silnik dźwigowy
Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik dźwigowy
Temat: Etyka Biznesu
...właśnie wrócilismy z mediolanu.. jessu, ale tam mają spokój. nie dosć ze ekipa rozboirkowa powolutko demontuje wszystkie istotne elementy wyposarzenia fabryki, to na weekend jest świętość i wszystko zostawiają.. generalnie opuszczone biura są czasem w lepszym stanie niz nasze w pełni działające, a magazyny oprósz np rowerów około 60 letnich mają całe zapasy elektorniczynch elementów po np nowietkie silniki dźwigowe siemensa czy coś... jakby tam załogę z Posli wysłać to by chyba ze scianami w jeden dzień wywieźli... aż kusiło żeby brac jakies pamiatki ale z drugiej strony było tego tyle że nie wiadaomo za co się zabrać... eh. ot taka refleksja na temat pamiątek. zostały tylko ślady na ziemi a dorobek foto mam nadzieję że będzie wynagrodzeniem.
pewnie więcej zobaczycie na fotkach. idę kimać... w pracy.
Temat: Sony is the best!
Radosław Gancarz pozwoliła sobie popełnić co następuje:
| Bolidy F1, samochody z silnikami odrzutowymi etc. spełniają Twoją
| definicję samochodu? ;-)
"samochód" z silnikiem odrzutowym IIRC nie bardzo spełnia definicję
samochodu.
To może podasz tę Jedynie Słuszną definicję samochodu? Bo encyklopedia
PWN twierdzi (podkreślenie moje):
"SAMOCHÓD, pojazd mech. bezszynowy, dwuśladowy, mający przynajmniej 3
koła; przeznaczony do przewożenia po drogach osób (samochód osobowy,
autobus), ładunków (samochód ciężarowy) lub umieszczonych na nim
specjalnych urządzeń (np. diagnostycznych, dźwigowych).
Samochód jest zbud. z podwozia i nadwozia. W skład podwozia wchodzą:
silnik (_zwykle_ tłokowy spalinowy z zapłonem iskrowym lub samoczynnym),
[...]"
Przynajmniej w kwestiach rekordów prędkości itp.
Z tego, że są osobne kategorie rekordów prędkości (samochody z silnikiem
spalinowym, samochody z silnikiem odrzutowym, samochody z silnikiem
rakietowym, samochody z silnikiem na parę[1], samochody z silnikiem
elektrycznym) jeszcze nie świadczy o tym, że samochód z silnikiem innym
niż spalinowy to nie samochód.
[1] najnowszy rekord pochodzi ponoć z 1985
Pozdrawiam
Temat: utrata mocy
Jadąc kiedyś pod wiaduktami na Dźwigowej po kolana zalanymi wodą
wysłużonym już wtedy BXem 1,4 też poczułem taki objaw. Wyjechałem "na 3
garach" może z 200 m poza nie i zgasł. Po otworzeniu klapy i pobieżnym
obejżeniu silnika okazało się, że świece umieszczone są w tak
przemyślanym miejscu, że woda spod kół na nie chlapie. Całe gniazda po
brzegi wypełnione były wodą. Bardzo cieszyłem się że dał radę chociaż z
tego wyjechać. Od tej pory wiem, że woda powoduje wadliwe działanie
urządzeń elektrycznych. Dzisiaj jeżdżę samochodem z osłoną silnika od
spodu. ;)
z akłuzami to trzeba uwazac. kolega z klubu przejechal ostatnio przez
jedną swoim V240 diesel i tak juz zostal. Zaciagnal wode z kaluzy do
filtra, stamtad do silnika. W tej chwili koncza wkladac nowy silnik.
Temat: utrata mocy
| powiedzcie co jest grane jak wjeżdżam w jakąś większą kałużę lub inną wodę
| silnik traci moc i zaczyna przerywać....... nissan micra 96' 1.3 16V ,
| wymieniałem niedawno kopułkę ale objawy powracają . . . help
Jadąc kiedyś pod wiaduktami na Dźwigowej po kolana zalanymi wodą
wysłużonym już wtedy BXem 1,4 też poczułem taki objaw. Wyjechałem "na 3
garach" może z 200 m poza nie i zgasł. Po otworzeniu klapy i pobieżnym
obejżeniu silnika okazało się, że świece umieszczone są w tak
przemyślanym miejscu, że woda spod kół na nie chlapie. Całe gniazda po
brzegi wypełnione były wodą. Bardzo cieszyłem się że dał radę chociaż z
tego wyjechać. Od tej pory wiem, że woda powoduje wadliwe działanie
urządzeń elektrycznych. Dzisiaj jeżdżę samochodem z osłoną silnika od
spodu. ;)
Pozdrawiam. PP
A nikt z Was nie wpadl na pomysl ze wjezdzajac w wode po kolana woda stawia
tak wielki opor, ze silnik sobie nie radzi? Moze wystarczy zredukowac i
wiecej gazu... :P
Temat: Dobór wkładki do przewodu ?
Witam
Przewód ułożony pod pod tynkiem.
Przewód zasila całą maszynownie, w którą wchodza odbiorniki mniejszej mocy jak oświetlenie, pompka odwadniająca, gniazda, jednak odbiornikiem o największej poborze mocy jest silnik 3f o mocy 12kW.
Czy korzystasz z normy PN-IEC 60364-5-523:2001 ?
Pozdrawiam Artur
A czy czasem oświetlenie maszynowni, szybu, gniazd 230V, pompki odwadniającej... nie powinno być na osobnym obwodzie niż silnik?
Nie chcę się zabardzo mądrzyć bo nieznam aktualnych przepisów dotyczących urządzeń dźwigowych, ale pamiętam jak przed laty pracowałem w pogotowiu dźwigowym to zasilanie silnika musiało być na innym niezależnym obwodzie a reszte zasilane było z obwodów np. administracyjnych.
Sorry za mały OT ale trochę zaciekawił mnie ten problem.
Pozdrawiam.
Temat: utrata mocy
powiedzcie co jest grane jak wjeżdżam w jakąś większą kałużę lub inną wodę
silnik traci moc i zaczyna przerywać....... nissan micra 96' 1.3 16V ,
wymieniałem niedawno kopułkę ale objawy powracają . . . help
Jadąc kiedyś pod wiaduktami na Dźwigowej po kolana zalanymi wodą
wysłużonym już wtedy BXem 1,4 też poczułem taki objaw. Wyjechałem "na 3
garach" może z 200 m poza nie i zgasł. Po otworzeniu klapy i pobieżnym
obejżeniu silnika okazało się, że świece umieszczone są w tak
przemyślanym miejscu, że woda spod kół na nie chlapie. Całe gniazda po
brzegi wypełnione były wodą. Bardzo cieszyłem się że dał radę chociaż z
tego wyjechać. Od tej pory wiem, że woda powoduje wadliwe działanie
urządzeń elektrycznych. Dzisiaj jeżdżę samochodem z osłoną silnika od
spodu. ;)
Pozdrawiam. PP
Temat: Zbieramy użytkowników
Witam kolegów po fachu:) i pozdrawiam:)
Zuwazyłem ze dział mechaniki dzwigowej jest bardzo zaniedbany, nie chce tu nikomu nic zarzucac gdyz jestem pierwszy raz na forum a i w dzwigach pracuje krótko.
Uwazam jednak ze mechanika jest bardzo waznym aspektem naszej pracy wedlug mnie stanowi 80% procent powodów uterek i awari w naszym fachu.
Jestem pracownikiem thyssenkrupp elevator postaram sie sluzyc kolegom po fachu radą w tym dziale na tyle na ile bede mogł i bede liczył na rewanz.Powiadomie tez kolegów z firmy o tym forum:-D Pozdrawiam Długo szukałem forum o tematyce dzwigowej,uznania dla admina!!!
Cieszę się, że podoba Wam się forum
A dział mechaniki dźwigowej, racja świeci pustkami
Mam do Ciebie pytanie, znasz może jakieś podstawowe informacje ( Moc silników itp. ) wind w Solvay Park w Krakowie? Są one właśnie produkcji ThyssenKrupp.
Temat: TES"28 Magnam - nauka pływania
Waga jest prawdziwa - balast 900 kg, miecz płytowy 12mm, akumulatory 300 Ah ok 95 kg, silnik zaburtowy 40 kg + instalacje dodatkowo 10 kg, paliwo do silnika i ogrzewania 30 kg, piwo 15 kg, ogrzewanie Eberspracher 10 kg, kotwica: Quick 500W + 35mb łańcucha 6mm + kotwica 10 kg = 50 kg, ster rumplowy, szprycbuda, elektryka i elektronika 25 kg. Łódka nie ma z tyłu klapy, tylko lekką ławkę, gdy była budowana VII/VIII-08 nie było jeszcze wkładki sufitowej, więc pianka+cienka sklejka+skóra eko. Zbiorniki wody puste. Poważna pozycja to ja, ale przezornienie zszedłem przed przed ważeniem. Dokładnośc dźwigowej wagi +-200 kg (tak sadzę).
Zdjęcia zamieszczę wkrótce (Admin pono trochę powiększył mi limit) - miałem 1024, co starczyło na jedno zdjęcie, a miniatur nie lubię.
Temat: Ochrona przeciwporażeniowa w urządzeniach dźwigowych.
Dziękuję za odpowiedź. Mam jeszcze jedno pytanie związane z hakami. Co zrobic w przypadku gdy ochrona jest nie spełniona przy uwzględnieniu zabezpieczenia głównego sunicy, ani dla czasu zadziałania 0,4s jaki 5s. Czy dopuszczalne jest sprawdzenia ochrony uwzględniając zabezpieczenie zwarciowe silnika haka (według mnie nie). Co zrobić w przypadku gdy na urządzeniach dźwigowych małych (tzw. żurawiki) hak jest poruszany przy pomocy łańcuszka gdzie zdaża się, że część mechanizmów birących udział w poruszaniu hakiem jest wykonanan z tworzyw sztucznych. Co powoduje że w niektórych przypadkach połaczenia stykowe są bardzo słabe. Jeżeli mogłyby Pan mi powiedzieć dla jakich czasów zadziałania zabezpieczeń sprawdzać ochronę przeciwporażeniową suwnicy, czy ma znaczenie umiejscowienie suwnicy ( na dworze, na hali, zasilanie poprzez wtykę czy też na sztywno ).
A tak na marginesie chciałbym podziękować Punu Czesławowi za podjęcie rozowy w tym temacie.
Temat: hamowanie generatorowe
Witam
Dodam jeszcze że problem synchronizacją nie istnieje przy ha-
mowaniu dynamicznym.W układach napędowych dźwigowych.
suwnicowych a być może kolejek górskich linowych i szynowych
jeśli są tam silniki asynchroniczne napędowe zjawisko pracy
generatorowej występuje.
Temat: Mi-6
Piękno w każdym calu - ogromny śmigłowiec - Mi-6. Używany w Polsce w liczbie 3 sztuk, w wojsku w 37 pśt w Leżnicy Wielkiej.
Za Wikipedią:
Radziecki ciężki śmigłowiec transportowy, pierwszy w ZSRR śmigłowiec transportowy o udźwigu ładunku wewnątrz ładowni 12000 kg, a na zaczepach zewnętrznych 9000 kg. Budowany w kilku wersjach: transportowej, dźwigowej, pasażersko-transportowej, przeciwpożarowej i transportowej. Od 1963 stosowany w wojsku, jak i w zastosowaniach cywilnych. W Polsce użytkowany od 1974 roku i wycofany z eksploatacji w latach 90.ych XX wieku.
DANE TECHNICZNE:
Napęd - 2 silniki turbinowe Sołowiew D-25W
Moc - 5500 KM (każdy)
WYMIARY:
Średnica wirnika - 35,00 m
Długość - 33,18 m
Wysokość - 9,86 m
Powierzchnia nośna - 962 m²
MASA:
Własna - 27 000 kg
Startowa - 42 500 kg
OSIĄGI:
Prędkość maksymalna - 300 km/h
Prędkość przelotowa - 250 km/h
Pułap - 4500 m
Zasięg - 500 km
LICZBA MIEJSC:
65
Spis Mi-6 na sąsiednim forum http://lotnictwo.net.pl/viewforum.php?f=99
No i na wkupne:
Temat: coś dla klubowych zgredów :)
Z fajnych rzeczy to jeszcze warto wspomnieć o batonikach milky way , mars itp dostępnych tylko w Pewexie ( milky way miał opakowanie całe granatowe, a Twix nazywał się Raider).
Pamiętam,kurde Marsa z Pewexu,co to była za przeżywka. Do Pewexu zawsze chodziłem "pojarać" się sprzętem i pierwsze video było właśnie stamtąd, dżinsy też tam kupowałem,za co jestem wdzięczny starym...a za resztę kupowało się czerwone Marlboro 100' albo Camele i zapalniczke Fajki 80 centów a zapalniczka 10 centów
A kto pamieta wache na kartki,albo jak tankowało się w/g numerów tablic rejestracyjnych w dni parzyste i nieparzyste czy jakoś tak? Wielogodzinne kolejki do CPNu,ja miałem stację pod domem,zostawiało się fure i do chaty a jak cysterna dojechała to na dół co jakiś czas i przesuwało się auto do przodu.
Albo chodziło się na stacje i prosiło o litr benzyny do umycia silnika,cepeeniarz sprzedawał litr bez kartek,paliwo do baku do motorowerka i heja pół dnia jeżdżenia. U mnie na szczęści problemów z wachę nie było,ojciec był kierowcą w firmie i od dźwigowego (dźwig,Star na benzyne) zawsze mi kupował co rusz karnister wachy do piździka.
Temat: Pomiary ochronne UTB
jeżeli taką pracę zleca UDT to pomiary powinno się wykonać zgodnie z ich zaleceniami jeżeli chodzi o sprawy elektryczne to pozostają pomiary baterii akumulatorów:
1. Pomiar napięć ogniw akumulatorowych
2. pomiar rezystancji łączników wewnątrz baterii akumulatorowych
3. Pomiar rezystancji izolacji baterii w stosunku do ziemi
4. Pomiar pojemności akumulatorów
oraz badania zespołów napędowych (silników) i jeżeli podnośnik jest o napędzie elektrycznym to niektóre elementy z urządzeń dźwigowych
Temat: Czyszczonko - pilne!
Kiedys czytalem (albo slyszalem) gdzies reklame firmy
warszawskiej, ktora zajmuje sie kompleksowym czyszczeniem
samochodu - od karoserii, przez tapicerke, dywaniki itp.,
po komore silnika.
Czy ktos ma moze namiary na taka firme - i jakies
doswiadczenia z nia? Bede bardzo wdzieczny za
informacje.
1. Połczyńska na odcinku między Dźwigową i Redutową na tyłach stacji
benzynowej (dawniej TEXACO, obecnie nie pamiętam)
2. Jelonki w okolicach Karuzeli
Z tej drugiej korzystałem kilka lat temu i byłem zadowolony.
P.B.
Temat: 1
Samowzbudny asynchron - ale bedziesz miał problem ze znalezieniem czegos takiego. Moze prądnica od dźwigu Star 28 4 t................ ale nie wiem jakie tam były - najprawdopodobniej samowzbudne. Miały chyba ze 20kW..... ( mówie o pradnicy zasilajacej urzadzenie dżwigowe 380/220 a nie o tej od ładowania akumulatora )
Jak silnik w dobrym stanie to powinieneś wydusić z tego około 5 - 7kW
Temat: Warsztaty w Trójmieście (zbiorczy)
Warsztat: Auto-Expres
Adres: Dźwigowa 1
Tel.: (058) 344 93 14, 600 671 848
Typ operacji: wymiana kompletu sprzęgła, wymiana oleju silnika (przy okazji)
Jestem zadowolony, po raz pierwszy odkąd mam samochód po wymianie czegoś nie musiałem jechać na poprawkę, nie zapomnieli o odpowietrzeniu, choć nie do końca wyregulowali sprzęgło tak jak chciałem. Poza tym podpowiedzieli żeby wymienić filtr powietrza bo strasznie zasyfiony, pokazali stare sprzęgło i co z nim było nie halo. Generalnie pozostawili bardzo dobre wrażenie po sobie.
Polecam
Temat: GP Europy 2007 - wyścig
Szumi owszem, miał prawo, ale gdzie, żeby Hamiltona, w dodatku on tym niedobrym, oszukańczym McLarenem jechał..). Być może TYLKO Hamiltonowi nie zgasł silnik, bo być może TYLKO Hamilton zachował zimną krew w momencie wypadnięcia z toru.
Nie przesadzajmy... Schumiego wystarczyło lekko popchnąć, żeby wrócił do wyścigu, bo miał tylko 1 oś w pułapce żwirowej.
Sorry kolego ale SCHU byl 4 kolami na szutrze.Machal do marschalli aby go wypchneli.
Jakkolwiek jestem ciekaw na czyje polecenie Pan"dzwigowy" wystawil Hamiltona na tor
że jako wieloletni kibic czerwonych, szczerze gratuluję Alonso i cieszę się z jego zwycięstwa, bo jest na prawdę genialny i zacząłem darzyć go sympatią. Dopiero po odejściu MSC go doceniłem
Piekne slowa przyjacielu ...chyba pierwszy raz na tym Forum spotykam sie z tak obiektywna ocena ze strony opozycji.
Dzis Fernando dzieki sprzyjajacym warunkom wykonal fantastyczna robote.Fenomen 2 -krotnego wciaz jest bardzo jaskrawy.
Temat: Jaki to okret w stoczni Schichau w Elblagu?
Za M-bootem 1916 świadczyłby ogólny układ i podobny pomost przed uskokiem kadłuba (ma może ktoś foty pomostu M-1916 od tyłu pod tym kątem?).
Ale generalnie bardzo dziwny jest kształt rufy - wąski i wysoki, z taką nietypową pawężą a la niektóre mniejsze bądź większe okręty USN z WW2 (miały je chyba SC-y, YMS-y i... Clevelandy), zaś nadbudówka w porównaniu do sylwetki Acherona Janika41 z Gronera t.2 sprawia wrażenie - moim zdaniem - znacznie krótszej.
Ponawiam pytanie o doświadczalne okręty badania silników oraz gdzie one są w Gronerze (niektóre tomy mam pożyczone Marwajowi i Pothkanowi)?
Warto by też zwrócić uwagę na:
- rodzaj estakad dzwigowych i porównać charakter ze zdjęciami Schichaua, np. z komisji 1946 złomowania torpedowców (Jerzy Rożanowski w "Budownictwo Okrętowe") - te wszystkie estakady to jakaś drewniana prowizorka, a nie konstrukcja stała
- wielką skrzynię w połowie wysokości estakady
- kształt okien podwójnych ## w murze budynku
- w którym miejscu Schichaua budynki są w takiej odległości od linii brzegowej
- ciekawy charakterystyczny kształt rufowego świetlika (2 x III)
- prosty krótki tor minowy (?) po lewej burcie
A nie jest to czasem jakiś FM-boot - patrz Album Piaskowskiego s.20 - proporcje nadbudówek by się zgadzały (tylko pokład rufowy jakby za długi, chyba że nadbudówka przedłużona ku tyłowi).
Zakładam roboczo (advocatus diaboli) że to nie musi być wcale Schichau, i nie musi być to rok 1943.
Badamy dalej, jesteśmy chyba znacznie dalej od kolegów z forum-marinearchiv.de
Temat: Silnik czterokwadrantowy zasilany z falownika
Prawdopodobnie chodzi o napęd z możliwością pracy prądnicowej-zwrot energi do sieci układy takie stosuje się na urzadzeniach dzwigowych.Silnik zasilany jest poprzez falownik.
Temat: Sony is the best!
To może podasz tę Jedynie Słuszną definicję samochodu? Bo encyklopedia
PWN twierdzi (podkreślenie moje):
"SAMOCHÓD, pojazd mech. bezszynowy, dwuśladowy, mający przynajmniej 3
koła; przeznaczony do przewożenia po drogach osób (samochód osobowy,
autobus), ładunków (samochód ciężarowy) lub umieszczonych na nim
specjalnych urządzeń (np. diagnostycznych, dźwigowych).
Samochód jest zbud. z podwozia i nadwozia. W skład podwozia wchodzą:
silnik (_zwykle_ tłokowy spalinowy z zapłonem iskrowym lub samoczynnym),
[...]"
Wyjątkowo kreatywnie urżął Pan encyklopedyczną definicję. We właściwym
miejscu. Dalej jest tak:
"układ napędowy, [...]"
Gdy kliknąć w link, przeczyta Pan co to oznacza:
"NAPĘDOWY UKŁAD, mechanizm napędowy, w znaczeniu ogólnym mechanizm użyty do
napędzania, zwł. urządzenie przenoszące energię mech. od silnika do kół
jezdnych pojazdu (drogowego, szynowego) w sposób kontrolowany przez kierowcę
i zapewniający optymalne wykorzystanie tej energii w różnych warunkach ruchu."
Myślę, że to już powinno Panu starczyć za Jedynie Słuszną Defincję Samochodu.
Z tego, że są osobne kategorie rekordów prędkości (samochody z silnikiem
spalinowym, samochody z silnikiem odrzutowym, samochody z silnikiem
rakietowym, samochody z silnikiem na parę[1], samochody z silnikiem
elektrycznym) jeszcze nie świadczy o tym, że samochód z silnikiem innym
niż spalinowy to nie samochód.
Skoro juz przy encyklopedii jesteśmy, to warto przeczytać też co to jest
"silnik spalinowy":
"SILNIK SPALINOWY, silnik cieplny, w którym jest wykorzystywana energia chem.
paliwa, a czynnikiem roboczym są gazy spalinowe, powstające podczas spalania
paliwa; rozróżnia się: silniki spalinowe tłokowe, silniki spalinowe
odrzutowe i turbiny cieplne spalinowe."
Czyli, mówiąc w skrócie, duby smalone Pan tu prawi, Panie Radku.
Temat: Korki i zatory
Ogień w autobusowym silniku, korki na ulicach
Piotr Machajski 26-04-2006 , ostatnia aktualizacja 26-04-2006 23:01
W środę niegroźny pożar miejskiego autobusu sparaliżował ruch między Bemowem a Włochami
- Zgłoszenie dostaliśmy dokładnie o godz. 12.34. Trzy minuty później strażacy byli już na miejscu - relacjonuje Witold Łabajczyk, rzecznik warszawskiej straży pożarnej. Przed wjazdem do tunelu na Dźwigowej zapaliła się komora silnika w kilkuletnim neoplanie z zajezdni przy Kleszczowej. Wczoraj kursował trasą linii 194 z Cm. Wolskiego przez Włochy i Ursus do Gołąbek. Nikt z pasażerów nie ucierpiał, bo kiedy wybuchł ogień, kierowca szybko otworzył drzwi. - Silnik spłonął doszczętnie. Udało się natomiast uratować przedział pasażerski. Choć od wysokiej temperatury zaczęły już topić się niektóre plastikowe elementy w kabinie - dodaje Łabajczyk. Do bilansu strat trzeba było też dopisać dwie szyby, które strażacy musieli wybić, by dostać się do źródła ognia.
Dziesięciu strażaków uwinęło się z jego gaszeniem w niecałą godzinę. O wiele dłużej w korkach tkwili kierowcy jeżdżący między Włochami a Bemowem. Dźwigowa i bez takich wypadków jest ciągle zapchana. Wczoraj przed południem przejazd tamtędy był prawdziwym horrorem. Do "Gazety" dzwonili czytelnicy i pytali, dlaczego ruchem w tej okolicy nie kieruje policja.
- To nieprawda. Policjanci cały czas są na skrzyżowaniu Połczyńskiej i Dźwigowej i starają się poprawić sytuację - powiedział nam o godz. 15.30, czyli dwie godziny po zakończeniu akcji gaśniczej, podinsp. Wojciech Pasieczny, wiceszef stołecznej drogówki.
Temat: 1
Moim zdaniem żaden powszechnie dostępny materiał żaroodporny w rodzaju zwykłej ceramiki (szamotu), gliny i tp. nie spełni Twoich oczekiwań - jest bardzo prawdopodobne że okładzina Ci najzwyczajniej wypłynie.
Ja poszedłem teraz w blachy H25T spawane stopiwem 310 metodą MAG w osłonie mieszanki M12 lub M13 ( Argon + 2 -6% CO2). Spawać należy na zimno krótkimi ściegami bez zakosów (jak najmniej rozgrzewać materiał spawany!!!). Można też spawać TIG z wcześniejszym podgrzaniem elementu do 300 -400*C . Zwracać uwagę należy na mikropęknięcia spoiny szczególnie w punkcie jej początku i zakończenia - oglądać koniecznie lupą a zlokalizowane pęknięcie wyciąć gumówką i ponownie spawać. Jak nie masz doświadczenia w spawaniu to nie próbuj robić tego sam bo zmarnujesz tylko materiał.
Jeszcze jedna uwaga - blacha H25T jest trudnoobrabialna , nie da się giąć, problem jest z cięciem na gilotynie, wierceniu . W zasadzie pozostaje obróbka ścierna. Ciąć najlepiej jest plazmą (najszybciej i najtaniej) - otwory też najlepiej jest nią wypalić.
Jej zaletą jest cena - od 15 - 25zł/kg + VAT - konkurencyjny materiał H25N20S2 kosztuje ~36 - 40 zł + VAT - jest za to bardziej obrabialny.
Blaszyska nie kupisz raczej inaczej jak całymi arkuszami - minimum 1000x2000mm . Ja ostatnio zabecelowałem za to 6kzł.....
Co do silnika diesla - raczej z marszu nic Ci z tego nie wyjdzie - w zależności od uzyskanego gazu trzeba dość istotnie ingerować w mechanikę motoru na poziomie parametrów podstawowych. Piszesz o metanowaniu HG - zwróć uwagę ,że nawet sam metan jest uważany za paliwo "trudno spalalne" w agregatach kogeneracyjnych( czyt.- agregatach diesla z dobudowanym osprzętem "gazowym").......... to jest "masakra".
Poczytaj " Tłokowe Silniki Spalinowe średnio i szybkoobrotowe" ( Jan A. Wajand , Jan T. Wajand - Wyd. Naukowo Techniczne W-wa 2005).
Co do generatora - jeżeli Myślisz o pracy wyspowej to z całą pewnością odpuść sobie asynchrony - utrzymanie takiego w poprawnej pracy to 'wyższa szkoła jazdy" i jest dość drogie w aparaturze.
Na Allegro od czasu do czasu pojawiają się prądnice dżwigowe ~ok 20kW - synchroniczne samowzbudne, bywają również większe z rozbiórki agregatów. Postaraj się dorwać tzw "bezszczotkową" - "0" obsługi.........
Tak sobie dalej myślę o tej pracy wyspowej - bedzie zmienne zapotrzebowanie gazu dla silnika a to powoduje kolejny problem z regulacją wydajności zgazowarki
Temat: dzwig z ruchomym ramieniem
Jeśli chcesz coś takiego zaprojektować, to moim zdaniem najlepiej by
było podpatrzeć te, które działają. Co do zasady urządzenia dźwigowe
się tak stara projektować, by maksymalnie wiele działało tam "samo z
siebie". Przeciwwaga utrzymuje w pionie. Przeciwwaga równoważy ciężar
wysięgnika i najchętniej połowy ładunku. Jak najmniej podnoszą
silniki. Bo nie zapominaj, że w razie ich awarii trzeba to wszystko
jakoś zatrzymać. Jeśli nawet względy ekonomiczne Cię nie przekonują.
Tak więc przytoczone przez Ciebie opisy niestety bardzo odbiegają od
realnych konstrukcji. Podstawowe pytanie, to są wymiary. Piszesz, że
budynku. No chyba, że chcesz to umieścić na dachu i podnosić z ziemi
ciężar. Ale może być kłopot z umieszczeniem tego. Bo urządzenie zdolne
podnieść 300 kg musisz projektować pod obciążenie 1.500 kg. A że samo
trochę będzie ważyć, to nagle przyłożysz do konstrukcji budynku cirkla
2 tony, niekoniecznie w najkorzystniejszym kierunku. Tak więc sam
budynek tu może być często "wąskim gardłem".
Zresztą gorąco polecam lekturę Rozp. Min. Gosp. z dnia 28 grudnia 2001
r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny
odpowiadać dźwigniki. Tam jest wiele ciekawostek praktycznych. Nawet
jeśli byś nie chciał tego projektować zgodnie z przepisami, to moim
zdaniem warto przejrzeć, by się zorientować w zagadnieniu i nabrać
właściwego podejścia.
W tym miejscu drobna uwaga z mojej strony. Co byś tu nie wymyślił i
jak nie kombinował, to będzie to urządzenie dźwigowe. Coś takiego
podlega odbiorowi Urzędu Dozoru Technicznego, a jego użytkowanie bez
tego jest przestępstwem. Prawda jest taka, ze dokąd nikomu się nic nie
stanie, to pewnie się tym nikt nie zainteresuje. Ale jak to komuś
spadnie na głowę to lepiej nie mówić.
Temat: Wyzwanie dla młodego technika -pomysł na urządzenie dźwigowe
Witam wszystkich serdecznie!
Chciałbym sprezentować na forum pewien problem techniczny, który mam już od jakiegoś czasu, a który być może dzięki wspólnej dyskusji uda się jakoś rozwiązać.
Otóż jako miłośnik astronomii zrealizowałem niedawno jedno ze swoich marzeń i całkiem okazyjnie kupiłem wysokiej klasy używany teleskop. Dla wtajemniczonych jest to teleskop Newtona na montażu Dobsona 250mm/1750mm. Wyjaśniam, że mankamentem sprzętu tego typu są po prostu jego gabaryty oraz waga!
Całe urządzenie waży razem około 50 kg!, natomiast jego tubus mierzy niemal 2 metry! Do jego przenoszenia potrzebne są minimum dwie krzepkie osoby.
Oczywiście teleskop można rozłożyć na części pierwsze i przenosić go samodzielnie w tych częściach, ale jest to naturalnie czaso i pracochłonne, jak i niebezpieczne dla optyki urządzenia. Nie można tego robić zbyt często.
Obserwcje astonomiczne prowadzę na dachu swojego garażu, a więc na wysokości ok. 2,3 metra. Nie ma mowy o pozostawieniu tam sprzętu samopas (złodzieje i warunki atmosferyczne), a budowa mini obserwatorium przekracza moje możliwości techniczno-finansowo-konstruktorskie... Dlatego potrzebuję rozwiązania, które pozwoli mi samodzielnie i szybko (! zdarza się, że wylatuję z domu i w ciągu kilku minut muszę się znaleźć na dachu - tzw. obserwcja nieplanowana) transportować teleskop z ziemi na dach. Wówczas mogę rozłożyć go na dwie podstawowe części: tubus (rura z optyką) oraz montaż (pokaźna skrzynka służąca za podstawę).
Tak więc po wielu przemyśleniach i kilogramach zarysowanego papieru przystąpiłem do budowy specjalnego urządzenia dźwigowego - żurawia mocowanego do ściany garażu i wciągającego teleskop w specjalnym koszu. Nie umiem zamieścić (na razie) zdjęcia, więc postaram się w miarę obrazowo opisać założenie działania tegoż żurawia.
W koszu dostosowanym do kształtu teleskopu wciągam ciężar za pomocą systemu bloczków zamocowanych na ramieniu żurawia wysuniętego daleko poza obszar dachu. Po podciągnięciu ciężaru na odpowiednią wysokość blokuję linę i obracam żuraw wokół osi pionowej, aby następnie opuścić ciężar na dach.
Wszystko cacy, prawda?! No ale nie byłoby mnie tu, gdyby coś nie poszło nie tak. Po pierwsze zastosowany system bloczków okazał się niewystarczający, abym mógł samodzielnie wciągać taki ciężar. To jest ewentualnie do poprawienia. Gorzej natomiast wygląda sprawa ramienia i to też z mojej winy. Otóż przed przystąpieniem do budowy nie zauważyłem, że w belce, która miała służyć za ramię są dwa sęki, które przy najmniejszym obciążeniu pękną! Obecnie żuraw prezentuje się pięknie, ponieważ wszystkie inne rozwiązania konstrukcyjne nie zawiodły. Cóż jednak z tego, skoro stoi bezużyteczny. Należałoby go praktycznie rozebrać i zbudować od nowa (z lepszych materiałów...).
I tu zwracam się do wszystkich szanownych młodych wynalazców...
Problem wygląda tak: Skonstruować specjallistyczne urządzenie dźwigowe, pozwalające szybko i jednoosobowo przetransportować duży ciężar z ziemi na dach.
Nie ukrywam, że zależałoby mi na w miarę tanim rozwiązaniu. Myślałem na przykłąd o zamocowaniu specjalnej platformy na szynach przymocowanych do ściany budynku oraz podłączeniu tejże platformy przekładnią łańcuchową do silnika elektrycznego - taka prosta winda wciągarka domowej konstrukcji. Sam zresztą odpowiedni silnik posiadam.
Życzę zażartej i owocnej dyskusji
P.S. Niech mi ktoś wyjaśni jak to zrobić, a dołączę zdjęcia żurawia, teleskopu i opisowe całej sytuacji...
//EDIT// NO I JUŻ SĄ FOTKI
[img]http://scientist.pl/album_pic.php?pic_id=80[/img]
[img]http://scientist.pl/album_pic.php?pic_id=81[/img]
Temat: Po co byla cala ta zabawa z AMV i Herculesem ?
...i porównują z polskim, bo tam muszą przenieść produkcję...
Kupujemy. Na tym polega przeniesienie produkcji (stąd na razie WZM
dostosowane do Patrii, to puste hale, pokazywane na zdjęciach). Jeżeli nie
masz odpowiedniego urządzenia to kupujesz. Albo dostosowujesz tak, aby
dokładnie spełniało założone warunki. Pomijam już sam fakt, że do każdego
poddostawcy należy dostarczanie komponentów ściśle według specyfikacji,
WZM
zajmuje się tylko montażem końcowym transportera. Szczerze mówiąc, pokaż
nie ogólny, a szczegółowy przykład, z czym wydaje Ci się, że może być
ujęciu, z czym się zgadzam, stąd wycięcie to bez komentarza.
Nie jestem w stanie powiedzieć z czym konkretnie może być problem, bo
przecież nie znam dokumentacji ani oprzyrządowania w Polsce. Musiał bym być
wróżbitą.
| w Polsce będą musieli opracować w zasadzie nową
| dokumentację technologiczną. I tu będą już rozbieżności.
Nie, Robert, nie będzie, albo różnice będą nieznaczne. Patrz, omawiana
wcześniej kontrola jakości. A ona parametrów do kontrolowania nie bierze z
powietrza, jak Ci się wydaje, ale z zupełnie innych źródeł. Wiesz jakich?
:o)
Parametry do kontroli wynikają z przyjętych tolerancji wykonawczych.
Pamiętasz, jak pisałem, że zatrzymałeś się z wiedzą bardzo dawno temu?
A (skądinąd bardzo znaną) historię o tym, co się stało, gdy padła jedna z
ważniejszych fabryk komponentów dla Toyoty znasz i jak wyglądało
zastępowanie tych elementów przez fabryki, które dostały tylko i wyłącznie
dokumentację techniczną? :o)
Nie.
Tak bywa, zgodzę się. Tylko, że coraz rzadziej. Bo tak się dziwnie
składa, że obecnie to komponenty opracowujesz na systemach CAD/CAM, czemu
uwierzyć do tej pory nie możesz, a następnie trafia to na sterowane
cyfrowo
maszyny. Tym samym prototyp nie różni się aż tak bardzo, jak Ci się wydaje
od produktu seryjnego, potwornie wzrosła precyzja wykonywania części. Ja
wiem, Ty w ogóle na tym się nie znasz, komputery to czarna magia, a
numeryczna obrabiarka to wytwór szatana, o wyposażeniu działu jakości w
sprzęt kontrolny (do prób zmęczeniowych i tak dalej) to nawet nie
wspominam. Polecam Ci, odwiedź powstałą w latach 90 w Polsce fabrykę
koncernu zachodniego, na przykład z branży motoryzacyjnej, posiadającą
dział inżynieryjny. I sobie wówczas na spokojnie porozmawiamy o
prototypowni :o)
Byłem w FIACIE na począatku lat 90-tych. Nie wiem, czy to wystarczająco
nowoczesny przykład, ale jednak widziałem z bliska. Byłem w Stalowej Woli w
tym okresie i oczywiście różnice były. Ale raczej jakościowe, a nie
organizacyjne. Stalowa Wola robiła w tym czasie zamówienia dla wojska. Jak
pamiętam nie tylko polskiej armii.
| Jednak ostateczny odbiór nie sprawdza wszystkich parametrów.
A jakie według Ciebie sprawdza? :o)
Sprawdza sie wybrane parametry. Na przykład w fabryce samochodów ostateczny
odbiór części mechanicznej i silnika polega na zbadaniu mocy przekazywanej
na koła. Ma być wyższa niż założona i jeśli tak jest, to uznaje się, że ten
element jest dobry. Dla FIAT-a 126p. było to 16 KM przy instrukcyjnej mocy
21 KM. Jak miał 19 KM, to była wersja eksportowa.
W wypadku urządzenia dźwigowego - na przykład - bada się jego stateczność
pod obciążeniem przekraczającym o odpowiednią określoną w przepisach wartość
obciążenie maksymalnego, bada się ugięcie ustroju nośnego (np. 1/500
rozpiętości) oraz zdolność trwałego utrzymania ładunku po odłączeniu
zasilania. Nikt nie lata i nie sprawdza na przykład poszczególnych spoin
poprzez defektoskopię, choć teoretycznie można by było.
KTO nigdy nie odbierałem, więc nie wiem, co się sprawdza, ale z mojego
doświadczenia wynika, że wszystkiego sprawdzić na pewno nie sprawdzą. W
Stalowej Woli każdy egzemplarz jeździł po poligonie przyzakładowym, ale nie
jestem w stanie powiedzieć, co sprawdzali.
No, to co byś dołożył do Rosomaka, skoro znasz jego ostateczny kształt?
Zobaczymy, czy chociaż tutaj poza "rzuceniem dygresji" masz jakieś
konkretne propozycje?
Osobiście na przykład - analizując szerokie użycie ciężkich ładunków
wybuchowych w Iraku - wzmocnił bym pancerz po bokach, choćby kosztem
niewielkiego zmniejszenia innych własności (no bo cudów nie ma). Ale trudno,
bym sam ze sobą dyskutował i odpowiadał na własne pytania.
Temat: alarmująca prośba!!!
| A od kiedy to traktor nie jest samochodem?
Od zawsze. I to zarówno w języku zwykłych ludzi (w którym nikomu nie
przyjdzie do głowy nazwać zetora lub ursusa samochodem, a fiata lub citroena
traktorem lub po polsku ciągnikiem), jak i w języku prawa (w którym słowo
traktor w ogóle nie występuje, gdyż zastąpione jest polskim słowem ciągnik).
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym: rozróznia ciągnik
rolniczy i ciągnik samochodowy. W języku przeciętnego Polaka tylko ten
pierwszy jest traktorem!
| Ciężarówka wg Ciebie pewnie też nie jest?
Cężarówka jest określeniem potocznym samochodu ciężarowego. A więc na pewno
jest to samochód!
| Raczej ciągnik siodłowy, jest samochodem?
Nie jest samochodem, jest _pojazdem samochodowym_ (definicja 32, 33 i 42a)
A dźwig na podwoziu samochodu ciężarowego?
A podnośnik? A drabina strażacka? Itd... :)
Są to wg Prawa o ruchu drogowym: "pojazdy specjalne", a nie samochody (def.
32, 33 i 36). W języku potocznym powiemy: przyjechał dźwig lub przyjechał
dźwig samochodowy, nie będzie to: przyjechał samochód dźwigowy, a określenie
samochód dźwig nie będzie już potoczne, choć zgodne z sugestiami SJP.
Spór nie może zostać rozstrzygnięty, skoro nie wiadomo, co jest jego
płaszczyzną:
uzus językowy, definicje normatywne słowników polszczyzny ogólnej, definicje
techniczne, czy definicje prawnicze, czy też - co jest, niestety,
najbardziej prawdopodobne - próba ośmieszenia adwersarza...
Do przemyśleń proponuję zajrzeć do:
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=62673
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=55591
oraz załączam wybrane definicje z "kodeksu drogowego":
31) "pojazd" - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze
oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;
32) "pojazd silnikowy" - pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru
i pojazdu szynowego;
33) "pojazd samochodowy" - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia
jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje
ciągnika rolniczego;
34) "pojazd wolnobieżny" - pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza
prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
35) "pojazd członowy" - zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego
złączonego z naczepą;
36) "pojazd specjalny" - pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do
wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania
nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być
przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji;
40) "samochód osobowy" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do
przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą oraz ich bagażu;
41) "autobus" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu
więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
41a) "autobus szkolny" - autobus przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły,
barwy pomarańczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostokątnymi tablicami
barwy białej, z napisem barwy czarnej "autobus szkolny";
42) "samochód ciężarowy" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do
przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy
przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od 4 do 9
łącznie z kierowcą;
42a) "ciągnik samochodowy" - pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie
wyłącznie do ciągnięcia przyczepy; określenie to obejmuje ciągnik siodłowy i
ciągnik balastowy;
44) "ciągnik rolniczy" - pojazd silnikowy skonstruowany do używania łącznie
ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być
również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;
Pozdrawiam
Janusz
Temat: Archiwum sygnałów - ZNTK Bydgoszcz
Sygnały nr. 18/88
Po kopciuchach
O tym, że w bydgoskich ZNTK będą naprawiać lokomotywy spalinowe, mówiło się
już pod koniec lat sześćdziesiątych. Początkowo nie było jasności, jaka
seria trafi do Bydgoszczy. W październiku 1972 roku pracownicy dowiedzieli
się, że będą remontować SP45. Przystąpili więc do kompletowania
dokumentacji, gromadzenia oprzyrządowania i materiałów, przygotowania
stanowisk naprawczych. Nawiązali współpracę z ZNTK i CBKT w Poznaniu,
"Cegielskim", "Pafawagiem" oraz innymi firmami. Jedenastu pracowników
wyjechało na studia podyplomowe w Politechnice Gdańskiej, a 90 na
przeszkolenie w "Cegielskim" i ZNTK w Poznaniu. W dziale głównego technologa
powołano specjalny pięcioosobowy zespół. Jesienią 1976 roku zakład był
przygotowany na przyjęcie SP45. Tymczasem na początku następnego roku
dotarta wiadomość, że w Bydgoszczy będzie się naprawiać... ST44. .Już parę
miesięcy później pojawiła się pierwsza lokomotywa tej serii. Bydgoszczanie
remontowali ją aż 9 miesięcy, ucząc się jednocześnie. Dużą pomoc okazali im
wtedy poznaniacy. Tworzeniem nowego wydziału zajął się Bernard Stiller,
dotychczasowy kierownik oddziału napraw tendrów. Stanowiska remontowe
lokomotyw spalinowych umieszczono w hali parowozowej. Początkowo korzystano
z istniejących warsztatów. Organizowano też specjalistyczne stanowiska
napraw: elektrycznych silników trakcyjnych, chłodnic, wentylatorów,
przekładni rozdzielczych, termostatów, pomp wodnych, olejowych i paliwowych.
W 1978 roku uruchomiono pierwszy opornik wodny. W 1981 roku powstał warsztat
naprawy silników spalinowych, a trzy lata później - prądnic głównych.
Zakupiono wiele nowoczesnych maszyn: frezarkę bramową do obróbki kadłubów
silników spalinowych, szlifierkę wałów korbowych, honownicę do tulei
cylindrowych, urządzenie do badania i regulacji pomp wtryskowych i
regulatora prędkości obrotowej oraz dwie wyważarki dynamiczne. Problemy z
zaopatrzeniem w maszyny, urządzenia i części zamienne zmusiły ZNTK do
uruchomienia własnej produkcji. Duże zasługi ma na tym polu zespół kierowany
przez głównego technologa, Aleksandra Sienia. Opracowanie w zakładach więcej
niż 500 przyrządów umożliwia wyrób ponad 2100 rodzajów części zamiennych.
Niektóre z nich, jak tuleje cylindrów, podstawy dźwigni zaworowych i głowic,
sworznie korbowodów, dodatkowy filtr oleju, koła zębate średnicy 90 mm i
łożyska sworzni tłoka, mają bardzo złożoną technologię wytwarzania. W
bydgoskich ZNTK opracowano 1946 procesów technologicznych, obejmujących
prace demontażowe, montażowe, naprawcze, spawalnicze, odlewnicze, malarskie
i obróbkę skrawaniem. Ma to ogromne znaczenie, gdyż zakłady do tej pory nie
otrzymały pełnej dokumentacji technicznej ST44. Własnym sumptem wykonano
m.in. myjnię, oporniki do docierania silników i regulacji parametrów
lokomotyw, urządzenia dźwigowe i transportowe, pomosty i wyciągi
wentylacyjne. Kłopoty zaopatrzeniowe również pobudziły inicjatywę
zakładowych racjonalizatorów. Już w 1978 roku zgłosili 17 pomysłów, w
następnym 40, a w sumie do ubiegłego roku, wdrożono 332 rozwiązania.
Działalność technologów i nowatorów spowodowała, że zaniechano importu wielu
części zamiennych. Tylko w ubiegłym roku zaoszczędzono dzięki temu 680 tyś.
rubli. Bydgoszczanie dostarczają wiele podzespołów innym ZNTK. Są
specjalistami w produkcji i regeneracji głowic i podstaw głowic silników
spalinowych, dźwigni zaworów i ich prowadnic, zaworów wydechowych, łożysk
ślizgowych do sworzni korbowodowych, kompensatorów wydechu. Dość powiedzieć,
że przedstawiciel Centrum Techniki ZSRR w Warszawie, Nikołaj Gribow,
dyrektor "Tiajmaszu", zapisał spory zeszyt nazwami produkowanych w
Bydgoszczy podzespołów, którymi interesuje się producent ST44 - fabryka w
Woroszyłowgradzie. Urządzeniami tymi zainteresowały się także radzieckie
zakłady naprawcze . w Połtawie i Smiele. Już wkrótce bydgoszczanie podpiszą
z nimi umowę kooperacyjną. Swoje produkty będą wymieniać na podzespoły
elektryczne, których nie produkuje się u nas. Do nowo tworzonych brygad
kierowano młodych pracowników. Starzy fachowcy nadal remontowali parowozy.
Gdy w 1985 roku skończyły się naprawy lokomotyw parowych, ci pierwsi byli
już specjalistami trakcji spalinowej, a drudzy musieli zaczynać prawie od
początku. Obawiano się konfliktu. Udało się jednak przekroczyć tę barierę na
ogół bezboleśnie, w czym niemała zasługa m.in. Tadeusza Maćkiewicza, I
sekretarza KZ PZPR i sekretarzy oddziałowych: Kazimierza Królaka, Konrada
Adamczewskiego, Zygfryda Froelki i Tadeusza Szypuły. Starsi i młodsi
wspólnie pracują na dobre imię ZNTK. Chyba skutecznie, skoro z notatek
Eligiusza Banaszewskiego, kierownika zespołu komisarzy odbioru lokomotyw,
wynika, że z 211 maszyn naprawionych w ubiegłym roku zareklamowano tylko 4.
Mimo że renowacje lokomotyw wykonuje się równolegle z modernizacją zakładu,
że w styczniu 1980 roku w hali wybuchł pożar, że remonty parowozów
zakończono 5 lat później niż przewidywano, liczba naprawionych maszyn rośnie
z roku na rok. Tysięczną zreperowaną ST44 oddano do eksploatacji 23 marca
br. Stało się to okazją do uhonorowania wyróżniających się pracowników.
Odznaki "Zasłużony dla ZNTK" otrzymali: Lucjan Pedziński, Zbigniew
Zenkowski, Jan Leszczyński, Stefan Kozdęba, Bogdan Kędzierski, Kazimierz
Klajber, Andrzej Krzesiński, Michał Chyba, Czesław Hoppe, Stanisław
Adamczyk, Leszek Mindikowski, Henryk Pałecki, Kazimierz Moś, Teofil
Szczawiński i Józef Dolny. Ponad 30 pracownikom wręczono srebrne odznaki
"Przodujący Kolejarz'', a 255 - listy gratulacyjne. Pracownicy zakładów
zapewniają, że na następny tysiąc będziemy czekać około 4 lat. Tymczasem
trzeba zakończyć już rozpoczęte budowy hali części zamiennych, narzędziowni,
hamowni, malarni, oczyszczalni chemicznej i biologicznej. Konieczne jest
wybudowanie nowej akumulatorowni oraz przewijalni elektrycznych silników
trakcyjnych i prądnic. Powiększenia wymagają m.in. stanowiska naprawy
chłodnic, rozbrajania, zaopatrywania i regulacji na oporniku wodnym.
Polepszeniu warunków pracy i poprawie jej jakości mają służyć: centrum
obróbcze części zamiennych, manipulatory i roboty do prac uciążliwych,
tokarki sterowane numerycznie. Zakłady starają się o ich zakup.
Tekst i zdjęcie: WŁODZIMIERZ GAŁECKI
-
Temat: przetarg nieograniczony na usługi naprawy pojazdów,
JEDNOSTKA WOJSKOWA 3533 W SANDOMIERZU
ul. Mickiewicza 38
27-600 Sandomierz
REGON 830179396
NIP 864-000-48-50
tel. (015) 833- 45-00; Fax.(015) 833-45-28
jw3533@poczta.onet.pl
OGŁASZA PRZETARG NIEOGRANICZONY poniżej 133 000 EURO
WYKONYWANIE USŁUG W ZAKRESIE NAPRAWY POJAZDÓW, REGENERACJI I PODZESPOŁÓW, WYKONYWANIA USŁUG DŹWIGOWYCH, PRZEGLĄDÓW TECHNICZNYCH, DIAGNOSTYCZNYCH ORAZ USŁUG WULKANIZACYJNYCH.
CPV 50100000-6
I. NAZWA I ADRES ZAMAWIAJĄCEGO :
Jednostka Wojskowa 3533
27-600 Sandomierz
ul. Mickiewicza 38
woj. Świętokrzyskie
II .OKREŚLENIE TRYBU ZAMÓWIENIA:
Postępowanie prowadzone jest w trybie : przetargu nieograniczonego na podstawie art. 10 ust. 1 i art. 39-46, Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (t.j. 2007r. Dz. U. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.)
II. ADRES STRONY INTERNETOWEJ NA KTÓREJ ZAMIESZCZONA BĘDZIE SPECYFIKACJA ISTOTNYCH WARUNKÓW ZAMÓWIENIA:
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia będzie dostępna na stronie internetowej www.przetargi.army.mil.pl
IV. OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ORAZ WIELKOŚCI LUB ZAKRESU ZAMÓWIENIA,
Z PODANIEM INFORMACJI O MOŻLIWOŚCI SKŁADANIA OFERT CZĘŚCIOWYCH:
Wykonywanie usług w zakresie naprawy pojazdów, regeneracji podzespołów, wykonywania usług dźwigowych, przeglądów diagnostycznych oraz usług wulkanizacyjnych o wartości szacunkowej poniżej 133 000 EURO.
Zamówienie dotyczy następujących pojazdów :
1. Fiat Ducato z silnikiem 2,0 JTD
2. Lublin I, Lublin II, Lublin III
3. Honker 2324, Honker 2000
4. Polonez sanitarka 1,60i
5. Jelcz 325
6. Fiat Siena
7. Autosan H-6, Autosan H-9, Autosan H-10
8. Star 200, Star 266
9. Tatra 148, Tatra 815
10. Przyczepa transportowa D-46
Szczegółowe określenie przedmiotu zamówienia zawarte jest w załączniku nr 1 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zwanej dalej w skrócie SIWZ.
Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych
V. INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI ZŁOŻENIA OFERTY WARIANTOWEJ:
Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych.
VI. TERMIN WYKONANIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie należy wykonać od dnia podpisania umowy do 31.12.2009r.
VII. OPIS WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW :
W postępowaniu o udzielenie zamówienia mogą wziąć udział wykonawcy, którzy nie są wykluczeni na podstawie art. 24 oraz spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 Prawa Zamówień Publicznych oraz spełniają wymagania określone w SIWZ.
O zamówienie ubiegać się mogą wykonawcy, którzy:
1. Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
2. Posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym,
i dysponują osobami zdolnymi do wykonania zamówienia lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia ;
3. Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia;
4. Nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia;
Ocena spełniania w/w warunków dokonana zostanie zgodnie z formułą „spełnia – nie spełnia”, w oparciu o informacje zawarte w dokumentach i oświadczeniach .
VIII. INFORMACJE NA TEMAT WADIUM:
Zamawiający nie żąda wniesienia wadium.
IX. KRYTERIA OCENY OFERT I ICH ZNACZENIE:
Cena – 100%
X.MIEJSCE I TERMIN SKŁADANIA OFERT:
Ofertę należy złożyć do dnia 17.02.2009r do godz. 11:00 w siedzibie zamawiającego:
Kancelaria Jawna Jednostki Wojskowej 3533 , 27-600 Sandomierz, ul. Mickiewicza 38, budynek 58 lub przesłać pocztą na adres Zamawiającego .
Osoby upoważnione do kontaktów :
W sprawach proceduralnych:
mjr Zbigniew DOMAŃSKI – tel. 015 833 45 02
pani Justyna SAMOŁYK- tel. 015 833 45 87
W sprawach merytorycznych ( przedmiotu zamówienia) :
chor. Robert KURACIŃSKI – tel. 015-833 45 45
XI. MIEJSCE I TERMIN OTWARCIA OFERT:
Otwarcie ofert nastąpi w dniu 17.02.2009r. o godz. 11:30 w siedzibie Zamawiającego :
Sala Odpraw Jednostki Wojskowej 3533
27-600 Sandomierz
ul. Mickiewicza 38
budynek nr 58
XII. TERMIN ZWIĄZANIA OFERTĄ:
30 dni od upływu terminu składania ofert.
XIII. INFORMACJE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY RAMOWEJ :
Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej.
XIV. INFORMACJE O ZAMIARZE USTANOWIENIA DYNAMICZNEGO SYSTEMU ZAKUPÓW:
Zamawiający nie przewiduje ustanowienia dynamicznego systemu zakupów.
XV. INFORMACJE O PRZEWIDYWANYM WYBORZE NAJKORZYSTNIEJSZEJ OFERTY Z ZASTOSOWANIEM AUKCJI ELEKTRONICZNEJ:
Zamawiający nie przewiduje wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
XVI. INFORMACJE O PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIENIACH UZUPEŁNIAJĄCYCH;
Zamawiający nie przewiduje zamówień uzupełniających.
DOWÓDCA
ppłk Arkadiusz STRUGAŁA
Temat: ogłoszenie o wszczęciu postępowania
OGŁOSZENIE O PRZETARGU NIEOGRANICZONYM NA DOSTAWĘ CZĘSCI ZAMIENNYCH DO POJAZDÓWMOTOCYKLA I URZĄDZENIA DZWIGOWEGO
1. Zamawiający: JEDNOSTKA WOJSKOWA 1946, 50-984 WROCŁAW, ul. Poznańska 58; telefon: 071/7663832, 071/7663425, 071/7663702
2. Tryb udzielenia zamówienia: PRZETARG NIEOGRANICZONY na podstawie art. 10 ust.1 i art.39 ustawy prawo zamówień publicznych ( Dz. U z 9 lutego 2006r. nr 164 poz. 1163 z późn. zm).
3. Adres strony internetowej, na której dostępna jest specyfikacja istotnych warunków zamówienia: www.army.mil.pl.
SIWZ można odebrać osobiście w siedzibie Zamawiającego Wrocław ul. Poznańska 58 bud. 13 pok. 13 lub 18. lub za pośrednictwem poczty. Opłata za siwz 5,80 zł. przy odbiorze w siedzibie Zamawiającego (kasa czynna od poniedziałku do piątku od 11.00 do 13.00) lub za zaliczeniem pocztowym 12,30 zł. Prośby o przesłanie siwz proszę kierować na fax nr 071/7663701.
4. Określenie przedmiotu zamówienia: dostawa części zamiennych do pojazdów nr sprawy: TECHN/195/194/186/185/184/2007, CPV: 34300000-0, 34411000-1, 2221910-6 postępowanie o wartości powyżej 60 000 euro. Nazwa wg Wspólnego Słownika Zamówień - części i akcesoria do pojazdów i silników do nich, części i akcesoria do motocykli, części do dźwigów. Dopuszcza się składania ofert częściowych w odniesieniu do 6 (sześciu) części. Pełna oferta musi zawierać wszystkie pozycje asortymentowe w obrębie danej części.
5. Zamawiający nie przewiduje składania ofert wariantowych oraz zamówień uzupełniających.
6. Termin wykonania zamówienia:
- w zakresie części 1 i 2 do 31.07.2007r
- w zakresie części 3,4,5,6,do 20.07.2007r
7. W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy nie są wykluczeni na podstawie art. 24, oraz złożą wraz z ofertą następujące oświadczenia i dokumenty:
- wypełniony formularz ofertowy (wg załącznika nr 1)
- oświadczenie określone w art. 22 ust.1 ustawy o zamówieniach publicznych (wg wzoru zawartego w załączniku nr 2);
- aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert;
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego , że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne, lub, że uzyskał zgodę na zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności, lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania ofert;;
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego albo równoważne zaświadczenie właściwego organu sądowego lub administracyjnego kraju pochodzenia osoby w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy - wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert;
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy - wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert (zgodnie z przepisami o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary);
- pełnomocnictwo - w przypadku podmiotów występujących wspólnie (spółka cywilna, konsorcjum);
Ocena spełniania warunków udziału w postępowaniu będzie przebiegać na podstawie listy dokumentów, jakie wykonawca ma obowiązek przedłożyć w swojej ofercie. Spełnianie powyższych warunków Zamawiający będzie oceniał według formuły spełnia/nie spełnia na podstawie załączonych do oferty oświadczeń i dokumentów.
8. Wadium za całość zamówienia wynosi 3 192,00 zł (słownie: trzy tysiące sto dziewięćdziesiąt dwa złote 00/100) przy czym dla poszczególnych części wadium wynosi:
część 1 - 1010,00 zł; część 2 - 525,00 zł; część 3- 300,00zł; część 4 - 230,00zł; część 5 - 520,00 zł , część 6- 607,00 zł
9. Kryterium oceny ofert stanowi cena brutto przedmiotu zamówienia - znaczenie 100%.
10. Termin składania ofert upływa dnia 25.06.2007r. o godz. 9.00. Oferty należy składać w siedzibie Zamawiającego w kancelarii jawnej: pok. 113, bud. 13. Otwarcie ofert nastąpi dnia 25.06.2007r o godz. 10.00 w siedzibie Zamawiającego pok. nr 213 bud. 13.
11. Termin związania złożoną ofertą przez okres 30 dni od dnia składania ofert.
12. Zamawiający nie przewiduje zawarcia umowy ramowej.
13. Zamawiający nie przewiduje ustanowienia dynamicznego systemu zakupów.
14. Zamawiający nie przewiduje wyboru najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
15. Ogłoszenie zostało przekazane 08.06. 2007r do Biuletynu Urzędu Zamówień Publicznych.
16. Zamawiający będzie porozumiewał się z wykonawcami na piśmie. Oświadczenia, wnioski zawiadomienia przekazane za pomocą faksu będą uznane za złożone w terminie, jeżeli ich treść dotrze do adresata przed upływem terminu i zostanie niezwłocznie potwierdzona pismem.