Silniki jednofazowe

Widzisz posty znalezione dla hasła: Silniki jednofazowe





Temat: Kit Vellemana K3507 - pytania...


Ale pamietam ze sie przewijal, chyba jakies czasopismo
kiedys zrealizowalo nawet


Acha...


Jak przepuscisz co trzecia polowke przez indukcyjnosc,
to prad mocno sinusoidalny bedzie..


W porząsiu - tak zatem zrobię... Co proponowałbyś użyć na klucz?
Triaczek siakiś będzie ok dla prądów rzędu 1,5-2A?


Wycinamy co trzecia polowke, czyli napiecie w polowkach jest:
+-0-+0+-0-+0 ...

I teraz pytanie czy takie +0+ przejdzie prawidlowo, czy zacznie sie
gdzies w drugim + rdzen nasycac.. no, przy triakach/tyrystorach
zalozmy ze do nasycenia nie dojdzie.
To teraz jeszcze pytanie jak to zniesie silnik dwufazowy z
kondensatorem, albo ze zwartym zwojem - tam prad spada w srodku
okresu..

00+00-00+00-  wydaje sie znacznie lepsze ..


Rozumiem, z tym że mamy do czynienia w akwarystyce z pompkami
wodnymi o mocy rzędu 20-40W max i silniczkami jednofazowymi.







Temat: Na jakie napięcie chodzi agregat z lodówki?


Może zamiast tego przekaźnika dać taki kondensator jak jest przy
jednofazowych hydroforach, lub innych silnikach dużej mocy .


Też o tym myślałem, ale nie miałem żadnego pod ręką i do tego nie bardzo
wiedziałem, jak dobrać pojemność, więc zrobiłem tymczasowo przycisk i został
na 20 lat :)
 Poza tym silnik w agregacie jest zaprojektowany raczej z myślą o załączaniu
fazy rozruchowej bezpośrednio, więc nie wiem, jakby się zachował przy
kondensatorze. Jak chcesz to sprawdź i zdaj relację :)
ajt







Temat: Betoniarka - jaka?


http://www.allegro.pl/item458731029.html


To coś ma silnik 800W jednofazowy.
Sąsiadowa pewnie ze 2 KW i na "siłę".
Jak 300 l, to pewnie ta z "szuflą" zasypową ?

Weź pod uwagę, że jak będziesz chciał coś konkretniejszego
wylać, to przy zbyt małej pojemności reszta ekipy będzie czekała
na "betoniarza".

Pzdr

JKK





Temat: Na jakie napięcie chodzi agregat z lodówki?

(...)
 Przekaźnika rozruchowego niestety


nie miałem, więc eksperymentalnie ustaliłem, który przewód jest od fazy
rozruchowej no i po załączeniu robię rozruch osobnym guzikiem. Ma to
oczywiście tę wadę, że jakby ktoś inny włączył bez rozruchu i czekał, to
silnik szlag trafi, ale jak na razie tylko ja toto obsługuję :)


Może zamiast tego przekaźnika dać taki kondensator jak jest przy
jednofazowych hydroforach, lub innych silnikach dużej mocy .





Temat: Zmiana prędkości silnika AC
Interesuje mnie możliwość regulowania prędkości obrotowej dmuchawy ( do
celów ogrzewania ).
Regulacja fazowa jest zródłem wielu zakłóceń w sieci i pewnie wymagania norm
Uni Europejskiej ( EMC ) są tu bardzo surowe.
Czy spotkał ktoś układy scalone - poza DSP (min. Texas, Analog ) do
falowników jednofazowych - czyli zmiana prędkości przez zmianę
częstotliwości od 1 do 100Hz przy zachowaniu momentu.
Można to zrobić z dowolnym prockiem z PWM, ale może są specjalizowane układy
?

Andrzej





Temat: prad od sasiada - jaki kabel?


| Nie maj? tu specjalnie znaczenia spadki napięcia więc przewód YDY 3x2,5
| spokojnie na czas budowy wystarczy. I żeby nie było że to teoria - taki
| wła?nie pracuje na znajomej budowie - urz?dzenia jak u kolegi, betoniarka
| 1-f  itd
Betoniarka to tylko silnik ... najwyzej bedzie sie wolniej kręcic. A
probowales podlaczyc spawarke ? 20A na jednej fazie. Sproboj ...
praktyku.


Bez przesady, aż takich spadków napięć nie będzie.
A co do obciążalności przewodów to przyjmuje się średnio 7,5A na 1mm2
przekroju dla przewodów montowanych bezpośrenio w tynku.
Zatem 2,5 x 7,5 = 18,75A

W przypadku, kiedy będzie on zakopany przynajmniej 20-30cm w ziemii to
spokojnie można go obciążyć prądem 25A przyjmując 10A na 1mm2

A co do podłączania spawarek to uważam za bezsens podłączanie spawarek
jednofazowych, których pobór prądu jest większy jak 15A , ponieważ nie ma
gniazd, które wytrzymały by większe obciążenie, zwłaszcza na budowie, gdzie
jest dużo kurzu i piachu, który dostaje się w styki gniazd. Po prostu
gniazda 1-fazowe będą się paliły i bedą stanowiły większy opór elektryczny
od tego kabla.





Temat: transformator - proste pytanie (chyba)


| nie całkiem. Są to 2 fazy przesunięte o 180 stopni, nie 120 jak w sieci
| trójfazowej. Na ogół osiągane przez transformator z odczepem w środku.
| Jakby to była jedna faza, to nie miał byś 220V międzyfazowego ;-)

To jest jedna faza....
Poczatek i koniec tego samego wtornego uzwojenia transformatora
jednofazowego. Gdzie tu jest  wiec mowa o jakimkolwiek 180 st
przesunieciu fazowym, wzgledem czego?


Jak w jednej dziurce jest +110, to w drugiej jest -110V,
wzgledem ziemii oczywiscie. W jednej mamy sinusoide,
w drugiej sinusoide przesunieta o 180deg.

To jak to traktowac - dwie fazy? Jedna 220 ?
Fakt ze do napedu silnikow sie to nie nada - tzn jest to tylko jedna
faza.

Jedno uzwojenie CT ? A moze 2 w "trojkat" :-)

J.





Temat: Trzy fazy w USA
Witam!

Mam do wykonania  pewne urządzenie do USA. Z informacji które posiadam
wynika iż w miejscu gdzie  będzie zainstalowane jest napięcie trójfazowe
440V/60Hz. Ja będę potrzebował trzech faz dla silnika jak i potrzebował będę
zasilić zasilacz dla PLC (przełączany 110/230V). Z tego co wiem napięcie w
gniazdkach w USA to 110V. I tu moje pytania. Czy sieci jednofazowe i
trójfazowe są oddzielne? Czy te 440V to napięcie międzyfazowe? Czy w sieci
trójfazowej jest przewód zerowy? Mam pewien mętlik z tym związany i nie znam
miejsca w sieci w którym zebrane by były te informacje. Pozdrawiam!

Paweł Sujkowski





Temat: Trzy fazy w USA


Mam do wykonania  pewne urządzenie do USA. Z informacji które posiadam
wynika iż w miejscu gdzie  będzie zainstalowane jest napięcie trójfazowe
440V/60Hz. Ja będę potrzebował trzech faz dla silnika jak i potrzebował
będę
zasilić zasilacz dla PLC (przełączany 110/230V). Z tego co wiem napięcie w
gniazdkach w USA to 110V. I tu moje pytania. Czy sieci jednofazowe i
trójfazowe są oddzielne? Czy te 440V to napięcie międzyfazowe? Czy w sieci
trójfazowej jest przewód zerowy? Mam pewien mętlik z tym związany i nie
znam
miejsca w sieci w którym zebrane by były te informacje. Pozdrawiam!


moz to cos pomoze
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/hsehld.html#c1





Temat: Ilość przewodów


Dlaczego powszechnie stosuje się trójfazową sieć elektryczną, a nie
np. dwu- lub czteroprzewodową?


Ogolnie zawdzieczamy to Tesli i Westinghouse'owi

Tak mowiac szczerze to podejrzewam ze chodzi o silniki -
duze przemyslowe najlepiej dzialaja na 3 fazach a nie jednej.

Dodatkowo np kwestia wykorzystania i rownomiernosci obciazenia
generatorow - jednofazowe beda wibrowac, dwufazowe ekonomicznie sa
gorsze niz 3ph, mnozenie nie ma sensu.

J.





Temat: szukam schematu z opisem małego falownika
Witam.
Szanowni koledzy. Profesjonalnego falownioka niestety w warunkach amatorskich nie mozna wykonać. Można natomiast wykonac prosty jednofazowy ( zasilany z jednej fazy) falownik który można określić jako demonstracyjny lub jak kto woli poglądowy. Niestety będzie to tylko model obrazujący w bardzo ograniczonych możliwościach możliwości sterowania trójfazowego silnika synchronicznego zasilanego z sieci jednifazowej.
Pozdrawiam.



Temat: silniczek z suszarki

ziel:


Do maluszka, to należy użyć pełnosprawnej suszarki ;-)
Oczywiście uzupełnonej o stosowny zasilacz z 12VDC na 230VAC.
Acha, do bagażnika warto wsadzić zapasowy akumulator i
zaistalować altenator.

Ale jeśli sie upierasz, żeby użyć samego wiatraczka, to zależy
od modelu. Były używane jednofazowe na 220VAC, ale też i były
na 5VDC.


na 12V też chyba były. Zasilane z odczepu grzałki przez diodę. Niby
fajne rozwiązanie, ale jak kiedyś koleżance pękła spirala (w suszarce
;-)), to silnik rozpirzył się na kawałki i suszarka buchnęła płomieniem.
W PRLowskich suszarkach też taki patent był.

Waldek





Temat: Termotransfer: co z resztkami papieru.


No wypas! Podoba mi sie. No to sobie taka strzele. Mam pompke do
fontanny ogrodowej, takiego badziewia 10cm strumienia. Kiedys
probowalem
zrobic chlodzenie wodne. Kosztowala skubana 50zl. Moze bedzie dobra?


nie mam pojecia. Akwarystyczne sa tak zrobione (przynajmniej ta moja,
warto obejrzec przed zakupem) ze na osce (u mnie jest stalowa pokryta
teflonem) jest zakladany magnes oblany plastikiem, ktory tworzy
rownoczesnie wirnik (ma na koncu lopatki). Dzieki temu ciecz nie
dostaje sie do zadnych elementow metalowych ani pod pradem. Wirujace
pole magnetyczne wytwarzane przez cewke(wlasciwie dwie cewki +
kondensator, jak to w silniku klatkowym jednofazowym) wymusza krecenie
sie magnesu w tym polu. I to tyle.
bywaja tez pomki akwarystyczne z metalowymi wirnikami, to sie nie
nadaje.





Temat: Inżynieria elektryczna - co pamiętacie z tego przedmiotu
Primo - nie przenosić mnie tego tematu do 'O prowadzących' bo to jest temat o przedmiocie.

Dziś na zajęciach 5 roku p. dziekan zapytał 'Czego nauczono was na inżynierii elektrycznej?'. Pytanie odnosiło się do audytów energetycznych i przygotowania nas do nich pod kątem instalacji elektrycznych.

Odpowiedziałem krótko 'Niczego przydatnego. Pamiętam że na egzaminie miałem omówić budowę silnika indukcyjnego trójfazowego i transformatora jednofazowego'. O kant pupy rozbić taką elektrykę. Na 3 roku zaczynamy liczyć bilanse cieplne z uwzględnieniem oświetlenia i nie mamy do tego żadnych podstaw. A moglibyśmy mieć, gdyby zmodyfikować program nauczania.

Pytanie do was brzmi : czy pamiętacie swoje pytania z egzaminu z inżynierii elektrycznej? I drugie dla starszych roczników - na ile ta wiedza przydaje wam się na 3, 4 lub 5 roku?



Temat: falownik na SG3525
witam. otoz potrzebuje przetwornice z 12 na 230V.... jako sterownik wybrałem SG3525. jako trafo chciałbym zastosować toroid o mocy min 1 kW. do zasilania silnika 0,85 kW jednofazowego... trafo oczywiście pierwotne 230V wtórne symetryczne 2*11V.... pytanie czy 4*IRFZ48 starczy na jedno uzwojenie wtórne? prąd wyjściowy przy takiej ilości irfz będzie spory, bardzo spory łącznie będzie 8 irfz48( czyli 4 trany na wyjscie A i 4 trany na wyjscie B )....tylko jako policzyć moc tracona w tranach przy maksymalnym obciążeniu? tj. przy tym 1 kW?
pozdrawiam



Temat: elektryka XR 600R a XL 600R
XL600R PD03ma więcej uzwojeń bowiem idzie z niego reflektor H4 i ładowanie aku w sumie ma ponoć 240W.
A XR600R PE04 reflektor 35W i ubogą elektrykę zasilaną z osobnych cewek bez akumulatora.
XL600LM i RM z silnikami PD04 miały alternator trójfazowy i całą elektrykę (oprócz zapłonu oczywiście) pociągniętą z akumulatora.

Tak wyglądają alternatory XL600R i XR600 (co prawda przezwajane ale niema to w tym przypadku znaczenia)



(Była produkowana też XR z kierunkowskazami 10W reflektorem 25W nadal bez akumulatora i z innym alternatorem wszystko prócz zapłonu szło z osobnego obwodu typowy jednofazowy alternator.)

DO XR ratuje cię tylko alternator od XR albo przezwajanie, ewentualnie alternator XL600R (używany 300-400zł) i spora przebudowa instalacji. Ja polecam przezwojenie u specjalisty bo cokolwiek kupisz używanego niema pewności w jakim jest stanie lepiej dać nowe uzwojenie, jak reszta uzwojeń OK opory mieszczą się w zaleceniach z serwisówki to przezwajać.



Temat: Regulator... silnikow jednofazowych
Witajcie,
Czy moglby ktos podeslac mi schemat regulatora predkosci
obrotowej  silnikow jednofazowych  220VAC/50Hz
o obciazalnosci pradowej okolo 20A ???????

Pzdr.





Temat: Szlifierki taśmowe! dla was:)
Myślę że silnik to nie problem, zawsze silnik 3fazy możesz podłączyć do jednej fazy, a silnika jednofazowego do trzech raczej nie da rady. Jedynki są przeważnie słabe, a jak mają wiekszą moc to strasznie szybko się grzeją



Temat: Zmiana prędkości silnika AC


A czy spotkał ktoś może falowniki jednofazowe (do silników jedno (dwu)
fazowych?)


Ja nie spotkałem, ale autor wątku taki (pierwszy na świecie) zrobi...
W końcu zna się na programach do mikroprocesorów....





Temat: Falownik

Jeżeli silnik jest jednofazowy nie trzeba falownika można znacznie taniej i
prościej ,
podaj dokładny rodzaj silnika.

Pozdrawiam
Jarek





Temat: Regulator silnika 230V/1kW (odkurzacz)
Potrzebuje schemat prostego regulatora obrotów silnika jednofazowego o mocy 1kW.Przeszukałem elportal oraz elektrode i nie znalazłem odpowiadającego mnie artykułu.Z góry dzikuje za odpowiedz.



Temat: Silnik do wiertarki (plytki) gdzie kupic?

|A jak wg Ciebie jest skonstruowany silnik jednofazowy niekomutatorowy
i bez
|zwoju
|zwartego?

Musi miec rozrusznik ;-))))))
Np. pedaly.

Kumex.





Temat: Zmienić kierunek obrotów
Wybaczcie experci
ze pytanie lamerskie niebijcie mnie
Jak zmienic kierunek obrotow silnika jednofazowego ?
da sie ? czym ?
bo jak zmienic w 3 fazowym to wiem ale w 1 ?




Temat: Oporność między plusowym zaciskiem aku a plusową klemą !!?
A czy rozrusznik lub silnik jednofazowy bedzie działał bez masy?



Temat: regulacja obrotow silnika


Jaki to typ silnika? Indukcyjny, czy komutatorowy?


Jest to silnik indukcyjny asynchroniczny jednofazowy




Temat: Jak filtrować prąd
On Behalf Of SP9LWH

| odwracajac silnik tyłem ? :)

Na przykład!. Zamiast zamienić dwa druty miejscami:-)


Jednofazowy z wbudowanym kondensatorem, trzeba jednak odwrócić tyłem ;-)

pzdr
Artur





Temat: Stare kabelki
Można w jednofazowych zamienić spokojnie, inaczej niż w sile gdzie wszystkie
fazy, zero i ochronny masz pooznaczane i jak np. zamienisz 2 fazy to silnik
pójdzie w odwrotną stronę.




Temat: Silnik indukcyjny jednofazowy...
Jak doświadczalnie można rozpoznać które uzwojenie jest główne, a które
rozruchowe
nie uwzględniając grubości przwewodów itp.?




Temat: Zmiana prędkości silnika AC


A czy spotkał ktoś może falowniki jednofazowe (do silników jedno (dwu)
fazowych?)


Nie istnieje nic takiego jak "silnik jednofazowy klatkowy zwarty"!
Silniki klatkowe dziela sie na wielofazowe symetryczne (na ogol
trojfazowe) i dwufazowe - z faza glowna i pomocnicza. Te zasilane sa z
sieci jednofazowej - faza pomocnicza uzyskiwana jest albo przez
przesuwnik indukcyjno-pojemnosciowy (kondensator w szereg z uzwojeniem
fazy pomocniczej) albo przez dodatkowa indukcyjnosc zwartego uzwojenia
(male silniki AC). Problem z zasilaniem falownikowym polega na tym iz
wytwarzana w ten sposob dodatkowa faza mocno zalezy oc czestotliwosci
napiecia zasilajacego - i o ile mozna sobie wyobrazic falownik
dwufazowy zastepujacy kondensator fazy pomocniczej (choc problem w tym
ze uzwojenie fazy pomocniczej ma inne parametry niz fazy glownej - i
pomiedzy roznymi silnikami wystepuja spore roznice w stosunku
parametrow tych dwoch uzwojen - trudno wiec skonstruowac falowniik
uniwersalny jak dla silnika trojfazowego gdzie wiadomo ze wszystkie
trzy uzwojenia sa takie same i wystarczy kontrolowac ich prad...) to
juz calkowicie niemozliwe jest sensowne i w szerszym zakresie
predkosci regulowanie malych silnikow z dodatkowym uzwojeniem zwartym
- mozna o kilkanascie - dwadziescia kilka procent regulowac, pozniej
faza pomocnicza glupieje i parametry silnika sie rozjezdzaja...


| - czyli zmiana prędko?ci przez zmianę
| częstotliwo?ci od 1 do 100Hz przy zachowaniu momentu.



sie falowniki dla silnikow trojfazowych (konstrukcje sa znacznie
bardziej uniwersalne).


Przy zachowaniu stałego momentu to do prędkości znamionowej silnika.
Od ilu Hz to zależy od falownika.

| Można to zrobić z dowolnym prockiem z PWM, ale może s? specjalizowane
układy


Czesto po prostu jakies nieduze DSP z fabrycznie wpisanym stosownym
programem...





Temat: Regulator... silnikow jednofazowych


Faza pomocnicza (tak jak i faza główna) pulsuje jednak z pewną
częstotliwością (kto zgadnie z jaką ??) i narzuca prędkość obrotową
(minus poślizg) silnikom zwartym. "Rozwiązania komutatorowe" to w pełni
sprawne maszyny prądu stałego tylko mają stojan wykonany z blach żeby go
ciągłe przemagnesowywanie nie rozgrzało do czerwoności. O wyższości
ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA... było zresztą niedawno. Pozdrowionka RUBIK


Jeżeli to dla Ciebie tylko temat do poględzenia to po co zabierasz głos? Dla mnie
zagadnienia napędu elektrycznego są po prostu ciekawe i nie jest to temat "O wyższości
ŚWIĄT BOŻEGO NARODZENIA". Wracając do meritum..
Oczywiście masz rację faza rozruchowa pulsuje z pewną częstotliwością. Jednakże nie
narzuca prędkości obrotowej. W silnikach dużej mocy aby nie tracić energii na fazę
rozruchową stosuje się odśrodkowy mechanizm wyłączający po rozruchu fazę rozruchową.
Silnik jednofazowy nie ma wektora momentu obrotowego i podłączony do sieci tylko buczy.
Aby ruszyć możemy zakręcić go ręką i wtedy będzie kręcił w dowolną stronę albo może
posiadać właśnie dodatkową fazę rozruchową potrzebną wyłącznie dla otrzymania momentu
obrotowego. Po rozruchu silnik bedzie podążał za polem stojana z częstotliwością
mniejszą od częstotliwości sieci (jak trójfazowy indukcyjny). Regulacja obrotów takiego
silnika jest niemożliwa ze względu na fazę rozruchu ponieważ silnik nie ruszy. Z tego
względu też silniki te raczej nie nadają się do zastosowań z twardą charakterystyką
obciążenia i rozruchem pod pełnym obciążeniem. Co do silników komutatorowych oczywiście
zgadzam się w całej rozciągłości. To są najlepsze maszyny do napędu.
JanuszR





Temat: DGP regulacjas obrotów turbiny


Nie sadze, ten dzwiek powstaje w momencie rozruchu/rozbiegania sie kazdego
silnika do naleznej predkosci obrotowej. Mozna to zaobserwowac w kazdym
silniku , np podlacz silnik 0,3 kw przez jakis wlacznik, przez 1 sek /w
momencie zalaczenia napiecia/ zanim sie rozbiega chodzi glosniej. Byc moze
jest to wina luzów na lozyskach.


Przyczyny mogą być dwie - jeśli rzeczywiście to ogłos łożyskowo-mechaniczny
lub związany z rezonansem to nic nie poradzisz.
Druga przyczyna wyraźnie głośniejszego buczenia to większy prąd rozruchowy a
co za tym idzie zjawiska magnetostrykcyjne w silniku.


| Na próbę zasil tą turbinkę przez połaczoną szeregowo żarówkę - zacznij od
| mocy takiej samej jaką ma silnik.

To nic nie da, sterowanie obrotow silnika na prad zmienny nie polega na
zmniejszeniu napiecia.


Zgoda - w uogólnionym przypadku tak jest, ale dla silników o mocy ułamkowej
gdzie moment obciązenia rośnie z prędkością obrotową (pompa odśrodkowa,
wentylator) taką regulację można stosować.


Polega na zmianie czestotliwosci zasilania i wlasnie do tego sluzy
falownik,
silnik zasilany pelnym napieciem, /caly czas/ ale z regulowana
czestotliwoscia./zmiana 50 Hz na regulowana do 800Hz/ - te o ktorych
czytalem.


Tu uwaga - ty nie możesz kupić falownika zwiększającego częstotliwość
powyżej 50Hz  - idzie ci o zmniejszenie a nie o zwiększenie wydajności
wentylatora, zresztą ze zwiększeniem obrotów wzrośnie też moc pobierana
przez silnik...
Chyba ze dasz silnik do przezwojenia ze zwiększeniem ilości par biegunów -
ale dla tak małego silnika (który ma pewnie ze 100W) jest to trudne i
nieopłacalne.
Poza tym zapewne ten silnik jest jednofazowy z rozruchem kondensatorowym -
podłączenie przez falownik nieźle namiesza  w jego działaniu...


Dokladnie nie wiem jak to dziala, ale z tego co przeczytalem o
falownikach,
to wlasnie one sluza do regulacji obrotow, lagodnych startow silnika, itd.
Jest to uzaleznione od ilosci klatek stojana/chyba/ albo wirnika, nie
interesowalem sie szczegolami.


Radzę się tymi szczegółami zainteresować...





Temat: Sterowanie obrotami silnika niekomutatorowego


zastosuj falownik do silnika z kondensatorową fazą pomocniczą (czyli takie
o których mowa) a będziesz miał uszkodzony silnik i prawdopodobnie również
falownik  (a wytłumaczeniem są właśnie prawa fizyki na które się
powołujesz - a straty poniesione z tego powodu nie byłyby "ekonomicznie
uzasadnione"  ;-(  )


To nie jest do końca prawda. Falownik to nie tylko prosty konwerter
częstotliwości.
Falownik to urządznie do zmiany charakterystki napięcie-częstotliwość
właśnie aby nie spalić silnika.
Faktem jest, że silnik z kondensatorem rozruchowym ma również ograniczone
możliwosci regulacyjne "od dołu"
(właśnie przez wzgląd na ten kondensator). Może nie wystartować dla zbyt
małych obrotów.


Czyli wprost: nie pisz na grupę - jeśli twoja wypowiedź nic nie wnosi w
temat, a dodatkowo jest błędna.. Falownik możesz zastosować jedynie do
silnika trójfazowego.


Proszę nie powtarzaj tzw. "prawd oczywistych".
Nie stosuje się falowników do silników jednofazowych  bo są za drogie.
Ale chyba nie każdy o tym wie bo znalazłem coś takiego:
http://www.sels.com.pl/product_info.php?products_id=3853


Natomiast sterowanie małych wentylatorów za pomocą sterowników napięciowych
(transformatorowych lub elektronicznych)jest powszechnie przyjętą praktyką.


Jest to prawda, ale dla inicjatora całego wątku może nie regulacja ale
trwałe obniżenie obrotów w małym zakresie byłoby wystarczające.
Wtedy wpięcie w obwód kondensatora da prawie ten sam rezultat (za wyjątkiem
pewnego startu) i nie trzeba wydawać kilkuset PLN.

Robert





Temat: Sterowanie obrotami silnika niekomutatorowego


----- Original Message -----

Sent: Monday, March 12, 2007 9:08 AM
Subject: Re: Sterowanie obrotami silnika niekomutatorowego

W silnikach indukcyjnych obroty zależą od ilości faz silnika i
częstotliwości sieci. Znaczy się masz racje - tylko falownik.

Robert


Tiaaaa....  szczególnie przy silniku jednofazowym z kondensatorową fazą
rozruchową.
Pomyśl zanim zaczniesz dawać "dobre rady". Praktycznie dla tego typu
silników (czyli większość wentylatorów o mocy do ok 500W) pozostaje jedynie
ograniczona  regulacja napięciowa (zakres 100%-20%) Ponadto z uwagi na
rozruch regulator powinien startować od wartości max i zmniejszać napięcie
do ustalonego.
Silniki niektórych wentylatorów już na etapie projektowym są przeznaczane do
takiej regulacji (jest to zaznaczone w karcie katalogowej)
Sterowniki dostępne na naszym rynku są analogowe (np.REB-...) lub
mikroprocesorowe (Tatarek i jakaś firma chyba ze świebodzic - namiary mam w
domu).
Mikroprocesorowe mają więcej możliwości: miękki start, regulację punktową
lub płynną a nawet zależną od temperatury (to do dmuchaw kominkowych)
Ceny od 120 (regulator "ręczny") do 470 (regulator z termostatem i
wyświetlaczem LCD do ogrzewania kominkowego)
pozdrówka
cezar
PS. Taka dygresja odnośnie pomysłów łączenia standardowych centralek
wentylacyjnych (nie mówię o systemach ogrzewania powietrznego - to zupełnie
inna bajka) i ogrzewania kominkowego:
1. proponuję sprawdzić dopuszczalną temperaturę czynnika (powietrza) dla
wentylatorów i filtrów klas E2, E3 najczęściej stosowanych w centralkach i
porównać z temperaturą powietrza z czopucha (dystrybutora) - nawet kilka
metrów dalej na wylocie ocieplonej rury.
2. porównać - strumień powietrza potrzebny do dystrybucji ciepła a strumień
niezbędny do wentylacji
Wyciągnąc z tego wnioski.
c.





Temat: regulator obrotów


|    Ale mnie świat zaskakuje. Do tej pory byłem przekonany że nie.
Zupełnie
| inna zasada działania-w regulatorze tyrystorowym nie zmienia się
| częstotliwości.

W kwestii formalnej - jedyna metoda przyzwoitej zmiany predkosci
silnika asynchronicznego jest zmiana czestotliwosci [i napiecia
niestety tez] napiecia zasilajacego. Stad "falownik".


    Chodzi Ci o to że przetwornica częstotliwości zmienia napięcie
skuteczne? No może i tak. Porzez zmianę czestotliwości.
    A układ tyrystorowy zmienia prędkość obrotową silników wentylatorów w
sposób 'nieprzyzwoity' bo nie zmienia częstotliwości?


I da sie falownik zrobic na wiele roznych sposobow, w tym
takze korzystajac z tyrystorow - ale ani prosty ani tani raczej
nie bedzie.


    Czyli to jednak nie to samo falownik i układ tyrystorowy.


Natomiast popularne "sciemniacze" czyli "tyrystorowe regulatory
mocy" do takich silnikow sie kiepsko nadaja, chociaz jednofazowe
mniejszej mocy daja sie zwalniac. No i moment mocno maleje, wiec
wentylatorem pokreci ale tokarka to juz niekoniecznie.
Z trojfazowymi sprawa sie dodatkowo komplikuje.


    ściemniacz od żarówki jest trochę inaczej zrobiony niż regulator
tyrystorowy, prawda? Pewnie że ściemniacz się nie nadaje do silnika.


| No i cena. gdyby to było to samo to tyrystorowy regulator
| prędkości obrotowej nie kosztował by 160zł:
| http://www.venture.pl/produkt.php?id=110 hę?

jednofazowy.


    No ja wiem, ale falownik jednofazowy nie kosztuje 160zł. Przyznam że
3-fazowego tyryst. nie widziałem jeszcze nigdy.


|    Wiesz, ja projektuje wentylację i elektrykiem nie jestem. Ale
starałem
| się kiedyś dowiedzieć jaka jest wada regulatora tyrystorowego i pare osób
| (doradca techniczny, elektrycy) mówili że powoduje on powstawanie jakiś
tam
| prądów w silniku które powodują zwięlkszenie buczenia silnika
proporcjonalne
| do stopnia zmniejszenia prędkości obrotowej. Rozumiem że się z tą
| teorią/praktyką nie zgadzasz?

W szczegolnosci taki zwykly "sciemniacz do zarowek" moze spowodowac
przeplyw pradu stalego i spalenie silnika ..


    Urządzenie do którego dałem linka to NIE JEST ŚCIEMNACZ DO ŻARÓWEK o
czym łatwo się przekonać czytając opis produktu: "Regulatory tyrystorowe
regulują bezstopniowo Prędkość obrotów silnika przez zmiane podawanego
napięcia."





Temat: regulator obrotów


| W kwestii formalnej - jedyna metoda przyzwoitej zmiany predkosci
| silnika asynchronicznego jest zmiana czestotliwosci [i napiecia
| niestety tez] napiecia zasilajacego. Stad "falownik".

   Chodzi Ci o to że przetwornica częstotliwości zmienia napięcie
skuteczne? No może i tak. Porzez zmianę czestotliwości.


Nie - chodzi mi o to ze zmienia czestotliwosc.
A do tego jest potrzebne cos co "faluje" pradem.
I to czestotliwosc jest tu istotna, a nie napiecie, ktore
sie od samej zmiany czestotliwosci nie zmienia.
Natomiast dodatkowo trzeba jeszcze i to napiecie regulowac.


A układ tyrystorowy zmienia prędkość obrotową silników wentylatorów w
sposób 'nieprzyzwoity' bo nie zmienia częstotliwości?


Tak.


| I da sie falownik zrobic na wiele roznych sposobow, w tym
| takze korzystajac z tyrystorow - ale ani prosty ani tani raczej
| nie bedzie.
Czyli to jednak nie to samo falownik i układ tyrystorowy.


"Uklad" to pojecie szerokie. Falownik tyrystorowy niewatpliwie
jest ukladem tyrystorowym.


   ściemniacz od żarówki jest trochę inaczej zrobiony niż regulator
tyrystorowy, prawda? Pewnie że ściemniacz się nie nadaje do silnika.


Hm .. ze sie tak wyraze - maly wentylator reguluje.


| No i cena. gdyby to było to samo to tyrystorowy regulator
| prędkości obrotowej nie kosztował by 160zł:
| http://www.venture.pl/produkt.php?id=110 hę?

| jednofazowy.

No ja wiem, ale falownik jednofazowy nie kosztuje 160zł.


Ale tu ktos ma silnik 3-fazowy.


Przyznam że 3-fazowego tyryst. nie widziałem jeszcze nigdy.


Bo teraz dla malych mocy tranzystory wystarczaja.
Musisz poszukac starszych albo wiekszej mocy. Np ten falownik
ktory laczy nas ze Szwecja linia DC po dnie Baltyku.


| W szczegolnosci taki zwykly "sciemniacz do zarowek" moze spowodowac
| przeplyw pradu stalego i spalenie silnika ..

Urządzenie do którego dałem linka to NIE JEST ŚCIEMNACZ DO ŻARÓWEK o
czym łatwo się przekonać czytając opis produktu: "Regulatory tyrystorowe
regulują bezstopniowo Prędkość obrotów silnika przez zmiane podawanego
napięcia."


Zebys sie nie zdziwil ze wiele sie od sciemniacza nie rozni :-)
Ale akurat tej wady o ktorej pisze moze nie miec - nazwa zobowiazuje.
J.





Temat: Falownik


silniki indukcyjne przystosowane do regulacji fazowej ,różnią się
przede
wszystkim wielkością szczeliny, posiadają również lepszą ochronę
termiczną -
takie "sprzęty" produkuje holenderska firma Multifan (jestem ich
importerem). "Normalne" silniki indukcyjne nawet jednofazowe do się
regulować fazowo pod warunkiem :
-obroty od 50 do100%
-dobre chłodzenie
Główny problem to temperatura (izolacja i łożyska)
Jeszcze dwa lata temy też bym w to wątpił (teorie ), ale to działa .
Pierwszy raz spotkałem się z takim rozwiązaniem w wykonaniu włoskim gdzie
regolacja silnika trójfazowego wykonana jest przy pomocy 2
autotronsformatorów.
Wtej chwili stosuje sterowniki Carlo Gavazzi do regolacji fazowej.


Hej!
Regulacja fazowa za pomocą mostków sterowanych jest znana i wykorzystywana
od dawna. Jakieś 10 lat temu naprawiałem, a potem modernizowałem tyrystorowy
sterownik silników klatkowych jednofazowych z kondensatorem rozruchowym
(grupa ok. 10 napędów po 1,1kW każdy połączonych równolegle). Wykorzystywane
toto było do wentylacji kurników przemysłowych. Zdaje się przy tym rodzaju
regulacji obrotów ze spadkiem obrotów mocno spada moment, dlatego możliwe
zastosowania ograniczają się do układów napędowych o charakterystyce
wentylatorowej.
W każdym razie naprawiane wówczas urządzenie miało tak na oko z 10 lat lub
więcej. Silniki były najzwyklejsze (jak to w RWPG). Oczywiście największym
problemem było grzanie łożysk. Pewnie zastosowanie konstrukcji specjalnych
silników pozwala uzyskać jakieś parametry 'ekstra'.

Pozdrawiam   Jarek





Temat: Silnik synchroniczny i 2f
Witam,


        Jako że nie mam pod ręką niczego, na czym mógłbym eksperymentować,
pozwólcie że zapytam. Mały, jednofazowy silniczek synchroniczny  - jaka
jest _realna_ stabilność obrotów w związku z pływaniem częstotliwości
przemysłowej, w obrębie kilku godzin I zmiany ? Rozwiązanie stosowane
obecnie ( silnik DC przekładnia zębata + pasowa , LM317,  ) daje mi
stabilność w tym czasie rzędu 0.75%, trochę za dużo.


Trochę nie rozumiem problemu. Jeżeli obroty są stabilne to w czym jest
problem.
Silnik synchroniczny synchronizuje prędkość obrotową do prędkości pola
wirującego, która jest pochodną częstotliwości napięcia zasilającego.
Zatem jeżeli silnik zasilisz z sieci to jego niestabilność prędkości
obrotowej będzie pochodną niestabilnośći częstotliwości na zasilaniu.
Piszę pochodną bo jeszcze musisz wziąźć pod uwagę dynamikę całego
układu. Chodzi mi głównie o to jakie masy masz na wale, a dokładnie
momenty bezwładności. Chodzi bezwładność układu. Jeżeli będziesz miał
chwilowe wachnięcie częstotliwości sieci do przy "dużych masach na
wale" może być w ogóle nie zauważalne to w prędkości obrotowej.


        Druga sprawa: czy taki silniczek synchroniczny da się chwilowo pogonić
2 x szybciej w jakimś prostym układzie, w którym dałby on co najmniej
50% momentu znamionowego przy 1f ? Chodzi mi o jakiś banalny układ,
który by umożliwiał kilkusekundowe "szybko w przód". Mostek Greatza z
kondensatorem odcinającym składową stałą zadziała ?


Do sterowanie prędkością obrotową takich silników stosuje sie
falownik. Czyli układ który będzie zmieniał częstotliwość napięcia
zasilania.
Rozwiązanie proste jeżeli zastosujesz gotowy falownik. Jeżeli chcesz
sam zbudować to trochę więcej roboty.
Nie zasilałem nigdy takiego silnika z Gretza i kondensatora, więc nie
wiem jak się zachowa silnik. Ale nie wydaje mi sie to dobrym
rozwiązaniem. Co prawda częstotliwość pierwszej harmonicznej będzie
dwukrtonie większa ale amplituda będzie dużo mniejsza. Więc nie wiem
czy wyjdziesz z mocą na wale. Poza tym kondensator jako filtr
składowej stałej będzie obciążonym dużym prądem.

Pozdrawiam
Andrzej


"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem


P.s.

Dobry cytata ;-)





Temat: Jaki silnik z regulacja predkosci ??

Sent: Tuesday, November 15, 2005 2:22 PM
Subject: Jaki silnik z regulacja predkosci ??


Mam do rozwiazania pewien problem.
Musze wykonac bardzo prosta obrotnice spawalnicza.


coś o tym wiem :-)
w poniższych odpowiedziach jako wzór wziąłem obrotnik spawalniczy
Jumbo.


Silnik o mocy 100-200W wolno obrotowy regulacja jego predkosci obrotowej
musi odbywac sie w zakresie od 0-n max poprzez pedal (taki jak w
maszynie do szycia).


w takich urządzeniach dobrze się sprawują silniki od spawarek do napędu
rolek drutu.


Rozruch silnika bedzie sie odbywal juz pod obciazeniem (nie bedzie duze
- obrotnica bedzie krecila 3m rura stalowa o srenicy 30mm)


jeżeli pod obciążeniem to regulacja momemtu obrotowego.
szczególnie dla nierównomiernego obciążenia


Moje pytanie brzmi .. jak najprosciej taki problem roziwazac.
Jaki uzyc silnik
- pradu stalego ?
- jednofazowy ?
- 3 fazowy ?


najtańszy będzie stałego
jednofazowy odpada (regulacja, moment)
trójfazowy (drogi sterownik i sterowanie)


czy musze zbudowac jakis specjalny uklad sterowania czy wystarczy
wlaczenie w szereg miedzy zasilaniem a silnikiem pedalu ?


ten pedał to na pewno dobry pomysł?
raczej jakaś gałka (a dokładnie dwie)
pedał to dają tylko jako start/stop
przynajmniej takie rozwiązania widziałem.

Władysław

----------------------------------------------------------------------
INTERIA.PL | Kliknij po wiecej | http://link.interia.pl/f18c1





Temat: regulator obrotów


| * a uklad tyrystorowy to nie falownik?  sa na 3 fazy... a czy chodzi

   Ale mnie świat zaskakuje. Do tej pory byłem przekonany że nie. Zupełnie
inna zasada działania-w regulatorze tyrystorowym nie zmienia się
częstotliwości.


W kwestii formalnej - jedyna metoda przyzwoitej zmiany predkosci
silnika asynchronicznego jest zmiana czestotliwosci [i napiecia
niestety tez] napiecia zasilajacego. Stad "falownik".

I da sie falownik zrobic na wiele roznych sposobow, w tym
takze korzystajac z tyrystorow - ale ani prosty ani tani raczej
nie bedzie.

Natomiast popularne "sciemniacze" czyli "tyrystorowe regulatory
mocy" do takich silnikow sie kiepsko nadaja, chociaz jednofazowe
mniejszej mocy daja sie zwalniac. No i moment mocno maleje, wiec
wentylatorem pokreci ale tokarka to juz niekoniecznie.
Z trojfazowymi sprawa sie dodatkowo komplikuje.


No i cena. gdyby to było to samo to tyrystorowy regulator
prędkości obrotowej nie kosztował by 160zł:
http://www.venture.pl/produkt.php?id=110 hę?


jednofazowy.


   Wiesz, ja projektuje wentylację i elektrykiem nie jestem. Ale starałem
się kiedyś dowiedzieć jaka jest wada regulatora tyrystorowego i pare osób
(doradca techniczny, elektrycy) mówili że powoduje on powstawanie jakiś tam
prądów w silniku które powodują zwięlkszenie buczenia silnika proporcjonalne
do stopnia zmniejszenia prędkości obrotowej. Rozumiem że się z tą
teorią/praktyką nie zgadzasz?


W szczegolnosci taki zwykly "sciemniacz do zarowek" moze spowodowac
przeplyw pradu stalego i spalenie silnika ..

J.





Temat: Przyłączenie do siecie elektrycznej


Witam, zamierzam złożyć wniosek o przyłączenie do siecie elektrycznej,
gdzie mój przyszły dom będzie miał pow. mieszkalną 120m2, całkowitą
215m2 i nie wiem, jaką moc wskazać we wniosku:


Pomozemy ...


1) Moc przyłączeniowa obiektu
 - zasilanie podstawowe


To nie zalezy od powierzchni, tylko od potrzeb.
Bedziesz tam czesto spawal, uzywal silnikow duzej mocy itp ?
Jak nie to nie masz duzych potrzeb. Ja mam 9kW i na tym plyte ceremiczna
oraz inne urzadzenia typu piekarnik, czajnik, itp
Wszystko dziala bez problemow.
Czasem tez spawarke mala podlaczam. Mam 3-fazowe gniazdo.
9kW to pewna skrajnosc, ale 12kW to juz bedzie "swiat".
Chyba, ze masz zamiar prowadzic, warsztat, to wtedy ... zalezy.
Aha ... jak masz zamiar grzac pradem to wtedy tez jest inaczej.


2) Całkowita moc zainstalowana
 - odbiorniki jednofazowe
 - odbiorniki trójfazowe


Policz sobie co tam w domu bedziesz mial. Prosty szacunek, np czajnik
2kW, pralka 2kW itp.
Watpie, aby Ci sie kiedys udalo odpalic to wszystko na raz i to na max. :o)


3) Moc i sposób podłączenia  największego silnika ( należy poda  sposób
podłączenia  silnika do instalacji /bezpośrednio lub za pomocą prze cznika
gwiazda / trójkąt  itp.)


Planujesz duzy silnik 3-fazowy, np taki 5kW ? :o)
Jak nie to sobie daruj.


4) Ogrzewanie - II taryfa


Planujesz ? :o) j.w.


5) Odbiorniki zak ócające


Znowu. Dotyczy urzadzen duzej mocy. Silniki, spawarki itp. Planujesz ?
:o) j.w.


Gdzie uzyskać takie informacje,  w projekcie znalazłem jedynie moc
zainstalowaną Pz=(12-18)kW.


Tego  nie wie nikt poza Toba, co tam chcesz miec.

BR
Igus'





Temat: Bezpiecznik roznicowo - pradowy


: Nie między zerem a uziemieniem, lecz między fazą a zerem. Sprawdza po
: prostu czy tyle samo prądu wraca z obwodu ile do niego wpłynęło. Jeśli
: nie, to oznacza, że gdzieś prąd ucieka


Swieta prawda !!!


Co ma faza do różnicówki?
U mnie w lokalu, jak odłączę jakiś obwód bezpiecznikiem umieszczonym już
za
różnicówką (czyli nie ma tam już żadnej fazy, bo byś nie może) i w tym
obwodzie zewrę zero z uziemieniem, to mi od raz wywala różnicówkę (jest
jedna w instalacji trójfazowej).


I MUSI wywalac poniewaz na innych obwodach masz wlaczone inne urzadzenia
do ktorych plynacy przewodem fazowym prad powraca przewodem zerowym.
Jesli nie ma uplywu to roznicowka pozostaje wlaczona.
Odlaczajac bezpiecznikiem za roznicowka jeden z obwodow odlaczasz
tylko przewod fazowy. Przewod zerowy nadal jest podlaczony do przewodow
zerowych innych obwodow. Zwierajac w 'odlaczonym' obwodzie przewod zerowy
z uziemieniem powodujesz, ze prad z innych obwodow ( ktore sa obciazone )
poplynie przez uziemienie i wywali roznicowke. Wystarczy sobie narysowac
prosty schemacik i dziecko zrozumie.


Jest to sytuacja dość wkurzająca, i kombinuję, jak toto ulepszyć.


NIC NIE ULEPSZAC !!!!! tak ma byc i jest to prawidlowy objaw.


Co elektryk, to ma inny pomysł.


Niestety znasz niezbyt dobrych elektrykow.
Tak przy okazji, w czym Ci to przeszkadza i po co zwierasz zero z uziemieniem ?


Na mój inżynierski (ale nie elektryczny) rozum chciałem dać zamiast
jednej
różnicówki trójfazowej - trzy jednofazowe, ale tak się podobno nie da
??!??


Rzeczywiscie, tak sie nie robi. Ale sie da jesli nie mamy zadnych urzadzen
trojfazowych ( silniki, kuchenki elektryczne trojfazowe ). Wtedy dla kazdego
obwodu tej samej fazy ciagniemy indywidualny przewod zerowy polaczony
z przewodami zerowymi innych faz po stronie zasilania roznicowki.
Uziemienia musza byc polaczone razem. To rozwazanie czysto teoretyczne,
nie wiem czy przepisy tego nie zabraniaja. Tylko PO CO tak robic ?


Inny wariant, to dodać trzy jednofazowe różnicówki tuż za tą różnicówką
trójfazową, wg mojego pomysłu każda na inną fazę - ale tak też podobno
się
nie da (??!??),


Sytuacja dokladnie jak wyzej


można natomiast zabezpieczać dodatkowymi różnicówkami
grupy
obwodów.
Może jakiś elektryczny inżyniercio z grupy nam rozwiąże problem?
Pozdrawiam - Dżek


Pozdrawiam
Wojtek Wierba

  wierba.vcf
< 1K Pobierz





Temat: Instalacja elektryczna


| Czy moge w taka instalacje włączyć wyłącznik różnicowopradowy ?

Możesz, ale punkt rozdziału na PE i N powinien być przed nią a nie za nią,
inaczej sens jej stosowania będzie właściwie żaden.


Moze zle narysowalem - rozdzial bedzie w skrzynce i do rozdzielnicy
pojdzie 3 + N+PE


| Poszczególne fazy zostały rozdzielone tak ze gniazda z lewej czesci
budynku
| na 1 fazie
| fazie, gdziazda z prawej  - na 3  i oswietlenie na 2 fazie

Tak się raczej nie robi. Podstawową zasada jest równomierne obciążenie faz
(z uwzględnieniem tego, co do których gniazdek będzie na ogół włączane) ,
w
twojej wersji obciązenie będzie mocno zróżnicowane niestety.


No to by tak mniej wiecej wychodzilo ze na polowe
np. parter (kuchnia + 1 pokuj na jednej) i lazenka + 2 pokoje na drugiej
i oswietlenie calosci parteru na 3


| Roznicowka na stanowic zabezpieczenie tylko dla obwodow jednofazowych w
| czesci mieszkalnej (i kilka gniazd w piwnicy)
| Instalacja trojfazowa w piwnicy i garazu nie bedze podlegala ochronie

A może lepiej dwie różnicówki? Oddzielna na mieszkanie a oddzielna na
garaż
i piwnicę? A jeszcze lepiej w mieszkaniu wydzielic obwody łazienkowe pod
trzecią różnicówkę?


no wlasnie w garazu i piwnicy nie potrzeba mi roznicowki tymbardziej
ze mam silniki - ktore jak sie domyslam beda potrzebowaly
jakiegos selektywnego wylacznika (co napewno wychodzi drozej)


| Budynek nie ma uziemienia, czy moge zrobic polaczenia wyrownawcze szyny
PE
| do sieci wodociagowej ?

Jeśli masz doprowadzenie rurą stalową to tak.


Budynek jest zasilany z sieci wodociagowej rura ocynkowana.

A co z umiejscowieniem wylacznikow w rozdzielnicy ? ma to jakies znaczenie ?

Pozdr.
W





Temat: Prą trójfazowy 3 czy 4 przewody ?


| Ba - nawet jesli masz obciazenie typu gwiazda, ale symetryczne (*),
| to w srodku gwiazdy trojkata automatycznie utworzy potencjal zero.

Dlaczego tworzy się potencał zerowy w tym punkcie ?


Ano - taka smieszna wlasciwosc napiecia trojfazowego.
Zgodzisz sie chyba ze napiecie w srodku symetrycznej "gwiazdy"
bedzie srednia z chwilowego napiecia w trzech fazach ?

Pozostaje wyliczyc ze sin(a)+sin(a+120)+sin(a-120) rowna sie zero
dla kazdego a.
Druga wlasciwosc wynika z tego samego - jak policzysz prady
wplywajace, to sin(a) = -(sin(a+120)+sin(a-120)), czyli co wplywa
jedna galezia wyplywa zawsze dwiema pozostalymi.


| - nawet przy lekkiej niesymetrii mozemy zerowego kabla nie podlaczac,
Więc po co go podłączać jeśli samo łączeni faz daje nam zero ?


Znajdziesz pare urzadzen gdzie sie go nie podlacza. Podlaczasz
tam gdzie obciazenia w galeziach moga sie zmieniac - np lokatorzy w
budynku rozrzuceni po wszystkich trzech fazach ..


| (*) UWAGA to wszystko dotyczy sinusoidalnego poboru _pradu_.
|   moga byc rezystory, moga cewki - byleby podobne w kazdej galezi.
|   Ale ... jak pobor pradu bedzie szczytowy, typu np komputer czy
|   swietlowka kompaktowa, to powyzsze bierze w leb. Wtedy trzeba
|   glebszej analizy co sie bedzie dzialo bez zerowego przewodu,
|   a zerowy to musi byc gruby.

No ale cały czas mówimy o sinusoidalnym poborze, a komputer przcież chula
ale na jednofazowym


Ale np trzy komputery, identyczne, podlaczone kazdy do jednej z faz.

Albo gorszy przypadek - na jednej fazie komputer 200W, na drugiej
zarowki, a na trzeciej silnik lodowki ...

J.





Temat: Silnik do wiertarki (plytki) gdzie kupic?
Witam,
rozgorzala dyskusja na temat silnikow.
A wiec:
silnik jednofazowy to silnik zasilany z jednej fazy,
silnik dwufazowy to silnik zasilany z dwoch faz,
silnik trojfazowy to silnik zasilany z trzech faz.
To jest podstawa i nic tu prosze nie kombinowac.
Jesli teraz silnik ma dwa uzwojenia, to wcale nie znaczy,
ze jest dwufazowy.
Praktycznie kazdy silnik jadnofazowy ma wlasnie dwa uzwojenia,
gdyz to drugie jest niezbedne do rozruchu silnika.
Stosuje sie takie rozwiazania:
- silnik jednofazowy ze zwarta faza - to jest taki, jak stosowane
swego czasu w gramofonach, a obecnie glownie w wentylatorach -
na stojanie jest nawiniete uzwojeni fazy roboczej i kilka zwojow
zwartych.
- silnik jednofazowy z faza rozruchowa - na stojanie sa dwa uzwojenia:
robocze i rozruchowe. Robocze wlaczone bezposrednio do sieci, a
rozruchowe poprzez wlacznik wlaczajacy je tylko na czas rozruchu.
W szereg wlaczony jest zazwyczaj kondensator do przesuniacia fazy
pradu, ale niekoniecznie, czasem indukcyjnosc tego uzwojenia pozwala
uzyskac odpowiednie przesuniecie. Co do wlacznika fazy rozruchowej
to sa dwa rozwiazania : przekaznik z uzwojeniem wlaczonym w szereg
z silnikiem - duzy prad rozruchowy zalacza faze rozruchowa, a potem
rozlacza (to powszechnie stosowany sposob w agregatach lodowkowych,
nawet w tych najnowszych !!! ); drugi sposob to wylacznik odsrodkowy
zamontowany na wale silnika, po wzroscie obrotow odlacza on faze
rozruchowa, to rozwiazanie jest stosowane w pralkach. Faza rozruchowa
jest nawinieta cienszym drutem, gdyz ma pracowac tylko podczas rozruchu,
w razie awarii wylacznika rozruchowego uzwojenie to rowniez sie po
pewnym czasie przepali !!!
- silnik jednofazowy z faza pomocnicza, podobnie jak powyzej, ale
faza pomocnicza jest wlaczona caly czas podczas pracy silnika.
Oczywiscie ktos moze sie upierac, ze to  jest silnik dwufazowy.
Oczywiscie bzdura, silnik jest zasilany z jednej fazy, drugie
uzwojenie jest tylko pomocnicze i zasilane jest z tej samej fazy
co robocze, poprzez kondensator. Takie silnki sa w pralkach
automatycznych, w ktorych beben podczas prania zmienia kierunek
wirowania, a to dzieki zmianie kierunku podlaczania fazy pomocniczej

Takie silniki stosuje sie rowniez w maszynach malej mocy, do 1KW
mniej wiecej.
Co do silnikow dwufazowych, to sa raczej rzadko stosowane.
Na pewno nie stosuje sie ich do napedu maszyn, bo praktycznie nie
stosuje sie sieci dwufazowej. W napedach przede wszystkim stosuje sie
silniki trojfazowe.
Natomiast stosuje sie silniki dwufazowe w technice pomiarowej, a
dokladniej w rejestratorach do napedu organu ruchomego. W takich
silnikach uzwojenia obu faz sa takie same i zasilane z oddzielnych
obwodow. Dla ciekawosci napisze, ze taki silnik pelni role
demodulatora fazoczulego - wykonuje operacje mnozenia dwoch
sygnalow sinusoidalnych. Ale to juz oddzielny temat.
Zanudzilem ?
Kogos to zainteresowalo ?
Dalsze pytania ?
Pozdrawiam,
Elek




Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| Wynika to z mozliwosci i celowosci wykonania odpowiednio duzego silnika z
| magnesami trwalymi. Sam falownik moznaby zrobic nawet na 1 MW

| A czy taki silnik musi byc na magnesy stale ?

Jezeli ma byc "bezszczotkowy DC", to tak. Inne mozliwosci - to silnik
asynchroniczny klatkowy, albo silniki szczotkowe. Ale o nich nie mowimy.


Dlaczego nie o nich? Czym sie rozni synchroniczny+falownik od
asynchroniczny+falownik w kwestii "bezszczotkowy DC" ?


Przy mocach powyzej 100 W silnik klatkowy jest kilkakrotnie tanszy.
(przynajmniej, jesli chodzi o koszty produkcji...) Glownym elementem
podbijajacym cene jest cena dobrego magnesu. (oczywiscie, dobry magnes jest
potrzebny, jesli chcemy miec serwomotor o parametrach jak ponizej. W
coolerze wystarczy ferrytowy...)


A w "dobry" serwomotor to przypadkiem nie oznacza "wirnik bez zelaza" ?
Co dalej niestety oznacza szczotki, chyba ze jakas sprytniejsza konstrukcja
doprowadzi prad do wirnika ..


| to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
| bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz), b.

| Niezbyt rozumiem. Co znaczy przeciazalnosc - ze niby moment maksymalny ma
| wiekszy od znamionowego? Czy ze nie wytrzymuje maksymalnego pradu
| zbyt dlugo, ale przez chwile to mozna dac te 10x wiecej ?

Dobrze rozumiesz. Albo inaczej: jak mu zahamujesz wal, to on sie bedzie
probowal odhamowac, ciagnac momentem 10 x nominal. Ale takie przeciazenie
moze trwac do kilkunastu sekund, bo uzwojenia sie spala.


to tak mowiac szczerze chyba sporo znalazloby sie takich silnikow.
Rozruszniki np, te silniczki modelarskie co to maja uzwojenia
3 zwoje itp ...


Tzn. jezeli silnik z
| falownikiem potraktujemy jako "czarna skrzynke", to na zewnatrz otrzymamy
| uklad o charakterystyce silnika DC - za to bez wad silnika komutatorowego.

| charakterystyce w sensie szeregowy/bocznikowy/itd ?

Idealny obcowzbudny - bez mozliwosci regulacji pradu wzbudzenia.
Predkosc rosnie liniowo z napieciem zasilajacym i maleje liniowo z momentem
obciazenia. "Idealny" dlatego, ze rzeczywisty obcowzbudny ma w poblizu
obciazen nominalnych charakterystyke nieliniowa.


A ta "idealnosc" to tak z natury czy specjalnie zaprojektowana w falownik?
Bo jak na moj gust mozna i inne wymagania dac falownikowi - np ma 3000 rpm
nie przeraczac. A taki "naturalny" to tez chyba niezbyt idealny jest -
spadki na tranzystorach chocby.


| Bo same silniki _sa_ trojfazowe...
| A nie moga byc np dwufazowe ? Zawsze to falownik prostszy, a silnikowi
chyba i tak wszystko jedno ..
Moga. Tyle, ze technologia projektowania, produkcji i zasilania trojfazowych
jest lepiej opanowana.


IMHO to silnikow jednofazowych z kondesatorem to tez nie brakuje. Faktem ze
to mniejsze moce zwykle ma ..


Poza tym - w silniku trojfazowym mozna lepiej
ograniczyc tetnienia momentu wytwarzanego przez silnik.


Niz np w 2 fazowym dwubiegunowym, ktory wydaje sie dosc naturalny ?


| Jakis przyklad tak duzego silnika?
| Zajrzyj chocby na strony ADTranzu czy Siemensa - nie wiem czy to o takie
silniki chodzi, ale sa juz elektroniczne :-)

AFAIK - te duze silniki, to silniki klatkowe - do kilku MW i klasyczne
synchroniczne - powyzej. Oczywiscie - zasilane z falownikow.


Ja tam ciagle nie widze roznicy pomiedzy klatkowym a synchronicznym jesli
chodzi o to "DC", ale drugiego czlonu to juz nie rozumiem - czym sie
rozni "klasyczny synchroniczny"+falownik od "synchroniczny"+falownik
w kwestii klasyfikacji ?

J.





Temat: sikniki bezszczotkowe DC


| [...]
| Dlaczego nie o nich? Czym sie rozni synchroniczny+falownik od
| asynchroniczny+falownik w kwestii "bezszczotkowy DC" ?

Silnik bezszczotkowy DC to zestaw:
- silnik synchroniczny _z_magnesami_trwalymi_
+ falownik zsynchronizowany z polozeniem walu tegoz silnika.
Inne rozwiazania z definicji _nie_sa_ "silnikiem bezszczotkowym DC".


Rozumiem. Pozostaje pytanie skad pochodzi ta definicja. Bo te inne
rozwiazania tez sa bezszczotkowe i DC ...


| | to ma ciekawe wlasnosci: ok. 10 krotna przeciazalnosc momentem (z silnika
| | bez magnesow trwalych wiecej niz 150% nominalu raczej nie wyciagniesz),
| [...]
| Dobrze rozumiesz. Albo inaczej: jak mu zahamujesz wal, to on sie bedzie
| probowal odhamowac, ciagnac momentem 10 x nominal. Ale takie przeciazenie
| moze trwac do kilkunastu sekund, bo uzwojenia sie spala.
| to tak mowiac szczerze chyba sporo znalazloby sie takich silnikow.
| Rozruszniki np, te silniczki modelarskie co to maja uzwojenia 3 zwoje itp ...
To zalezy od tego, co nazwiemy przez nominal i jakie jeszcze wymagania
postawimy silnikowi.
Rozrusznik jest silnikiem _szeregowym_ pradu stalego i praktycznie nie daje
mozliwosci sensownej regulacji/stabilizacji predkosci obrotowej.


Co nie zmienia faktu ze moment mu sie zmienia w szerokich granicach.
A pod obciazeniem to ma chyba niewiele gorsze mozliwosci stabilizacji
obrotow co i inne silniki DC.


A duzy moment ma tyko wtedy, gdy jest zahamowany.


Moze raczej gdy duzy prad plynie. A dlugo plynac nie moze bo sie miedz
wytopi :-)


Poza silniczkami modelarskimi nominal ustala sie w ten sposob, aby przy
wartosciach nominalnych obwod magnetyczny byl bliski nasycenia.


No - te szeregowe chyba nie ..


Tak
zaprojektowanego silnika nie przeciazysz, bo obwod magnetyczny sie nasyci i
w naturalny sposob ograniczy moment.


A co mamy na mysli piszac "przeciazyc" ? IMHO - przylozyc wiekszy
moment niz znamionowy. A silnik albo stanie, albo zacznie pobierac
wiekszy prad niz przewidziano. Tak sie chyba wszystkie szczotkowe DC
zachowaja - tylko stosunek liczb bedzie troche inny ..


Jedynie silniki z magnesami trwalymi - dajacymi staly strumien magnetyczny
niezaleznie od pradu twornika - nie maja bariery wynikajacej z nasycenia.


Za to maja bariere wynikajaca z natezenia tego pola. I to jest IMHO
praktycznie ta sama bariera ...


Bariera jest natomiast mozliwosc rozmagnesowania sie samego magnesu. Stad -
albo robi sie silnik tani z taniego magnesu ferrytowego, ale nieodporny na
przeciazenia - albo robi sie silnik drogi, z magnesem na bazie lantanowcow,
ale za to znoszacy bez szkody olbrzymie przeciazenia - nieosiagalne dla
innych silnikow.


Aaa - to moze taka denicja przeciazalnosci, ze to mozliwosc uzyskania
wiekszego momentu niz znamionowy, przekraczajac znamionowy
prad/napiecie? No coz - znow kazdy DC to ma, tylko rozne sa
dopuszczalne czasy przewoltowania ..


| | Bo same silniki _sa_ trojfazowe...
| | A nie moga byc np dwufazowe ?
| Moga. Tyle, ze technologia projektowania, produkcji i zasilania
| trojfazowych jest lepiej opanowana.

| IMHO to silnikow jednofazowych z kondesatorem to tez nie brakuje. [...]
Ale zasilanie z falownika - konieczne przy "bezszczotkowym DC" - kloci sie z
przesunieciem fazowym na kondensatorze (wyzsze harmoniczne!)


Dlaczego ? Kondensator wywalamy, dodajemy druga sekcje falownika.
Zawsze to zysk w porownaniu do 3fazowego, gdzie potrzebne dwie
dodatkowe sekcje ..


Poza tym: do trojfazowego polaczonego np. w gwiazde wystarczy falownik 6 -
zaworowy; do dwufazowego potrzeba by 8 zaworow.


No tak - to jest argument ..


| Poza tym - w silniku trojfazowym mozna lepiej
| ograniczyc tetnienia momentu wytwarzanego przez silnik.
| Niz np w 2 fazowym dwubiegunowym, ktory wydaje sie dosc naturalny ?
O ilosci par biegunow decyduje magnes. Jak dasz wiecej, niz 1 pare, to ten
magnes bedzie bardzo fikusny, a i objetosc + moment bezwladnosci wirnika
gwaltownie wzrosnie.


W krokowcach jakos daje sie taki fikusny ..

J.





Temat: Zakres stosowania różnych systemów trakcji elektrycznej


książka pt. "Podstawy trakcji elektrycznej"
Doc. mgr inż. Stanisław Plewako
Nakładem: WKŁ-Warszawa 1969

Zakres stosowania różnych systemów trakcji elektrycznej


Prąd jednofazowy o częstotliwości przemysłowej (50 Hz)

W tym przypadku sieć trakcyjna zasilana jest bezpośrednio z krajowej sieci
energetycznej za pomocą zwykłych stacji transformatorowych. Mimo pozornej
łatwości rozwiązanie tego zadania nie jest bynajmniej łatwe ze względu na
trudności w projektowaniu i budowie jednofazowych silników komutatorowych,
przeznaczonych do zasilania prądem o częstotliwości przemysłowej.
Różne kraje, w których przeprowadzone były próby zastosowania tego typu
trakcji elektrycznej, usiłowały obok konstrukcji silników bezpośrednio
zasilanych znaleźć jakieś rozwiązanie pośrednie, które by pozwoliło na
spełnienie podstawowego warunku, tj. zasilania sieci trakcyjnej prądem o
częstotliwości przemysłowej.
Pomijając nieudane na ogół doświadczenia kolei amerykańskich, należy
wymienić oryginalny system węgierski według pomysłu inżyniera Kando, który
utrzymał się dotąd tylko na Węgrzech. Ze względu na niezmiernie
skomplikowaną konstrukcję lokomotywy dalsza elektryfikacja na Węgrzech
opiera się na lokomotywach prostownikowych.
Próby kolei niemieckich przeprowadzone były na linii górskiej od Fryburga do
Seebrugg (Hollentalbahn). Zastosowane tu zostały w celach doświadczalnych
lokomotywy różnych typów, a mianowicie lokomotywy z silnikami
przystosowanymi do bezpośredniego zasilania prądem o częstotliwości
przemysłowej, lokomotywy z silnikami na prąd stały zasilanymi z prostownika
rtęciowego umieszczonego na lokomotywie i wreszcie lokomotywy o układzie
podobnym do systemu Kando. W okresie powojennym podobne doświadczenia
poczyniły koleje francuskie, które uruchomiły odcinek próbny w górach
Sabaudii, powtarzając niejako próby niemieckie.
Próbna eksploatacja dała rezultaty na tyle pozytywne, że koleje francuskie
zdecydowały się na zastosowanie tego systemu w okręgu północnym Francji,
gdzie natężenie przewozów nie
usprawiedliwiało dotąd elektryfikacji prądem stałym. Za przykładem Francji
przeprowadzono próby w Anglii.
Koleje radzieckie również przeprowadziły szeroko zakrojone próby nad
zastosowaniem systemu trakcji jednofazowej o częstotliwości przemysłowej.
Na podstawie przeprowadzonych prób opracowano takie rozwiązanie techniczne,
które pozwoliło na szerokie stosowanie systemu jednofazowego o
częstotliwości przemysłowej. Wbrew jednak pierwotnym usiłowaniom
konstruktorów, szukających odpowiedniego rozwiązania przez skonstruowanie
silnika komutatorowego bezpośrednio zasilanego, podobnie jak w systemie
jednofazowym o częstotliwości obniżonej (16 2/s Hz), dobrego rozwiązania nie
znaleziono. Właściwe rozwiązanie uzyskano dopiero przez zastosowanie
przetwarzania prądu zmiennego na  prąd stały, które odbywa się bezpośrednio
w lokomotywie. W starszych rozwiązaniach zaczęto stosować pojedyncze anodowe
prostowniki rtęciowe, w ostatnich zaś latach znalazły szerokie
rozpowszechnienie prostowniki półprzewodnikowe (germanowe i krzemowe),
odznaczające się bardzo wysoką sprawnością. To spowodowało, że sprawność
ogólna lokomotywy prostownikowej niewiele ustępuje sprawności lokomotyw
innych systemów.
Ze względu na wyższą częstotliwość indukcyjne spadki napięcia w sieci
trakcyjnej są wyższe; wymaga to zastosowania wyższego napięcia, wynoszącego
25 kV.





Temat: triak - jakie napiecie do 3 faz


Przegladalem jakis katalog silnikow i tam znalazlem maksimum x5, ale
slyszalem tez, ze przyjmuje sie x8.


Obie liczby są dobre. To naprawdę zależy od konkretnego silnika. Dla
nieznanych przyjmuję się x6.


Z tym przeciazaniem triakow nie jest zbyt pieknie. Rzucilem okiem na
jakis wykres i z niego wynikalo, ze "chwilowo" oznacza w zasadzie
ulamek sekundy. Czasem dobre i to...


Jak dobrze przyjrzysz się warunkom, to 50 krotnna przeciążalność dotyczy
pierwszego okresu (10 albo 20ms)


Teoretycznie do silnika laczonego w trojkat powinny wystaczyc 2 triaki
i wtedy na kazdym z nich jest pelne napiecie miedzyfazowe. A jesli
beda 3 triaki zabezpieczone warystorami, to napiecia jakos tak powinny
sie rozlozyc, ze beda pracowac chyba jak 3 z zasilaniem jednofazowym?


Jeżeli to ma być tylko wyłącznik to coś się atk uparł na triaki.
Ja bym uyżył 4 tyrystorów w ukłądzie antyrównoległym i to na 1200V. taniej i
pewniej
Triak jest elementem bardzo zawodnym. Ja w swojej produkcji używałem kiedyś
na 220V traków 600V. Prawie wszystkie już "oddały ducha". Trudno jest
pozyskać triaki na 800V.


BTW, jakiej energii przepiec mozna sie spodziewac w "typowej" sieci
przemyslowej? Jakie duze warystory "wypada" wstawic? Oczywiscie, nie
chodzi o zabezpieczenie od pioruna, tylko od przelaczen w okolicy.
Gdzie mozna poczytac cos na ten temat? Moze sa na to jakies normy?


2 krotne przepięcia trwające ponad 5 okresów to standard. W sieciach
przemysłowych, szczególnie blisko transformatorów dla ograniczenia prądów
zwarciowych używa się dławików. Jeśli z takiej sieci zasilane są maszyny
nawrotne z silnikami hamowanymi siecią to spodziewaj się jeszcze większych
przepięć. To widać nawet na żarówkach i świetlówkach.

Warystor tlenkowy jest głupim pomysłem. Mnie już wielokrotnie oddały ducha
warystory 1200V w sieci 380V. One na dodatek maja mają mało stromą
charakterystykę, a podawane dla nich wytrzymałości w kiloamperach dotyczą
impulsu "piorunowego" 8/20 mikrosekund. Warystor pospolity ma bardzo mała
moc (kilka watów)
Warystor duży jest bardzo drogi.

Może koncepcja 6 tyrystorów w układzie antyrównoległym z dodatkowym
obciążeniem opornikami 200kOm połączonymi w gwiazdę , tak by po wyłączeniu
na każdym łączniku nie było więcej niż napięcie fazowe to jest to , czego
potrzebujesz?
Każdy tyrystor zabezpiecz lepiej układem gasikowym RC (snubber) zamiast
warystorem

Jakiej mocy ten silnik ???? ułamek kW czy setki kilowatów ???
Tyrystor np. 50RIA1200 (IR) jest na 50A i 1200V i w Dacpol Piaseczno
kosztuje 40 zł
Polecam, bo jest mały, masowo używam i się sprawdzają. Na mniejsze prądy są
tańsze.

Uwierz staremu praktykowi i nie wygłupiaj się z triakiem 600V do tego
zastosowania.:-)))





Temat: stalowa wola Koparko ładowarka 9.50
wiec tak niebyło jesze tematu o koparkach stalowa wola jesli ma ktos większe fotki to niech zapoda bo ja nieposiadam



Dane techniczne:

Silnik
Marka i typ IVECO 8045SE00
Rodzaj 4-suwowy silnik wysokoprężny, turbodoładowany
Moc netto na kole zamachowym przy 2300 [obr./min.] - 75 [kW] (101 [KM])
Maksymalny moment obrotowy przy 1400 [obr./min.] - 390 [Nm]
Ilość cylindrów 4
Pojemność 3,9 [l]
Średnica cylindra x skok tłoka 104 x 115 [mm]
Układ elektryczny 12 V
Filtr powietrza cykloniczny, dwustopniowy, typu suchego, ze wskaźnikiem zanieczyszczenia

Zmiennik momentu
Jednostopniowy, jednofazowy, przełożenie dynamiczne 2,63:1

Skrzynia biegów
Typu ''power shift'' i ''soft shift'' - zmiana biegu i kierunku jazdy możliwa jest bez zatrzymania maszyny; sterowana elektronicznie; możliwość wyboru automatycznego lub półautomatycznego trybu pracy skrzyni biegów
Bieg (przód, tył) Prędkość maksymalna km/h
jazda w przód Prędkość maksymalna km/h
jazda w tył
I 6,0 6,0
II 11,0 11,0
III 22,0 22,0
IV 37,5 -

Mosty napędowe
Napęd na 4 koła. Most tylny - mocowany sztywno, most przedni - wahliwy, o kącie wahania 20o. Przekładnie planetarne w piastach kół.

Mechanizm skrętu i hamulce
Hydrostatyczny. Pompa zębata o maksymalnym wydatku 25,3 [l/min.] przy 2300 [obr/min.]
i ciśnieniu 14 [MPa].

Promień skrętu mierzony po zewnętrznej stronie opon:
- z użyciem hamulców - 3620 [mm]
- bez użycia hamulców - 4120 [mm]

Hamulce:
- zasadniczy: sterowany hydraulicznie, tarczowy, mokry, działający na koła tylne
- postojowy: tarczowy, mokry, sterowany mechanicznie z lampką ostrzegawczą

Hydraulika układu roboczego
Pompa suwakowa
Wydatek 155 [l/min.] przy 2300 [obr./min.] i ciśnieniu 19 [MPa]
Osprzęt ładowarkowy rozdzielacz 3-sekcyjny, maks. ciśnienie robocze 17 [MPa]
Osprzęt koparkowy rozdzielacz 7-sekcyjny, maks. ciśnienie robocze 19 [MPa]
Zbiornik z wziernikiem 190 [l]

Osiągi robocze

Osprzęt koparkowy Siła wyrywająca na zębach łyżki 58 [kN]
Siła udźwigu na wysokości 3 [m], bez łyżki 23 [kN]
Kąt obrotu wysięgnika 180o
Głębokość kopania, wysięgnik standardowy 4220 [mm]
Głębokość kopania, wysięgnik teleskopowy 5320 [mm]
Przesuw boczny osprzętu koparkowego od osi maszyny 725 [mm]

Osprzęt ładowarkowy Siła wyrywająca 69 [kN]
Siła udźwigu na poziomie podłoża 50 [kN]
Siła udźwigu przy maksymalnej wysokości podnoszenia 42 [kN]

Pojemności układów (serwisowe)
Zbiornik paliwa 135 [l]
Zbiornik hydrauliczny 190 [l]
Układ chłodzenia silnika 18 [l]
Układ smarowania silnika 10,5 [l]

Masa eksploatacyjna
Z wyposażeniem standardowym, łyżką ładowarkową i koparkową oraz pełnym zbiornikiem paliwa - 7 700 [kg]

Wymiary - kliknij tutaj aby zobaczyć zdjęcie

Wymiary gabarytowe z osprzętem
Długość całkowita przy złożonym osprzęcie koparkowym 6120 [mm]
Rozstaw kół przednich 1850 [mm]
Rozstaw kół tylnych 1810 [mm]



Temat: stalowa wola Koparko ładowarka 9.30
i kolejny temat koparki ładowarki tej słabszej


Dane techniczne:

Silnik
Marka i typ IVECO 8045E00
Rodzaj 4-suwowy silnik wysokoprężny, wolnossący
Moc netto na kole zamachowym przy 2300 [obr./min.] - 50 [kW] (67 [KM])
Maksymalny moment obrotowy przy 1300 [obr./min.] - 275 [Nm]
Ilość cylindrów 4
Pojemność 3,9 [l]
Średnica cylindra x skok tłoka 104 x 115 [mm]
Układ elektryczny 12 V
Filtr powietrza cykloniczny, dwustopniowy, typu suchego, ze wskaźnikiem zanieczyszczenia

Zmiennik momentu
Jednostopniowy, jednofazowy, przełożenie dynamiczne 2,63:1

Skrzynia biegów
Typu ''power shift'' i ''soft shift'' - zmiana biegu i kierunku jazdy możliwa jest bez zatrzymania maszyny; sterowana elektronicznie; możliwość wyboru automatycznego lub półautomatycznego trybu pracy skrzyni biegów
Bieg (przód, tył) Prędkość maksymalna km/h
jazda w przód Prędkość maksymalna km/h
jazda w tył
I 6,0 6,0
II 10,5 10,5
III 20,0 20,0
IV 31,0 -

Mosty napędowe
Napęd na 4 koła. Most tylny - mocowany sztywno, most przedni - wahliwy, o kącie wahania 20o. Przekładnie planetarne w piastach kół.

Mechanizm skrętu i hamulce
Hydrostatyczny. Pompa zębata o maksymalnym wydatku 25,3 [l/min.] przy 2300 [obr/min.]
i ciśnieniu 14 [MPa].

Promień skrętu mierzony po zewnętrznej stronie opon:
- z użyciem hamulców - 3620 [mm]
- bez użycia hamulców - 4120 [mm]

Hamulce:
- zasadniczy: sterowany hydraulicznie, tarczowy, mokry, działający na koła tylne
- postojowy: tarczowy, mokry, sterowany mechanicznie z lampką ostrzegawczą

Hydraulika układu roboczego
Pompa suwakowa
Wydatek 155 [l/min.] przy 2300 [obr./min.] i ciśnieniu 15,5 [MPa]
Osprzęt ładowarkowy rozdzielacz 3-sekcyjny, maks. ciśnienie robocze 15 [MPa]
Osprzęt koparkowy rozdzielacz 7-sekcyjny, maks. ciśnienie robocze 15,5 [MPa]
Zbiornik z wziernikiem 190 [l]

Osiągi robocze

Osprzęt koparkowy Siła wyrywająca na zębach łyżki 56 [kN]
Siła udźwigu na wysokości 3 [m], bez łyżki 22 [kN]
Kąt obrotu wysięgnika 180o
Głębokość kopania, wysięgnik standardowy 4220 [mm]
Głębokość kopania, wysięgnik teleskopowy 5320 [mm]
Przesuw boczny osprzętu koparkowego od osi maszyny 725 [mm]

Osprzęt ładowarkowy Siła wyrywająca 64 [kN]
Siła udźwigu na poziomie podłoża 47 [kN]
Siła udźwigu przy maksymalnej wysokości podnoszenia 39 [kN]

Pojemności układów (serwisowe)
Zbiornik paliwa 135 [l]
Zbiornik hydrauliczny 190 [l]
Układ chłodzenia silnika 18 [l]
Układ smarowania silnika 10,5 [l]

Masa eksploatacyjna
Z wyposażeniem standardowym, łyżką ładowarkową i koparkową oraz pełnym zbiornikiem paliwa - 7 700 [kg]

Wymiary - kliknij tutaj aby zobaczyć zdjęcie

Wymiary gabarytowe z osprzętem
Długość całkowita przy złożonym osprzęcie koparkowym 6120 [mm]
Rozstaw kół przednich 1850 [mm]
Rozstaw kół tylnych 1810 [mm]



Temat: Instalacja elektryczna
Witam

Jestem w trakcie modernizacji inst. elektrycznej, stytuacja wyglada nast.

Przylaze napowietrzne 3+N, nowa skrzynka na zewnatrz, od skrzynki do
rozdzielnicy 3+N+PE
Pytanie :
Czy moge w taka instalacje włączyć wyłącznik różnicowopradowy ?
Jesli tak to czy jesli podłącze to jak na rysunku ponizej to bedzie dobrze ?

----------------------------------------------
 Wył. nadprądowe
-------------
    |     |     |
    |     |     |     +------------------- szyna N
L1| L2| L3| N|
--------------                                                     -
rozdzielnia
    Wył. r/p
--------------
    |     |    |     |  +----------------- szyna PE
    |     |    |     |  |PE
----------------------------------------------
    |     |    |     |  |
--------------  |
    |     |     |    |  |
    |     |     |    | +     - skrzynka
---------------
L1| L2| L3| N|

Poszczególne fazy zostały rozdzielone tak ze gniazda z lewej czesci budynku
na 1 fazie
fazie, gdziazda z prawej  - na 3  i oswietlenie na 2 fazie (wg oznaczen na
rys.).
Roznicowka na stanowic zabezpieczenie tylko dla obwodow jednofazowych w
czesci mieszkalnej (i kilka gniazd w piwnicy)
Instalacja trojfazowa w piwnicy i garazu nie bedze podlegala ochronie (kilka
silnikow - od 1 - 4,5 KW) - obawiam sie
ze silniki nie polubia sia z roznicowka ;) - słuszna obawa ?
Jakiego typu wyłacznik zastosowac ? Jest sens zabezpieczac 2 faze (swiatlo)
?
Czy nie lepiej zamiast 4-droznego dac dwa 2-drozne , tylko na gniazda ?

Budynek nie ma uziemienia, czy moge zrobic polaczenia wyrownawcze szyny PE
do sieci wodociagowej ?
Czy wogole nic z nia nie robic ?

Pozdr.
W.SZ.

PS.   Googlowalem ale niestety nie znalazlem odpowiedzi na postawione
pytania :-(
PS2 . Czy sa obowiazuja jakies konkretne zasady umieszczania wyłączników
nadpradowych w skrzynce ?
          Na gniazda beda 16A na swiatlo 10A - w jaki sposob je powkladac -
musza byc w jakis
         szczegolny sposob ? (np. naprzemiennie) czy tak jak pasuje, ze
wzgledu na segmenty  np. tak:

            poddasze |     parter     |  piwnica
         6A10A16A16A10A16A16A10A

Pozdr.
W.SZ.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • nflblog.pev.pl



  • Strona 2 z 2 • Znaleziono 164 rezultatów • 1, 2