silnik samowzbudny
Widzisz posty znalezione dla hasła: silnik samowzbudny
Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed
pole wirnika... tyle ze wowczas to mamy do czynienia juz z pradnica
asynchroniczna - moc trzeba ze stojana odebrac i gdzies (do sieci, na
opory) oddac.
Gada kolega dyrdymały. Wystarczy zajrzeć do byle jakiego podręcznika
elektrotechniki. Maszyny prądu zmiennego dzielą sie na Asynchroniczne - tylko
SILNIKI i Synchroniczne - silniki i prądnice (te ostatnie mogą być samowzbudne -
prąd w wirniku powstaje na skutek magnetyzmu szczątkowego albo obcowzbudne -
na wale jest dodatkowa mała prądnica prądu stałego czyli wzbudnica lub też z
aku prądu stałego).
Z kolei zjawisko "częstotliwości podsynchronicznej" można sobie zaobserwować w
starej pralce automatycznej Polar PS663P, która miała silnik asynchroniczny
właśnie. Po wirowaniu na szybkich obrotach i przełączeniu na następne np.
płukanie następowało szybkie zwolnienie silnika do obrotów wolnych.
AM
Temat: Rozrusznik a prądnica ???
Rozrusznik samochodowy jest niskoobrotowym silnikiem prądu stałego. Potrzebne do jego pracy pole magnetyczne wytwarza uzwojenie stojana. Silnik ten przystosowany jest do chwilowej pracy przy nap. ok 7-8V przy prądach rzędu 150 - 300A (moc. ok. 1 kW).
W tej chwili nie pamiętam jaki to silnik, ale do pracy prądnicowej potrzebowałbyś silnika bocznikowego (uzw. wzbudzenie połączone równolegle z wirnikiem)
Teoretycznie jeśli go napędzisz to jakieś napięcie z resztek namagnesowania może się wzbudzić, ale ze względu na małą ilość zwojów nie osiągniesz zadowalającej SEM która mogłaby być użyteczna. Oczywiście musiałbyś napędzić go na większą prędkość niż jego praca żeby cokolwiek z niego wycisnąć, a tym samym najpewniej zatarłbyś go na panewkach. Również szczotki i komutator są przystosowane do przenoszenia dużych ale krótkotrwałych prądów. Przy ciągłej pracy zbyt szybko uległy by degradacji.
Normalne generatory (AC, bo DC właściwie się nie robi) posiadają uzwojenie wirnika obcowzbudne - zasilane z innego źródła, lub samowzbudne, zasilane przez prostownik ze statora. Ale pic w tym, że uzwojenia te mają tak dobraną ilość zwojów i przekrój by osiągnąć właściwe napięcie na zaciskach. W kolegi przypadku potrzeba jest dużego prądu wzbudzenia w stojanie, żeby osiągnąć sensowne wzbudzenie w wirniku. Nawet jeśli motor się ustabilizuje, to jego prądy własne będą na tyle duże że się biedaczyna usmaży najpewniej.
Jeśli kolega bardzo chce, to sugeruję zakombinować z alternatorem, proste lekkie i bardzo sprawne.
Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed
Witam!
| pole wirnika... tyle ze wowczas to mamy do czynienia juz z pradnica
| asynchroniczna - moc trzeba ze stojana odebrac i gdzies (do sieci, na
| opory) oddac.
Gada kolega dyrdymały. Wystarczy zajrzeć do byle jakiego podręcznika
elektrotechniki.
No wlasnie kolega popelnil 2 bledy. Po pierwsze - zajrzal do BYLE JAKIEGO
podrecznika elektrotechniki. Po drugie na podstawie posiadanych falszywych
informacji, obrazil kolege Dariusza Ladziaka, ktory mial racje. Otoz w podrecznikach
jak najbardziej istnieje. Co wiecej, jest stosowana np w elektrowniach wiatrowych
ze wzgledu na utrzymanie czestotliwosci (czestotliwosc utrzymuje siec oczywiscie, a
pradnica sie "dostosowuje")
Maszyny prądu zmiennego dzielą sie na Asynchroniczne - tylko
SILNIKI i Synchroniczne - silniki i prądnice (te ostatnie mogą być samowzbudne -
prąd w wirniku powstaje na skutek magnetyzmu szczątkowego albo obcowzbudne -
na wale jest dodatkowa mała prądnica prądu stałego czyli wzbudnica lub też z
aku prądu stałego).
Nie spotkalem sie z samowzbudna pradnica synchroniczna. Nie twierdze, ze jej nie ma,
ale trudno mi sobie wyobrazic proces samowzbudzenia. Chyba ze chodzi o pradnice na
magnesach trwalych - ale tu w ogole nie ma mowy o pradzie wzbudzenia.
Pozdr
Storch
Temat: Nie swieci kontrolka ładowania.
Witam !! Znów z Xeon'em "gramy do jednej bramki".Alternator w BMW jest samowzbudny i po odpaleniu silnika pobudza sie z t.zw.remanentu szczątkowego (magnetycznego).Zarowka wskazujaca ładowanie jest włączona między + akumulatora a + alternatora.Po włączeniu silnika (zapłon) prąd plynie od + aku przez zarówkę i i niepracujący alternator ( od jego + ) do masy przez diody i żarówka się świeci.Po odpaleniu silnika na + alternatora pojawia sie juz naprawde +12 V i żarowka "dostaje+ dwa plusy z obu stron no i oczywiscie gasnie.
Nie ma to nic wspólnego z pobudzaniem ładowania.Zdecydowana większość aut ma tak rozwiązany uklad sygnalizacji ładowania , a obcowzbudnych alternatorów prawie się nie spotyka PZDR - henry
Temat: silnik ze bzbudzeniem... jak to odpalic
silnik... jak to jest z tym wzbudzeniem... jak osoagnac najwieksza
sprawnosc i najwieksze obroty
mam 2 wyjscia i mase...
jak podlacze + pod obydwa wyjscia a - pod mase to idzie ... ale wolno...
jak puscze jednego + (chyba wzbudzenie) to kreci sie 1sek. szybciej i
sie zatrzymuje.... jak bardzo szybko dotykam i puszczam + do wzbudzenia
(chyba to jest wzbudzenie) to mam maxymalne obroty
jak to ma rozgrysc...
Witam
W "Maluchu" była prądnica bocznikowa samowzbudna. Czyli aby zastosować ją
jako silnik musisz połączyć uzwojenie wzbudzenia równolegle z wirnikiem
(szczotkami). Na obudowie prądnicy były dwie śruby. Grubsza to wyprowadzenie
szczotki (+), cieńsza to wyprowadzenie (+) uzwojenia wzbudzenia (stojana).
Drugi koniec uzwojenia wzbudzenia i druga szczotka połączone są już z
obudową prądnicy. Więc musisz zewrzeć te dwie śruby i podłączyć do nich (+)
akumulatora, a (-) do obudowy.
Temat: Maszyny prądu stałego!
zastosowania dzisiaj:
- PKP - (i jeszcze długo tak pozostanie) przełączalne silniki szeregowo bocznikowe (i prawie cała reszta krajowej nie kolejowej trakcji elektrycznej)
- napędy kopalniane - układy leonarda, fakt że to archeologia stosowane, ale jeszcze działają...
- wszelkiej maści silniki rozruchowe (głównie bocznikowe, bocznikowo-szeregowe) zasilane z baterii akku, silniki serwomechanizmów (prostota konstrukcji i tanie wykonanie, plus łatwość wysterowania często bez separacji zasilań)
- generatory/prądnice samo i obco- wzbudne. Np kiedyś czasem na wale generatora AC wieszało się samowzbudną prądnicę DC docelowo zasilającą zbudzenie główne.
Temat: regulacja obrotow silnika
No nic, bede szukal dalej...moze trafie na jakiegos magika ktory cos
takiego zrobil...w koncu podobno wszystko da sie zrobic, trzeba tylko
wiedziec jak :)
Pewnie, że da się zrobić, ale to kosztuje. Więcej niż ten silnik :-(.
No chyba, że ktoś faktycznie zna jakąś magiczną sztuczkę i za pomocą
kilku prostych elementów obniży obroty.
Teoretycznie potrzebujesz tylko prostownik na 220V, kondensatory filtrujące
na 350V, jakiś generator mocy samowzbudny na częstotliwość 25Hz,
transformator
(ałał na 25Hz chyba trzeba będzie samemu nawinąć, bo zwykłe będą się palić)
i na stronie wtórnej podłączyć silnik. Tyle teoria, ile to będzie pracować
w praktyce nie wiem.
pzdr
Artur
PS
Coś czuję, że same elementy będą kosztować około 100zł, bo potrzeba jeszcze
układ stabilizacji napięcia.
Temat: silnik ze bzbudzeniem... jak to odpalic
Hello Grzegorz,
| dorwalem dzisiaj pradnice od malucha... chce ja wykorzystac jako
| silnik... jak to jest z tym wzbudzeniem... jak osoagnac najwieksza
| sprawnosc i najwieksze obroty
| mam 2 wyjscia i mase...
| jak podlacze + pod obydwa wyjscia a - pod mase to idzie ... ale wolno...
| jak puscze jednego + (chyba wzbudzenie) to kreci sie 1sek. szybciej i
| sie zatrzymuje.... jak bardzo szybko dotykam i puszczam + do wzbudzenia
| (chyba to jest wzbudzenie) to mam maxymalne obroty
| jak to ma rozgrysc...
W "Maluchu" była prądnica bocznikowa samowzbudna. Czyli aby zastosować ją
jako silnik musisz połączyć uzwojenie wzbudzenia równolegle z wirnikiem
(szczotkami). Na obudowie prądnicy były dwie śruby. Grubsza to wyprowadzenie
szczotki (+), cieńsza to wyprowadzenie (+) uzwojenia wzbudzenia (stojana).
Drugi koniec uzwojenia wzbudzenia i druga szczotka połączone są już z
obudową prądnicy. Więc musisz zewrzeć te dwie śruby i podłączyć do nich (+)
akumulatora, a (-) do obudowy.
Nic nie stoi na przeszkodzie podłączyć + do szczotki a - do
wyprowadzenia wzbudzenia. Wtedy będzie pracował jako szeregowy, ale z
potencjałem na obudowie. Trzebaby go trochę zdemolować, żeby
odizolować zasilanie od obudowy i ewentualnie zmienić kierunek
wirowania.
Temat: kontrolka ladowania
Witam!
Mam taki malutki problem: zaraz po uruchomieniu silnika swieci mi sie
kontrolka ladowania akum. i tak do momentu az choc raz silnik osiagnie 2000
obr. Potem gasnie i juz sie nie zaswieca (nawet na wolnych obrotach -
ponizej 1000). Pasek klinowy naciagniety. Podejrzewam alternator lub
regulator napiecia (wiem, ze chyba sa tam tez siakies diody prostownicze).
Dzieje sie tak juz dosc dlugo, wiec akumulator musi byc ladowany w czasie
jazdy (bo inaczej pewnego dnia bym nie odpalil, a rozrusznik kreci całkiem
dobrze).
To akurat jest normalne. Alternator to prądnica samowzbudna, więc musi
dostac obrotów, żeby się wzbudziła.
Temat: 1
Samowzbudny asynchron - ale bedziesz miał problem ze znalezieniem czegos takiego. Moze prądnica od dźwigu Star 28 4 t................ ale nie wiem jakie tam były - najprawdopodobniej samowzbudne. Miały chyba ze 20kW..... ( mówie o pradnicy zasilajacej urzadzenie dżwigowe 380/220 a nie o tej od ładowania akumulatora )
Jak silnik w dobrym stanie to powinieneś wydusić z tego około 5 - 7kW
Temat: kto potrafi zrobić regulator napięcia do motocykla ?
No i to juz sie bardzo mylisz bo wsk nie wykreca 12000RPM i nie ma
pradnicy
to akurat nie ma zadnego znaczenia, ile silnik wykreca - podalem konkretny
przyklad.
(tam to sie chyba magneto zwie;) )
i tu niestety nie masz wiedzy - patrz nizej.
o mocy 300W takze konieczny jest
regulator i to nawet niezly
pozrdo
Artur
..no i widze ze sie nie orientujesz w temacie, silnik (060 lub W2Bx), o
ktorym wspomnialem rozwijal ok.14? 0,7 KM przy 6000obr/min i nie bylo tam
magneta (nie martw sie wiem co to jest magneto - szukaj sobie do obejrzenia
tego w popularnym Komarku, WSK 125, WFM 125, 150 i 175, etc.). ten
alternator (prądnica 3206), o ktorym pisalem byl tylko w silnikach Wiatr do
WSK 175 i innych jej klonow np: Gazela, Kobuz, Perkoz, Dudek. Jak znajde
schem. tego motocykla to podesle i sie przekonasz ze nie bylo tam nigdy
zadnego regulatora a na pokladzie jest zwykly alternator samowzbudny. Stojan
z uzwojeniami na calym obwodzie (cztery uzwojenia glowne + dwa ladowanie) +
wirnik kłowy z magnesow stalych (sr. 80-100mm) wewnatrz stojana (nie na
zewnatrz jak w klasycznym magnecie). do tego mostek (stos prostowniczy)
gretza i najwazniejsze....brak regulatora napiecia.
pozdrawiam
tom
Temat: kto potrafi zrobić regulator napięcia do motocykla ?
| No i to juz sie bardzo mylisz bo wsk nie wykreca 12000RPM i nie ma
pradnicy
to akurat nie ma zadnego znaczenia, ile silnik wykreca - podalem konkretny
przyklad.
| (tam to sie chyba magneto zwie;) )
i tu niestety nie masz wiedzy - patrz nizej.
| o mocy 300W takze konieczny jest
| regulator i to nawet niezly
| pozrdo
| Artur
..no i widze ze sie nie orientujesz w temacie, silnik (060 lub W2Bx), o
ktorym wspomnialem rozwijal ok.14? 0,7 KM przy 6000obr/min i nie bylo tam
magneta (nie martw sie wiem co to jest magneto - szukaj sobie do obejrzenia
tego w popularnym Komarku, WSK 125, WFM 125, 150 i 175, etc.). ten
alternator (prądnica 3206), o ktorym pisalem byl tylko w silnikach Wiatr do
WSK 175 i innych jej klonow np: Gazela, Kobuz, Perkoz, Dudek. Jak znajde
schem. tego motocykla to podesle i sie przekonasz ze nie bylo tam nigdy
zadnego regulatora a na pokladzie jest zwykly alternator samowzbudny. Stojan
z uzwojeniami na calym obwodzie (cztery uzwojenia glowne + dwa ladowanie) +
wirnik kłowy z magnesow stalych (sr. 80-100mm) wewnatrz stojana (nie na
zewnatrz jak w klasycznym magnecie). do tego mostek (stos prostowniczy)
gretza i najwazniejsze....brak regulatora napiecia.
pozdrawiam
tom
Jasne...
A co powiesz na to, ze taki "alternator" bez regulatora zapali zarowke
220V/100W ?
Czy widziales kiedykolwiek regulator napiecia od nowoczesnego motocykla ? I czy
widziales kiedykolwiek schemat instalacji takiego motocykla ? (pytanie
retoryczne...)
Pozdrawiam
Maciek
ZL600
Temat: regulator alternatora inaczej
Wchodza do pudeleczka trzy fazy, gdyz w tym pudeleczku jest regulowane
sprzezenie miedzy tymi fazami (zwykle regulator PWM) a co za tym idzie
napiecie wyjsciowe jest utrzymywane na poziomie 13,8 V, stad male wymiary i
niskie straty.
Hmm.. nie bardzo rozumiem co to jest sprzezenie miedzy fazami..
Jak bada sie omomierzem miedzy koncowkami do ktorych podlaczane sa
fazy to wyglada ze tam jest 6D.
Wiec nadal nie bardzo rozumiem jak to dziala.
Jezeli chodzi o alternator jest to odmiana samowzbudna stad brak uzwojen
wzbudzenia w wirniku, stad regulacja odbywa sie na uzwojeniach roboczych.
No tak, to jasne ;)
Czemu taki alternator:
Ma on wade taka ze slabo generuje przy niskich obrotach, jednak ze takim
motocyklem nikt nie jezdzi jezeli silnik sie kreci ponizej 3000rpm, stad
nie jest to w tym przypadku problemem. W samochodach sie takich nie stosuje
wlasnie z tego powodu - w cyklu miejskim bylby problem z ladowaniem.
wydaje mi sie ze tutaj zawazyla jeszcze jedna sprawa - prostota
konstrukcji. Dzieki temu ze nie ma pierscieni slizgowych i szczotek
alternator nie musi byc umieszczony w suchym miejscu - uzwojenia w
trakcie pracy silnika sa w oleju ;)
A motocykl ten to 1-cylindrowy 4-suw, wiec zbyt szybko sie nie kreci.
3000 rpm to obroty normalnej jazdy.
pozdrawiam
bartek jelonkiewicz
Temat: Et 41 w pruszczu
<ciach
odpowiadam: Nie wiem dokładnie jak było w poprzednij dyskusji bo nie
czytałem wszystkich postów - ale Elektrowozu nie wolno tak bezkarnie
przeciągać ze względu na prace prądnicową maszyn trakcyjnych (silników) -
maszyny elektryczne prądu stałego posiadają magnetyzm szczątkowy, który
jest
pozostałością po poprzedniej pracy - występuje tylko w maszynach prądu
stałego - ten m.sz. podczas napędzania maszyny z np. kół powoduje
indukowanie SEM. Tezjawisko jest dokładnie wykorzystywane w prądnicach
samowzbudnych (prądnice szeregowe które do złudzenia przypominaja maszyne
trakcyjną,prądnice szeregowo bocznikowe,prądnice bocznikowe).
Zresztą ta zasada dotyczy wszystkich pojazdów z które mają maszyny
elektryczny na stałe zasprzęglone w napędzie. Przetwornice prawdopodobnie
zasilają obwody umożliwijące manewr przeciągania.
Przecież praca prądnicowa jest nawet przy jeździe na wybiegu !!!
Powiem tak.
Jeżeli jest druga lokomotywa w składzie to musi na niej być ktoś z obsługi
(np. konwojent)
Jak jest zimno to chętnie by sobie podgrzał w kabinie :) Więc stąd ten patyk
w górze:)
No chyba, że jednak lok nie idzie na zimno tylko ta druga jest do pomocy to
wtedy obie ciągną.
W czasie zciągania lokomotywy na zimno, według wszelkich przepisów POWINNO
się odłączyć silniki trakcyjne.
Poza tym nie ma czegoś takiegojak "obwody umożliwiające manewr przeciągania"
pozdrawiam
Temat: Prądnica asynchroniczna
Witam
Maszyna indukcyjna może pracować jako generator, jeżeli wirnik maszyny będzie obracany a stojan zostanie podłączony do źródła mocy biernej. Jeżeli prądnica jest podłączona do sieci to pobiera moc bierną z sieci, a jeżeli ma pracować jako samowzbudna moc bierną pobiera z baterii kondensatorów. Samowzbudzenie prądnicy nastąpi, gdy reaktancja kondensatorów jest mniejsza od reaktancji magnesującej maszyny. Wadą prądnicy asynchronicznej jest to że jeżeli obciążenie wzrośnie, gwałtownie spada napięcie co wynika z charakterystyki tej maszyny. Aby napięcie było stabilne trzeba regulować wartość pojemności. Moc czynna oddana na sieć zależy od mocy mechanicznej dostarczonej na wał.
Kondensatory połączone np. w trójkąt i podłączone do wyprowadzeń prądnicy(tak jak odbiorniki).
Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że magnetyzm szczątkowy prądnicy asynchronicznej jest do niczego nie potrzebny. To nie maszyna prądu stałego, zasada działania jest zupełnie inna, stojan i wirnik są pakietowane, a nie lite tak jak w prądnicy prądu stałego(jestem tego prawie pewien na 100%)
Prądnice tego typu są wykorzystywane w małych elektrowniach wodnych tzw. lewarowych. Prądnica na początku pracuje jako silnik, zasysa wodę do kanału wodnego, a kiedy woda zacznie przepływać samoczynnie zaczyna napędzać wirnik i kiedy prędkość wirnika będzie większa od prędkości pola wirującego układ pompa silnik zaczyna pracować jako układ turbina generator.
Pozdrawiam Paweł
Temat: skoda fabia
jeżeli by nie było połączenia z instalacją elektryczną samochodu przerwa na przewodzie wzbudzenia do alternatora to alternator by nie ładował a kolega tu pisze że ładowanie jest OK czyli przewód musi być ok, jeżeli jest tak jak piszesz kontrolka musi byc sterowana osobno
Nie do końca masz rację, są dwie konstrukcje altrnatorów samowzbudne lub obcowzbudne. Te pierwsze nie muszą mieć podłączonej kontrolki. Alternator wzudzi się sam powyżej 300 obr/min.
Nie wiem jaki tam jest alternator ale jeśli mierzyłeś napiecie miernikiem to teoretycznie instalacja powinna być OK, jednak sprawdź tak jak pisałem wcześniej, podaj masę na odpięty przewód wzbudzenia i będziesz miał odpowiedź. Masę możesz podać przez próbówkę z żarówką 21 watów.
Możesz również "skonstruować" kontrolkę na szybko - dwa kabelki przylutuj do żarówki 4W/12V (nie podłączaj żarówki o większej mocy !!!) jeden kabelek do Plusa akumulatora a drugi w miejsce przewodu wzbudzenia w alternatorze, powinna świecić przy zgaszonym silniku i zgasnąć po jego uruchomieniu.
Ufffff, ale się napisałem ale prościej już się nie da wytłumaczyć.
Temat: Paliwo i zbiorniki w samolocie (Pytania)
A co do pozostałych pytań czy nik nie jest mi w stanie na nie odpowiedzieć ??
Jesśli chodzi o zużycie paliwa z poszczególnych zbiorników, to w większości samolotów wyposażonych w taki układ (left+center+right) paliwo ze zbiornika centralnego spalane jest w pierwszej kolejności, natomiast paliwo w skrzydłach zostaje jak najdłużej. Spowodowane jest to tym, iż paliwo w skrzydłach, jako naturalny balast, pełni rolę pewnego zabezpieczenia anty-flatterowego (chodzi o samowzbudne drgnia skrzydeł). Pozatym, w przypadku awarii pomp paliwowych, zbiorniki skrzydłowe mogą zasilać silniki grawitacyjnie, co nie jest możliwe w przypadku zbiornika centralnego. Powyższe informacje dotyczą głównie samolotów Airbus, ale z tego co wiem, w Benkach jest podobnie. Nie wiem więc dlaczego, u Ciebie jest odwrotnie, tzn. paliwo ze środka spalasz najwolniej. Podejżewam, że dotyczy to freewarowych samolotów, polecam np. PSS A 320/330/340, czy PSS 777, tam układ paliwowy działa jak trzeba.
Co do lądowania z paliwem, to każdy samolot posiada określoną maksymalną masę do lądowania, przekroczenie której grozi katastrofą.
Temat: jak usunąć zakłócenia
Nic nie piszesz o konstrukcji samej pradniczni i miejscu jej instalacji.
Samowzbudna czy obco?
Jakie jest obciaenie?
Jezeli jest to regularne, to powinno dac sie latwo ustalic przyczyne.
H.D.
To jest układ kontroli prawidłowego rozłożenia prania w pralce AMICA przed
odwirowaniem. Rzeczywiście prądniczka zamontowana na silniku przyspiesza,
lub zwalnia na moment w momencie przewalenia się ubrań w bębnie i powoduje
skok napięcia. Nie wiem dokładnie jak działa ten układ, czy przykładowo nie
mierzy również częstotliwości dla określenia prędkości obrotowej. Jeśli
pomiar częstotliwości nie jest potrzebny w sterowaniu, to wystarczy oszukać
układ podając z transformatorka przemienne napięcie 6 - 12V 50Hz.
Sławek_D
Temat: Odpalanie - bez akumulatora
No muszę się też wypowiedzieć, właściwości samowzbudne ktoś już dobrze opisał, owszem wirnik jest w pewnym stopniu szczątkowo namagnesowany(sprawdzcie przykładając śrubokręt) i to to pole magnetyczne wywołuje początkowo SEM w pakietach stojana, dochodzi do sprężenia zwrotnego i co dalej, wiadomo.
Następnie już cały czas przewija mi się błędna wypowiedż maeko który powiedział znów że jego MZ nie pali na pych bo jak wysiadł bezpiecznik to nie zapaliła, a już kiedyś w jakimś poście o tym pisałem i go poprawiałem. Popatrzcie na schamat, przewód czerwony idący od regulatora(ew. czerwono-żólty jeśli ktoś przy wymanie na elektroniczny zostawił ten) jest wpięty, lub właśnie powinien być przed bezpiecznik, ponieważ w przypadku zwarcia akumulator zostałby rozłączony od zwartej instalacji natomiast obwód ładowania(stojan->prostownik->regulator) nie i to mogło by dprowadzić do uszkodzenia tych elementów zanim silnik by się zatrzymał. Tak więc wypadnięcie bezpiecznika a rozłączenie akumulatora to nie to samo(o ile przewód w/w jest wpięty wg. schematu), niech ktoś spróbuje zapalić bez aku na pych i wyjąć bezpiecznik - zgaśnie.
Pzdr!!
Temat: Moze ktos zdagnie co i jak ? :)
Odpinasz wzbudzenie i odpalasz auto. W alternatorze nie powinieneś spalić mostka. Nie wytworzy się taka siła SEM która przeindukuje się na prąd. Chyba, żebyś naprawde ostro kręcił silnikiem, a tym samym alternatorem np. 6-7tys. obrotów.
Po drugie, to tylko wzbudzenie! Nawet jak by się alternator sam się wzbudził to prąd popłynie "normlanie".
Są alternatory samowzbudne, ale to głównie w maszynach bez akumulatorów np. motory ETZ 250.
Zdejmij pasek, to tylko kwestia poluzowania napinacza, oraz odłącz główny plus i wzbudzenie. Tak będzie najlepiej.
Temat: Jak poruszyć duszą dzwonka?
Krzysztof schrieb:
| | | A chodzi o ma?y dzwonek do drzwi, czy du?y dzwon ko?cielny?
| Jak to pierwsze, to mo?e elektromagnes.
| A jak du?y dzwon, to google -nap?d dzwonów.
| Tak te? my?la?em, ?e elektromagnes. Dzwonek jest bardzo ma?y i nie musi
| wydawa? g?o?nego d?wi?ku, gdy? jest w ?rodku miszkania.
| Nie bardzo jestem na razie w temacie elektromagnesów. Zaraz zaczn?
| poszukiwania...
| Mo?e kto? poda?by mi jak?? drog? na skróty?
droga na skróty: użyć napędu podobnego do dzwonów kościelnych, tylko
trochę mniejsze ;-)
Dzwonki, które wieszałem przed 30 laty miały napęd silnikami i nie dusza
jest napędzana, tylko sam dzwon. Dusza majta sama. Ustrojstwo składało
się z silnika z dość skomplikowanym sterownikiem, przekładnią i napędem
łańcuchowym. Może zrobić coś podobnego? Silniczek z mimośrodem i rolki
lub dźwigienka.
Albo generator samowzbudny (taki jak w różnych zabaweczkach typu "wieczne
wahadełko"). Jak generator umieści się trochę z boku to włączenie prądu
powinno go wzbudzić. Na końcu duszy mały magnesik... Całe ustrojstwo w
kształcie litery C - na górnym ramieniu dzwonek, na dolnym uzwojenie.
Minus taki, że to się będzie dość długo rozkręcać.
Temat: moc wydawana do sieci
am takie pytanie odnośnie agregatu prądotwórczego (z prądnicą synchroniczną samowzbudną) pracującą na sieć sztywną. Jak w takim urządzeniu regulować moc wydawaną do sieci,
Uzyskuje się to przez dodanie "pary" czyli zwiększenie mocy na wale. Sieć sztywna nie pozwala na zwiększenie obrotów, zmienia (zwiększa) się jedynie kąt pomiędzy osią uzwojenia wzbudzenia a stojana. Jeśli kolega przesadzi z mocą, to po przekroczeniu kąta krytycznego układ wyleci z synchronizmu.
Układy te nie regulują częstotliwości jako takiej.
Generator pracujący na sieć miękką (czyli sam jeden) mający układ regulacji będzie mocą silnika (turbiny) regulował częstotliwość tym samym zapewniając przybliżone utrzymanie mocy wejściowej zależnej od obciążenia. Taka zautomatyzowana maszynka pracująca na sieć sztywną będzie zachowywała się tak jak mu ta automatyka pozwoli. Po jej wyłączeniu zamieni się w normalny generator.
Temat: 105Na / 805Na - schematy
"Jacek popelnil byl nastepujacy tekst:
: Hamowanie w tramwaju jest samowzbudne i pr?d hamowania jest utrzymywany poprzez
: zmniejszanie rezystancji. Jakby mala?a wraz ze wzrostem pr?dko?ci to by? przy
: Vmax rozpoczyna? hamowanie od zwarcia silnik?w :-)
Oczywiscie masz racje, palnalem jakas bzdure, widocznie
pomrocznosc jasna zdarza sie tez abstynentom ;-)
: Prze??czanie z uk?adu szeregowego na r?wnoleg?y nast?puje samoczynnie w trakcie
: rozruchu oporowego (nie ma czego? takiego jak jazda bezoporowa szeregowa).
A czy w ogole ten tramwaj w normalnej eksploatacji ma szanse jechac
na pozycji bezoporowej?
:Dzieki za informacje, FUT na pl.misc.transport.miejski
: FUT - what does it mean? Nie jestem sta?ym bywalcem na pmk :-D
FollowUp-To - automatycznie przekierowywuje dyskusje
na grupe o trawmwajach np. Niestety Twoj czytnik to zignorowal
i dyskusja sie rozszczepila na dwie grupy.
: Pozdrawiam i zapraszam na moj? stronk? http://jastrzab.LHS.pl - przed chwil?
: doda?em 112 fotek z jazdy ??d? - Piotrk?w - Cz?stochowa - Zawiercie - Katowice
: w scenerii zimowej.
Wlasnie ogladam :) bardzo fajne, jak na fotki z kabiny i to pod
slonce to niezle wyszly.
A mas jakies z trasy Krakow-Katowice?
Pozdr,
Mc
Temat: i prądnice
To oczywiste. Po ruszeniu pociągu z miejsca włącza się wzbudzenie
prądnicy, które jest dużym obciążeniem, więc jest zauważalny skok
napięcia w dół.
Wzbudzenie prądnic nie jest dużym obciążeniem i np.
przy prądnicy stosowanej w wagonach z ogrzewaniem
nawiewnym jest stosowane podmagnesowywanie
z baterii akumulatorów prądem o wartości OIDP 135mA
i to tylko w celu uzyskania gwarancji wzbudzenia się bo
prądnica ta jest uważana za samowzbudną ale w związku
z tym że jej rdzenie są blachowane oraz że jest to prądnica
prądu przemiennego to zdarzały się przypadki że wzbudzenie
następowało przy prędkości powyżej 70km/h. Bezpiecznik
w obwodzie wzbudzenia ma OIDP wartość 5A więc wzbudzenie
nie jest żadnym obciążeniem dla baterii o pojemności 500Ah
gdy sam wentylator ogrzewania nawiewnego (silnik tam
zastosowany ma moc OIDP 0,65kW) pobiera ok 25A
Pozdrawiam
Temat: moc wydawana do sieci
Witam,
Mam takie pytanie odnośnie agregatu prądotwórczego (z prądnicą synchroniczną samowzbudną) pracującą na sieć sztywną. Jak w takim urządzeniu regulować moc wydawaną do sieci, bo prądu wzbudzenia raczej niemożna zmienić. Natomiast zmiana mocy mechanicznej wydawanej przez silnik napędzający nasz generator następuje chyba tylko pod wpływem obciążenia do niego podłączonego, a nie na nasze życzenie.
Temat: [O1] świecąca się kontrolka od akumulatora (ładowanie)
Przyczyna jest nie alternator a licznik. Po zapaleniu silnika licznik nie podaje wzbudzenia na alternator i jak przygazujesz to wzrasta napiecie az domomentu az przekroczy napiecie diod wzbodzenia i alternator zostaje wzbudzony i juz pracuje normalnie ( alternator jest samowzbodny).
lolek_2, jeżeli jesteś elektrykiem samochodowym to proszę: udowodnij to co napisałeś.
Nie, żebym sie czepiał , ale jak licznik nie podaje wzbudzenia na alternator to jakim cudem napięcie wzrasta aż do przekroczenia... (przecież alternator ciągle nie wzbudzony , czyli daje zero) ? Napięcie wzrasta z energi kosmicznej czy co ??? czy moze chodzi o napiecie organizmu kierowcy ?
Poza tym alternator zawsze był prądnicą obcowzbudną (samowzbudne to były w Warszwie, Żuku, Syrenie, czy starym maluchu), czyżby coś się w elektrotechnice odwróciło w przeciwnym kierunku ?
Temat: Et 41 w pruszczu
WITAM!!!
Bo to jest oszczednosc. Pracuje tylko pierwsza maszyna - a druga jest
ciagniona. A patyki w gorze po to rzeby przetwornica chodzila itp. ale to
niech sie fachowcy od trakcji wypowiadaja.
odpowiadam: Nie wiem dokładnie jak było w poprzednij dyskusji bo nie
czytałem wszystkich postów - ale Elektrowozu nie wolno tak bezkarnie
przeciągać ze względu na prace prądnicową maszyn trakcyjnych (silników) -
maszyny elektryczne prądu stałego posiadają magnetyzm szczątkowy, który jest
pozostałością po poprzedniej pracy - występuje tylko w maszynach prądu
stałego - ten m.sz. podczas napędzania maszyny z np. kół powoduje
indukowanie SEM. Tezjawisko jest dokładnie wykorzystywane w prądnicach
samowzbudnych (prądnice szeregowe które do złudzenia przypominaja maszyne
trakcyjną,prądnice szeregowo bocznikowe,prądnice bocznikowe).
Zresztą ta zasada dotyczy wszystkich pojazdów z które mają maszyny
elektryczny na stałe zasprzęglone w napędzie. Przetwornice prawdopodobnie
zasilają obwody umożliwijące manewr przeciągania.
pozdrawiam
Mako - TM
--
Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.misc.kolej
Temat: Dla nie na pych??
A kto Ci nakłamał, że w prądnicy samochodowej są magnesy? :-)))
Faktycznie masz rację. Conajmniej od 30 lat nie używa się prądnic
samowzbudnych. A kto jeździ takimi staruszkami ? :)
Altek może dać napięcie, jeżeli dzięki magnetyzmowi szczątkowemu
powstanie na tyle duże napięcie, aby "uruchomić" diody, ewentualnie
dodatkowo klucz regulatora.
Na magnetyzm szczątkowy raczej nie licz.
| Poza tym aby auto odpaliło musi pracować komputer sterujący pracą
silnika.
| Dlatego w sytuacji, kiedy akumulator "is death" nie ma najmniejszego
sensu
| odpalać samochodu.
Jak działa alternator, to napięcie jest. A dodatkowo, aku może być za
słaby, żeby dać 300A, ale te kilka A na kompa i zapłon rozładowany
(nieuszkodzony) aku powinien dać.
Oczywiście masz rację.
| smarowane to pompa olejowa musi wytworzyć odpowiednie ciśnienie oleju,
które
| jest uzyskiwane podczas pracy silnika powyżej pewnej wartości obrotów.
Już na obrotach b. jałowego jest prawidłowe ciśnienie w sprawnym aucie.
Także masz rację, tyle, że bieg jałowy to ok. 800obr/min. W przypadku prób
odpalania z popychu obroty są dużo niższe.
Chociaż z drugiej strony wiem, że silniki potrafią wytrzymać sporo np.
przejechać ok. 40km bez oleju w silniku - co już mi się udało :)
A wszystko przez to, że przestałem zwracać uwagę na kontrolkę ciśnienia
oleju, czy aby się świeci przed odpaleniem silnika.
Chyba musiałem gdzieś uderzyć czujnikiem, ponieważ uległ on uszkodzeniu, a
złącze się rozłączyło. Przez uszkodzony czujnik uciekł z silnika olej.
Zorientowłem się dopiero jak silnik zaczął klekotać jak diesel - początkowo
myślałem, że to jakieś uszkodzenie silnika, dlatego zbyt szybko nie
zareagowałem, a poza tym byłem w takiej sytuacji, że nie miałem jak jechać
do jakiegokolwiek mechanika i musiałem dotrzeć do domu z załadowaną
przyczepą :)))
Jacek "Plumpi"
Temat: elektro-palinowoz i takie tam na wypadek zerwania trakcji
| takie sterowanie, by silniki nie przeciazyly pradnicy (czyli zeby
| silniki nie wziely np. 400A gdy pradnica jest obliczona na 300A).
| Czemu ?? (naprawde nie wiem nie jestem hmm. technikiem)
O ile dobrze sie na tym znam, zeby nie podrazac kosztow musialbys
skorzystac z silnikow na loku i ich ukladow sterowania. Typowa
lokomotywa na magistralnych to EU07/EP08/09. Nawet 07 sciaga (tylko na
szeregowym) do 600 amperow. Nie wiem ile na pierwszym stopniu
(oporowym), ale pewnie nie mniej niz 250A, plus to co na oporach. A
jesli jakis rider wsadzi 600A? Przeciez silnika 2MW spalinowego
awaryjnego nie wsadzisz, a jak wsadzisz mniejszy to pradnica "nie
wyrobi". Slowem jeden wielki klopot.
Adam, silniki tyle wezmą ile da prądnica. A jeżeli prądnica jest
bocznikowa, albo obcowzbudna z dobrym sterowaniem, to nie masz szans na
jej przeciążenie. Samowzbudna na przykład się automagicznie odciąży.
Wolno, bo wolno, ale by się dojechało gdzieś.
Ale montowanie silnika spalinowego IMHO to kiepski pomysł. Korzyści
jakie by były z tego powodu nie pokryłyby kosztów instalacji i
konserwacji silniczków spalinowych.
| To czemu nie pzetacza sie skladow tylko czekaja one na naprawe trakcji
| ?? (a moze sie to robi ale ja nie slyszalem o taki przypadku)
Bo z reguly pod urwanym kablem nie pojedziesz (zeby nie zrobic wiekszego
bajzelu) a pozostale pociagi w tym czasie przepycha sie zwykle bokami i
raczej nie ma kiedy wycofac pociagu. Ale to moje przypuszczenia. Mysle,
ze czasowo mimo wszystko najbardziej sie oplaca naprawa od razu trakcji.
A jak miało by być? Jeżeli strzela trakcja, to pod nią nie przejedziesz.
Trzaba tor najpierw udrożnić. Czyli podjeżdża pociąg trakcyjny i usuwa
zerwany kawałek. I musi zjechać. Zjechał, przetaczamy składy, potem
jeszcze raz wjeżdża... Bez sensu. Lepiej od razu naprawić wszystko.
Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed
Otoz w podrecznikach
asynchroniczna
jak najbardziej istnieje.
To jest święta prawda, tylko trudno sobie wyobrazić prądnicę która żeby
oddawać energię musi być zasilana. Prądnica asynchroniczna to nie dynamo
rowerowe.
Silnik asynchroniczny to jest najczęściej spotykany silnik (najbardziej
sprawny), maszyny przemysłowe, wentylatory, wszystko co lubi pracować ze
stałą prędkością i nie musi byc sterowane chodzi na takich silnikach.
A prądnicę z takiej maszyny robimy w ten sposób, że zasilamy ją np. z sieci
50Hz, jeśli ma 1 parę biegunów to będzie się kręciła z prędkością prawie
3000obr/min. "Prawie (trochę mniej niż)" bo jest asynchroniczna a 3000 to
jest właśnie prędkość synchroniczna. Teraz zasilamy ją mechanicznie tak by
wirnik kręcił się szybciej niż 3000rpm. Im szybciej, tym większy jest ujemny
poślizg i tym więcej energii maszyna oddaje. Zrozumiałe jest że próbując ją
rozpędzić jeszcze bardziej musimy włożyć energię i to nie jest tylko energia
na straty mechaniczne, tylko ta która pójdzie do sieci.
Prądnica stawia nam opory, czyli hamuje. Jak przestaniemy ją "dopędzać"
wróci do swoich (3000-poslizg)rpm. i będzie silnikiem.
I teraz o ile ta pralka "Polar PS663P" miała silnik synchroniczny to podczas
przełączenia (zmiany liczby par biegunów wynikającej z konfiguracji uzwojeń)
zmieniła się prędkość wirowania pola stojana. Wirnik po przełączeniu wirował
szybciej niż pole (czyli tak jakbyśmy go wcześniej dopędzili). Nastąpiło
straty w uzwojeniu wirnika. Czyli to o czym mówiłem wcześniej.
Nie spotkalem sie z samowzbudna pradnica synchroniczna. Nie twierdze, ze
jej nie ma,
ale trudno mi sobie wyobrazic proces samowzbudzenia.
Kolega Arekemiz miał rację co do prądnicy synchronicznej z małą prądniczką
prądu stałego na wale. Ale co do "magnetyzmu szczątkowego" to rzeczywiście
pomyliło mu się z maszyną prądu stałego (komutatorową).
Chyba ze chodzi o pradnice na
magnesach trwalych - ale tu w ogole nie ma mowy o pradzie wzbudzenia.
Jasne że istnieją takie prądniczki synchroniczne, najlepszym przykładem jest
dynamo rowerowe (tylko dosyć skomplikowanym). Są także tzw. prądnice
tachometryczne, one działają także na tej zasadzie.
Pozdr.
Temat: silnik ze bzbudzeniem... jak to odpalic
Hello Grzegorz,
| dorwalem dzisiaj pradnice od malucha... chce ja wykorzystac jako
| silnik... jak to jest z tym wzbudzeniem... jak osoagnac najwieksza
| sprawnosc i najwieksze obroty
| mam 2 wyjscia i mase...
| jak podlacze + pod obydwa wyjscia a - pod mase to idzie ... ale
wolno...
| jak puscze jednego + (chyba wzbudzenie) to kreci sie 1sek. szybciej i
| sie zatrzymuje.... jak bardzo szybko dotykam i puszczam + do wzbudzenia
| (chyba to jest wzbudzenie) to mam maxymalne obroty
| jak to ma rozgrysc...
| W "Maluchu" była prądnica bocznikowa samowzbudna. Czyli aby zastosować
ją
| jako silnik musisz połączyć uzwojenie wzbudzenia równolegle z wirnikiem
| (szczotkami). Na obudowie prądnicy były dwie śruby. Grubsza to
wyprowadzenie
| szczotki (+), cieńsza to wyprowadzenie (+) uzwojenia wzbudzenia
(stojana).
| Drugi koniec uzwojenia wzbudzenia i druga szczotka połączone są już z
| obudową prądnicy. Więc musisz zewrzeć te dwie śruby i podłączyć do nich
(+)
| akumulatora, a (-) do obudowy.
Nic nie stoi na przeszkodzie podłączyć + do szczotki a - do
wyprowadzenia wzbudzenia. Wtedy będzie pracował jako szeregowy, ale z
potencjałem na obudowie. Trzebaby go trochę zdemolować, żeby
odizolować zasilanie od obudowy i ewentualnie zmienić kierunek
wirowania.
No nie wiem, czy będzie dobrze wtedy działał. Zauważ, że w silniku czy
prądnicy bocznikowej uzwojenie wzbudzania ma spory opór, wszak jest na nim
napięcie takie jak na wirniku. Jakby to połączyć w szereg, miałoby niską
sprawność. Stosunkowo mały prąd płynąłby przez wirnik (niski moment), albo
za duży przez wzbudzanie (nasycenie rdzenia, wolne obroty).
Temat: 1
Moim zdaniem żaden powszechnie dostępny materiał żaroodporny w rodzaju zwykłej ceramiki (szamotu), gliny i tp. nie spełni Twoich oczekiwań - jest bardzo prawdopodobne że okładzina Ci najzwyczajniej wypłynie.
Ja poszedłem teraz w blachy H25T spawane stopiwem 310 metodą MAG w osłonie mieszanki M12 lub M13 ( Argon + 2 -6% CO2). Spawać należy na zimno krótkimi ściegami bez zakosów (jak najmniej rozgrzewać materiał spawany!!!). Można też spawać TIG z wcześniejszym podgrzaniem elementu do 300 -400*C . Zwracać uwagę należy na mikropęknięcia spoiny szczególnie w punkcie jej początku i zakończenia - oglądać koniecznie lupą a zlokalizowane pęknięcie wyciąć gumówką i ponownie spawać. Jak nie masz doświadczenia w spawaniu to nie próbuj robić tego sam bo zmarnujesz tylko materiał.
Jeszcze jedna uwaga - blacha H25T jest trudnoobrabialna , nie da się giąć, problem jest z cięciem na gilotynie, wierceniu . W zasadzie pozostaje obróbka ścierna. Ciąć najlepiej jest plazmą (najszybciej i najtaniej) - otwory też najlepiej jest nią wypalić.
Jej zaletą jest cena - od 15 - 25zł/kg + VAT - konkurencyjny materiał H25N20S2 kosztuje ~36 - 40 zł + VAT - jest za to bardziej obrabialny.
Blaszyska nie kupisz raczej inaczej jak całymi arkuszami - minimum 1000x2000mm . Ja ostatnio zabecelowałem za to 6kzł.....
Co do silnika diesla - raczej z marszu nic Ci z tego nie wyjdzie - w zależności od uzyskanego gazu trzeba dość istotnie ingerować w mechanikę motoru na poziomie parametrów podstawowych. Piszesz o metanowaniu HG - zwróć uwagę ,że nawet sam metan jest uważany za paliwo "trudno spalalne" w agregatach kogeneracyjnych( czyt.- agregatach diesla z dobudowanym osprzętem "gazowym").......... to jest "masakra".
Poczytaj " Tłokowe Silniki Spalinowe średnio i szybkoobrotowe" ( Jan A. Wajand , Jan T. Wajand - Wyd. Naukowo Techniczne W-wa 2005).
Co do generatora - jeżeli Myślisz o pracy wyspowej to z całą pewnością odpuść sobie asynchrony - utrzymanie takiego w poprawnej pracy to 'wyższa szkoła jazdy" i jest dość drogie w aparaturze.
Na Allegro od czasu do czasu pojawiają się prądnice dżwigowe ~ok 20kW - synchroniczne samowzbudne, bywają również większe z rozbiórki agregatów. Postaraj się dorwać tzw "bezszczotkową" - "0" obsługi.........
Tak sobie dalej myślę o tej pracy wyspowej - bedzie zmienne zapotrzebowanie gazu dla silnika a to powoduje kolejny problem z regulacją wydajności zgazowarki
Temat: naprawa agregatu prądotwórczego 3 fazowego
Witam
trafił mi sie agregat z niemiec 10 kVA nie wzbudza się
narazie nie działa prosiłbym o naprowadzenie co w nim moze być nie tak sam
już nie daje rady
więc pokrótce napisze co udało mi się ustalić
-jest sobie prądnica ala silnik indukcyjny, wychodzi 7 przewodów połączenie
w gwiazdę
3 przewody idą od razu na gniazdo przez transformatorki (podejrzewam do
pomiaru prądu obciążenia )
drugie 3 przewody sa tak jakby kilka zwojów przed tamtymi 3 od obciążenia
(wydedukowane z pomiaru oporności miernikiem ) lecą one do 3 kondenstorków
połączonych w trójkąt
i natępne 3 kondensatorki tez takie same połączone w trójkąt są załączane
stycznikiem przez elektronikę (chyba przy poborze większej mocy)
pradnica wydaje się być sprawna pomiary miernikiem miedzy zerem i L1,1(ten
na kondensatory ) 1 om miedzy zerem i L1,2 1,5 om (ten na obciązenie) we
wszystkich 3 fazach są takie same wartości podłączałem na chwilke ~12V na
poszczególne uzwojenia słychac buczenie więc nigdzie nie ma przerwy ani
zwarcia więc prądnica wydaję sie być sprawna
-sprawdzałem tez kondensatorki są sprawne jedyne co mógłbym im zarzucić to
utrata pojemności nie miałem jak sprawdzić
a agregat nie chce sie wzbudzic lub jak się wzbudzi to daje co najwyzej 20V
jakies sugestie ?
pozdrawiam
Jeśli jest to rzeczywiście zrobione na silniku klatkowym, to musi
pracować w sieci. Wzbudzenie z magnetyzmu szczątkowemu do 20V jest nawet
sensowne. Ale jakbym dostał "coś" z 7mioma przewodami to bym strzelał,
że jest to samowzbudna z prostownikiem wirującym.
Temat: 1
Dzięki "Marek b" - moze i być pradnica asynchro - nie ma problemu ( nawet lepiej bo jest samowzbudna) Nie wiem tylko jak bedzie wygladał proces załączenia do sieci - pewnie będzie potrzebne coś do rodzaju synchronizacji lub właczenie przez małe opory ograniczajace prąd w stanie nieustalonym........ Musze doczytać bo szczerze mówiąc nie wiem. Prądnica taka była by swietnym rozwiazaniem bo sama moze pracowac na potrzeby własne i potrafi przejac częśc mocy zwarciowej z sieci - to bardzo cenna cecha której nie posiadają "MEW-ki".
I dalej : czemu amerykański - pytasz .... bo one konstrukcyjnie mają znacznie wyższy moment obrotowy w zakresie niskich i srednich predkości , poza tym ich przebiegi miedzyremontowe wynoszą ok. miliona km........... EU im raczej do pięt nie dorasta..... Ale jakby sie trafił jaki merc 5 l - i to jeszcze rzędowy ze 6 garów to bardzo chetnie byle nie starszy jak 96 - 7............ zalezy mi na elektronice. V-ek raczej niechetnie bo ewentualne koszty remontu wyższe. W zasadzie to muszę kupic praktycznie cały samochód po jakiejs kolizji ( urawany tyłek) bo musze wybebeszyc silnik z całym osprzetem , instalicją , deską rozdz. i stacyjką -do tego jeszcze niestety zbiornik paliwa z pompą. A najważniejsze to jeszcze przed zakupem poprostu go odpalic rozgrzać i zobaczyć czy wszystko chodzi jak należy......nie chciałbym miec złomu do remontu.
Na generator ( coby to nie było ) miałem zaplanowane ok 1500 złotych (trafiały sie takie oferty na allegro) - podobną kwotę planowałem na motor z bebechami........ Pewnie czeka mnie wycieczka do Szwajcarii .
Takiego skasowanego można zabrać za 100 - 200 SFr ( z placu ) a od prywatnego to za free...... tylko trzeba z lawetą przejechac 3500 km.......
Temat: Zmiana pradnicy
Witam wszystkich kolegów !!!
Powracam jeszcze raz do tematu zmiany pradnicy na te oferowana na www.mz-b.de
Jestem juz po zakupie, po montazu i po testach tego cacka. Zdjecia z montazu w mojej trophy mozna znalezc Tutaj
Ale od poczatku - w paczce od producenta znajduje sie wszystko co jest niezbedne do montazu tj. podstawa z uzwojeniami, kolo magnesowe, czujnik, cewka, regulator napiecia, przewody, zlaczki itp. Jesli chodzi o sam montaz jest bardzo prosty(nawet dla kogos kto nie bardzo zna na elektryce). Mi zajelo to wszysktko ok 1,5 h(wolalem sie nie spieszyc ). Po zmontowaniu wszytkiego powymienialem zarowki na 12V nie zapominajac oczywiscie o akumulatorze. Dokupilem jeszcze do tego wszystkiego nowa fajke i swiece NGK. Maszyna ozyla po 3 kopnieciach. Praca na wolnych bardzo rowna, reakacja na gaz nieporownywalna z tym co bylo wczesniej. Po pierwszych jazdach bylem lekko w szoku - silnik po prostu dostal skrzydel, reakcja na dodanie gazu natychmiastowa bez zadnego mulenia itp. Poprawila sie tez znaczaco elestycznosc. No i oczywiscie w koncu mam normalne swiatla do jazdy w nocy
Plusy:
1) 12V 150W mowi samo za siebie
2) Bardzo latwy montaz
3) Elektroniczny zaplon
4) Uklad nie wymaga zadnego przerabiania karterow - jak ktos zechce moze powrocic do orginalu w kazdej chwili
5) Uklad generuje bardzo wysokie napiecie do wywolania iskry na swiecy ok 40 000V
6) Brak koniecznosci ustawiania wyprzedzenia zaplonu(jedyna regulacja jest ustawienie odstepu pomiedzy czujnikiem a niewielkim magnesem umieszczonym na obwodzie kola magnesowego)
Minusy:
1) Cena, cena i jeszcze raz cena !!! Sama tylko pradnica z podatkami i przesylka kosztowala mnie 230 euro Nie doliczam zarowek, aku itp.
2) Pomimo tego iz pradnica jest samowzbudna do poprawnego dzialania niezbedne jest posiadanie sprawnego akumulatora. A to za sprawa tego iz do zalaczania obwodu zaplonu wykorzystywany jest przekaznik.
Jako ciekawostke dodam iz jest mozliwosc takiego podpiecia pradnicy ze mozliwa bedzie jazda bez zadnego akumulatora. Jest to fajna rzecz w przypadku gdy ktos jezdzi motocyklem bardzo okazjonalnie.
Jesli ktos bedzie zainteresowany to moge mu przeslac instrukcje montazu tej pradnicy(format pdf - tylko w jezyku angielskim).
Pozdrawiam,
Gazi
Temat: Centra 55Ah do 1303?
Oj daj spokoj, przeciez widac ze kolega ma zawsze racje, a Ty beszczelnie
znowu
dopisujesz cos, o co nie prosil, zamiast pedzic do Garba, wymierzyc i
zameldowac krotko i zwiezle rezultat. Przez Ciebie bedzie musial zrobic to
sam,
brnac przez zniegi 150 metrow, spojzec w oczy straznikowi.... Dobrze ze
musi
pojchac do mechanika zmienic uszczelki pod deklami zaworowymi :D
Felczynski, zostaw te sprawe Tomkowi, przynajmniej bedzie z tego jakis
zarobek.
No to ja dorzuce swoje 2 grosze (skapy jestem dlatego nie trzy). Czy to
alternator, czy to pradnica, generuje prad pod warunkiem, ze nastapi
wzbudzenie. O ile pradnica jest samowzbudna ze wzgledu na jakies tam sladowe
namagnesowanie, o tyle alternator do wzbudzenia potrzebuje pradu, bo inaczej
jest tylko nieco dziwnie rozbudowanym walkiem napedowym wiatraka chlodzacego
silnik. Pradnica zreszta tez sama z siebie niewiele tego pradu wytworzy
dopuki nie zostanie potraktowana dodatkowym pradem. Prad wzbudzenia jest
kontrolowany przez regulator pradnicy/alternatora i jezeli w instalacji
samochodowej pradu jest za malo to regler zwieksza prad wzbudzenia,
powodujac wzrost ilosci pradu generowanego. Oczywiscie ilosc tego pradu jest
ograniczona wydolnoscia generatora wynikajaca z ilosci i grubosci drutow
nawojowych, wytrzymaloscia diod prostowniczych w alternatorze itd. Po
przekroczeniu progu wytrzymalosciowego generator poprostu sie stopi lub
przepala sie diody. Regler jest wiec rowniez odpowiedzialny za kontrolowanie
maksymalnych wartosci pradu wzbudzenia, ograniczajac tym samym maksymalna
wydajnosc prodowa generatora do poziomu dla niego bezpiecznego. Z
akumulatorami jest tak, ze nawet calkowicie naladowane pobieraja troszke
pradu z instalacji. Jest to tzw "prad konserwujacy". Jego ilosc jest
zalezna od pojemnosci aq i o ile pamietam bo elektrykiem nie jestem, ma
wartosc w uproszczeniu 1/100 pojemnosci. Daje to 0.55A dla akumulatora 55Ah.
Instalacja samochodowa ogolnie pracuje w mocno wysilonych warunkach, bo
niskie napiecie wymusza duze natezenia pradu w odbiornikach i przewodach.
100W w instalacji domowej to raptem 0.4A, ale juz to samo 100W w samochodzie
wymusza prad o natezeniu 8,3A. Tak wiec dbajmy o instalacje samochodowa
rowniez pod wzgledem unikania dodatkowego, czesto niepotrzebnego obciazania
jej...
ps. Zawarte tu teorie nie musza byc prawdziwe bo ja rowniez jestem typowym
przykladem "wielepka" co sobie czasem cos ubzdura i potem trzyma sie tego z
uporem godnym lepszej sprawy...
Temat: Napędy elektryczne, hydrauliczne, pneumatyczne
wygrzebałem z technikum jedną ze ściąg może komuś sie przyda :
Podział: na prądu stałego i zmiennego. P. stałego: obcowzbudne i samowzbudne (szeregowe, bocznikowe, szeregowo - bocznikowe). P. zmiennego: jednofazowe, trójfazowe, inny podział: indukcyjne, reluktancyjne (opór magnetyczny, krokowe). Silniki obcowzbudne: mają oba uzwojenia zasilane z innych źródeł. Silniki samowzbudne: mają uzwojenia zasilane z jednego źródła. BUDOWA: stojan (z uzwojeniem lub magnesem, celem jest wytworzenie stałego pola magnetycznego), wirnik (ruchomy, posiada uzwojenie), szczotki, komutator. Na przewód z płynącym prądem, umieszczony w polu magnetycznym oddziałuje siła elektrodynamiczna, powodująca wypychanie przewodu z pola. Silniki samowzbudne. Pole stojana może być wytworzone przez magnesy stałe, tai silniki nosi nazwę Simensa. Sterowanie silnikiem prądu stałego. Przy zmianie biegunowości napięcia zasilającego stojan zmienia się kierunek pola magnetycznego. Zmieniając kierunek płynącego prądu wirnika, możemy zmieniać kierunek obrotu wirnika. Prędkość obrotowa wirnika zależy od siły elektrodynamicznej oddziałującej na niego. F = *I*L. Zmianę obrotów silnika można regulować poprzez zmianę prądu płynącego przez uzwojenie tego silnika. Silniki indukcyjne jednofazowe. Silniki indukcyjne nazywane są asynchronicznymi. Posiadają one nawinięte uzwojenie na stojanie, tzw. uzwojenie wzbudzenia. Wirnik jest wirnikiem pierścieniowym lub klatkowym i nie jest zasilany. W zwiniętych prętach uzwojenia silnika indukuje się siła elektromotoryczna i płynie prąd, czyli powstają siły elektrodynamiczne oddziałujące na wirnik i powodujące jego obrót. Stojan wytwarza wirujące pole magnetyczne o prędkości obrotowej N1, wirnik obraca się natomiast z prędkością N2. Wielkością charakterystyczną dla silników asynchronicznych jest poślizg: S = N1 - N2/N1 (1 - 0) 0 = N2 - N1 , 1 = N2 = 0.
Charakterystyka silnika jednofazowego - zależność momentu obrotowego funkcji poślizgu. Dla poślizgu równego 0 moment obrotowy jest też równy 0, dla poślizgu równego 1 moment obrotowy ma bardzo małą wartość. Dlatego silniki indukcyjne wymagają dodatkowych faz rozruchowych. Rozruch silników jednofazowych: za pomocą oporowej fazy rozruchowej, za pomocą kondensatora w fazie rozruchowej. Silniki indukcyjne dwufazowe. Posiadają nawinięte na stojanie dwa uzwojenia zasilane prądem przemiennym o jednakowej amplitudzie, ale różnych fazach. Rozruch następuje przy przesunięciu fazowym o kąt 90*. Zmniejszając amplitudę napięcia lub kąt przesunięcia fazowego, można zmienić prędkość obrotową wirnika. Sposoby sterowania silnikami indukcyjnymi: sterowanie amplitudowe, fazowe, amplitudowo - fazowe. Silniki synchroniczne: Charakteryzują się tym, że prędkość wirowania wirnika równa jest prędkości wirowania pola magnetycznego. Pomiędzy polem, a wirnikiem może występować kąt opóźnienia, ale prędkość będzie taka sama. Wyróżniamy dwa rodzaje silników synchronicznych histeryczne i reluktancyjne (skokowe, krokowe). Silnik histeryczny: silnik synchroniczny małej mocy, w którym moment obrotowy wytwarzany jest w wyniku zjawiska histerezy magnetycznej materiale wirnika przy przemagnesowywaniu w czasie rozruchu oraz w wyniku współdziałania pola, stojana z namagnesowanym wirnikiem przy pracy synchronicznej. Moment histerezowy: w fazie rozruchu do 95% prędkości synchronicznej wirnik jest magnesowany. Na każdy elementarny magnes wirnika działają siły styczne powodujące jego obrót z taką samą prędkością jak wirujące pole. Silnik relunktancyjny: zbudowany jest tak, że wirnik silnika posiada różne opory magnetyczne przy różnych jego położeniach. Dzięki temu powstaje relunktancyjny moment obrotowy, który powoduje takie ułożenie wirnika, w którym opór magnetyczny jest najmniejszy.
Moment relunktancyjny występuje przy synchronicznej prędkości obrotowej. W czasie rozruchu występuje moment indukujący siłę elekromagnetyczną. Wartość tego momentu maleje wraz ze wzrostem prędkości obrotowej.
KUNIEC
Temat: Metro
Witam!
Skoro sa tu na grupie spece od metra to ja moze zapytam sie jeszcze o
hamowanie:
W jaki sposob hamuje nasze metro (przy wiekszej predkosci)?
Ekektrodynamiczne oporowe (na oporach rozruchowych)? Hamowanie odzyskowe
to chyba nie jest. A kiedy wlacza sie hamulec pneumatyczny? Przy malej
predkosci- automatycznie, ale czy przy troche mocniejszym hamowaniu to
jak? Czy wystarczy pociagnac mocniej do siebie dzwignie nastawnika czy
trzeba uzywac dzwigni zaworu hamulca (a ta dzwignia zaworu to hamulec
pneumatyczny czy elektorepneumatyczny, czy obsluguje sie to tak jak w
pociagach?)?
A wiecie moze, jakie maja byc te nowe wagony metra? (Chodzi mi o cechy
trakcyjne (rodz. silnikow, strerowanie, itp), budowa (odsprezynowanie,
itp) zabezpieczenia i ... czy moze bedzie okienko do kabiny i widocznosc
(ale watpie :( ).)
A teraz ogolnie o hamowaniu ed: Czy uzwojenie wzbudzenia jest zasilane
podczas hamowania (silnik pracuje jako pradnica obcowzbudna) czy
nastepuje samowzbudzenie czy ewentualnie dowzbudza sie go dodatkowym
zasilanym uzwojeniem? (Chodzi mi o metro, tramwaje, EP09) W ksiazce
akademickiej wyczytalem, ze nastepuje samowzbudzenie (i nadodatek przy
polaczeniu szeregowym - silnik pracuje jako pradnica szeregowa
samowzbudna) ale przeciez duza rezystancja (opory rozruchowe)
uniemozliwia samowzbudzanie sie?
Czy EU11/EU43 ma hamowanie odzyskowe czy zwykle elekrodnamiczne oporowe?
(Kiedy ma w koncu jezdzic normalnie EU43?)
A jeszcze pytanie dotyczace metra: czy jest czuwak czy tylko SOP pilnuje
maszynistow?
(oj troche duzo tego wyszlo....)
Pozdrawiam
Michal Przybyszewski
| Dlaczego nasze warszawskie metro czasem troche szarpie przy ruszaniu i
| hamowaniu? Ile pozycji oporowych ma rozrusznik (moze za malo)? A moze
| jest on poprostu badziewny (z tego co zaobserwowalem chyba jest to
| rozruch samoczynny). Czy w metrze tez istnieje bocznikowanie wzbudzenia
| i przelaczanie silnikow trakcyjnych (szeregowe-szeregowo-rownolegle)
| jak w lokomotywach PKP? Czy te silniki tez pracuja parami jak na PKP?
| Michal Przybyszewski
W każdym wagonie znajduj się 4 silniki po 110 kW (375V, 330A) pracuj one w grupach po dwa silniki na jednym wózku. Rozruch jest oczywi cie samoczynny. Maszynista ma na nastawniku jazdę I, II i III. Jazda I w zasadzie tylko do ruszania i jazd manewrowych to silniki poł czone szeregowo, maksymalne opory rozruchowe, osłabione pole (do 28%) tak aby był mały moment rozruchowy i wył czony PSR (przeka nik samoczynnego rozruchu).
Jazda II to wł czony PSR, pocz tkowo 15 pozycji przy silnikach poł czonych szeregowo a następnie 11 przy poł czeniu równoległym. Jazda III to 5 różnych stopni bocznikowania.
Przyczyny szarpania w zasadzie mog być dwie - le wyregulowane układy samoczynnego rozruchu na różnych wagonach, albo zużycie mechaniczne poł czeń między silnikami, wózkami a pudłem.
Sławek Barański
Temat: Kto zna zagadnienia na egzamin z Maszyn_Elektrycznych_2 ???
Coś "się znalazło"... :wink:
B. OBWODY MAGNETYCZNE I ELEKTRYCZNE MASZYN ELEKTRYCZNYCH.
1. Pole magnetyczne maszyn elektrycznych (rodzaje, sposoby wytwarzania, rozkładanie, sumowanie, warunki powstawania pola wirującego kołowego, wyższe harmoniczne strefowe i czasowe).
2. Uzwojenia maszyn bezkomutatorowych (rodzaje, podstawowe parametry, gwiazda żłobkowa, sporządzanie schematów).
3. Współczynnik uzwojenia (grupy i skrótu).
4. Napięcie magnetyczne (smm) uzwojenia (rozkład wzdłuż obwodu maszyny).
5. Napięcie indukowane w uzwojeniu maszyny trójfazowej.
6. Prąd magnesujący niezbędny do wywołania przepływu Θ gwarantującego odpowiednie pola magnetyczne.
C. MASZYNY INDUKCYJNE (ASYNCHRONICZNE).
1. Zasada działania, budowa, poślizg, napięcie indukowane w różnych stanach pracy.
2. Równanie przepływów (smm, napięć magnetycznych), sprowadzenie prądu strony wtórnej do strony pierwotnej.
3. Schemat zastępczy, zasada sporządzania, interpretacja parametrów.
4. Wykres wskazowy.
5. Stan jałowy i stan zwarcia.
6. Bilans mocy i sprawność (wykres Sankey’a).
7. Elektromagnetyczny moment obrotowy.
8. Moment krytyczny i poślizg krytyczny.
9. Wzór Kloss’a, wyznaczenie charakterystyki mechanicznej M = f(s).
10. Charakterystyka mechaniczna M = f(s) i zależność jej przebiegu od parametrów uzwojeń.
11. Momenty pasożytnicze (asynchroniczne i synchroniczne).
12. Silniki dwuklapkowe i głębokożłobkowe.
13. Rozruch silników.
14. Regulacja prędkości obrotowej.
15. Silniki jednofazowe.
16. Praca silnika w warunkach różnych od znamionowych.
17. Stabilność pracy silników indukcyjnych.
D. MASZYNY SYNCHRONICZNE.
1. Zasada działania, budowa.
2. Oddziaływanie (reakcja) twornika w różnych stanach obciążenia w maszynie o biegunach utajonych i jawnobiegunowej.
3. Reaktancja oddziaływania (reakcji) twornika, reaktancja rozproszenia i reaktancja synchroniczna.
4. Schemat zastępczy i wykres wskazowy maszyny cylindrycznej w stanie nienasyconym.
5. Schemat zastępczy i wykres wskazowy maszyny jawnobiegunowej w stanie nienasyconym.
6. Wykres wskazowy maszyny cylindrycznej w stanie nasyconym.
7. Moment obrotowy i charakterystyka kątowa momentu maszyny jawnobiegunowej.
8. Charakterystyka prądnicy.
9. Praca równoległa prądnicy, synchronizacja i samosynchronizacja.
10. Regulacja mocy czynnej i biernej maszyny współpracującej z siecią sztywną.
11. Moment synchronizujący: przeciążalność statyczna.
12. Forsowanie wzbudzenia i odwzbudzenia.
13. Silniki synchroniczne: rozruch, zalety i wady.
14. Krzywe V (Mordey’a).
15. Zwarcie udarowe.
E. MASZYNY PRĄDU STAŁEGO.
1. Zasada działania, budowa.
2. SEM i moment obrotowy.
3. Okład prądu; oddziaływanie (reakcja) twornika i jej kompensacja.
4. Komutacja, kompensacja SEM samoindukcji w zwoju komutowanym; powody iskrzenia i sposoby poprawy komutacji.
5. Rodzaje uzwojeń tworników; warunki symetrii.
6. Prądnica obcowzbudna; schemat i charakterystyki.
7. Prądnica samowzbudna; schemat i charakterystyki.
8. Prądnica szeregowo – bocznikowa; praca równoległa.
9. Silniki: bocznikowy, szeregowy i szeregowo – bocznikowy; schematy, charakterystyki robocze, rozruch i regulacja prędkości obrotowej.
10. Hamowanie maszynami prądu stałego.
F. PODSTAWY UOGÓLNIONEJ TEORII MASZYN ELEKTRYCZNYCH.
...i tu się urywa.
Może ktoś to uzupełnić?
Temat: Poslizgi przy hamowaniu ed
Witam!
To jest święta prawda, tylko trudno sobie wyobrazić prądnicę która żeby
oddawać energię musi być zasilana.
Kazda obcowzbudna pradnica pradu stalego musi byc zasilana, zeby oddawac
energie:-)
A pradnica asynchroniczna w pewnych warunkach NIE MUSI byc zasilana. Wystarczy
tylko dac jej mocy biernej z kondensatora i ona sie wzbudzi i bedzie oddawac
energie.[por Z.Stein "Maszyny i naped elektryczny"WSiP,W-wa1989,str.221]
Prądnica asynchroniczna to nie dynamo
rowerowe.
:-)
Silnik asynchroniczny to jest najczęściej spotykany silnik (najbardziej
sprawny), maszyny przemysłowe, wentylatory, wszystko co lubi pracować ze
stałą prędkością i nie musi byc sterowane chodzi na takich silnikach.
Oczywiscie, przeciez temu nie zaprzeczalem! Natomiast zdanie "kolega plecie
dydrymaly" bo "asynchroniczne sa tylko silniki" nie bardzo bylo fair w stosunku
do kol Ladziaka, wiec po prostu zwrocilem Arkemizowi uwage. Tak przy okazji,
zeby sie watek nie zrobil off-topic, nowoczesne lokomotywy oczywiscie sa na
asynchronach.
A prądnicę z takiej maszyny robimy w ten sposób, że zasilamy ją np. z sieci
50Hz, jeśli ma 1 parę biegunów to będzie się kręciła z prędkością prawie
3000obr/min. "Prawie (trochę mniej niż)" bo jest asynchroniczna a 3000 to
jest właśnie prędkość synchroniczna. Teraz zasilamy ją mechanicznie tak by
wirnik kręcił się szybciej niż 3000rpm. Im szybciej, tym większy jest ujemny
poślizg i tym więcej energii maszyna oddaje. Zrozumiałe jest że próbując ją
rozpędzić jeszcze bardziej musimy włożyć energię i to nie jest tylko energia
na straty mechaniczne, tylko ta która pójdzie do sieci.
Prądnica stawia nam opory, czyli hamuje. Jak przestaniemy ją "dopędzać"
wróci do swoich (3000-poslizg)rpm. i będzie silnikiem.
I teraz o ile ta pralka "Polar PS663P" miała silnik synchroniczny to podczas
przełączenia (zmiany liczby par biegunów wynikającej z konfiguracji uzwojeń)
zmieniła się prędkość wirowania pola stojana. Wirnik po przełączeniu wirował
szybciej niż pole (czyli tak jakbyśmy go wcześniej dopędzili). Nastąpiło
straty w uzwojeniu wirnika. Czyli to o czym mówiłem wcześniej.
| Nie spotkalem sie z samowzbudna pradnica synchroniczna. Nie twierdze, ze
jej nie ma,
| ale trudno mi sobie wyobrazic proces samowzbudzenia.
Kolega Arekemiz miał rację co do prądnicy synchronicznej z małą prądniczką
prądu stałego na wale.
I tak i nie.Owa pradniczka DC na wale moze byc samowzbudna (i na ogol jest), ale
generator synchroniczny nadal jest obcowzbudny bo bez wzbudnicy by nie dzialal.
Ale co do "magnetyzmu szczątkowego" to rzeczywiście
pomyliło mu się z maszyną prądu stałego (komutatorową).
| Chyba ze chodzi o pradnice na
| magnesach trwalych - ale tu w ogole nie ma mowy o pradzie wzbudzenia.
Jasne że istnieją takie prądniczki synchroniczne, najlepszym przykładem jest
dynamo rowerowe (tylko dosyć skomplikowanym). Są także tzw. prądnice
tachometryczne, one działają także na tej zasadzie.
Tak, pradzniczki tachometryczne to dobre przetworniki n na f. Ale sa i pradnice
tachometryczne pradu stalego, jako przetworniki n na U.
Pozdraw!
Storch
Temat: [Lanos] Uszkodzony alternator
Dzięki za wszystkie sugestie. Już wszystko działa. Walnięty był jednak regulator napięcia w alternatorze.
Przy okazji się trochę nauczyłem w czasie naprawy i testu alternatora.
Każdy ma trochę racji co do działania alternatora bo jest dziś wiele konstrukcji i nowych rozwiązań.
Mój altek jest typowym alternatorem (nowsze sterowane są już modułami ECM, PCM itp.) samowzbudnym opartym na elektronicznym regulatorze napięcia. Prąd wzbudzenia jest podawany na uzwojenie twornika które wytwarza w sześciu biegunach magnetycznych pole, które wirując wytwarza prąd w uzwojeniach stojana połączonych w gwiadę. Trzy wyjścia tych uzwojeń łączone są na wejścia prostownika trójfazowego z którego wyjście połączone jest bezpośrednio z akumulatorem. Wzbudzenie następuje zaraz po uruchomieniu silnika dzięki temu że uzwojenie wzbudzające jest zasilane wstępnie napięcien podanym z regulatora. Po wzbudzeniu (pełnym) gaśnie lampka co jest spowodowane spadkiem napięcia w jej obwodzie. Układ wzbudzenia w alternatorach somo i obcowzbudnych jest prawie taki sam. Różni się tylko układem połączeń i konstrukcją. W razie braku napięcia wzbudzenia, alternator jest w stanie się wzbudzić tylko w odpowiednich warunkach tzn. prędkość obrotowa twornika powyżej 2000 obr/min. Podobna może być sytuacja w przypadku przepalenia kontrolki ładowania. Jeśli chodzi o kontrolkę to jest to uzależnione od układu połączenia i typu regulatora napięcia ( w niektórych układach kontrolka jest włączona równilegle w obwodzie zasilania regulatora, więc jej przepalenie nie wpływa w żaden sposób na układ wzbudzenia. Co do samowzbudzenia się alternatora to jest to możliwe dlatego iż pole magnetyczne (szczątkowe) które pozostaje w biegunach twornika jest w stanie wytworzyć energię potrzebną do jego samowzbudzenia - warunek - odpowiednio wysokie obroty. Nie znaczy to że samo wzbudzenie się oznacza jego pełną sprawność w przypadku wadliwej pracy lub uszkodzonego regulatora.
W moim przypadku kontrolka była sprawna ale padł regulator i uszkodzenie było tego typu że można by powiedzieć jakby go nie było w ogóle.
Jeszcze jedno bo ktoś pisał że regulator tylko obniża napięcie i jak się uszkodzi to altek ładuje na maxa. Tak się działo często w starych mechanicznych regulatorach gdzie regulacja prądu i napięcia odbywała się oddzielnie a alternator był jeszcze obcowzbudny (można tam było regulować prąd ładowania lub też napięcie jeśli było nieodpowiednie). Elektroniczny regulator ma wiele funkcji zwłaszcza w nowych typach. Podaje wstępne napięcie wzbudzenia, reguluje jego wielkość w zależności od zapotrzebowania to znaczy poboru brądu przez odbiorniki w pojeździe i stan naładowania akumulatora, oraz prędkości obrotowej. Kontrolując te stany podaje lub ogranicza wartość napięcia na tworniku obniżając lub podnosząc wartość napięcia i prądu ładowania.
Praktyczna uwaga!!!
Jeśli alternator jest sprawny to po odłączeniu akumulatora na uruchomionym silniku nie powinien on zgasnąć i wszystko gra