaw energii.

Wydaje mi się, że znam prawie wszystkie rodzaje turbin wiatrowych i różne wariacje Savoniusa najbardziej mi odpowiadają.

Pozdrawiam

Piotr Waydel



Temat: Po co rozbudowywać METRO w Warszawie ?


a gdy bedzie produkowany w milionach egzemplarzy to cena wyniesie tyle co
średniego samochodu dziś. Będzie zasilany rotacyjnym silnikiem stirlinga takim
jaki został zaprojektowany do Gingera w 1998 roku ale utajniony, bo gospodarka
amerykańska tej rewolucji technologicznej by nie przeżyła.
Kamen dzieki temu silnikowi ma się stać najbogatszym człowiekiem świata.
Może w tych innych stolicach i miastach siedzą politycy których wiedza
techniczna zatrzymała się na kamieniu łupanym (brukowanie autostrad) no może
dalej - kolejach żelaznych
A może te znowu szykuje się zimna wojna...


A jakie radosne wypadki bylyby? Niektorzy maja problemy z utrzymaniem sie na
drodze a co dopiero w powietrzu. Teraz ryzyko zderzenia jest male ale co bedzie
gdy niebo sie zapelni? Ciekawe kto bedzie to pilnowal :-O




Temat: Czasopisma militarne


| Nie przesadzaj. O silniku Stirlinga uczą w 8 klasie
| szkoły podstawowej.

w jakim kraju?
(a powaznie: tlokowy? turbinowy? jakis inny?)


W Polsce. Tłokowy. Ale dokładny opis musisz
sobie sam odszukać. Grzanie i chłodzenie gazu
w obiegu zamkniętym... To było 35 lat temu...


| Właśnie w tym artykule o szwedzkich okrętach podwodnych
| jest zdanie o języku ADA. Przeczytaj.

W jezyku ADA zdarzalo mi sie programowac, fakt, ze nie za pieniadze i nie
za duzo. To zdanie to takie tam dla lamerow jest.



Na jakiej maszynie pisałeś w Adzie?

Pozdrowienia. Krzysztof.





Temat: 1
Czy nie za dużo od nas wymagasz Na magazynowaniu energii z wiatraków
masa profesorów zjadła zęby i nic sensownego nie wymyśliła

Sprężone powietrze ma wadę, że jak coś zrobisz nie tak, do zdmuchnie
chałupę z wiatrakami włącznie. IMHO znacznie bezpieczniejszą alternatywą
jest koło zamachowe. Z metod chemicznych, to akumulatory. Inne, typu ogniwa
paliwowe i wodór na większą skalę to olbrzymi koszt i jeszcze większa
babranina przy budowie instalacji. Na koniec pozostaje ciepło. Można je
magazynować bardzo tanio. Gorzej z odzyskiem w postaci elektryczności. Na
forum jest wątek o silniku Stirlinga, to byłaby metoda na zamianę ciepła w
prąd.

Jeżeli wiatraki mają także ogrzewać zimą, to radzę postawić na ciepło. Przy
pomocy pompy ciepła można je odzyskać niezwykle skutecznie bez konieczności
budowy wysokotemperaturowych dobrze izolowanych zbiorników. A elektryczność
magazynować w akumulatorach o kilkudniowej pojemności.



Temat: Czasopisma militarne
toc,

 | Nie przesadzaj. O silniku Stirlinga uczą w 8 klasie
 | szkoły podstawowej.
 
 w jakim kraju?
 (a powaznie: tlokowy? turbinowy? jakis inny?)

tłokowy, ale "jakiś inny". z zewnętrzną komorą spalania. znaczy się w
przybliżeniu to jest tak: masz dwie "elektrody" - wymienniki ciepła i
jeśli umieścisz je tak że jest pomiędzy nimi różnica temperatur to
zaczyna się kręcić. w małych modelach "szkolnych" wystarczy położyć na
ręce i np. wiatraczek się zaczyna obracać. do okrętu podwodnego ideał -
jeden koniec za burtę drugi do reaktora i jedziemy ;]

           moa
     (z azylu na wsi)

--- GeeMail'2002+ v0.948 (cracked)
    Spill Chucked by Mocrosift





Temat: 1
Regenerator to takie "ustrojstwo" lub po naszemu "wihajster", które czasowo magazynuje ciepło pomiędzy ciepłym a zimnym tlokiem (cylindrem). Może mieć kształt "pogrubienia rury" z wypełnieniem jej ścinkami blachy miedzianej. Istnieje wiele typów silnika Stirlinga i przy większości z nich regenerator nie jest wymagany. Pozdrawiam młodego konstruktora i jego belfra



Temat: 1
Chciałby przeprosić i poinformować osoby którym nie udało się pobrać free dokumentów dotyczących silnika Stirlinga, z mojego chomika , iż zbrakło mego dodatkowego transferu . Podstawowy transfer odnawia się co wtorek i jest nadal dostępny , dopóki nie otrzymam nowego dodatkowego który udostępnię .



Temat: prosze o pomoc jaki piec c.o. wybrac
Z tą biomasa to jest "kanał" dla energetyki zawodowej - bo młyny nie chca robić za sieczkarnie , pył drzewny eksploduje w kolektorach palników . W bambuko zrobili wszystkich co sie porwali na wierzbę bo chca skupować tylko suchą , a za mokrą oferowana cena nie uzasadnia rozwoju tej gałęzi rolnictwa.
Biomasa - owszem ale w energetyce rozproszonej w źródłach od kilkunastu - do kilkuset kW - i tylko w specjalistycznej kogeneracji bo inaczej brak sensu i rachunku ekonomicznego.
A wogule wartało by sie zastanowić nad kotłem "wszystkozernym" z dobudowanym generatorem opartym na silniku stirlinga - to byłby "hicior"- bo nie dość ,że się pali "wszystkim" to jeszcze jest z tego prad (i per saldo forsa - może się okazac że koszt ogrzewania spadnie do wartości ujemnych - czyli bedzie generował zysk).



Temat: 1
Jesli mowa o tym schemacie z rysunku, to wszystko tez jest w porządku. Jest taki uklad silnika Stirlinga, gdzie grzany i chlodzony jest ten sam "cylinder" (czy moze raczej "komora"). W tym cylindrze siedzi displacer - bardzo luźno pasowany (pasowany to chyba jednak przesada, ale niech tak bedzie z braku lepszego słowa) tłok, ktorego zadaniem jest jedynie przetlaczac powietrze miedzy strefami zimną i gorącą. Prace wykonuje tłok roboczy, po stronie zimnego powietrza.
Najczesciej w tym ukladzie komora displacera jest robiona w formie duzej puszki, grzane i chlodzone są jej denka, a scianka boczna jest zrobiona z materialu izolacyjnego dla ograniczenia strat. Ale mozna to narysowac tak, jak na schemacie.



Temat: Prad z kolektora slonecznego
Witam!

To jest właśnie największy i praktycznie jedyny problem z jakim się borykam w związku z próbą osiągnięcia niezależności energetycznej.

Nad takim rozwiązaniem pracuje Instytut z Wrocławia, który opracowuje ciekawą koncepcję siłowni elektroenergetycznej http://www.iel.wroc.pl/pracownie/ZTTN/silownia.htm
Wykorzystują turbinę gazową.

Inaczej podszedł do tego problemu profesor Orest Symko z University of Utah który zamienia ciepło w dźwięk, a dźwięk w energię elektryczną.
Jeszcze nie znam jego osiągnięć jezeli chodzi o sprawność.

Mogą być również różne rodzaje silników Stirlinga.

Zakłóżmy, że z dachu otrzymamy do 100 stopni i że mamy zbiornik zimna 0 stopni (podziemny zbiornik lodu), oraz że tego ciepła mamy naprawdę dużo.
Jaki rodzaj urządzenia da nam najwyższą rzeczywistą sprawność???

Wychodzi mi, że od 7% sprawności sprawa zaczyna być warta zachodu, a przy 15% byłbym najszczęśliwszym z ludzi (przy tej różnicy temperatur).

Jeśli nie można kupić najsprawniejszego urządzenia, z powodu bezsensownej ceny czy niedostępności, jestem gotów je zbudować. Względy techniczne i technologiczne nie stanowią problemu.

Zróbmy burzę mózgów na ten temat i jeśli wyjdzie z tego jakiś konkretne ciekawe rozwiązanie, to je kupię lub stworzę i podzielę się z Wami wszelkimi informacjami tak jak Ankot.

W moim przypadku najbardziej interesujące jest urządzenie o mocy kilkadziesiąt kW, ponieważ powierzchnia dachów do wykorzystania jest dosyć spora.

Pozdrawiam

Piotr Waydel



Temat: Prosty model silnika Stirlinga

Witam.
Wiadomo: zbliża się koniec roku i chyba każdy walczy o jak najlepsze oceny Ja mam taki problem z fizyką. Aby poprawić ocenę mam wykonać jakiś "pożyteczny projekt" (Bóg jeden wie, co nauczyciel przez to rozumie, ale nie ważne). Po (niedługich) poszukiwaniach trafiłem na coś takiego. Wszystko ładnie, ale nie wiem jak to zrobić. Znaczy się, mam jakąś koncepcję, ale wolałbym zasięgnąć opinii u kogoś, kto się na tym trochę zna (mam nadzieje, że tu tacy są ). Samemu doszedłem do wniosku, że cały model wykonany jest z 3 deseczek (lub 4, jeśli liczyć tę na której stoi to co się pali), probówki (niekoniecznie nowa, ale musi być z zaworem z rurką ), szklanej strzykawki, kulek do gry, czegoś, co się pali, gwoździ, gumki recepturki. Niby wszystko jasne, ale mam parę pytań:

1. Czy musi to być szklana strzykawka. gdzie taką najlepiej zdobyć?
2. To co się pali. Na zdjęciu jest pokazany jakiś korek z czymś w środku, ale to raczej może być zwykła świeczka?

No. To by było na tyle. Z góry dzięki za pomoc, wszyscy ludzie dobrej woli



Temat: Steampunk ftw !
Mi się podobają silniki Stirlinga http://pl.youtube.com/wat...related&search=

Fajny bajer ... wystarczy mu różnica temperatur ;p dużo jest takich, które montuje się na kubku w sumie wreszcie można określić kiedy herbata nam ochłodła



Temat: 1

[...]Na świecie tworzy się rózne modele takich silników. Dziwi mnie jedna rzecz:
podgrzewa się je dośc prymitywnie, jakimś podstawionym od dołu palnikiem.
Przecież to duża strata energii, cieplo wykorzystuje sie w niewielkim
procencie, reszta ulatuje w powietrze. Nie wiem, jak takie grzanie robi
się w dużych silnikach.


Te silniczki grzane swieczką to zabawki, nikt tam nie patrzy na straty. Silniki z prawdziwego zdarzenia grzeje sie zupelnie inaczej. Pod tym linkiem masz pokazany kogenerator firmy Solo http://www.stirling-engine.de/engl/index2.html
Tam jest wszystko dosc ladnie wyrysowane.



Temat: Silnik parowy


A moze jednak Stirlinga a nie na pare ?


Z pewnością byłby zdecydowanie bardziej "modny", ale ja osobiście chyba
wolę jednak parowy (może dlatego, że sam jestem w posiadaniu modelu
takiego silnika? ;-)


Swieczka jest ze stearyny lub parafiny. Mozna chyba liczyc na okolo
40MJ/kg


...z czego większość zapewne i tak pójdzie na ogrzanie powietrza wokół
"kociołka" :) No, chyba że "pytacz" zamierza skontruować profesjonalny
kocioł z "płomieniówkami" i "płomienicami", ale to jest już raczej dość
trudne w warunkach "amatorskich" :)

Pozdrawiam :)

W.





Temat: Silnik parowy


Ostatnio planuje zabrac sie za zbudowanie modelu silnika parowego :).
Narazie jestem na etapie szukania planow w internecie i roznego rodzaju
obliczen.


To ci sie moze przydac.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_turbine

A moze jednak Stirlinga a nie na pare ?


2.ile MJ mozna uzyskac z i kg wosku (nigdziemoe moge znalesc kalorycznosci
wosku ;/ ). Chce obliczyc ile energicieplnej daje plomien swieczki.


Swieczka jest ze stearyny lub parafiny. Mozna chyba liczyc na okolo
40MJ/kg


3. Powiedzmy ze mamy kolo. Promien jego wynosi 10cm. Na jego obwodzie
nawiniety jest sznurek z ciezarkiem 3 kg. Powiedzmy ze do osi tego kola
podlaczymy pradnice o sprawnosci 100% . Ile mozemy uzyskac wat :)??


Zalezy jak szybko bedzie spadal. A nie majac drapacza chmur pod reka
to nie bedzie zbyt szybki :-)

J.





Temat: Kryzys energetyczny?
Pewnie, że nic na siłę, ale jak już pisałem dopuki ktoś ma zyski z rozwiązań może nie za bardzo oszczędnych to nie wiele się zmieni. Są przecie opracowane i w sumie przetestowane technologie (o których z resztą chyba pisalem) - typu silnik Wankla czy Stirlinga. O sporo lepszej sprawności, niż te, których się używa. I co i nic. Trzeba oczywiście więcej pieniążków przeznaczyć na badania podstawowe - synteza termojądrowa, (ta zimna fuzja - wyniki są niejednoznaczne), ale kto da na tp forsę, którą jeżeli sięodzyska to za jakieś 20 (może lat). I tak to sie kręci. Co niektórzy może pamiętają kryzys paliwowy w Stanach. Jak się okazało, że ropy brakuje i zaczyna być droga - to można było usprawnić silniki i odchudzićte krążowniki szos? Można było, ale to był bacik ekonomiczny



Temat: Odetną gaz?


| Ale musisz miec prase do wycinania blach, odpowiednia maszyne do
| przygotowania wykrojnika itd.

| A do spalinowego kilka maszyn plus piec odlewniczy.
Możesz sobie poćwiczyć "produkcję silnika elektrycznego"
http://panoramix.ift.uni.wroc.pl/~wgan/fwp/SilnikElektryczny.html
Potrafisz w tak prosty sposób stworzyć najprostszy silnik?:)


Stirlinga jest niewiele bardziej skomplikowany, i ma te sama ceche -
to tylko zabawka.

J.





Temat: 1
W encyklopedii z 1936 r przeczytałem o silnikach żarowo- powietrznych, niestety nie było rysunku. Myślę, że to chodziło o Stirlinga a pisało tak: że są to małe silniki o mocy do 5 kM, składają się z dwóch cylindrów, jeden cylinder jest grzany np. lampą spirytusową. Obecnie (wówczas) całkowicie wyparte przez silniki spalinowe.
Może nastąpi renesans, a może ktos z forum.... takie 5 kM to akurat na własne potrzeby.



Temat: 1
.... no tak...... tylko ta moc nominalna.......... jak Kolegę zadowoli 0,3 - 1,0 kW Ee przy strumieniu ciepła rzędu 20 kW..... to sorki ,że się wcinam.
Lodówka to nie stirling.
Praw fizyki nie da sie przeskoczyć - ten silnik działa w zakresie typowych przemian gazowych i to w obiegu rzeczywistym a nie teoretycznym.
Słuszna uwaga ,ze mozna zwiekszyć pojemność skokową - a nawet zrobić silnik wielocylindrowy. Myślę że można by było spróbować na Helu bo nie ma z nim problemów - poza tym jest dostepny już sprężony w butlach ( azot czy powietrze to zupełne nieporozumienie).
Wszystko sie sprowadza do gabarytów ustorojstwa - jak będa "w granicach przyzwoitosci" to OK.
Pomimo moich wątpliwosci trzymam kciuki i życzę powodzenia.



Temat: Forza Motorsport 2
Nie no, spoko. Swoją drogą sam bardzo chciałbym aby twórcy Forzy pomyśleli o potworach typu Auto Union P-Wagen z 300 konnym silnikiem bądź Bugatti Type 59. Przejażdżka takim monstrum bez jakichkolwiek wspomagaczy po owalnym ceglanym torze z prędkością 210 km/h to musi być coś pięknego. Brak srebrnej strzały Stirlinga Moss'a od Daimlera również trochę boli, tym bardziej, że 300-SL jest.



Temat: 1

[...] zrobił mu stopień sprężania rzędu 50 czy 100 chyba (jakoś tak strasznie dużo w każdym razie) i mu to śmigało...[...]

Pytanie jak dlugo. Przy stopniu sprezania 50 po samej kompresji mial w garze ze 100 atmosfer, a po zaplonie pewnie ze 200. Nie ma bata, zeby jakikolwiek tlok to wytrzymal, o uszczelkach i pierscieniach nie wspominajac.
A co do perspektyw stirlinga, to raczej czarno widze. Silnik niby bardzo fajny, teoretycznie sprawny i wogole, ale niestety niemilosiernie ciezki, a z ta sprawnoscia tez w praktyce nie jest za dobrze. W sumie to tez tlokowo-korbowa szarpanina. Moze jako przydomowe elektrocieplownie opalane jakims gazem? Jest niezla aplikacja firmy Solo - 200 kilo, moc elektryczna bodajze niecale 10kW (26, czy 28% sprawnosc), cieplna cos ze 30 kW opalane gazem ziemnym lub olejem, na zyczenie peletki.
Przyszlosc raczej widzialbym w ogniwach z ceramiczna membrana (czy jak kto woli ceramicznym tfu! elektrolitem)

C.



Temat: Agregat lub świeczka
Witam

Zamiast agregatu, na etylinę, można kupić agregat na gaz ziemny lub propan- butan. Cena 1kWh przy zasilaniu z instalacji gazowej będzie w zależności od konfiguracji tańsza lub zbliżona do ceny z energetyki.
A jeżeli kogość stać na kupienie droższego egregatu np z silnikiem napędowym Stirlinga to problem z hałasem przestaje istnieć.



Temat: Rocznice lotnicze czyli tego dnia w historii...
8.02.1989. - Boeing 707 rozbija się o szczyt Pico Alto, nieporozumienie pomiędzy załogą a kontrolą ruchu lotniczego.
8/9.02.1944. - nalot 12 Lancasterów na fabrykę silników lotniczych w Limoges (bomby 5450 kg)
10/11.02.1941. - pierwszy bojowy lot nowego bombowca brytyjskiego, Stirlinga, cel - zbiorniki ropy naftowej w Rotterdamie.



Temat: The Mutant Chronicles Collectible Miniatures Game


Pytanie do wszystkich, jaka jest różnica między techno-fantasy a steam punkiem?

Techno-fantasy wymaga elementów techno i fantasy, a jeśli chodzi o scenografię, klimat itepe daje dużą dowolność. Gwiezdne Wojny, 40K itd - to techno-fantasy. Steam Punk - tu masz bardziej niż w naszej rzeczywistości rozwinięte i wykorzystywane silniki parowe, za to fantasy jest opcjonalne. Np. Maszyna Różnicowa (jeśli mi się tytuł nie machnął) napisana przez Gibsona i Stirlinga.




Temat: Proszę o pomoc z kilkoma zadaniami.
Witam
Chciałbym prosić o pomoc w rozwiązaniu kilku zadań związanych z
termodynamiką.Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
Pozdrawiam

_____________________________
1. Co to jest gaz doskonały?
2. W jaki sposób można opisać zachowanie gazu doskonałego?
3. Czy zwiżzki pomiędzy ciśnieniem, temperaturą i objętością są prawdziwe
dla innych substancji?
4.Zachowanie atomów gazu doskonałego.
5.Co to są ruchy Browna i jaki mają one wpływ na termodynamikę?
6. Jakie są podstawowe prawa termodynamiczne?
7. Jakie wnioski można z tych praw wyciągnąć?
8. Czy znasz jakieś klasyczne wnioski wynikające z istnienia entropi?
9. Jakie są zasady działania silników: Carnota, Stirlinga, 4 suwowego i 2
suwowego?
10. Jaki jest związek pomiędzy silnikami termodynamicznymi a prawami
termodynamiki?
11. Co to jest odrotny cykl Carnota, podaj przykład urządzenia
wykorzystującego ten cykl.





Temat: 1kW energii elektrycznej z silnika stirlinga
Silniki Stirlinga są fajne, m.in. dlatego, że są bardzo odporne na właściwości paliwa bo mają zewnętrzne spalanie. Tylko są dwa razy droższe na jednostkę mocy od zwykłych silników spalinowych.



Temat: wiatraczek z silnikiem Stirlinga
Proponuje, by skonstruowac wiatraczek z silnikiem Stirlinga. Strone "ciepla" zakryc przewodnikiem ciepla, a "zimna" izolatorem. Im cieplej tym bardziej chlodzi.



Temat: Silnik Stirlinga
Proszę, cytat użytkownika z portalu elektroda.pl, który wykonał w 100% działający model silnika Stirlinga




Temat: Silnik stirlinga
nikt nie obiecywał że budowa silnika jest prosta i łatwa i tak sporo łatwiejszy jest stirling np. od dwusuwa




Temat: 1
Zawsze myślałem, że pierwsze diesle były na olej arachidowy, ale to akurat nie ma większego znaczenia.

Zdaje mi się, że wcześniej upowszechnią się silniki ze spalaniem zewnętrznym, np. silniki Stirlinga.



Temat: A może tak Stirling ?to też model chociaż inny
Silniki Stirlinga ...bajka pamiętam jak kiedyś zrobiłem takiego malucha że od temperatury dłoni już działał



Temat: Zgazowarka w Lubuskich Zakładach Garbarskich
Wybór pomiędzy turbiną i silnikiem spalinowym nie jest jedyny. Można też użyć silnika Stirlinga. Pozostaje jak zwykle problem gdzie i za ile go kupić



Temat: Wolsung w Kuźni
Eee... przecież widzisz jakie jest zainteresowanie "fandoomu"! Podejrzewam, że "dedykowane" kapelusze w formie cylindra poszłyby jak woda, albo zegarki kieszonkowe napędzane silnikiem Stirlinga.



Temat: 1
Znalazłem taki link- budowa działającego modelu silnika Stirlinga, zrobionego
z puszek i rurek miedzianych.

http://makezine.com/images/07/p92new.pdf



Temat: Drut
Dziękuję wam za rady. Drut potrzebny mi do zrobienia korbowodu do silnika Stirlinga.
Zrobię tak: Przybiję do listewki potrzebną ilość gwoździ i będę na nich zaginał drut.

Pozdrawiam, Łukasz



Temat: mała proźba
Witam!
Moja proźba polega na wytłunaczenie z czego zrobiony jest tłok zaznaczony kolorem czerwonym. Jak się domyślem to co zaznaczyłem kolorem niebieskin może to być szczykawka jak w modelu 1 silnika Stirlinga.
Dzięki za pomoc

aaaaaaaa.GIF  Opis:



Temat: Agregat lub świeczka
Witam Kolegę Czesława i Kolegów na Forum

Czy ma Kolega jakieś namiary na te agregaty zasilane gazem i z silnikiem Stirlinga ? Może jakieś linki ?

Pozdrawiam
Teodor



Temat: Gotland zatopił amerykańską flotę Pacyfiku
No oczywiście, że nie jest. Ale weź ogrzej i oświeć swą chatę za darmo przez okrągły roczek. W Australii światła mają pod dostatkiem i jakimś cudem rezygnują z baterii słonecznych na rzecz silników Stirlinga.



Temat: Pomysł na silnik
Witam Wszystkich,

mam pomysł na silnik napędzany róznicą temperatur (nie Stirling!).

Chcialbym go zprezentowac i poddać krytyce ale nie wiem jak się wkleja plik w formacie *.pdf.

Może ktoś bedzie mi mógł udzielić pomocy.

Pozdrawiam



Temat: CO TO jest
silnik stirliga jest mi dobrze znany.dużo nad nim czytałem i w najbliższym czasie zabietam się za budowe drugiego silnika(pierwszy niestety miał za duży opór tłoka)mozna go zrobić z puszek po piwie.wpiszcie w youtube piwny stirling to zobaczysie takiego dzikusa w pracy



Temat: Zagadka fotograficzna
To taka zabawka edukacyjna - silnik cieplny wykorzystujący niewielkie różnice temperatur w komorach tego urządzonka. Taki silniczek wynalazł Robert Stirling. W necie do kupienia w astromedia.de za 21 euro.



Temat: toczenie i latanie w bydgoszczy
wracajac do tematu toczenia, czy ktos wie gdzie(najlepiej centrum) lub w jakiej firmie(nazwa) mozna cos wytoczyc?nie chce toczys silnika spalinowego tylko kolo zamachowe do stirlinga



Temat: 1
Witam
A co do stirling-engine.de :
Czy ktoś dzwonił do nich i pytał o koszta takiego silnika-kogeneratora?
I ewentualnie ile lat musiałby przeciętny Kowalski na to zbierać




Temat: Silnik Stirlinga w kosmosie ?


| Zastanów się temperatura CZEGO jest bardzo niska. Poza tym jak słońce świeci, to
| ta temperatura już nie jest tak całkiem niska.
| Krótko mówiąc przeanalizuj jeszcze raz ten problem z uwzględnieniem wszystkich
| czynników i pewnie okaże się ze już nie jest tak różowo.

Byc moze jestem w bledzie ale wydaje mi sie ze skoro nie ma na ksierzycu
atmosfery to wystarczy zaslonic jakis obszar np. parawanem :) zeby temperatura
tam bardzo spadla. Jesli nawet grunt ksierzycowy bedzie rozgrzany w promieniach
slonca to przy braku powietrza juz kawalek dalej w miejscu zaslonietym powinno
byc znacznie chlodniej.


Zgadza się. Ale teraz pomyśl co się stanie jak ten Stirling zacznie się
chłodzić. :) Nie można brać pod uwagę samej temperatury, trzeba też gdzieś tą
energie oddać - a na księżycu nie ma gdzie. Atmosfery nie ma, a skały nie maja
dużej przewodności cieplnej.


Inna sprawa to oddawanie ciepla z silnika, pewnie trzeba
by zastosowac radiatory i to spore.


I to bardzo spore - mam nadzieje, że zdajesz sobie sprawą, jak ciężko oddać
ciepło w próżni? Już prędzej jakiś system dystrybucji ciepła w skałach byłby
chyba skuteczniejszy.


| http://www.grc.nasa.gov/WWW/tmsb/stirling.html
| http://www.sunpower.com/
| No, nie wiem jak to się ma do ogniw słonecznych, szczególnie tych
| produkowanych na miejscu.

Wlasnie chodzi o to ze produkcja na miejscu jest tylko marzeniem. Nie do
zrealizowania w bliskiej przyszlosci. A silnik zblokowany z pradnica juz mamy.
Moze sie okazac ze masa silnika i jakiejs ilosci pompowanych zwierciadel bedzie
znacznie mniejsza od masy bateri slonecznych ktore dadza podobna ilosc pradu.


No zgadza się, że na początku to z tej produkcji to nic nie będzie, bo do
produkcji też pewnie energi potrzeba. :)
Ale nie sądzę, żeby pompowane zwierciadła były znacząco lżejsze od baterii
słonecznych. Ha - przecież takie zwierciadła musza być dokładnie pozycjonowane,
a to raczej zwiększy masę tych luster. Tu trzeba dokładnie policzyć czy
faktycznie będzie zysk na masie.
Poza tym jest to kolejny element który może się popsuć. Baterie też powinny być
pozycjonowane, ale nie musza być tak precyzyjnie a jak się mechanizm popsuje, to
tylko zmniejszają wydajność.





Temat: Silnik Stirlinga

Myślę, że w wykonaniu amatorskim mógłby być dowolny czynnik gazowy do łatwego kupienia, np. CO2, azot czy propan.
Ja myślę o różnicy temperatur ok. 30-40 stopni.Interesują mnie temperatury w okolicach 17-47 stopni.
Abstrahując od powyższego, czy nie można by zbudować takiego ustrojstwa np. z 2 silników spalinowych z usuniętymi zaworami w głowicach

...mozna nawet prosciej z jednej V-ki z wywalonymi glowicami, nie wiem tylko czy w V-ce cylindry chodza w stosunku do siebie z przesunieciem 90*? bo jak nie to trzeba by wal przerobic aby tak chodzily. A pomiedzy przerobionymi glowicami czynnik roboczy bys przepychal przez regenerator, czyli zwykle "steel wire mesh" . I jest Stirling w ukladzie Alfa. Gdzies sie kiedys natknalem na dyskusje na ten temat i zglaszanymi obiekcjami byla duza pojemnosc cieplna blokow i duze straty na przeplyw ciepla miedzy "zimnymi" a "cieplymi" cylindrami. No ale od czegos trzeba zaczac

Ale ta roznica temperatur to nie wyglada zachecajaco. Zaden komercyjny stirling ktory mi wpadl w oko nie chodzi na tak malej roznicy, wszystkie albo maja palnik, albo ogniskowana energie sloneczna jako zrodlo gorne, wiec te kilkaset *C roznicy jest zawsze. No ale z kolei rekordowe (low temperature differential, LTD) modele potrafia chodzic na róznicy ~1*C, lub gdy na zrodlo gorne pada swiatlo sloneczne, a dolne ma temp. otoczenia.

powodzenia w knuciu i budowie! Temat Stirlingow w kogeneracji jest zarabiscie ciekawy (sprawnosc, prostota=bezobslugowosc, CISZA, rozne paliwa...). Cos tam tylko czytalem o preznosci par paliwa, ktora sie marnuje w przyp. External CE, ale nie bardzo zakumalem o co cho (ja jestem informatyk, czyli taki skundlony inzynier... ). A co to bedzie, mozna spytac? Naped do tej pompy ciepla?

pozdro!



Temat: Silnik stirlinga
gdziue z drewna drewnos ei nienadaje porzadnie zrobione silnik osiaga takie obroty ze drewno sie zetrze i polamie najlepiej zrobic z puszki po coli, ucinasz gorna czesc wycinasz gabke na duzy tlok ten nie moze byc szczelny tzn miedzy nim a sciankami zostawiamy luz z 1mm, robimy korbowod np ze spinacza zakrywamy robimy dzirke przez ktory przechodzi korbowod, i teraz jest najtrudniejsze czego nie moglem przejsc tzn maly cylinder trzeba w zakrewce wyciec dziure i zrobic z czegos cylinder wazne ten musi byc calkowicie szczelny, on musi byc duuzo mniejszy od duzego cylindra czyli puszki, np ze strzykawki mozna zrobic maly cylinder ale tlok juz trzeba samemu zrobic ten od strzyawki ma za duze opory nawet ze smarem, takze tutaj trzeba kombinowac zeby byl szczelny i nie mial oporow, jak juz zrobimy ten tlok robimy wal czyli wyginamy gruby drut, tloki musza sie poruszac przynajmniej po polowie wysokosci cylindra no i tloki musza byc ustawione wzgledem siebie o 90 stopni mocujemy wal na puszczce przyczepiamy korbowody, teraz na jednym koncu waly trzeba zamontowac kolo zamachowe, najleoiej zrobic je z dwoch plyt cd sa dobrze wywarzone tylko trzeba je zamontowac idealnie po srodku. no i mamy stirlinga ogrzewamy dol duzego cylindra (puszki) najlepiej ustawic go na podwyzszeniu i swieczka na dole ustawic poczekac chwile az sie nagrzeje zakrecic kolem i jesli bedzie wszystko dobrze bedzie chodzil, taki silniczek powinien sie dosc czybko krecic, ze mozna sobie wietraczek zrobic lopatki na kolo zamachowe i gotowe tylko tak jak mowie maly cylinder musi byc baaardzo szczelny czego nie moglem ja zrobic bo nie moglem znalezc odpowiedniego materialu najlepsza bylaby guma ale trzeba zrobic jakis stelarz bo sie wygina i przepuszcza, plastik ma za duzy opor, normalnego tloka do silnika z puszki nie wsadzisz takze trzeba szukac a mi po 2 tyg kombinowania z tym odechcialo sie teraz mam pomysl na to i moze cos zrobie w swieta




Temat: Naukowe problemy przy pisaniu SF


to se ne da! To chciejstwo autora i dydaktyzm straszliwy oraz pójście po najmniejszej linii oporu. Czytelnik nie jest idiotą. A jak jest ciekawy, czy to, co autor opisuje może działać i jak działa, to sobie szuka. Książka nie tylko ma bawić, ale pobudzać do myślenia. Autor powinien napisać tekst tak, aby czytelnik domyślił się czym jest "kapripod" po opisie jego działania czy sposobie wykorzystania przez bohatera.

- wszystko pięknie, ale (mimo, że nie jestem biologiem) wydaje mi się, że jeśli cokolwiek znajdzie się w pobliżu kosmków jelitowych to zostanie wchłonięte przez organizm albo wydalone. Po drugie, ile surowców energetycznych może się znaleźć w nanokapsułce? Co masz na myśli pisząc napój wysokoenergetyczny?

Nanometr (nm) - jednostka długości miliard razy mniejsza od metra: 1 nm = 1000 pm = 0,001 μm = 0,000 000 001 m = 10−9 m.

- ja uważam, że jest to niemożliwe przy jakimkolwiek poziomie techniki. Sensowniejsze byłyby zwykłe kapsułki energetyczne, które zawierałyby wszystkie niezbędne mikroelementy potrzebne do funkcjonowania organizmu.


SF czyli science fiction zawiera w nazwie człon nauka. Czyli musisz pisać o czymś, co prawdopodobnie jest możliwe z punktu widzenia nauki. A nanokapsułki IMHO nie wydają się możliwe z logicznego punktu widzenia.

W kwestii latarki są dwa techniczne zagadnienia do rozwiązania. Pierwsze, lub drugie, emisja światła. Współczesne źródła mają max sprawności ok 20 %. Czytałem o sodówkach o sprawności ~ 38%. I jest trop, podobno już dawno wyduszono ze złącz półprzewodnikowych laserujących w pobliżu 70% w temperaturach ciekłego azotu. Sprawa druga: zasilanie. Coś sprytnego. Współcześnie budopwane silniki Stirlinga pracują przy różnicy temperatur ok 7 stopni C (lub Kelwina). Zwróć uwagę, że w przypadku temperatury kosmosu (ok 3 kelwinów) sprawność takiego silnika będzie taka jak bardzo dobrego silnika spalinowego.

Przyjmijmy, że latarka ma funkcjonować w atmosferze.
Czytałam (Wiedza i Życie?), że wymyślono jakieś głowice, które nakłada się na ściany i one „komunikują się” między sobą tak, że nie potrzebują kabli. Takie jakby zasilające bezprzewodówki, zasilające urządzenia. Latarka mogłaby w sumie czerpać energię z czegoś takiego.



Temat: Pakistan, Indie, okrety podwodne, szpiedzy i co z tego dla nas wynika?


PNS Hamza po próbach
Pakistan stał się czwartym na świecie krajem, który zbudował – z pomocą
zachodnich technologii – okręt podwodny z konwencjonalnym napędem niezależnym
od dopływu powietrza atmosferycznego.


Kurcze - powiedzcie mi czy to ma sens - ladowac sie w jakies
ograniczone rozwiazanie, kiedy sie dysponuje technologia nuklearna.

Chociaz .. jak myslicie - 1000Nm bez wynurzania wystarczyloby na
Baltyk, czy wazniejsze zeby okret mogl patrolowac odlegly rejon co
najmniej 2 miesiace ?
Czy moze w czasie tego patrolowania nie zaszkodziloby mu wynurzanie
sie na pare minut w celu przewietrzania wnetrza ..

A moze okrety podwodne na Baltyku w ogole stracily sens, skoro mozna
obce jednostki zauwazyc z satelity czy z AWACSa, a potem
unieszkodliwic rakieta klasy powiedzmy Tomahawka..


Obecnie takimi systemami napędowymi uniezależniającymi od poboru powietrza
atmosferycznego pod wodą dysponuje Szwecja, która zastosowała w swoich
okrętach typu Gotland tak zwany zamknięty cykl silnika Stirlinga,


Mesma, Stirling - wszystko cieplne. Czyli jakies 60% strat ..
Ja bym stawial na ogniwa paliwowe ..


Nie myslałem ze Indie maja takie "długie rece" w Pakistanie. Swoja droga
musieli sie nieźle przestraszyć tak zmodernizowanych okretów skoro tak ostro
zareagowali. Chyba po Indyjskich doswidczenia z Kilo i decyzjach zakupowych to
trzeba będzie zmienic ton wypowiedzi o naszym wspanialym "Orle", bo raczej
takiej moderniacji sie nie doczeka. I kto tu jest trzecim swiatem? :(


A masz jakies watpliwosci ?
Dysponujemy jakas nowoczesna technologia ?
Dzis to nawet zwyklego telewizora zrobic nie potrafimy,
tzn zwyklego LCD :-)

J.





Temat: O sortowaniu śmieci i inszych takich ekologicznych
No i dochodzimy do problemu ogrzewania (znowu). Tutaj nie trzeba być geniuszem, żeby stwierdzić, że systemy oparte na indywidualnym ogrzewaniu są mało wydajne w przeliczeniu na te magiczne koszty ekologiczne. Wydajności energetyczne pieców na węgiel czy ropę nie są za wysokie, a i skala robi swoje. Najlepszym pod względem ekologii i kosztów są rozwiązania na skalę osiedlową (mniejsze straty na transporcie ciepła niż przy systemach opartych na ciepłowniach miejskich). Oparte zresztą na najtańszych w danym rejonie źródłach ciepła. Na Śląsku może to być miał węglowy (ale nie musi), w rejonach rolniczych słoma, czy odpadki rolnicze, gdzie indzie źródła geotermalne (niestety nie wszędzie są takie możliwości), itp. Inwestycja rozkłada się na wielu odbiorców tak więc koszty całych (zazwyczaj drogich, bo nowoczesnych) instalacji są do przyjęcia dla zwykłego śmiertelnika. Przy wsparciu państwa czy samorządów lokalnych rzecz jasna - to właśnie jest chyba najlepsza polityka proekologiczna.

Bo cały problem ze wzmiankowanym silnikiem Stirlinga polega na jednym - cały czas trzeba go czymś ogrzewać. Więc cały czas jesteśmy w zamkniętym kręgu spalania. Można go ogrzewać energią słoneczną, ale nie wszędzie i nie przez cały czas, można geotermalnie - ale nie wszędzie i wówczas odwierty muszą być głębokie.

No i w przypadku użycia tego silnika mamy następne straty - najpierw na wyprodukowanie prądu, a potem na zamianę tego prądu z powrotem na ciepło ;) Ale to i tak chyba są mniejsze straty niż te w piecu węglowym.

A co do tego chińskiego miasteczka - na Kaszubach jest wspaniały i wielce ekologiczny zwyczaj palenia w piecach własnymi śmieciami. Przy słabym wietrze i mgle to także bywa ciężkie przeżycie - taki spacerek po pięknej kaszubskiej wsi :D




Temat: Prad z kolektora slonecznego
Niska sprawność może być nieistotna, gdy koszt instalacji jest niski. Ale
zakładając użycie silnika Stirlinga i magazynu ciepła/zimna dla podniesienia
sprawności IMHO stawia to pod dużym znakiem zapytania. Zresztą sposób
zamiany ciepła może być dowolny, można np. użyć generatorów
termoelektrycznych (czyli ogniw Peltiera pracujących w drugą stronę - jedna
strona ciepła, a druga chłodna i na zaciskach mamy prąd). Jeżeli już myśleć
o zamianie ciepła niskotemperaturowego na prąd, to warto zrobić to w sposób
oszczędzający ciepło. I tu uśmiecha się kogeneracja. Czyli zamiast układu
zbiornik ciepła/zimna należy podnieść temperaturę zbiornika ciepła. A
chłodzić przy pomocy centarlnego ogrzewania niskotemperaturowego. Owszem,
jest to znacznie bardziej skomplikowane i nie da takiej sprawności jak
zbiornik zimna. Ale zamiast marnować ponad 90% energii straci się kilka,
najwyżej kilkanaście procent.

Myśląc o chemicznych metodach magazynowania energii za jedną z
najwydajnieszych i jednocześnie dosyć prostych uznałem elektrolizę. Jednak
elektroliza dla uzyskania wodoru nie jest najlepsza. Dużo ciekawsza byłaby
elektroliza stopionych wodorotlenków w takich warynkach, aby uzyskać metal,
lub lepiej wodorek metalu. Odzyskanie energii polegałoby na podawaniu wody,
która reagując wytwarzałaby wodór. Jednak taka elektroliza wymaga ciepła
dla stopienia wodorotlenku. To wymaga temperatury powyżej 300 stopni. Jest
ona wysoka, ale jeszcze w zasięgu kolektora z lustrami. W ostateczności
można użyć niższych temperatur w celu zatrzymania ucieczki ciepła. Taka
aparatura byłaby bardzo skomplikowana, ale efekt w postaci ilości zmagazynowanej
energii i prostoty jej zamiany w elektryczność olbrzymi. A co najważniejsze
do elektrolizy można użyć taniego jak barszcz wodorotlenku sodu

I jeszcze jedna. Spalanie biomasy czy kompostowanie nie różnią się pod względem
emisji CO2 czy wytworzonej energii. Kompostowanie jest procesem
przebiegającym w obecności tlenu. Bakterie tlenowe część węgla utleniają
do CO2, a część zostaje w kompoście. Po wyłożeniu kompostu na pola
bakterie nie przestają działalności i po pewnym czasie ilość uwolnionego
CO2 wyrównuje się ze spalaniem. Dlatego dla środowiska jest zupełnie
obojętne, czy biomasę spalimy, czy zrobimy biogaz i go spalimy, czy też
przekompostujemy. Jedyna ważna różnica pomiędzy tymi sposobami to utrata
azotu podczas spalania.



Temat: Studium Talent
Ja rok temu chodziłem na matematykę do dra Ryczaja, a na fizykę do dra Biegańskiego. Obaj są świetnymi wykładowcami, co nie jest wielkim zaskoczeniem - w końcu Studium Talent prowadzą najlepsi z najlepszych
Jedynym minusem pierwszych wykładów z matematyki była ogromna frekwencja na nich i w związku z tym nieraz trzeba było spędzić cały wykład opierając się o parapet albo siedząc na schodach. Na szczęście po jakimś czasie najsłabsi odpadają i zostają osoby naprawdę zainteresowane matematyką czy fizyką.
Z bardzo dobrą oceną końcową nie powinno być problemów u tych wykładowców, jeśli ktoś chociaż trochę interesuje się prezentowanymi zagadnieniami - wykładowcy nawet chyba dostają odgórne wytyczne, żeby nie robić wielkiej selekcji, a wręcz przeciwnie - dawać łatwiejsze zadania, żeby ludziska zdobywali dobre wyniki i później nieświadomi, naiwnie składali podania na PWr, licząc na to, że studia wyglądają jak Studium Talent

A jeśli chodzi o sam materiał: u dra Ryczaja były kolejno zbiory, funkcje, ciągi, granice ciągów, szeregi, liczby zespolone. Poza tymi ostatnimi nie brzmi to odkrywczo, ale nie oznacza to, że na wykładach jest powtórka materiału z liceum. Te wszystkie tematy realizowane są na poziomie studenckim (czy właściwie prawie studenckim ) i z odrobiną dobrej woli można się nauczyć rzeczy, które będą bardzo pomocne na pierwszym roku.

Na fizie, u dra Biegańskiego na pewno trochę mechaniki, trochę termodynamiki, trochę elektryczności, trochę wszystkiego Czasami sam prosi o sugestie w sprawie wykładanego materiału Mnóstwo ciekawostek, dużo doświadczeń wykorzystujących bogate zasoby zaplecza (np. do doświadczenie Foucaulta, samochodzik z silnikiem Stirlinga) zadań z humorem (ruch drgający, a dinozaury ), a wszystko już trochę nieśmiale realizowane na poziomie studenckim, czyli można się tam spodziewać całek, pochodnych, które wprawdzie będą pobieżnie wyjaśnione, ale lepiej samemu doczytać o co w tym chodzi.

Ogólnie pozytywne wrażenia, polecam ;-)



Temat: Mclaren SLR stirling moss
Na świecie szaleje finansowa pożoga, a Mercedes wraz z McLarenem zaprezentowały właśnie samochód, który... będzie kosztował około milion euro.

Mowa o limitowanej wersji mclarena SLR nazwanej stirling moss.

W maju przyszłego roku kończy się produkcja "klasycznego" SLR-a. Miesiąc później z taśm montażowych fabryki w Woking zjedzie pierwszy SLR stirling moss.

Produkcja tego pojazdu zostanie ograniczona do 75 egzemplarzy i zakończy się w grudniu przyszłego roku. Cenę netto (bez podatków, a więc vatu i akcyzy) ustalono na 750 tysięcy euro. Ceny brutto będą różne, ale niemal zawsze, niezależnie od państwa, przekroczą milion euro.

Jednak pełne konto to nie wszystko. By móc zostać właścicielem wersji specjalnej trzeba już mieć w garażu klasyczną odmianę SLR-a...

Stirling Moss był kierowcą wyścigowym, który w latach 50-tych ubiegłego wieku startował z sukcesami mercedesem SLR 300. I właśnie do tego pojazdu nawiązuje wersja nazwana nazwiskiem Mossa.

SLR mclaren stirling moss nie ma dachu, a nawet przedniej szyby. Samochód wyposażono jedynie w dwie małe owiewki, zapewniające pasażerowi i kierowcy minimum komfortu. Samochód pozbawiono również bagażnika, a jego miejsce zajęło przykrycie, którym można zamknąć dostęp do kabiny pasażerskiej na czas parkowania.

Pod względem technicznym stirling moss nie różni się od klasycznego SLR-a. Źródłem napędu jest silnik V8, który dzięki kompresorowi osiąga moc 650 KM i zapewnia świetne osiągi: prędkość maksymalna wynosi 350 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h trwa tylko 3.5 s.

Nadwozie pojazdu zostało w całości wykonane z włókna węglowego. Jego kształt został opracowany w tunelu aerodynamicznym, dzięki czemu obeszło się bez konieczności stosowania szpecących linię spojlerów.

Zrobiono tylko jeden wyjątek. Kierowca ma do swojej dyspozycji hamulec aerodynamiczny, który może uruchomić ręcznie i który wysuwa się automatycznie podczas gwałtownego hamowania przy prędkościach przekraczających 120 km/h.

źródło informacji: INTERIA.PL







Temat: Interstellar Explorer


Czy warto wysylac sonde poza US?
Byc moze tak (Voyagery juz tam sa, New Horizons bedzie), ale inowacyjna jest
propozycja uzycia silnika wydajnego jonowego zasilanego ze zrodla
radioizotopowego:
---
Power System
In each case power and propulsion are, not surprisingly, major contributors
to the overall spacecraft dry mass. In particular, high power-to-mass
radioactive power sources (RPS) are the key enabling technology. Currently
flying RTGs and the proposed MMRTG have power-to-mass ratios that are too
small for this type of mission. Possibilities for adequate (8 W/kg) RPSs
include "second generation" Stirling Radioisotope Generators (SRGs) and
high-temperature, high-efficiency RTGs. Both approaches have pluses and
minuses and both need further development. SRGs hold the promise of
high-efficiency conversion that lowers the need for Pu-238 (the optimum
radioisotope for long-term deep-space-qualified power supplies). Issues are
electromagnetic interference (EMI) with instruments, here notable the
magnetometer and plasma wave sensor, and lifetime of the generator due to
wear of the moving parts. Advanced high-temperature RTGs using, e.g.
skutterudite converters, hold promise for high-efficiency and long lifetime
with no EMI (no moving parts) but have inherently lower conversions
efficiencies. Lowered efficiency equates to a need of ~four times as much
Pu-238 as SRGs, a significant cost, safety, and risk issue. These issues
also apply to all other small deep-space (beyond the orbit of Jupiter)
probes and warrant technical closure as soon as possible.

http://interstellarexplorer.jhuapl.edu/spacecraft/enabling_tech.html
http://interstellarexplorer.jhuapl.edu
---


        ... no i co? Przeciez to juz robia, silniki sa, problem przesylu duzych
ilosci energi w obrebie statku tez pewnie rozwiaza, to i za reaktor sie
wezma:) BTW o ile pamietam, to jakis jeden "amerykanin" polecial juz z reaktorem;-)
Ruskie mialy tego wiecej, nawet jst takie fajne miasteczko w kazachstanie,
gdzie takie rzeczy robili;-) I ono jest dalej chetne, nawet mowili o tym niedawno
calkiem glosno;-) Z powazaniem
                                                                Adam Przybyla





Temat: A imię jego 722
Mercedes wprowadza do sprzedaży nową wersję modelu SLR. Jeszcze szybszą...

Premiery supersamochodów zawsze wzbudzały olbrzymie zainteresowanie. Dlatego Mercedes postanowił ponownie stanąć w świetle jupiterów i pokazać odnowionego SLR-a oznaczonego symbolem 722. Przez chwilę więc, to o nim będzie się mówić i jego porównywać do innych arcydzieł motoryzacji.Symbol 722 nie wziął się od pojemności silnika, a od numeru startowego zwycięskiego (w zawodach Mille Miglia w 1955 roku) Mercedesa 300 SLR prowadzonego przez Sir Stirlinga Mossa.

Doładowany, 5,5-litorwy silnik SLR-a 722 Edition osiąga teraz moc 650 KM (poprzednio 626 KM) i pozwala przekroczyć "setkę" w 3,6 s, czyli o 0,2 s szybciej niż "normalna" wersja SLR-a. Do 200 km/h sprint trwa natomiast 10,2 s. Jak podaje producent "722" ma również wyższą od 626-konnego SLR-a maksymalną prędkość (o 3 km/h), która wynosi teraz 337 km/h. Oczywiście, dostosowano do tego także układ hamulcowy powiększając tarcze do średnicy 390 mm. Sztywniejszy nastaw amortyzatorów i mniejszy prześwitu o 10 mm oraz przekonstruowany przedni spoiler i tylny dyfuzor mają natomiast udoskonalić i tak już godne podziwu właściwości jezdne.

Pewne rzeczy się jednak nie zmienią - lekka karoseria dociążana została automatyczną skrzynią biegów, systemem klimatyzacji i sprzętem audio przez co SLR nie jest tak szybki jakby mógł być. Jest za to jednym z najbardziej ucywilizowanych supersamochodów na świecie.

Każdy komu zmiany w SLRze wydają się zbyt małe już powinien rozpocząć odliczanie do 2009 roku. Wtedy, według nieoficjalnych zapowiedzi swoją premierę będzie miała następna generacja Porsche Carrera GT, która stać się ma konkurentem dla Bugatti Veyrona , a to oznacza że w przybliżonym terminie ujrzymy również następcę SLR-a. W końcu trudno spodziewać się by Mercedes odpuścił tę rywalizację.

źródło Wysokie Obroty



Temat: Interstellar Explorer
Czy warto wysylac sonde poza US?
Byc moze tak (Voyagery juz tam sa, New Horizons bedzie), ale inowacyjna jest
propozycja uzycia silnika wydajnego jonowego zasilanego ze zrodla
radioizotopowego:
---
Power System
In each case power and propulsion are, not surprisingly, major contributors
to the overall spacecraft dry mass. In particular, high power-to-mass
radioactive power sources (RPS) are the key enabling technology. Currently
flying RTGs and the proposed MMRTG have power-to-mass ratios that are too
small for this type of mission. Possibilities for adequate (8 W/kg) RPSs
include "second generation" Stirling Radioisotope Generators (SRGs) and
high-temperature, high-efficiency RTGs. Both approaches have pluses and
minuses and both need further development. SRGs hold the promise of
high-efficiency conversion that lowers the need for Pu-238 (the optimum
radioisotope for long-term deep-space-qualified power supplies). Issues are
electromagnetic interference (EMI) with instruments, here notable the
magnetometer and plasma wave sensor, and lifetime of the generator due to
wear of the moving parts. Advanced high-temperature RTGs using, e.g.
skutterudite converters, hold promise for high-efficiency and long lifetime
with no EMI (no moving parts) but have inherently lower conversions
efficiencies. Lowered efficiency equates to a need of ~four times as much
Pu-238 as SRGs, a significant cost, safety, and risk issue. These issues
also apply to all other small deep-space (beyond the orbit of Jupiter)
probes and warrant technical closure as soon as possible.

http://interstellarexplorer.jhuapl.edu/spacecraft/enabling_tech.html
http://interstellarexplorer.jhuapl.edu
---





Temat: pociąg CASTOR i protesty


To z czego ma niby byc ta enegia ?????????????????


Z paleniska parowozu :))))


Proponuje abys wskazal ktory typ jest odpowiedni?


Tam, gdzie uzyskujemy największą korzysc najmniejszym kosztem (z
uwzglęnieniem kosztów srodowiskowych). Typ w zasadzie jest obojętny,
ważne co produkuje i jakim kosztem. W tej chwili istnieje ogromny
potencjał _poszanowania_ energii i generalnie inwestycje w tzw.
"negawaty" są najbardziej opłacalne, oczywiscie do pewnego poziomu,
zgodnie z prawem zmniejszających się korzysci.

Przykład kolejowy - żeby nie było totalnie offtopic - TGV Duplex przy
tej samej prędkosci i takim samym wypełnieniu pasażerami do
przewiezienia 1 pasażera potrzebuje o połowę mniej energii niż zwykłe
TGV. Duże oszczędnosci dają też pociągi z wychylnymi pudłami (zależnie
od trasy); tak samo jest w przypadku odzysku energii hamowania.

Co do samych elektrowni - zamiana na gaz zmniejsza emisje SOx do zera,
NOx też mogą spasć b. mocno (zależnie od konstrukcji palenisk), a
stosunek oddanej energii do emisji CO2 jest bodaj dwa razy lepszy niż
w przypadku węgla. Gaz ziemny to nie jest paliwo odnawialne, ale
stosunkowo tanie i o znacznie lepszej jakosci niż węgiel.

Małe elektrownie wodne są OK, podobnie jak wiatraki (zabijanie ptaków
to mit, ptaki się zresztą dostosują). W tej chwili w Niemczech moc
zainstalowana wiatraków to cos około 10 tys MW (w Polsce jest 34 tys
MW ogółem, przy energochłonnosci PKB Polski 2-3 razy wyższym, niż w
Niemczech!).

Do tego dochodzi cały bardzo ciekawy, nowy i komercyjnie dostępny
dział mikroenergetyki (ang. micropower), oparty o zróżnicowane źródła
energii (mikroturbiny gazowe, silniki cieplne Stirlinga i biomase,
ogniwa paliwowe i słoneczne itp), gdzie ważną sprawą jest ogromna
elastycznosc podaży energii i wysoka sprawnosc systemu.

Zauważ, że cały czas nie ma mowy o EJ, ze względu na _koszty_
inwestycyjne i operacyjne. Do tego dochodzą szczegóły techniczne - EJ
są bardzo mało elastyczne (rozruch i wygaszanie zajmują bardzo dużo
czasu), a efektywny czas pracy EJ to wielkosc rzędu 50%. Dla
porównania - najnowsza generacja wiatraków może pracować efektywnie
80-90% czasu (biorąc pod uwagę parametry wiatru i koniecznosc napraw,
remontów itp).

Polecam zapuszczenie w google zapytania "micropower", spora dyskusja
na ten temat odbyła się na news://pl.soc.zieloni ze trzy tygodnie temu
i przeszukanie numerów The Economist z ostatnich kilku miesięcy.

marcin ha





Temat: Threads - film BBC 1984


Piotr Wyderski nadaje:
| Ale za to wiem, jak dziala silnik parowy,
| a w nim można palic m.in. drewnem...

I przejedziesz na wiedzy o nim 10 km? Choćby po chrust do lasu?
Po co zaraz maszyna parowa, umiesz zrobić pięściak? Albo skrobak do
futer? Coś bardziej skomplikowanego niż zaostrzony w ogniu patyk... Na
przykład ogień?


Nie desperuj, przez pierwsze *dzieścia lat złomu żelaznego będzie dość.
Po co ci skrobak albo pięściak gdy tyle porządnej stali wala się w okolicy?
Krzesiwko to nie jest wielka technologia. Kawałek stali i krzemień.

Tak patrzę sobie na rapierek na ścianie, jeszcze przyda się replika
jakiejś skałkóweczki i póki będzie saletra to jest czym strzelać :-)
A i grzeczny bagnet w komplecie.

Z jednego samochodu wyprodukujesz tak z pół tuzina kusz o przyzwoitych
parametrach. Z drutem zbrojeniowym 6mm to całkiem miły zestaw :-)))

Najbardziej we znaki da się działka medyczna, produkcja leków jest tak
scentralizowana i tak skomplikowana że zostaną tylko babcine sposoby,
na bakterie i wirusy mocno uodpornione.
Taka grypa hiszpanka tylko parę razy bardziej.
No i śmiertelność na poziomie średniowiecza, zwłaszcza wśród dzieci.

Czytając opisy jeszcze XIXw chirurgii polowej, to się da zrobić
(Gettysburg - najszybsza amputacja nogi - 3 miniuty i 2 palce asystenta,
   znieczulenie wóda, bo wszystko inne wyszło)

Skokowe przejście od wysokowydajnego rolnictwa do rolnictwa XIXw.
zaowocuje "wielkim wymieraniem" zwłaszcza w dużych aglomeracjach.

Zostaną małe społeczności limitowane żywnością jaką mogą wyprodukować.
I tu taka ściana wschodnia ma przewagę nad Warszawą,
bez zapałek, tv, i dresów szelestów dadzą sobie radę.
Mieszkańcy 11 piętrowego betonowego bloku na Ursynowie raczej nie.

Jak ktoś lubi takie lombinacje to Eric Flint "1632" i S.M. Stirling
"Dies the Fire"

Rafał





Temat: 1
Czasem śledze wątki dotyczące darmowej energii, róznych genialnych konstruktorów co gdyby nie żarłoczne koncerny naftowe zbudowaliby samochody co jeżdzą za darmo itp. Uważam że to mydlenie oczu i tyle. Nawet na tym forum widziałem wypowiedzi osób co piszą sensowne rzeczy a czasem dających sie ponieść twierdząc ze uczeni znają co najmniej 146 procesów gdzie sprawność jest ponad 1 itp. To wszystko tylko chwyt marketingowy próba zaistnienia i tyle gdyby ktoś zbudował samóchod co spala tylko wodę, silnik spalinowy taki co nie wytwarza mocy z ciepła tylko jako gratis , robiłby tanio pompy ciepła o cop=7 itp, albo byłby milionerem albo by siedział cicho i się o tym nie chwalił.

Przykład tych silników dobitnie dowodzi że albo to nie bardzo działa (ten rozkład wody w łuku elektrycznym) ale fajnie wygląda, albo jak działa (paliwo woda+benzyna) to daje relatywnie niewielkie oszczedności okupione sporą niewygodą (dodatkowy zbiornik, długi czas rozruchu itp). Oczywiście następuje tam pewien odzysk ciepła ze spalin, ale gdyby zrobił taki samochód i przeprowadził sensowne badania na przeciągu 100-200 tys km sądzę że zysk nie byłby ogromny (większa masa pojazdu, sadzę że mniejsza moc jednostkowa wymuszajaca wiekszą pojemność, przecież zasysa gorącą mieszankę), wyobraźmy sobie że takie zasilanie daje 20% większą sprawność czyli jadę z miejsca X do Y i zamiast tankować 40l benzyny tankuje 32l benzyny i 96l wody czyli w sumie 128l to o jakieś 80kg wiecej niż w klasycznym samochodzie czyli ta masa do tego duży izolowany bak! Do tego kwestia bezpieczeństwa bo zbiornik musi mieć tak na oko 200l i jest wypelniony mieszanką wrzącej benzyny, jej oparów spalin i wody, chyba że zrobimy auto o zasięgu 50km, czemu nie? I to jest ta pozorna oszczędność, może po prostu kupić auto mniejsze o 20% i tyle?

Kolejny przykład to temat sprawności większej niż 1 lub 100% jak ktoś woli. A czemu nie przecież nawet proces smażenia kiełbasy na ognisku może mieć sprawność 1000%. To zależy JAK SIĘ SPRAWNOŚĆ DEFINIUJE i tu sie zaczyna zabawa, standarowo określa się ją jako stosunek użytecznej (potrzebnej nam) formy energii wytwarzanej przez urządzenie do energi dostrczanej do urzadzenia. W warunkach idealnych sprawność przetwarzania energii cieplnej w mechaniczną jest podyktowana sprawnością cyklu carnota <100%, natomiast przetwarzanie energii mechanicznej (elektrycznej) w cieplną wynosi 100% (niestety entropia nie maleje). I to właśnie grzanie jest polem do sensacji, bo sprawność przetwarzania elektrycznośći w ciepło jest w zasadzie 100% i to w zwykłej farelce, natomiast sprawność pieców spokojnie wynosi 80-85% (utrata energii wraz z ciepłem spalin usuwanych na zewnątrz). Jak wartośc opałową paliwa obliczymy dla produktów spalania w formie gazowej dla warunków normalnych bez uwzglednienia ciepła przejść fazowych, mamy piece kondensacyjne o sprawności 110%, a gdyby grzał powiedzmy z -30 do -10 mógłby zrobić piec co ma np 130% bo jeszcze by kondensował wodę do lodu, żadne cudo tylko sposób liczenia.

Inną rzeczą jest zwykłe naciągactwo w przykładzie pomp kawitacyjnych, podają że ich sprawność wynosi na pewno ok 100% a nawet więcej choć nikt nie wie skąd ta dodatkowa energia się tam bierze (przecież nie ma tam pompowania ciepła) ot taka "free energy" pełna ekologia bez paliwa, gazu spalin itp. Na prawdę jest za pewne tak że że ma to ok 100% bo czemu nie normalna grzałka w boilerze tez ma te 99,9% a o tej sprawności powyżej to zwykłe oszustwo. Gdyby podali sprawność 300% to ktoś podłączyłby to do silnika Stirlinga o sprawności >30% i zostałby najbogatszym człowiekiem na ziemi. Jak się napisze 105% to nikt nie wyłoży kilkuset tysięcy złotych/dolarów na rzetelne badania tylko po to żeby komuś udowodnić że naciąga ludzi. Udowodnienie że taka pompa kawitacyjna o mocy kilku czy kilkunastu kW przetwarza zawsze <100% dostarczanej energii elektrycznej w cieplną nie jest łatwe bo aby to zrobić naprawde dokładnie trzeba mierzyć oprócz mocy czynnej pobieranej przez silnik także wszystkie formy energii wytwarzanej/pobieranej a wiec temp na wlocie i wylocie, cisnienie na wlocie i wylocie, a jak jest dotatkowa pompka to jej moc, oraz wszystkie straty cieplne, jak i wydatek masowy i objetosciowy wody z uwzglednieniem jej zanieczyszczeń pęcherzykami powietrza na wlocie i wylocie. Widziałem schemat takiego ukladu z pompą kawitacyjną zasilajacą boiler pompę zasilał silnik o mocy 2,2kW i ponoc sprawność wynosiłą nawet 130%. Niestety na pewno nikt nie zauważył że oprócz pompy kawitacyjnej w obwodzie pracuje jeszcze pompa cyrkulacyjna o mocy za pewne z 50W-100W , boiler jest ciśnieniowy wiec jak woda wchodzi ma z 3atm a na zaworze wylotowym dławi się przepływ do ciśnienia atmosferycznego.

Diabeł tkwi w szczegołacg reszta to marketing.



Temat: Okręty podwodne Pakistanu
http://www.altair.com.pl/start-1817

PNS Hamza po próbach
Pakistan stał się czwartym na świecie krajem, który zbudował – z pomocą zachodnich technologii – okręt podwodny z konwencjonalnym napędem niezależnym od dopływu powietrza atmosferycznego. 26 września 2008 odbiorcze próby morskie zakończył PNS Hamza – pierwszy pakistański okręt podwodny francuskiego typu Agosta 90B
Drugim pakistańskim okrętem podwodnym typu Agosta 90B, który zostanie poddany modernizacji w Karaczi i dostosowany do długich podwodnych patroli bez konieczności wynurzania jest PNS Khalid. Przeróbka polega na przecięciu kadłuba za kioskiem i wstawieniu w tym miejscu kompletnego modułu Mesma.
Okręt przebudowano w stoczni marynarki wojennej w Karaczi – Pakistan Naval Dockyard - Karachi Shipyard & Engineering Work (KSEW), dostosowując go do pływania pod powierzchnią bez konieczności pobierania powietrza. Pakistańczycy wykorzystali francuskie rozwiązanie – system Mesma koncernu DCNS – i wsparcie techniczne. Jednak całą operację przeprowadzono własnymi siłami. Pakistańska marynarka wojenna oficjalnie zaakceptowała wyniki prób Hamza, uznając osiągi okrętu za satysfakcjonujące, tym samym jednostka najprawdopodobniej już w październiku 2008 wejdzie do linii. Z systemem Mesma możliwości działania pod wodą okrętu z napędem dieslowsko-elektrycznym zbliżają się do tych, którymi dysponują większe jednostki z siłowniami nuklearnymi.
Pionierem eksperymentów z różnego rodzaju rozwiązaniami technicznymi uniezależniającymi klasyczne okręty podwodne od dopływu powietrza podczas długotrwałych działań pod powierzchnią była III Rzesza. Ale dopiero najnowocześniejsze technologie i najnowsze materiały pozwoliły istotnie zwiększyć zasięg podwodny okrętów z siłowniami dieslowsko-elektrycznymi. Obecnie takimi systemami napędowymi uniezależniającymi od poboru powietrza atmosferycznego pod wodą dysponuje Szwecja, która zastosowała w swoich okrętach typu Gotland tak zwany zamknięty cykl silnika Stirlinga, RFN – w jednostkach typu U212 i U214 wykorzystująca patent Siemensa – ogniwa wodoro-tlenowe produkujące energię elektryczną, i Francja stosująca w projektach eksportowych system Mesma. Rosja prowadzi dopiero doświadczenia z siłowniami konwencjonalnymi niezależnymi od powietrza atmosferycznego dla okrętów typu Kilo i Amur. Podobnie Chiny, które najprawdopodobniej zbudowały już pierwszą eksperymentalną jednostkę z takim systemem napędowym bazującą na rozwiązaniach rosyjskich Kilo i Amurów – okręt klasy Yuan.
Francuzi pracują nad systemem Mesma od 1994. Korporacji DCNS udało się zminiaturyzować system tak, że wchodzi on do modułu, który można zainstalować do przeciętego i przedłużonego kadłuba konwencjonalnego okrętu podwodnego. Tak stało się w przypadku PNS Hamza. Mesma pozwala na prawie bezgłośne ładowanie akumulatorów jednostki, znajdującej się w głębokim zanurzeniu. Do tej pory, aby je naładować, zwykłe Agosty 90B musiały wyjść na głębokość peryskopową i wystawić rurę doprowadzającą powietrze do silników diesla (tzw. chrapy).
Kilka lat temu sprawa modernizacji pakistańskich okrętów podwodnych Agosta 90B stała się przedmiotem afery szpiegowskiej, kiedy okazało się, że ktoś zamordował francuskiego eksperta, pracującego w Karaczi, a ktoś inny usiłował zastraszyć resztę personelu francuskiego pracującego nad tym projektem w Pakistanie...
Francja dostarczy także Pakistanowi dwa kolejne moduły systemów Mesma, które zostaną zainstalowane na dwóch dalszych pakistańskich Agostach 90B. Są to okręty Khalid i Saad. Podczas najbliższych remontów stoczniowych ich kadłuby zostaną przecięte i wzbogacone o element zawierający moduł Mesma.
Indie użytkujące rosyjskie okręty podwodne typu Kilo, zdecydowały się na ich wszechstronną modernizację w stoczni Zwiezdoczka. Ich próby odbiorcze nie wypadły jednak najlepiej. We wrześniu 2005 Delhi postanowiło zamówić we Francji, w tym samym koncernie stoczniowym DCNS, który pomaga modernizować flotę podwodną Pakistanu – 6 najnowszych cichych okrętów podwodnych typu Scorpene, także wyposażonych w siłownie niezależne od dopływu powietrza. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 3 mld USD. Zostaną one zbudowane w indyjskiej stoczni Mazagon Docks w Mumbai, a po transferze technologii z Francji mają zostać oddane do użytku w latach 2010 – 2015. Indie rozwijają jednak przede wszystkim własne, oparte na rozwiązaniach rosyjskich, technologie podwodnej siłowni jądrowej.

Nie myslałem ze Indie maja takie "długie rece" w Pakistanie. Swoja droga musieli sie nieźle przestraszyć tak zmodernizowanych okretów skoro tak ostro zareagowali. Chyba po Indyjskich doswidczenia z Kilo i decyzjach zakupowych to trzeba będzie zmienic ton wypowiedzi o naszym wspanialym "Orle", bo raczej takiej moderniacji sie nie doczeka. i kto tu jest trzecim swiatem?
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nflblog.pev.pl



  • Strona 1 z 2 • Znaleziono 105 rezultatów • 1, 2