silnik dolnozaworowy
Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik dolnozaworowy
Temat: Kto zgadnie co to...
Kiedy zobaczyłem to zdjęcie pomyslałem sobie ze motocykl wygladający jak zbiór cześci kilku róznych motocykli i jest to motocykl seryjnie produkowany to musi byc to jakas podróba. Na Mysl zaczeły mi sie nasówać rosyjskie boksery imitujące niemieckie BMW i tak to własnie doszłem do tego ze to produkcja ZSRR i prosze bardzo - PODOLSK
Podolsk PMZ-A 750 należał do motocykli ciężkich, dobrze nadawał się do ciągnięcia wózka bocznego - mógł pełnić służbę w armii. Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm. Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3, zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.
Po Rewolucji Październikowej Rosja Radziecka borykała się przez wiele lat z wewnętrznymi kłopotami. Młoda władza działając w ciągłym zagrożeniu, brutalnymi restrykcjami umacniała swoją pozycję w państwie. Efektem owych restrykcji było unicestwienie wszelkiej inicjatywy, także w dziedzinie konstrukcji motocyklowych.
Pod koniec lat dwudziestych, gdy nic już nie mogło się wydarzyć bez woli "odpowiednich czynników", dostrzeżono nareszcie potrzebę budowy przemysłu motocyklowego.
Zadanie było trudne, ponieważ carska Rosja w ogóle nie produkowała motocykli. Nie dysponowano więc żadnym zapleczem i wszystko należało tworzyć od podstaw. Nie było przede wszystkim kompetentnych konstruktorów, doświadczonych w produkcji motocykli.
Dodatkowych trudności dostarczały uwarunkowania geograficzne i techniczne. Wielkie odległości i niska jakość dróg wymagały maszyn wytrzymałych, niezawodnych i zdolnych do jazdy po bezdrożach.
Pomimo tych trudności już w 1928 roku wyprodukowano próbną serię dwusuwowych motocykli "Iż". Seryjną produkcję tych pojazdów uruchomiono cztery lata później.
Wcześniej, bo już w 1931 roku, seryjną produkcję motocykli rozpoczęły zakłady "Czerwony Październik". Były to motocykle L-300, z dwusuwowym silnikiem o pojemności 300 cm3 i mocy 6,5 KM (4,8 kW).
Charakteryzowały się one dużą wytrzymałością.
Ciągle brakowało motocykla ciężkiego, dobrze nadającego się do ciągnięcia wózka bocznego i mogącego pełnić służbę w armii. Lukę tą wypełnił "Podolsk" PMZ-A 750.
Pojazd ten opracowano w oparciu o podzespoły renomowanych światowych firm.
Do napędu użyto czterosuwowego, dolnozaworowego, widlastego silnika o pojemności 750 cm3,
zaprojektowanego na bazie odpowiedniej jednostki napędowej Harley-Davidson'a.
W owych czasach był to kanon konstrukcji silników do motocykli ciężkich.
W tym czasie także w Polsce wytwarzano motocykl napędzany silnikiem o niemal identycznej konstrukcji (wzorowanym na jednostce napędowej motocykla Indian); był to CWS M 55, o pojemności 995,4 cm3 i mocy 14 KM w pierwszej serii (moc wzrosła w następnych seriach do 16 KM). Motocykl ten posiadał ramę wzorowaną na konstrukcji Harley- Davidson'a.
Liczne usterki przedniego zawieszenia, a także pękanie ram było przyczyną narastającej nieufności do tej konstrukcji polskich odbiorców wojskowych.
Rosjanie dysponowali już bardzo dobrym wywiadem gospodarczym, a niedostatki konstrukcyjne i technologiczne nadrabiali szpiegostwem. Postanowili nie powtarzać błędu Polaków i do swojego ciężkiego motocykla poszukać ramy innego typu.
Uwagę zwrócono na wytwarzane przez BMW ramy z prasowanych profili blaszanych.
Wybór okazał się słuszny i po przekonstruowaniu zamocowania tylnego koła, przystosowano ją do współpracy z napędem łańcuchowym.
Konstruktorzy motocykla "Podolsk" zapożyczyli także od BMW zawieszenie przednie na krótkim wahaczu wleczonym, wyposażone w półresor piórowy. Zawieszenie wzmocniono i dodano po bokach amortyzatory cierne z regulacją śrubową, przystosowując je w ten sposób do pracy w ekstremalnych warunkach.
Dopełnieniem całości był gigantyczny przedni błotnik,
chroniący kierującego przed powszechnie występującym błotem.
Dla podniesienia komfortu jazdy zrezygnowano z montowania gumowych siodeł typu "Drilastic" i wyposażono motocykl w blaszane, pokryte skórą siodła, wzorowane na polskim CWS M 55. Zapewniały one bowiem najlepszą amortyzację dzięki dwóm sprężynom pracującym na rozciąganie.
W wyniku powyższych prac konstrukcyjnych otrzymano motocykl o nieco egzotycznych kształtach, ale
mocny i przystosowany do pokonywania rosyjskich bezdroży.
Największą wadą tego pojazdu była duża waga przy stosunkowo niewielkiej mocy silnika.
Wytwórnia PMZ z Podolska produkowała też motocykl z jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym, o pojemności 250 cm3. Był to pojazd wzorowany na niemieckim BMW R22.
Podolska PMZ produkowała motocykle w latach 1932-1939.
W latach 1935-1943 ciężkie motocykle napędzane jednocylindrowymi silnikami dolnozaworowymi o pojemności 600 cm3 produkowała wytwórnia TIZ-AM z Taganrogu.
Zacieśniająca się współpraca z przemysłem III Rzeszy zapoczątkowała produkcję motocykla M-72.
Była to wersja BMW R-71 dostosowana specjalnie do rosyjskich potrzeb terenowych, głównie przez wzmocnienie ramy. Motocykl M-72 okazał się konstrukcją tak udaną, że z czasem zaniechano w ZSRR produkcji innych motocykli ciężkich koncentrując się na dopracowywaniu i rozwijaniu tej koncepcji konstrukcyjnej.
Temat: Śmiech to zdrowie :-)
Na luzie X (samochodowe)
**********
Co kierowcy wymyslaja w opisach wypadkow:
Wracajac do domu podjechalem do zlego domu i zderzylem sie z drzewem, ktorego nie
mam.
Inny samochod zderzyl sie z moim nie ostrzegajac o swoich zamiarach.
Myslalem, ze mam opuszczone okno. Okazalo sie, ze jest podniesione, kiedy
wystawilem przez nie reke.
Zderzylem sie ze stojaca ciezarowka nadjezdzajaca z drugiej strony.
Ciezarowka cofnela sie przez szybe prosto w twarz mojej zony.
Przechodzien uderzyl we mnie i przeszedl pod moim samochodem.
Facet byl na calej drodze i wiele razy probowalem go wyminac zanim w niego
uderzylem.
Budka telefoniczna zblizala sie. Kiedy probowalem zjechac jej z drogi uderzyla w
moj przod.
Nie chcac zabic muchy wjechalem w budke telefoniczna.
Prowadzilem samochod juz czterdziesci lat, kiedy zasnalem za kolkiem i mialem
wypadek.
Broniac sie przed uderzeniem zderzaka samochodu przede mna, uderzylem przechodnia.
Moj samochod byl legalnie zaparkowany kiedy wjechal w inny pojazd.
Niewidzialny samochod nadjechal z nikad, uderzyl w moj i zniknal.
Bylem pewien, ze ten stary czlowiek nie dotrze na druga strone ulicy, kiedy go
stuknalem.
Przechodzien nie mial zadnego pomyslu ktoredy uciekac, wiec go przejechalem.
*****************
TAK KUPISZ SAMOCHÓD!
Język reklamy staje się coraz bardziej kuszący, ale zarazem i bardziej skomplikowany. Dla
wszystkich, którzy czują się zagubieni w mnogości ofert i haseł promocyjnych - publikujemy słowniczek
najczęściej spotykanych sformułowań reklamowych wraz z objaśnieniami.
Oferta specjalna!
Słuchaj gościu, mamy troche wózków, które nie zeszły z magazynu...
Gwiazdkowa promocja!
Rozumiesz, jest problem, żeby to wypchnąć jeszcze w tym roku...
Taniej o 1000 zł!
To gówno i tak nie jest tyle warte, ale niech ci sie wydaje, że masz fart...
Jazda próbna!
Mamy wyszykowany jeden wózek, taki z napisami na odrapanych miejscach, który jeszcze jakimś cudem się toczy...
Lakier metalic gratis!
Jak ubieraliśmy choinkę w magazynie, to się nasypało trochę brokatu do puszki z farbą - no wiesz, robiliśmy
podmalówkę po tej stłuczce podczas jazdy próbnej...
Kup jeszcze dzisiaj! Oferta ograniczona!
Słuchaj, kurna, jak się nie pospieszysz, to po nowym roku te pudła nie pójdą nawet za pół ceny, i będzie problem, bo
mamy full magazyn, a na cle czeka jeszcze drugie tyle...
Poduszka powietrzna dla pasażera gratis!
Druga kierownica też... Tylko nie pytaj, gdzie jest poduszka dla kierowcy. Wiesz jak jest, chłopaki na montażu trochę
popili i kalka z rysunkiem technicznym odwróciła im się na drugą stronę...
AC/OC gratis!
I tak żaden uczciwy złodziej się tego nie tknie... A jak przywalisz w drzewo, to i tak poduszka jest po drugiej stronie...
Szukaj gwiazdek na samochodach - możesz zyskać 1000, 2000, 3000zł!
Niech ci się nie wydaje pajacu, że robimy ci grzeczność. Musieliśmy je jakoś oznaczyć, bo jak zginęły faktury z fabryki i
protokoły z oględzin, to wszystko zaczęło się pieprzyć. Te z jedną gwiazdką stały w lipcu tydzień w wodzie, z dwoma -
dwa tygodnie, z trzema...
Pojedź na wakacje swoim nowym samochodem!
Lepiej kup to truchło w lecie. Nie ma mowy, żeby zapalił w zimie...
Zrób przyjemność całej rodzinie!
Będziecie go, kurna, wszyscy pchać...
Ogrzewanie tylnej szyby gratis!
Żeby wam ręce nie zmarzły przy pchaniu...
*********************
Samochód dla każego Polaka!
Trabant 601 Blaszak Long Wehicle Limousine - opis techniczny
Ospoilerowany, bezwypadkowy, w dobrym stanie. Lakier metalik matowy, szyby przyciemniane sprayem, chromowana
krata wlotu powietrza i końcówka rury wydechowej.
Szyberdach na zawiasach, alufelgi, sprzęt stereo also playable mono Panascanix plus 2 kasety gratis. Antena
wysuwana "one man operated". Komputer pokładowy ZX Spectrum 48k z magnetofonem.
Podgrzewane lusterka i szyby (propan-butan), centralny zamek Gerda Tytan, klimatyzacja "Polar", barek, lodówka,
zlewozmywak dwukomorowy, kuchenka mikrofalowa z grillem, siedzenia lotnicze kubełkowe, poduszka dla kierowcy,
kołdra dla pasażera, antyalergiczne pasy bezpieczeństwa, regulowane z zewnątrz popielniczki, dodatkowy zbiornik 350
litrów na tylnym siedzeniu.
Silnik 2000 ccm dolnozaworowy od "Warszawy 233" po kapitalnym remoncie, zapłon elektroniczny bateryjny ruski,
wtrysk bezpośredni z miejsca kierowcy. Obniżone zawieszenie, hamulce ze wspomaganiem z miejsca pasażera.
Ubezpieczony od ognia, powietrza i wody.
Syrena Cabrio - dane techniczne
Silnik
niskoprężny, gaźnikowy, dwusuwowy
Liczba cylindrów - 2 w porywach do 3, a nawet 4
Układ cylindrów - rzędowy, pionowy
Średnica cylindrów - 76 m (70 m)
Skok tłoka - 82 m/ w górę i 73 m/ w dół
Poj. skokowa - 7440 cm3 na paliwie lotniczym nawet 8420 cm3
Moc maksymalna - 2700 KM przy 2500 obr/min (5000 KM przy 4300 obr/min)
Smarowanie - mieszankowe, stosunek oleju do paliwa 25 : 1
Doprowadzenie paliwa - automatyczny wtrysk pod własnym ciężarem
Skrzynia biegów
7-biegowa + 3 wsteczny, duża dzwignia zmiany biegów przy kole kierownicy, które zresztą zostało zamienione na
drążek sterowniczy z możliwoscią przyłączenia myszki za ogon lub pyszczek
Podwozie
Naped - 4 x 5 (w tym zapas)
Rama - o profilu na batmana w stylu supermena
Hamulec nożny - hydrauliczny, jednorazowy, na cztery koła + blokada kierownicy i kół. Trzeba dodać, że został
zamontowany układ SBA (tzn. przy ruszaniu automatycznie wpada w poślizg)
Hamulec ręczny - mechaniczny, na przednie kola (patent przeniesiony z WiGRY 3)
Ogumienie - kola od biełaza, alufelgi szesciokątne.
Nadwozie wykonane zostało z odpadów wtórnych (puszki po piwie) 2-drzwiowe, czteroosobowe
Zbiornik paliwa - 350 l z możliwością doczepienia cysterny
Wymiary:
- dlugość 4085 mm (4040 mm)
- szerokość 1560 mm
- wysokość 1530 mm (1515 mm)
- rozstaw osi 2300 mm
- rozstaw kół przednich 1200 mm, tylnych 1240 mm
Prześwit - 205 m
Promień skrętu - 1,4 m na ręcznym
Waga samochodu gotowego do jazdy - 9100 kg
Waga z pełnym obciążeniem 12600 kg (12850 kg)
Prędkość maksymalna - 305 km/h po wypiciu kilku setek prędkość wzrasta do 520 km/h
Zużycie paliwa - od 3 do 3,0000001 l/100 km
Temat: Opracowane zagadnienia
15. Omówić zadania i budowę tłoków, pierścieni i sworzni tłokowych oraz stosowanie rozwiązania połączenia tłoka, sworznia i główki korbowodu.
TŁOK
Tłok silnika spalinowego stanowi ruchomą część komory spalania przenoszącą wysokie ciśnienie gazów na sworzeń tłokowy, a następnie na korbowód i wał korbowy.
Konstrukcja tłoka powinna zapewnić:
· przejęcie przez denko tłoka ciśnienia gazów i przekazanie tego obciążenia oraz obciążenia od sił masowych wynikających z własnego ciężaru tłoka na sworzeń tłokowy,
· zapewnienie szczelności komory spalania przez pierścienie uszczelniające i mały luz tłoka w tulei cylindrowej,
· odprowadzenie ciepła z dna tłoka ogrzewanego przez gazy o wysokiej temperaturze do chłodniejszych ścian cylindra,
· prowadzenie tłoka w tulei cylindrowej,
· współpracę z tuleją cylindrową z małym tarciem, przy małych luzach i właściwym smarowaniu,
W tłoku silnika spalinowego wyróżnia się:
ü dno( lub denko) przejmujące ciśnienie gazów,
ü część pierścieniową, w której umieszczone są pierścienie uszczelniające i zgarniające,
ü część prowadzącą, spełniającą rolę wodzika, zapewniającą spokojny ruch tłoka w tulei cylindrowej i przekazującą boczny nacisk na gładź cylindra,
ü dwie piasty, związane z dnem tłoka żebrami, w których jest osadzony sworzeń tłokowy.
Tłok pracuje w bardzo niekorzystnych warunkach temperaturowych. Zewnętrzna strona dna tłoka jest omywana gazami spalinowymi o temperaturze w chwili spalania ok. 2500 stopni C, a w końcu suwu rozprężania ok. 1400 stopni C.
Powszechnie stosowane tłoki silników samochodowych można podzielić na trzy rodzaje:
§ o całkowicie przeciętej części prowadzącej,
§ o częściowo przeciętej części prowadzącej i przecięciu poziomym oddzielającym część pierścieniową od prowadzącej,
§ tłoki nierozcinane.
Pierścienie tłokowe
Służą do uszczelniania tłoka w cylindrze, ułatwienia odpływu ciepła z tłoka do rozprowadzenia i zgarniania oleju po gładzi cylindrowej. Uszczelnianie tłoka w tulei cylindra zapewniają pierścienie uszczelniające, których liczba zależy między innymi od średnicy cylindra.
W silnikach tłokowych występują dwa podstawowe rodzaje pierścieni:
· pierścienie uszczelniające, których zadaniem jest utrzymanie możliwie wysokiej kompresji i zapobieganie przeciekom spalin zamkniętych pod wysokim ciśnieniem w komorze nad tłokiem do skrzyni korbowej (przestrzeni pod tłokiem), w której ciśnienie jest znacznie niższe;
· pierścienie zgarniające, jak sama nazwa wskazuje zgarniające z tulei cylindra nadmiar oleju, pozostawiające stosunkowo cienki "film olejowy" na gładzi cylindra, zapobiegające przedostawaniu się do przestrzeni nad tłokiem nadmiernej ilości oleju.
Pierścienie tłokowe powinny odznaczać się niskim współczynnikiem tarcia, odpornością na ścieranie oraz dużą wytrzymałością w wysokich temperaturach pracy. Są one rozcięte, aby mogły sprężynować i równocześnie dolegać do cylindra; rozcięcie to umożliwia również założenie pierścienia w rowku pierścieniowym tłoka oraz umożliwia swobodne rozszerzanie się pierścienia w podwyższonych temperaturach.
Sworzeń tłokowy
Siła gazowa działająca na tłok przenosi się na korbowód poprzez sworzeń tłokowy. Końce sworznia osadzone są w piastach tłoka, a środkową część obejmuje główka korbowodu. Takie połączenie nazywamy przegubowym, istnieje tu możliwość przesuwania się główki korbowodu w kierunku osi sworznia w ramach niewielkiego luzu między piastami tłoka a główką.
Sworzeń tłokowy jest silnie obciążony zmiennymi siłami gazowymi i bezwładności, oprócz tego jest silnie nagrzewany i skąpo smarowany. Jest on podczas pracy zginany i ściskany.
W silnikach samochodowych sworznie są przeważnie typu „pływającego”, to znaczy że sworzeń jest osadzony obrotowo zarówno w główce korbowodu i piastach tłoka, w których są także umieszczone zabezpieczenia od przesuwania się osiowego. Daje to najbardziej równomierne zużywanie się sworznia.
Sposoby połączenia:
Sworzeń tłokowy łączy w sposób przegubowy korbowód z tłokiem oraz przenosi siłę tłoka na oś korbowodu.
W silnikach samochodowych sworznie są zwykle pływające, to znaczy, że sworzeń jest osadzony obrotowo w główce korbowodu i w piastach tłoka, w których także są umieszczone zabezpieczenia od przesuwania osiowego. Rozwiązanie takie jest bardzo proste i zapewnia równomierne zużywanie się sworznia. Oprócz tego sposobu osadzania sworznia znane są również dwa inne:
· sworzeń zamocowany bez luzu w piaście tłoka oraz obrotowo w główce korbowodu,
· sworzeń zamocowany bez luzu w główce korbowodu oraz obrotowo w piaście tłoka.
21.Wymienić rodzaje układów rozrządu i omówić działanie rozrządu tłokowo-szczelinowego.
We współczesnych czterosuwowych silnikach spalinowych stosuje się powszechnie rozrząd górnozaworowy, tzn. taki, w którym zawory, prowadnica i gniazda zaworowe znajdują się w głowicy.
W starszych konstrukcjach silników stosowano rozrząd dolnozaworowy, w którym zarówno zawory, prowadnica i gniazda zaworowe znajdują się w kadłubie silnika.
W silnikach dwusuwowych stosuje się rozrząd bezzaworowy. W tym przypadku wlotem mieszanki i wylotem spalin steruje tłok silnika, który przesuwając się w cylindrze odsłania i zasłania kanały doprowadzające mieszankę i odprowadzające spaliny. Taki typ rozrządu nosi nazwę tłokowo-szczelinowego.
Strona 2 z 2 • Znaleziono 84 rezultatów • 1, 2